Gå til innhold

Hvem bestemmer hvor barnet skal begynne i hvilken skole?

Anbefalte innlegg

Meg og barnefar bor ca 50 minutter fra hverandre og barnet har fast bo sted hos meg og er annen ver helg hos han fra fredag-mandag. Barnefar foreslår skole som er  på en måte i  «midten» for oss begge men jeg synes også det blir litt teit. Vil jo helst barnet skal begynne med sine venner som hun går i barnehagen med. Jeg hadde mer skjønt om barnefar hadde 50% men det har han ikke så det blir mye lengre buss turer og styr for ingen grunn. Om barnet skal begynne å gå alene til skolen etter hvert tenker jeg..  han mener også det blir tetag når barnet blir større og må ta buss helt dit. Hvem bestemmer dette? Jeg vil barnet skal gå i nærmest skole meg fordi hun bor her mye mer en hos barnefar

Anonymkode: e8e1e...96a

Fortsetter under...

Kommunen bestemmer hvilken skole barnet sogner til ut fra hvor barnet bor.
Skal barnet gå på en annen skole enn barnet sogner til må det søkes om, og det er ikke sikkert barnet får plass der

Anonymkode: 981f6...2f0

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Om du skal søke barnet til en annen skole enn nærskolen er du avhengig av at det er plass på den skolen, er det ikke det får du avslag.

Anonymkode: c3537...64a

Ja så enda en grunn til at barnet heller bør begynne der nærmest der hun bor.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er den med den daglige omsorgen (bostedsforelder) som bestemmer skole.

Anonymkode: 8ee3d...ae3

Feil. Det er kommunen som avgjør hvor barnet får tilbud om skoleplass, men i praksis vil dette nesten alltid være nærskolen til den forelderen som har daglig omsorg. 

Anonymkode: 1e536...9e7

Annonse

Kort oppsummert:

- Barn for tilbud fra kommunen om skole i sin skolekrets, altså nærskolen, ut fra hvor de bor.
- Man kan søke om å flytte barnet til en annen skole, men KUN innenfor kommunen, og det er ikke sikkert man får et ja.
- De 2 punktene over gjelder kun offentlige skoler, er det HI snakker om en privat skole gjelder egne regler, og da må man nesten snakke med skolen det gjelde selv.

Ts her

Jeg kommer nok selvsagt til å søke nærmest da barnet blir prioterte oftes skoleplass i nærområdet. Barnefar høres litt slaks ut og får frem jobben sin og at det gjør det «lettere» for han. Han har i tillegg bil og kjører, det har ikke jeg. Samboeren min har bil men jeg forventer ikke at han skal drive å kjøre barnet mitt frem og tilbake. Jeg tror barnefar prøver å få støtte og på en måte «et ja» fra personen i familievernet og ser om han får viljen sin. Tenkte bare hvorfor i huleste skal barnet mitt i skole  i en helt annen plass når hun kan gå i skole her som ligger 5-10 min vekke. En at man må ta buss fram og tilbake spesielt når barnefar bare har annen ver helg

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ts her

Jeg kommer nok selvsagt til å søke nærmest da barnet blir prioterte oftes skoleplass i nærområdet. Barnefar høres litt slaks ut og får frem jobben sin og at det gjør det «lettere» for han. Han har i tillegg bil og kjører, det har ikke jeg. Samboeren min har bil men jeg forventer ikke at han skal drive å kjøre barnet mitt frem og tilbake. Jeg tror barnefar prøver å få støtte og på en måte «et ja» fra personen i familievernet og ser om han får viljen sin. Tenkte bare hvorfor i huleste skal barnet mitt i skole  i en helt annen plass når hun kan gå i skole her som ligger 5-10 min vekke. En at man må ta buss fram og tilbake spesielt når barnefar bare har annen ver helg

Du trenger ikke å søke noe som helst.
Det skjer automatisk

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Meg og barnefar bor ca 50 minutter fra hverandre og barnet har fast bo sted hos meg og er annen ver helg hos han fra fredag-mandag. Barnefar foreslår skole som er  på en måte i  «midten» for oss begge men jeg synes også det blir litt teit. Vil jo helst barnet skal begynne med sine venner som hun går i barnehagen med. Jeg hadde mer skjønt om barnefar hadde 50% men det har han ikke så det blir mye lengre buss turer og styr for ingen grunn. Om barnet skal begynne å gå alene til skolen etter hvert tenker jeg..  han mener også det blir tetag når barnet blir større og må ta buss helt dit. Hvem bestemmer dette? Jeg vil barnet skal gå i nærmest skole meg fordi hun bor her mye mer en hos barnefar

Barnet må gå på skole nærmestcder det bor mest. Naturlig mtp gå til skolen selv, venner og generelt tidsbruk til og fra. Det vil sikkert bli naturlig for barnet å ikke ville være så mye hos far når han bor så langt unna etterhvert, så han burde jo vurdere å flytte nærmere. Han har barnet kun i helg, så skolen trenger på ingen måte være nær ham.

Anonymkode: 91120...df0

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det bestemmer kommunen, det er ikke fritt skolevalg på barnetrinn

Anonymkode: f0d99...46d

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Feil. Det er kommunen som avgjør hvor barnet får tilbud om skoleplass, men i praksis vil dette nesten alltid være nærskolen til den forelderen som har daglig omsorg. 

Anonymkode: 1e536...9e7

Riktig

Et alternativ er ellers å søke barnet inn på privatskole

Anonymkode: f0d99...46d

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ts her

Du søker ikke skoleplass, den blir tildelt automatisk.

Så du vil få brev fra skolen barnet er i skolekretsen til, og der tas det egentlig som en selvfølge at alle skal gå på nærskolen.

Dere kan etter å ha blitt tildelt plass på nærskolen søke om overflytting til en annen skole i samme kommune, men får bare akseptert det om det er plass på skolen.

Så du trenger ikke gjøre noen ting, barnet får automatisk plass på nærskolen. Far har ingenting han skulle sagt her, han er helgesamvær, og barnet skal selvfølgelig ikke ha lang skolevei i hverdagen fordi det skal til pappa annenhver helg...

Kommunen bestemmer men man kan søke om en annen. Det skal gjerne tungtveiende grunner til. Her er det åpenbart hensyn til far som er viktigst for far. Å gå på skole i nærmiljøet er VIKTIG mtp venner. Her må far trekke nesa ut av navelen og tenke på barnet. Han får sende søknad så får du sende en søknad som argumenterer mot far. Dette er en skikkelig idiotisk ide. Trist når foreldre ikke evner å sette barnet først. 

Anonymkode: 71042...360

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Du søker ikke skoleplass, den blir tildelt automatisk.

Så du vil få brev fra skolen barnet er i skolekretsen til, og der tas det egentlig som en selvfølge at alle skal gå på nærskolen.

Dere kan etter å ha blitt tildelt plass på nærskolen søke om overflytting til en annen skole i samme kommune, men får bare akseptert det om det er plass på skolen.

Så du trenger ikke gjøre noen ting, barnet får automatisk plass på nærskolen. Far har ingenting han skulle sagt her, han er helgesamvær, og barnet skal selvfølgelig ikke ha lang skolevei i hverdagen fordi det skal til pappa annenhver helg...

Ja enig.

for meg blir det helt uaktuelt å søke om overflytting til en annen skole bare  fordi «stakkars barnefar som jobber og man må ta hensyn til det så barnets skole må være i midten på begge oss»🙄 uff noe pes å stå opp ekstra tidlig om morningen for barn og kanskje komme for sent til skolen pga buss.. og om barnet skal begynne å gå hjem alene fra skolen.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Kommunen bestemmer men man kan søke om en annen. Det skal gjerne tungtveiende grunner til. Her er det åpenbart hensyn til far som er viktigst for far. Å gå på skole i nærmiljøet er VIKTIG mtp venner. Her må far trekke nesa ut av navelen og tenke på barnet. Han får sende søknad så får du sende en søknad som argumenterer mot far. Dette er en skikkelig idiotisk ide. Trist når foreldre ikke evner å sette barnet først. 

Anonymkode: 71042...360

Så enig..

Jeg driter i at det er «pes» for han pga jobb, barnet skal ikke straffes med veldig lang skole vei fordi barnefar tenker på seg selv før barnet. Kan far sende søknad? Høres rart ut da han ikke har fast bosted

Det er bostedsforelders adresse som bestemmer, jf. barneloven paragraf 37 med forarbeider mv. Som bostedsforelder (dvs at barnet er registrert med fast bosted hos deg) kan du flytte innenlands med barnet, jf. paragraf 37. Barnet har rett til å gå på nærskolen. Hva som er nærskolen fastsettes ut fra bostedsforelders adresse. Dette er også fast praksis hos Statsforvalteren og Utdanningsdirektoratet. Hvis barnet har fast bosted hos deg, betyr det at hva som er nærskolen fastsettes ut fra hvor du bor, og at barnet får plass på nærskolen. Vil dere ha barnet på en annen offentlig skole, må dere søke skolebytte. 

Til sammenlikning må foreldre med foreldreansvar være enige dersom barnet skal begynne på en privatskole, det er ikke noe bostedsforelder kan bestemme alene.

Ikke hør på de som svarer i tråden uten å kjenne saksfeltet.

Anonymkode: f8c35...1ad

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er bostedsforelders adresse som bestemmer, jf. barneloven paragraf 37 med forarbeider mv. Som bostedsforelder (dvs at barnet er registrert med fast bosted hos deg) kan du flytte innenlands med barnet, jf. paragraf 37. Barnet har rett til å gå på nærskolen. Hva som er nærskolen fastsettes ut fra bostedsforelders adresse. Dette er også fast praksis hos Statsforvalteren og Utdanningsdirektoratet. Hvis barnet har fast bosted hos deg, betyr det at hva som er nærskolen fastsettes ut fra hvor du bor, og at barnet får plass på nærskolen. Vil dere ha barnet på en annen offentlig skole, må dere søke skolebytte. 

Til sammenlikning må foreldre med foreldreansvar være enige dersom barnet skal begynne på en privatskole, det er ikke noe bostedsforelder kan bestemme alene.

Ikke hør på de som svarer i tråden uten å kjenne saksfeltet.

Anonymkode: f8c35...1ad

Så hva skjer om jeg vil barnet skal begynne på nærskolen mens barnefar nekter og vil ha skole som også er passe tid til han?

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Så hva skjer om jeg vil barnet skal begynne på nærskolen mens barnefar nekter og vil ha skole som også er passe tid til han?

Så lenge barnet har fast bosted hos deg så har det ikke noe å si. Han kan nekte så mye han vil, men det hjelper ikke.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det er ikke en sak.

Anonymkode: beb76...b75

Han argumenterer med at det er lettvint for ham. Hvis du dropper argumentene om hva som er lettest for deg, hvem som har bil/ikke bil, men bare legger vekt på barnets beste, tror jeg det skal mye til for at han skal få medhold fra familievernkontor eller andre.

Kanskje far også innerst inne forstår dette lettere om du tar rettferdighet deg og ham imellom helt ut av diskusjonen. Det er jo klart barnets beste å gå på skole i nærområdet, både med tanke på venner og logistikk i hverdagen for barnet. 

Både du og far er litt umodne, og dere krangler ut fra fra egne behov. I min kommune er det bare to skoler, og hovedregelen er man må gå på nærskolen. Det kommer av at det er såpass lang avstand mellom skolene at det vil utløse rett til skoleskyss. Skoleskyssen går av skolens budsjett, og det er ikke noe skolen ønsker å sløse penger på. I tilfeller med mobbing eller andre gode grunner kan barn bli innvilget skolebytte. Om skolen er i nabokommunen er standardsvaret nei, og det skal helt spesielle vuderinger til før skolen går med på det. 

Ta rådet fra Mostly Harmless. Tenk på ungen, ikke dere selv. Selvfølgelig skal hun gå på skole der hun bor med sine venner. Ha barnets beste i fokus, ikke de voksnes. 

Lektor Doppler med tillegg skrev (13 timer siden):

Både du og far er litt umodne, og dere krangler ut fra fra egne behov. I min kommune er det bare to skoler, og hovedregelen er man må gå på nærskolen. Det kommer av at det er såpass lang avstand mellom skolene at det vil utløse rett til skoleskyss. Skoleskyssen går av skolens budsjett, og det er ikke noe skolen ønsker å sløse penger på. I tilfeller med mobbing eller andre gode grunner kan barn bli innvilget skolebytte. Om skolen er i nabokommunen er standardsvaret nei, og det skal helt spesielle vuderinger til før skolen går med på det. 

Ta rådet fra Mostly Harmless. Tenk på ungen, ikke dere selv. Selvfølgelig skal hun gå på skole der hun bor med sine venner. Ha barnets beste i fokus, ikke de voksnes. 

Hvorfor er jeg umoden fordi jeg ønsker barnets beste? Her er barnefar veldig vant med å få sin advokat og prøve å få mekler i sin side for å få sin vilje. Jeg tenker ikke på meg selv men barnet. Det høres kanskje litt sånt ut når jeg sier at barnet skal begynne i skole her pga hun bor her og det er unødvendig for henne å måtte senere ta buss (lang skolevei) fordi barnefar tenker på seg selv og jobben sin og hva som passer han best og er lettest for han og ikke barnet. Jeg tenker også på barnet og angående venner så når hun blir litt større kan treffes med dem i nabo området uten at hun faller vekk fra venner/vennegjeng fordi hun må ta buss for å komme seg bort andre barna bor om hun skulle gå i skole som ligger i «midten» for oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...