Gå til innhold

Dere som har håndverkermenn. Eller er håndverkere selv… Et kjapt spørsmål

Anbefalte innlegg

Har de oppdrag? Noe å gjøre hver eneste dag?

Det er jo dyrtid og mange har ikke råd til å bruke håndverkere til å utføre oppussing på boligene sine. Men for naboen, som er håndverker, går det tilsynelatende strålende. Han er av gårde hver eneste morgen klokken kvart over seks, og fordi han har så innmari mye oppdrag og travle dager, og fordi kona har ryggproblemer, er de nødt til å ha barnepass til de to små guttene sine. Og hvem må ta seg av dem? Jo, vi naboene.

Men jeg vet ikke om jeg tror på han. De sier ingenting, men hvordan kan de være så travle at de aldri har tid til barna sine? Midt på sommeren? Året rundt i flere år? Guttene har alt de trenger i form av materielle ting, men de nærmest bor her hos oss. Jeg kan delvis forstå moren, men faren? Han er bare så travel på jobb, visstnok. 
Så dermed lurer jeg. Er det enormt mye å gjøre i byggebransjen om dagen eller stikker han av og overlater guttene til oss?

Anonymkode: a8c1a...cb4

Fortsetter under...

Sønnen min er tømrer, og i full jobb i et ganske stort byggefirma. Rundt 40 ansatte som alle jobber fulltid. Både nybygg og restaurering/oppussing 

En kamerat av mannen er byggmester, eget firma med en ansatt. De har masse å gjøre, flere ukers ventetid for nye oppdrag. De driver i hovedsak med oppussing. Han var her i går, og denne uken jobber de på et eldre hus som skal bytte vinduer og tak.

Så ja, håndtverkere har oppdrag de, mange oppdrag.

Anonymkode: 35324...4a4

Vi venter på snekker. Ventet siden mai, har fått innpass i januar. Gode håndtverkere er travle. Dyrtid eller ikke, tak må byttes og vedlikehold må skje. 

Ja. Min mann er håndverker, men vurderer å skifte beite fordi han arbeider seg i hjel føler han. Også han er ute av døren halv sju på morran, og er helt utslitt når kvelden kommer. 
Du må jo snakke med dem, og si klart i fra at du ikke vil passe barna deres mer, og at de må finne en annen løsning! 

Anonymkode: 3be01...424

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Herlighet! 

Anonymkode: 1695b...c13

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Når man trodde man hadde lest alt...

Anonymkode: a90cf...3a9

Hva mener dere? Var det stikk til meg?

HI

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hva mener dere? Var det stikk til meg?

HI

Selvsagt var det stikk til deg. Det er jo helt utrolig at du skriver et slikt innlegg. Om barna er for mye hos dere må dere ta det opp som voksne folk og ikke lure bak gardinene for å sjekke om far drar på jobb. 

MissSaigon skrev (3 timer siden):

Selvsagt var det stikk til deg. Det er jo helt utrolig at du skriver et slikt innlegg. Om barna er for mye hos dere må dere ta det opp som voksne folk og ikke lure bak gardinene for å sjekke om far drar på jobb. 

Hvorfor? Jeg lurer ikke bak gardinene, jeg er våken fordi jeg skal på jobb selv. 
Selvfølgelig har jeg allerede tatt det opp med dem, men de juger sånn, så jeg tror ikke på noe av det de sier. 
HI

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor? Jeg lurer ikke bak gardinene, jeg er våken fordi jeg skal på jobb selv. 
Selvfølgelig har jeg allerede tatt det opp med dem, men de juger sånn, så jeg tror ikke på noe av det de sier. 
HI

Hva er det de lyver om?

Kjenner flere håndverkere og alle har 110% stilling tror jeg. De har mye å gjøre hele tiden, året rundt

Anonymkode: bf249...78c

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva er det de lyver om?

Kjenner flere håndverkere og alle har 110% stilling tror jeg. De har mye å gjøre hele tiden, året rundt

Jeg har en mistanke om at han stikker på hytta og er der til det passer å kjøre hjem igjen utpå ettermiddagen. Både fordi han muligens føler på skam over lite oppdrag, og for å slippe å leke med guttene sine hele dagen. Han er aldri hjemme. Han benytter enhver anledning til å stikke av. Ikke mine ord, morens. 
Grunnen til at jeg mistenkte lite oppdrag til å begynne med, og derfor spurte her, var fordi jeg har lest og hørt at de selvstendige håndverkerne er en av gruppene som merker dyrtiden mest. Folk hyrer ikke inn håndverkere lenger, de gjør mye selv, men sånn er det tydeligvis ikke her. 
HI

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har en mistanke om at han stikker på hytta og er der til det passer å kjøre hjem igjen utpå ettermiddagen. Både fordi han muligens føler på skam over lite oppdrag, og for å slippe å leke med guttene sine hele dagen. Han er aldri hjemme. Han benytter enhver anledning til å stikke av. Ikke mine ord, morens. 
Grunnen til at jeg mistenkte lite oppdrag til å begynne med, og derfor spurte her, var fordi jeg har lest og hørt at de selvstendige håndverkerne er en av gruppene som merker dyrtiden mest. Folk hyrer ikke inn håndverkere lenger, de gjør mye selv, men sånn er det tydeligvis ikke her. 
HI

Guri malla, du er jo skikkelig stygg i tankene dine. Tenk at du sitter og spekulerer om andre på den måten 😳 Du er jo bare nabo! Du ender jo opp som nabolagets skrekk om du fortsetter sånn. 

Har du et problem med at ungene er hos dere får du si i fra på en skikkelig og voksen måte at det ikke passer at de er hos dere, så får de finne en annen løsning. 

Anonymkode: ea4ad...3f2

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Guri malla, du er jo skikkelig stygg i tankene dine. Tenk at du sitter og spekulerer om andre på den måten 😳 Du er jo bare nabo! Du ender jo opp som nabolagets skrekk om du fortsetter sånn. 

Har du et problem med at ungene er hos dere får du si i fra på en skikkelig og voksen måte at det ikke passer at de er hos dere, så får de finne en annen løsning. 

Anonymkode: ea4ad...3f2

Stygg i tankene mine? Var det det du skulle ta meg på? 
Jeg gjør ikke noe galt her. Jeg vet at han rømmer fra guttene sine stadig vekk. Konas ord, ikke mine, og jeg bevitner det hele tiden. Mest sannsynlig er det det han har drevet med i sommer og, mens han har overlatt guttene til oss naboene. 
HI

Jeg gjør ikke noe galt her. Jeg vet at han rømmer fra guttene sine stadig vekk. Konas ord, ikke mine, og jeg bevitner det hele tiden. Mest sannsynlig er det det han har drevet med i sommer og, mens han har overlatt guttene til oss naboene. 
HI

Om han er på jobb eller på hytta gir vel ikke noen forskjellige konsekvenser, så kanskje du heller bør konsentrere deg om at konsekvensene går ut over deg, enn hvor han er. For hva mener du du skal gjøre med situasjonen hvis flere her sier at deres håndverkere knapt jobber? 

Anonymkode: a6d38...015

HI

Det er jo mor som overlater guttene til dere, ikke far. Og hvis du vet at han er på hytten i stedet for på jobb, hvorfor spør du da her? Du vet jo….

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

HI

Hvis du er på jobb selv så er det jo ikke du som passer nabobarna…

Anonymkode: 4be69...6d7

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

HI

Det tror jeg ikke på. Du drar bare på hytta.

Anonymkode: a90cf...3a9

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Glem det. Jeg gidder ikke.

HI

Men hva er saken da? Hvor har du fått den ideen at han drar på hytta i stede for å jobbe? Og du kan da ikke både være på jobb og passe naboungene samtidig. 

De har enormt mye å gjøre, i hvert fall de som er flinke. Den svake kronen og bedre tider i øst-europeiske land gjør Norge til et mindre lukurativt alternativ. Håndverk har ikke vært sett på som status til nå, her er det master som teller, da får man ikke rekruttert nok dyktige folk innad.  

Men, hvorfor gnåler du om barnevakt, du har da vel egen fri vilje? Ta styring over eget liv da vel. Si nei. 

Anonymkode: 0ac52...b5a

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Men hva er saken da? Hvor har du fått den ideen at han drar på hytta i stede for å jobbe? Og du kan da ikke både være på jobb og passe naboungene samtidig. 

Ok. Jeg mistenker at han drar av gårde, ikke for å jobbe, men for å slippe å underholde guttene sine selv. Jeg tenkte at siden det er dyrtid og ingen bruker penger på snekker, at han ikke hadde jobber for tiden. Dette fordi han kjører av gårde i den lille bilen sin, ikke arbeidsbilen der han oppbevarer alle verktøy han trenger. Jeg vet han ikke er typen som leker eller underholder barna sine, han har i mange år overlatt dette til alle andre. Deriblant oss. Nå som kona har vond rygg, mistenker jeg det enda sterkere, da hun kaster de ut av huset. De ender da ofte hos oss. Her jobber vi begge to, og vi reiser av gårde tidlig. Men. Barna våre er hjemme, sammen med naboguttene. De får ikke lov til å gå inn der de bor, så da okkuperer de huset vårt. Jeg har utallige ganger sendt de hjem til sitt, men de kommer tilbake. Hver j… da når jeg kommer hjem fra jobb, er de her alle sammen. De har da spist, lekt, brukt våre ting, herjet, klisset ned dører og håndtak. 

Og faren er «på jobb.» Mhm. Jeg tror ikke på det. Jeg tror han drar på hytta, en liten kjøretur unna. Han rømmer. Han gidder ikke å ta seg av gutta sine, han lar de flyte, og da bor de her. Sånn har det vært i hele sommer, minus den uka vi var på ferie.

Derfor spurte jeg dere andre med erfaring fra håndverkeryrket hvordan ståa var. Og for ordens skyld, jeg har snakket med dem, jeg har kastet ungene ut, jeg har gitt forbud til mine om å dra inn naboguttene. De kommer likevel…

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...