Anonym bruker Skrevet 13. august #1 Del Skrevet 13. august Har dere noen regler her, og eventuelt hvilke? Av ulike årsaker har vi fire stykker i alderen 15-22 år boende hjemme i år, noe som er litt uvant etter at de to eldste har bodd borte i to år i forbindelse med skole/studier/jobb. Det merkes godt på matbudsjettet at vi nå er så mange 😅 I tillegg opplever vi stadig at det plutselig er tomt for ting vi nesten nettopp hadde fylt på med. De to yngste går på skole, så de skal selvfølgelig ikke bidra økonomisk. I tillegg skal nest eldste gå på skole dette året og har ikke inntekt (gode grunner), mens eldste har tatt litt omvalg og begynner som lærling nå med en relativt beskjeden lønn første året. Både han og vi ønsker primært at han skal spare mest mulig, men samtidig er han en aktiv, ung mann, med cøliaki i tillegg, som spiser enormt mye mat. Jeg trenger rett og slett litt innspill og inspirasjon fra andre rundt hvordan dere løser dette? Er det innafor å f.eks. merke mat med tusj, eller legge i egen beholder, og skrive "ikke rør" el. hvis det er kjøpt inn til noe spesielt? Legge begrensninger på ting som juice, melk, yougurt, egg, druer, enkelte typer pålegg osv? Kreve at spesielt eldste kjøper inn litt selv/bidrar noe? Anonymkode: 38192...dae Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449161-dere-med-store-ten%C3%A5ringerunge-voksne-om-mat/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. august #2 Del Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Har dere noen regler her, og eventuelt hvilke? Av ulike årsaker har vi fire stykker i alderen 15-22 år boende hjemme i år, noe som er litt uvant etter at de to eldste har bodd borte i to år i forbindelse med skole/studier/jobb. Det merkes godt på matbudsjettet at vi nå er så mange 😅 I tillegg opplever vi stadig at det plutselig er tomt for ting vi nesten nettopp hadde fylt på med. De to yngste går på skole, så de skal selvfølgelig ikke bidra økonomisk. I tillegg skal nest eldste gå på skole dette året og har ikke inntekt (gode grunner), mens eldste har tatt litt omvalg og begynner som lærling nå med en relativt beskjeden lønn første året. Både han og vi ønsker primært at han skal spare mest mulig, men samtidig er han en aktiv, ung mann, med cøliaki i tillegg, som spiser enormt mye mat. Jeg trenger rett og slett litt innspill og inspirasjon fra andre rundt hvordan dere løser dette? Er det innafor å f.eks. merke mat med tusj, eller legge i egen beholder, og skrive "ikke rør" el. hvis det er kjøpt inn til noe spesielt? Legge begrensninger på ting som juice, melk, yougurt, egg, druer, enkelte typer pålegg osv? Kreve at spesielt eldste kjøper inn litt selv/bidrar noe? Anonymkode: 38192...dae Selvfølgelig er det greit å legge begrensinger på enkelte matvarer! Det har jeg vokst opp med. Juice = ett glass om dagen. Yoghurt et par ganger i uken. Pålegg ikke dobbelt osv. Jeg kunne ta brødmat og frokostblanding som jeg ønsket, men det var ikke fritt frem bare fordi det lå en pizza i fryseren f.eks. Anonymkode: f597f...932 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449161-dere-med-store-ten%C3%A5ringerunge-voksne-om-mat/#findComment-150126309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. august #3 Del Skrevet 13. august Jeg har barn i samme alder, 4 stk her også. I fjor vinter bodde alle fire hjemme, og matbudsjettet var enormt. Her har det vært ganske fritt frem, men noen regler har vi hatt. Har jeg kjøpt 4 grandis på tilbud så kan de ikke bare ta til kveldsmat liksom, de må spørre først. Har jeg kjøpt til noe spes, f.eks om det er tilbud på brus en uke og vi skal ha et bursdagsselskap uka etter, så setter jeg en post-it lapp på. "Ikke rør, kjøpt inn til bursdag" De har også begynt betale litt for seg når læretid gikk mor slutten og når de har bodd hjemme og jobbet. Regelen er gratis kost og kosji så lenge de går på skolen. Jeg synes fint du kan få den tusenlappen nav gir i grunnstønad til de med cøliaki, det er jo du som handler mat. Så kan man fint ha noen regler, pluss at du ikke handler inn så mye av ting som ikke sjal spises. De er jo ungdommer, så et frysa full av is er det vanskelig å ikke ta litt 🙈 Anonymkode: 75056...1d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449161-dere-med-store-ten%C3%A5ringerunge-voksne-om-mat/#findComment-150126313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 13. august #4 Del Skrevet 13. august Vanlig mat har vi ingen begrensninger på, tar de slutten av noe så skriver de det opp på handlelisten. Har jeg handlet inn til noe spesielt så gir jeg beskjed, eller så spør de siden de skjønner at det ikke er for oss jeg har kjøpt inn ekstra brus e.l. De vet godt at de ikke kan drikke opp hele juciepakken eller lage seg 6 egg om det gjør at de tømmer pakken. Dette er jo ting vi har praktisert gjennom alle år. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449161-dere-med-store-ten%C3%A5ringerunge-voksne-om-mat/#findComment-150126318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. august #5 Del Skrevet 13. august Her har vi ingen begrensninger med mindre det er ingredienser jeg har kjøpt til bursdag etc. Jeg vil heller aldri tatt penger av barna mine for mat. Jeg er selv oppvokst i et hjem hvor det har vært stor takhøyde, og til dags dato, er det fortsatt slik når vi er på besøk hos mine foreldre. Jeg ønsker at hjemmet våres skal være mine barns trygge havn og et sted de alltid kan føle seg helt avslappet. Dette inkluderer også mat og drikke i huset. Anonymkode: 7a0d9...84e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449161-dere-med-store-ten%C3%A5ringerunge-voksne-om-mat/#findComment-150126330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. august #6 Del Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Her har vi ingen begrensninger med mindre det er ingredienser jeg har kjøpt til bursdag etc. Jeg vil heller aldri tatt penger av barna mine for mat. Jeg er selv oppvokst i et hjem hvor det har vært stor takhøyde, og til dags dato, er det fortsatt slik når vi er på besøk hos mine foreldre. Jeg ønsker at hjemmet våres skal være mine barns trygge havn og et sted de alltid kan føle seg helt avslappet. Dette inkluderer også mat og drikke i huset. Anonymkode: 7a0d9...84e Barn blir ikke mindre trygge og avslappede med regler i hus, heller tvert i mot. Så lenge reglene er fornuftige. Det er dessuten god læring for fremtiden at ting koster penger, ting må deles, alt er ikke tilgjengelig bestandig og at det finnes regler. Ungenes venner trives godt her også, selv om matskapet ikke er åpent bestandig, i alle fall ikke åpent for å hive innpå masse mat. Det er der i mot alltid åpent for gode samtaler, lek og andre ting. Hadde mine unger og venner spist opp helgematen som var handlet inn, så hadde det blitt knekkebrød med ost på lørdag - bare for å ta et eksempel. Man langer ikke på store mengder pålegg, ungene vet hva som er forskjellen på hverdagspålegg og helgepålegg. Jeg har en boks i kjøleskapet med "lager" - og den boksen er det ingen som rører uten å spørre. Sånn har det vært bestandig, og ingen av dem har tatt skade av det. Juice og melk er ikke tørstedrikke. Et glass til maten er ok, men ellers drikkes det vann. Juice har vi stort sett bare i helga og høytider, men den åpna kartongen kan drikkes opp om det er noe igjen på mandag. Det samme gjelder middager. Ingen, uansett alder, får fylle tallerkenen med kjøttkader fordi de "ikke liker" poteter og / eller grønnsaker. Den ene venninnen til datteren min, ville ikke komme hit å spise fordi hun ikke fikk fylle tacolefsa opp med bare kjøtt og en haug med ost. Hun var velkommen til bare å spise kjøtt og ost, men da en normal mengde. Etter en liten streik var hun jammen meg tilbake hun også. HI - Ja, sett begrensninger - det er god læring for fremtiden også det - så slipper de å få sjokk når de kommer ut i verden og finner ut at alt er ikke fritt fram og tilrettelagt for akkurat dem. Anonymkode: f5200...12b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449161-dere-med-store-ten%C3%A5ringerunge-voksne-om-mat/#findComment-150126335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. august #7 Del Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (4 timer siden): Har dere noen regler her, og eventuelt hvilke? Av ulike årsaker har vi fire stykker i alderen 15-22 år boende hjemme i år, noe som er litt uvant etter at de to eldste har bodd borte i to år i forbindelse med skole/studier/jobb. Det merkes godt på matbudsjettet at vi nå er så mange 😅 I tillegg opplever vi stadig at det plutselig er tomt for ting vi nesten nettopp hadde fylt på med. De to yngste går på skole, så de skal selvfølgelig ikke bidra økonomisk. I tillegg skal nest eldste gå på skole dette året og har ikke inntekt (gode grunner), mens eldste har tatt litt omvalg og begynner som lærling nå med en relativt beskjeden lønn første året. Både han og vi ønsker primært at han skal spare mest mulig, men samtidig er han en aktiv, ung mann, med cøliaki i tillegg, som spiser enormt mye mat. Jeg trenger rett og slett litt innspill og inspirasjon fra andre rundt hvordan dere løser dette? Er det innafor å f.eks. merke mat med tusj, eller legge i egen beholder, og skrive "ikke rør" el. hvis det er kjøpt inn til noe spesielt? Legge begrensninger på ting som juice, melk, yougurt, egg, druer, enkelte typer pålegg osv? Kreve at spesielt eldste kjøper inn litt selv/bidrar noe? Anonymkode: 38192...dae Hvis noe er ment til en middag/kake whatever er det vel greit å merke med det. Evt ha en sone med ikke rør. Hvis de feks spiser bare pålegg eller drikker en kartong juice per dag må en vel kunne be dem spise noe som metter og drikke vann; spise "normalt"? Anonymkode: 4aa73...7d3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449161-dere-med-store-ten%C3%A5ringerunge-voksne-om-mat/#findComment-150126348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. august #8 Del Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Barn blir ikke mindre trygge og avslappede med regler i hus, heller tvert i mot. Så lenge reglene er fornuftige. Det er dessuten god læring for fremtiden at ting koster penger, ting må deles, alt er ikke tilgjengelig bestandig og at det finnes regler. Ungenes venner trives godt her også, selv om matskapet ikke er åpent bestandig, i alle fall ikke åpent for å hive innpå masse mat. Det er der i mot alltid åpent for gode samtaler, lek og andre ting. Hadde mine unger og venner spist opp helgematen som var handlet inn, så hadde det blitt knekkebrød med ost på lørdag - bare for å ta et eksempel. Man langer ikke på store mengder pålegg, ungene vet hva som er forskjellen på hverdagspålegg og helgepålegg. Jeg har en boks i kjøleskapet med "lager" - og den boksen er det ingen som rører uten å spørre. Sånn har det vært bestandig, og ingen av dem har tatt skade av det. Juice og melk er ikke tørstedrikke. Et glass til maten er ok, men ellers drikkes det vann. Juice har vi stort sett bare i helga og høytider, men den åpna kartongen kan drikkes opp om det er noe igjen på mandag. Det samme gjelder middager. Ingen, uansett alder, får fylle tallerkenen med kjøttkader fordi de "ikke liker" poteter og / eller grønnsaker. Den ene venninnen til datteren min, ville ikke komme hit å spise fordi hun ikke fikk fylle tacolefsa opp med bare kjøtt og en haug med ost. Hun var velkommen til bare å spise kjøtt og ost, men da en normal mengde. Etter en liten streik var hun jammen meg tilbake hun også. HI - Ja, sett begrensninger - det er god læring for fremtiden også det - så slipper de å få sjokk når de kommer ut i verden og finner ut at alt er ikke fritt fram og tilrettelagt for akkurat dem. Anonymkode: f5200...12b Jeg sa ingenting om at man tar skade av å ha regler, men dette er ikke regler jeg ønsker for oss her hjemme. Jeg er ikke oppvokst i et hjem hvor jeg måtte betale for maten etter en viss alder, eller ikke kunne røre visse mattyper. Ønsker heller ikke dette for barna mine. Forøvrig, hva er forskjellen på helgepålegg og hverdagspålegg? her i huset drikker vi ikke juice, men vann eller melk. Har ingen grense for hvor mye melk, det klarer de fint å bestemme selv. Anonymkode: 7a0d9...84e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449161-dere-med-store-ten%C3%A5ringerunge-voksne-om-mat/#findComment-150126357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. august #9 Del Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg sa ingenting om at man tar skade av å ha regler, men dette er ikke regler jeg ønsker for oss her hjemme. Jeg er ikke oppvokst i et hjem hvor jeg måtte betale for maten etter en viss alder, eller ikke kunne røre visse mattyper. Ønsker heller ikke dette for barna mine. Forøvrig, hva er forskjellen på helgepålegg og hverdagspålegg? her i huset drikker vi ikke juice, men vann eller melk. Har ingen grense for hvor mye melk, det klarer de fint å bestemme selv. Anonymkode: 7a0d9...84e Til helga unner vi oss rett som det er noe ekstra - som en god ost, en ekstra god skinke, roastbiff eller noe annet "dyrere" pålegg. I uka bruker vi enkelt på legg, som Norvegia- / Jarlsbergost, "kokt skinke, "vanlig" salami etc. I helgene kjøper vi ofte en ekstra god ost, en god spekeskinke eller annen skinke, roastbiff etc. Anonymkode: f5200...12b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449161-dere-med-store-ten%C3%A5ringerunge-voksne-om-mat/#findComment-150126381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. august #10 Del Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Til helga unner vi oss rett som det er noe ekstra - som en god ost, en ekstra god skinke, roastbiff eller noe annet "dyrere" pålegg. I uka bruker vi enkelt på legg, som Norvegia- / Jarlsbergost, "kokt skinke, "vanlig" salami etc. I helgene kjøper vi ofte en ekstra god ost, en god spekeskinke eller annen skinke, roastbiff etc. Anonymkode: f5200...12b Så hvis det mer igjen av dette «helgepålegget» etter helgen så kan ikke det røres før neste helg? Anonymkode: 7a0d9...84e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449161-dere-med-store-ten%C3%A5ringerunge-voksne-om-mat/#findComment-150126400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. august #11 Del Skrevet 13. august Hos oss er regelen at middagsingredienser er off limit. Veldig irriterende at de tar en kjøttdeig for å lage kveldsmat, og jeg plutselig ikke har det jeg trenger til å lage middag. Eller at jeg har kjøpt inn grandis til en dag vi er på jobb og de må ordne middag selv, og så har de spist den opp på forhånd🤷🏻♀️ Middagsrester og brødmat, frokostblanding, yoghurt, frukt, grønt, egg osv kan de spise som de vil. Men har de f.eks. spist opp all frukt så kan vi godt være uten et par dager før vi handler. Er det tomt så er det tomt. Har tre store, sterke gutter i tenårene. De trener mye og spiser mye. 18-pakningene med egg forsvinner i raskt tempo, og det går i hvert fall tre liter melk om dagen. De er sunne, friske og opptatt av å spise nok og riktig. Vi får bare tåle at matbudsjettet er enormt i denne perioden, sånn er det å ha ungdom i hus. Vi har råd til å prioritere at de sparer penger fra deltidsjobb (alle går på skole). Men hadde vi ikke klart å få det til å gå rundt er det helt ok å be dem bidra. Anonymkode: def93...afe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449161-dere-med-store-ten%C3%A5ringerunge-voksne-om-mat/#findComment-150126402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. august #12 Del Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Så hvis det mer igjen av dette «helgepålegget» etter helgen så kan ikke det røres før neste helg? Anonymkode: 7a0d9...84e Gjør du deg veldig vanskelig nå? Anonymkode: d2977...36e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449161-dere-med-store-ten%C3%A5ringerunge-voksne-om-mat/#findComment-150126424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. august #13 Del Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Gjør du deg veldig vanskelig nå? Anonymkode: d2977...36e Nei, jeg skjønner det bare ikke. Eget pålegg blir kjøpt inn til helgen, jeg regner da med at det ikke blir kjøpt inn på mandag? Så det da må stå urørt i flere dager. Hvis det blir kjøpt inn fredag for helgen, og det faktisk er regler for å ikke røre pålegget utenom helgen, så går jeg utifra at uspist pålegg ikke kan røres før påfølgende helg. Som virker helt merkelig Anonymkode: 7a0d9...84e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449161-dere-med-store-ten%C3%A5ringerunge-voksne-om-mat/#findComment-150126440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. august #14 Del Skrevet 13. august Her er det ikke fritt frem. Brød, ordinært pålegg, havregrøt og frokostblanding er fritt fram. Yoghurt, egg, juice, brus, middagsingredienser, hurtigmat osv er det begrensninger på. Ingen får spise 4 god-morgen-yoghurter om dagen eller drikke en liter med juice. Kjøttdeigen eller grandisen kan ikke tas sånn uten videre. Da den ene var lærling måtte han betale for seg hjemme. De pengene sparte vi for han, men det visste han ikke da. To av ungene har cøliaki og stønaden får de selvfølgelig ikke lov til å beholde selv så lenge de bor hjemme. Da eldste ble18 og fikk barnebidraget selv, måtte han overføre det til meg. Anonymkode: 4f734...a0a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449161-dere-med-store-ten%C3%A5ringerunge-voksne-om-mat/#findComment-150126452 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. august #15 Del Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, jeg skjønner det bare ikke. Eget pålegg blir kjøpt inn til helgen, jeg regner da med at det ikke blir kjøpt inn på mandag? Så det da må stå urørt i flere dager. Hvis det blir kjøpt inn fredag for helgen, og det faktisk er regler for å ikke røre pålegget utenom helgen, så går jeg utifra at uspist pålegg ikke kan røres før påfølgende helg. Som virker helt merkelig Anonymkode: 7a0d9...84e Vi handler stort sett bare på onsdager og da er det selvfølgelig ikke lov å spise opp hverken lørdagsgodt, isen vi skal ha til desert på søndag, de frosne rundstykkene og roastbiffen til lørdagslunsjen. Det som er til noe spesielt lar vi ligge, men om det er rester etterpå er det ofte fritt frem. Det kan være mange gode rester på mandag. Anonymkode: 4cbfc...3b9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449161-dere-med-store-ten%C3%A5ringerunge-voksne-om-mat/#findComment-150126474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. august #16 Del Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (9 timer siden): Har dere noen regler her, og eventuelt hvilke? Av ulike årsaker har vi fire stykker i alderen 15-22 år boende hjemme i år, noe som er litt uvant etter at de to eldste har bodd borte i to år i forbindelse med skole/studier/jobb. Det merkes godt på matbudsjettet at vi nå er så mange 😅 I tillegg opplever vi stadig at det plutselig er tomt for ting vi nesten nettopp hadde fylt på med. De to yngste går på skole, så de skal selvfølgelig ikke bidra økonomisk. I tillegg skal nest eldste gå på skole dette året og har ikke inntekt (gode grunner), mens eldste har tatt litt omvalg og begynner som lærling nå med en relativt beskjeden lønn første året. Både han og vi ønsker primært at han skal spare mest mulig, men samtidig er han en aktiv, ung mann, med cøliaki i tillegg, som spiser enormt mye mat. Jeg trenger rett og slett litt innspill og inspirasjon fra andre rundt hvordan dere løser dette? Er det innafor å f.eks. merke mat med tusj, eller legge i egen beholder, og skrive "ikke rør" el. hvis det er kjøpt inn til noe spesielt? Legge begrensninger på ting som juice, melk, yougurt, egg, druer, enkelte typer pålegg osv? Kreve at spesielt eldste kjøper inn litt selv/bidrar noe? Anonymkode: 38192...dae Fylle på favorittmaten sånn at de ikke går etter alt annet En bestemt hylle for middagsprodukter (grønnsaker er for alle alltid, men det går fint, de går ikke etter tomatene akkurat 😅 vippse en hindrings i ny og ne hvis de sier «ingenting å spise her» - de får i seg nok mat der og da, og flere produkter fra kjøleskapet går til middag. Anonymkode: 981f7...736 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449161-dere-med-store-ten%C3%A5ringerunge-voksne-om-mat/#findComment-150126478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå