Gå til innhold

Min mor har fått diagnosen bulbær ALS

Anbefalte innlegg

Hvordan i all verden takler man noe sånt? Jeg er sykepleier, men her er jeg fullstendig blottet for fag. Kan dere gi tips og råd? Jeg er helt rådvill og aner ikke hvor/hvordan dette skal takles. Hun har allerede storeproblemer med å snakke, svelge og hoste. Så dette går nok fort 😫🥺

Anonymkode: 0937f...9fd

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan i all verden takler man noe sånt? Jeg er sykepleier, men her er jeg fullstendig blottet for fag. Kan dere gi tips og råd? Jeg er helt rådvill og aner ikke hvor/hvordan dette skal takles. Hun har allerede storeproblemer med å snakke, svelge og hoste. Så dette går nok fort 😫🥺

Så vondt for dere ❤️! Vil tro at det er en forening for ALS som kan svare på alt du lurer på. 

Anonymkode: 0cfbd...c5b

ALSNorge og AlltidLittSterkere er gode støtteforeninger. 
Jeg sender deg bare en stor klem, du er sykepleier sier du, det gjør det kanskje enda tøffere for deg fordi du har en idé om hva du møter.

Jeg er også sykepleier og har møtt en god del ALS-pasienter i hjemmesykepleien hvor jeg jobber. Det er tøft, det er det liten tvil om. Jeg vil råde dere til å ta alle de samtalene dere må ta så raskt som mulig, spesielt om du forventer at det går fort. Jeg har opplevd ALS-forløp på alt fra 7-8 måneder til flere år. Kom i gang med tiltak så raskt dere kan, spesielt for kommunikasjon. Det finnes hjelpemidler men det er viktig at man får lært det og tilpasset det fort nok. Få fastlege/sykehus på banen raskt slik at ergo/fysio/logoped/hjelpemidler kommer så fort som mulig på plass. 

Alle gode tanker til deg og dine.

Anonymkode: 3d254...796

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

ALSNorge og AlltidLittSterkere er gode støtteforeninger. 
Jeg sender deg bare en stor klem, du er sykepleier sier du, det gjør det kanskje enda tøffere for deg fordi du har en idé om hva du møter.