Gå til innhold

Min datter legger bare mer og mer på seg.

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 21 år som bare blir større og større. Nå bruker hun bukser i str 4 XL, og kan ikke lenger handle klær i vanlige butikker. Jeg har forsøkt å prate med henne, på en veldig skånsom måte. Har prøvd å få henne fra å handle godteri hele tiden. Det går ikke inn. Hun er ikke motivert.  Jenta er fullt oppegående og er i jobb, men jeg er så engstelig for at hun skal få store helseplager på sikt siden hun er så overvektig. 

Er det noen som gode råd til hvordan jeg kan hjelpe henne å snu dette? 

Anonymkode: 85a28...94d

Fortsetter under...

Som en som har vært overvektig store deler av livet så kan jeg si at for egen del så er det ingenting andre sier som kan hjelpe. Det er mye på samme måte som annet misbruk, man må få den indre styrken i seg selv til å ta tak. Hun er helt sikkert svært klar over hvor stor hun er, men man kan leve lenge i fornektelse. 

Litt ut fra hvilket forhold dere har så kan du jo foreslå at hun kontakter fastlegen for hjelp. Det finnes både operasjon, medisin og livsstilsendring som kan hjelpe, men felles er at ingen av måtene er en kvikk fix, man må ha en oppriktig vilje til å endre på nesten hele livet. 

Anonymkode: 74c6c...6e1

Dette er helt sikkert veldig individuelt, men jeg "så" det ikke helt selv, selv om jeg visste det. Det som hjalp meg var at moren min hadde tatt endel bilder av meg og resten av familien som hun viste oss, og da så jeg det virkelig selv, og tok tak. 

Anonymkode: cfb19...af2

Du kan ikke gjøre noe. Hun må selv komme til det punktet hvor hun ønsker å ta tak. Trå varsomt. Min far ødela selvbildet mitt i sitt forsøk på å liksom veilede meg angående vekt. Jeg kommer aldri til å tilgi ham for det. Selv som voksen og nå normalvektig, jeg kom dit etter at jeg selv var kommet til et punkt der jeg klarte å snu trenden, strever jeg med å spise noe som helst foran min far. Trå varsomt!

Anonymkode: 09625...e12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...