Gå til innhold

Vekt - dette kan ikke stemme

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da må Vektklubb ha dårlig løsning i så fall. Alt som går inn i munnen min går inn i tabellen.

Og når man i tillegg trener minimum en time hver dag 7 dager i uken, samt passer på kosthold så bør det etter kcal inn og ut teorien ha en effekt. 

HI

Anonymkode: 6c0e1...121

Da har du feilberegnet hvor mange kalorier du trenger

Anonymkode: 7cf85...b16

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Hvilke metoder har du funnet som har fungert for deg? 😃

Jeg er like gammel som deg og HI og har samme problemet. Alltid vært slank, nå legger jeg på meg av ingenting. Og jeg spiser lite og trener mye. 

Anonymkode: b65b1...428

Vi må jo bare akseptere også, at metobolismen endrer seg med overgangsalderen.

I snitt legger man på seg 5 kg pga overgangen, noen mindre og noen mer.

Det er fordi man ikke lenger trenger like mange kalorier. Endringene i kroppen gjør at man ikke like lett bygger/vedlikeholder muskler og forbrenningen senkes så man ikke trenger like mange kalorier.

Så om man ønsker å ha den samme kroppen som før så må man trene mer, og spise mindre. Ønsker man å trene like mye og spise like mye så legger man på seg litt. Dette er mange tusen års erfaring/evolusjon som har gjort, man får "litt mer å gå på" som gammel, så man tåler bedre f.eks sykdom og dårlige tider.

Vi får ikke endret det.

Anonymkode: 1077b...d6e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Alle underestimerer, overvektige underestimerer mest. Og alle overestimerer kaloriforbruket sitt, overvektige overestimerer mest.

Det er ikke ment som kritikk, jeg er på grensa til overvekt selv, bare påpeking av fakta.

Obs: klokker overestimerer enda mer enn det en selv gjør.

Anonymkode: 58058...73c

Men det er jo ikke tatt fra en oppsummering etter hukommelsen på kveldstid. All mat veies og legges inn i matlogg som da regner ut. Jeg spiser ikke noe uten at jeg legger det inn. Om jeg ikke går i søvne.

Har fått mange gode tips i denne tråden som jeg skal følge.

Jeg tror et stort problem er at man blir avspist med «spiser du mindre enn du forbruker så går du ned i vekt» og at man blir mistrodd når man sier at man faktisk har oversikt over kostholdet.

Den gynekologen som jeg fikk tips om å følge pekte nettopp på dette problemet. At mange som jobber med ernæring og treningsoppfølging rett og slett har for begrenset kompetanse og derfor holder fast på at kcal inn og ut er eneste svar. 

HI

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Da har du feilberegnet hvor mange kalorier du trenger

Jeg kan ikke tenke meg at jeg med minimum 1 times trening hver dag trenger mindre enn 1300 kcal. 

Når jeg legger inn høyde, vekt, alder og aktivitetsnivå i Vektklubb så får jeg en meny på 1300. Min hvileforbrenning regnet jeg ut på NHI sine nettsider ved å legge inn en rekke faktorer i en kalkulator. Svaret jeg fikk var 1550. Kom gjerne med tips på bedre måter å finne ut dette på om du vet om noen. 

HI

Jeg sliter med nøyaktig det samme. Har tidligere hatt god effekt av lavkarbo og gått ned masse uten trening, men etter jeg begynte på antipsykotika pga søvn så har jeg ikke sjans. Enda jeg trente 6 dager i uka, både kardio og styrke. Har vært på ett naziregime med mat, vært hos ernæringsfysiolog som ga meg streng plan jeg fulgte i flere måneder. Skeia ikke ut en eneste gang, men gikk heller ikke ned. Spiser jeg mer enn 1200 kalorier legger jeg på meg, spiser jeg under 1000 går jeg ned. Men da er jeg til gjengjeld ubrukelig. 
Jeg tenkte å teste kortisolnivået mitt, for det kan være interessant å se!

Anonymkode: 3cf0d...6b5

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Men det er jo ikke tatt fra en oppsummering etter hukommelsen på kveldstid. All mat veies og legges inn i matlogg som da regner ut. Jeg spiser ikke noe uten at jeg legger det inn. Om jeg ikke går i søvne.

Har fått mange gode tips i denne tråden som jeg skal følge.

Jeg tror et stort problem er at man blir avspist med «spiser du mindre enn du forbruker så går du ned i vekt» og at man blir mistrodd når man sier at man faktisk har oversikt over kostholdet.

Den gynekologen som jeg fikk tips om å følge pekte nettopp på dette problemet. At mange som jobber med ernæring og treningsoppfølging rett og slett har for begrenset kompetanse og derfor holder fast på at kcal inn og ut er eneste svar. 

HI

Kcal inn og kcal ut er eneste svar. Og så er det mange og til dels kompliserte faktorer som påvirker både inntak og forbruk. 

I kontrollerte studier ser man dette, også blant de som mener å kunne oppheve termodynamikkens lover.

Annonse

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det er fordi man ikke lenger trenger like mange kalorier. Endringene i kroppen gjør at man ikke like lett bygger/vedlikeholder muskler og forbrenningen senkes så man ikke trenger like mange kalorier.

Så om man ønsker å ha den samme kroppen som før så må man trene mer, og spise mindre. Ønsker man å trene like mye og spise like mye så legger man på seg litt. Dette er mange tusen års erfaring/evolusjon som har gjort, man får "litt mer å gå på" som gammel, så man tåler bedre f.eks sykdom og dårlige tider.

Vi får ikke endret det.

Forbrenningen endrer seg ikke mellom 20 og 60 år

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Vi får ikke endret det.

Forbrenningen endrer seg faktisk ikke (i følge forskning) før rundt 60-års alderen. Det er stoffskiftet som endrer seg ved overgangsalderen så det er viktig å sjekke dette og få regulert stoffskiftet hvis dette er problemet. 

Det er også viktig å ikke tenke forbrenning på trening, men muskelvekst. Dette gjør at du får en høyere hvileforbrenning. Ren cardio gjør kun at du forbrenner under trening ( i tillegg til god hjertehelse så klart). Jeg ville ha fokusert på skikkelig styrketrening 3 ganger i uken, og så kam du gå turer, evt elipse de andre dagene. 

Anonymkode: 1af4d...ec7

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Forbrenningen endrer seg faktisk ikke (i følge forskning) før rundt 60-års alderen. Det er stoffskiftet som endrer seg ved overgangsalderen så det er viktig å sjekke dette og få regulert stoffskiftet hvis dette er problemet. 

Det er også viktig å ikke tenke forbrenning på trening, men muskelvekst. Dette gjør at du får en høyere hvileforbrenning. Ren cardio gjør kun at du forbrenner under trening ( i tillegg til god hjertehelse så klart). Jeg ville ha fokusert på skikkelig styrketrening 3 ganger i uken, og så kam du gå turer, evt elipse de andre dagene. 

Jeg er nok litt avhengig av den rushen kondisjonstreningen gir meg. Men jeg skal absolutt fokusere mer på styrke i tillegg! Tusen takk for klargjøring av forskjellen på effekt av cardio og styrke. Jeg trodde at ellipse også ga muskler, da jeg opplever at det toner kroppen.. 

HI

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er nok litt avhengig av den rushen kondisjonstreningen gir meg. Men jeg skal absolutt fokusere mer på styrke i tillegg! Tusen takk for klargjøring av forskjellen på effekt av cardio og styrke. Jeg trodde at ellipse også ga muskler, da jeg opplever at det toner kroppen.. 

HI

Desverre. Ellipse kan gi styrke til helt utrente, men man når raskt det nivået der man ikkr får hentet styrketrening der. Men det er bra kondisjonstrening.

Sånn generelt, trening gjør man for helsegevinst og vekta må ordnes med kosthold. Treningen kan bidra litt på veien bare. Likevel er trening noe av det viktigste man gjør om man ønsker å være frisk og leve lenge.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvilke metoder har du funnet som har fungert for deg? 😃

Jeg er like gammel som deg og HI og har samme problemet. Alltid vært slank, nå legger jeg på meg av ingenting. Og jeg spiser lite og trener mye. 

Middelhavsdiett med mye grønnsaker, frukt og bønner/linser, kombinert med periodevis faste (16:8) og trening. Det gir to måltider og eventuelt et lite mellommåltid daglig. Spiser sjelden brød, men er alt for glad i pasta til å spise lavkarbo.  Jeg er oppmerksom på porsjonsstørrelse, men med en stor andel grønnsaker er det lett å spise seg mett. Drikker vann og usøtet te, samt en daglig kopp kaffe. 
I tillegg passer jeg på å trene både styrke og utholdenhet. 

Anonymkode: f1fb1...76b

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Desverre. Ellipse kan gi styrke til helt utrente, men man når raskt det nivået der man ikkr får hentet styrketrening der. Men det er bra kondisjonstrening.

Sånn generelt, trening gjør man for helsegevinst og vekta må ordnes med kosthold. Treningen kan bidra litt på veien bare. Likevel er trening noe av det viktigste man gjør om man ønsker å være frisk og leve lenge.

Faktisk har det å ikke trene/ikke være i aktivitet vist seg å være knytta til like stor risiko som røyking: https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/fysisk-aktivitet-og-helse/Lite-fysisk-aktivitet-like-farlig-som-a-royke

Anonymkode: 6dce1...a1f

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Faktisk har det å ikke trene/ikke være i aktivitet vist seg å være knytta til like stor risiko som røyking: https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/fysisk-aktivitet-og-helse/Lite-fysisk-aktivitet-like-farlig-som-a-royke

Anonymkode: 6dce1...a1f

Nettopp!

Annonse

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

HI

Jeg er lik deg, liker godfølelsen etterpå av cardio 😍 

jeg trener relativt tung styrke 3-4 ganger i uken og løper 2 ganger i uka. Får da det beste av begge verdener 😊

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Middelhavsdiett med mye grønnsaker, frukt og bønner/linser, kombinert med periodevis faste (16:8) og trening. Det gir to måltider og eventuelt et lite mellommåltid daglig. Spiser sjelden brød, men er alt for glad i pasta til å spise lavkarbo.  Jeg er oppmerksom på porsjonsstørrelse, men med en stor andel grønnsaker er det lett å spise seg mett. Drikker vann og usøtet te, samt en daglig kopp kaffe. 
I tillegg passer jeg på å trene både styrke og utholdenhet. 

Takk for gode tips! Kan jeg spør hvorfor du bare drikker en kopp kaffe? Gjorde du det før også, eller er det en del av opplegget? 😊

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Takk for gode tips! Kan jeg spør hvorfor du bare drikker en kopp kaffe? Gjorde du det før også, eller er det en del av opplegget? 😊

Nei, det var egentlig unødvendig å skrive. Jeg blir veldig påvirket av koffein, og søvnproblemer øker gjerne i forbindelse med perimenopausen, så da passer jeg på å drikke bare litt (og tidlig på dagen). Det er bare derfor😊

Anonym bruker skrev (På 14.8.2024 den 22.38):

Nei, det var egentlig unødvendig å skrive. Jeg blir veldig påvirket av koffein, og søvnproblemer øker gjerne i forbindelse med perimenopausen, så da passer jeg på å drikke bare litt (og tidlig på dagen). Det er bare derfor😊

Ok, takk! Lurte på om det var en stressende faktor ved kokain eller noe sånt. Har du gått ned mye med dette opplegget? 😊

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ok, takk! Lurte på om det var en stressende faktor ved kokain eller noe sånt. Har du gått ned mye med dette opplegget? 😊

Mye stress med kokain

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Mye stress med kokain

Uffameg! Autokorrektur er ikke alltid bra. Mente selvfølgelig koffein. Mulig jeg skrev feil fordi jeg akkurat leste om Marius i VG, men tror det var autokorrektur. 😔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...