Gå til innhold

Datter 19 år bor hos far.

Anbefalte innlegg

Hun bor sammen med sin far og onkel.

Nå har far bestemt seg for å bo meste av tiden på hytten. Det betyr at min datter må ta seg av innkjøp av mat og vaske klærene sine selv. Det er jo greit nok.

Far sier han skal betale 3000 kr i mnd for mat. Hun har en liten jobb vedsiden av skolen.

Hva burde jeg gjøre her?  Hun vurderer studielån for å klare seg. 

Anonymkode: 65dda...75d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449147-datter-19-%C3%A5r-bor-hos-far/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nå har far bestemt seg for å bo meste av tiden på hytten. Det betyr at min datter må ta seg av innkjøp av mat og vaske klærene sine selv. Det er jo greit nok.

Far sier han skal betale 3000 kr i mnd for mat. Hun har en liten jobb vedsiden av skolen.

Går hun på skole? Både du og hennes far må jo forsørge henne mens hun studerer

Anonymkode: af304...4b5

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor hun bor fast hos far?

Hadde vært helt uaktuelt her …

Anonymkode: af304...4b5

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal de det??

Anonymkode: 104fb...567

Hvis hun fortsatt går på videregående skole er foreldrene pliktet til å foraørge henne, og hun kan da kreve bidrag fra begge foreldre.

Anonymkode: 20432...35c

Hvorfor skal de det??

Så lenge barnet er under 21 år, og går på videregående skole har man forsørgeransvar for barnet.
Det er det loven sier. Man har også rett på barnebidrag, men når de er over 18 skal det betales barnet, ikke den andre foreldren

Anonymkode: 76d85...795

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis hun fortsatt går på videregående skole er foreldrene pliktet til å foraørge henne, og hun kan da kreve bidrag fra begge foreldre.

Anonymkode: 20432...35c

Vgs ja. Ikke hvis hun studerer 

Så lenge barnet er under 21 år, og går på videregående skole har man forsørgeransvar for barnet.
Det er det loven sier. Man har også rett på barnebidrag, men når de er over 18 skal det betales barnet, ikke den andre foreldren

Var snakk om å studere. Ikke vgs

Annonse

Om hun går på vgs må du også betale bidrag.

Om hun er ferdig på vgs og skal ta høyere utdanning synes jeg far er veldig generøs som lar henne bo i hans hus og i tillegg betaler 3.000 kr til mat. Studielån et helt vanlig som student.

Anonymkode: 5b44a...38c

Om hun går på vgs må du også betale bidrag.

Om hun er ferdig på vgs og skal ta høyere utdanning synes jeg far er veldig generøs som lar henne bo i hans hus og i tillegg betaler 3.000 kr til mat. Studielån et helt vanlig som student.

Hun har også en liten jobb vedsiden av som HI skriver i hovedinnlegget.
3.000 + litt inntekt burde være mer enn nok for en person som bor gratis.

40% av studielånet blir omgjort til stipend om hun står til eksamen.

Min sønn er i en lignende situasjon, trenger ikke fullt studielån. Men han tar selvfølgelig opp fullt lån og bruker bare stipend-delen. Den delen som blir lån setter han på sparing. 

Når han er ferdig med å studere bestemmer han om han vil betale tilbake til lånekassen, eller bruke det til innskudd på bolig. Det er jo et lån med veldig gode betingelser.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Min sønn er i en lignende situasjon, trenger ikke fullt studielån. Men han tar selvfølgelig opp fullt lån og bruker bare stipend-delen. Den delen som blir lån setter han på sparing. 

Når han er ferdig med å studere bestemmer han om han vil betale tilbake til lånekassen, eller bruke det til innskudd på bolig. Det er jo et lån med veldig gode betingelser.

Ikke nå lenger. Høy rente

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ikke høyere enn banken, og rentene begynner uansett ikke å løpe før du et ferdig studert

Så du taper ingenting på å bruke stipendet og spare lånet. Du kan betale tilbake lånet i sin helhet når studiene er ferdig, eller bruke pengene på andre måter, om det lønner seg når du kommer så langt 

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Blir det ikke bare omgjort når man er borteboer? Her bor jo datteren hjemme hos faren.

Anonymkode: bc26e...fb3

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jo, men man har rentefritak så lenge man studerer, og dersom man står på alle eksamener vil 40% av lånet bli gjort om til stipend. Altså man får renter kun på 60% av lånet, men da først etter man er ferdig med å studere. Setter man lånet til sparing vil man få renter av det mens dt står det, og en vei inn på boligmarkedet senere

Men kva er det du lurer på? Om putene under armane er store nok eller om ho skulle blitt polstra ytterligare?

Om du har råd kan du jo alltids matche fars bidrag. Sei 5000 kr, reknar med ho ikkje betalar for straum, internett o.l. Då treng ho aldri å kjenne på utfordringane andre studentar har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...