Gå til innhold

Kan det være noe fysisk galt?

Anbefalte innlegg

Vi har et dårlig forhold så kommunikasjon er manglende og amperhet og trass på topp fra mannen. Men, kan det være noe psykisk eller fysisk galt med ham? Enten som en grunn eller i tillegg?

Han har forandret personlighet gradvis de siste årene, blitt tiltaksløs og glemsk, sur og sint. Og nå merker jeg at de oppgavene han har ansvar for ikke gjøres skikkelig mer. Siden han jobber rett ved en stor matvarebutikker handler han mest, på vei hjem fra jobb. Men nå handler han bare et utvalg fra lappen, aldri alt som står der. Litt tilfeldig hva som kjøpes inn, nok tilfeldig til at vi alltid mangler noe til en oppskrift feks. Før kjøpte han inn alt, dro tom innom en annen butikk om første ikke hadde alt. 

Han lager ofte mat, før var det variasjon og han testet ut nye oppskrifter, nå er det de samme 3-4 rettene på repeat🥴

Han bruker mobilen mye mer enn før.

Når jeg feks viser han nie tekst på mobilen min, greier han ikke lese det uten å bevege leppene, som regel leser han det høyt, eller hvertfall hvisker det.

Han glemmer alt mulig, og kløner en del. Knuser glass, slipper ned melka osv.

Han sliter av og til med enkle oppgaver som å låse opp kodelåsdøra vår. Ringte meg en fang fordi han ikke kom inn😳

Litt småaggresiv, tåler feks ikke kritikk og tolker mye som ikke er det til kritikk og blir sint og "slem". Skylder alle ting som blir feil på meg. 

Altså, er dette innafor normalt/friskt eller feiler det rett og slett ham noe?

Vet han fikk en hodeskade med kraftig hjernerystelse før vi ble sammen, kan sånt føre sakte til demens feks? 

Anonymkode: 99323...e10

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449107-kan-det-v%C3%A6re-noe-fysisk-galt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen tro på at tidligere hodeskade har skylden, men han kan helt klart feile noe.

Ville nok sendt en bekymringsmelding til legen hans, for det kan jo være alt fra kjedsomhet og at han er ulykkelig til alvorlig sykdom som svulst på hjernen eller altzheimer.

Kan du få han til å gå til legen? På tide med en full "EU kontroll" eller noe sånt, og varslet legen hans om hva du har observert hjemme så legen vet hva han skal se etter.

Anonymkode: a2c79...b2b

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vi har et dårlig forhold så kommunikasjon er manglende og amperhet og trass på topp fra mannen. Men, kan det være noe psykisk eller fysisk galt med ham? Enten som en grunn eller i tillegg?

Han har forandret personlighet gradvis de siste årene, blitt tiltaksløs og glemsk, sur og sint. Og nå merker jeg at de oppgavene han har ansvar for ikke gjøres skikkelig mer. Siden han jobber rett ved en stor matvarebutikker handler han mest, på vei hjem fra jobb. Men nå handler han bare et utvalg fra lappen, aldri alt som står der. Litt tilfeldig hva som kjøpes inn, nok tilfeldig til at vi alltid mangler noe til en oppskrift feks. Før kjøpte han inn alt, dro tom innom en annen butikk om første ikke hadde alt. 

Han lager ofte mat, før var det variasjon og han testet ut nye oppskrifter, nå er det de samme 3-4 rettene på repeat🥴

Når jeg feks viser han nie tekst på mobilen min, greier han ikke lese det uten å bevege leppene, som regel leser han det høyt, eller hvertfall hvisker det.

Han sliter av og til med enkle oppgaver som å låse opp kodelåsdøra vår. Ringte meg en fang fordi han ikke kom inn😳

Litt småaggresiv, tåler feks ikke kritikk og tolker mye som ikke er det til kritikk og blir sint og "slem". Skylder alle ting som blir feil på meg. 

Vet han fikk en hodeskade med kraftig hjernerystelse før vi ble sammen, kan sånt føre sakte til demens feks? 

Glemte en ting, han virker "dum" nå, skjønner ikke vitser, sammenhenger og henger ikke helt med generelt. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette synes jeg hlres bekymringsverdig ut, og tenker begynnende demens. Synes du burde jobbe for at han får seg en legetime.

Anonymkode: ccfb9...08d

Har prøvd, men han går ikke til legen om han ikke holder på å dø... og han mener ikke det er noe galt. Vi har samme fastlege da, er det greit å snakke med henne om det? 

Annonse

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Har ingen tro på at tidligere hodeskade har skylden, men han kan helt klart feile noe.

Ville nok sendt en bekymringsmelding til legen hans, for det kan jo være alt fra kjedsomhet og at han er ulykkelig til alvorlig sykdom som svulst på hjernen eller altzheimer.

Kan du få han til å gå til legen? På tide med en full "EU kontroll" eller noe sånt, og varslet legen hans om hva du har observert hjemme så legen vet hva han skal se etter.

Går det an å få fastlegen til å innkalle ham på en sjekk? Kalle det en sånn type sjekk som gjøres når man fyller 50😅

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det høres jo ut som demens, hvor gammel er han? 

Anonymkode: 6a442...e7e

Uff, nå googlet jeg litt og ser at et annet tegn kan være hygiene. Der har han også begynt å svikte litt, han husker å dusje etter jobb, men sjelden ellers. Og bytter ikke klær før jeg kaster de på vask fordi jeg synes de er ekle eller lukter. Vi var på hytta en uke i sommer og da hadde han bytter bokser en gang. Så det bare pga skittentøyet hjemme var tomt og jeg ryddet ut.

Annonse

Depresjon og tidlig demens kan ha likhetstrekk, og flere punkter du nevner er blant symptomene.

Han bør utredes. Større sjanse for at det er depresjon enn demens, det må uansett behandles om han er deprimert. 

Har det skjedd noe i livet hans forut for endringene?

Anonymkode: 12e98...a5d

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Ja, her hadde jeg tenkt at det tydelig var noe.

Om det er relatert til stress, hjernerystelse eller noe annet er vanskelig å si, men hjernerystelse kan både gi midlertige kognitive promlemer og på sikt demens. 

Anonymkode: dc456...f7a

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Går det an å få fastlegen til å innkalle ham på en sjekk? Kalle det en sånn type sjekk som gjøres når man fyller 50😅

Ja, om fastlegen får en bekymringsmelding kan de kalle pasienten inn til sjekk.

Fastlegen kan jo ikke diskutere han med deg, men kan ta imot en bekymringsmelding. Vi leverte en bekymringsmeldig til svigerfar sin fastlege da han begynte å surre mer enn normalt. Legen kunne ikke si noe som helst til oss, men tok imot bekymringsmeldingen og kalte svigerfar inn til kontroll.

Nå gikk svigerfar på div medisiner, blodfortynnende etter et hjerteinfarkt bl.a så han trodde vel selv det bare var en "blodprøvekontroll", men legen sjekket han skikkelig ut, også kognitivt.

Svaret vil du uansett ikke få her.

Bare litt pussig at jeg kjenner en med akkurat de sympromene. Han var i et uheldig forhold i akkurat den aldereb. Da det ble slutt var det som om han ble født på ny, skjerpet positiv og fin! Utviklet seg på jobb og privat.

Men det kan være hva som helst med din mann.

Anonymkode: 93693...bd8

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Høres ut som demens. Er jeg redd. Yngre folk kan også få demens. Har han diabetes eller noe annet fysisk? 

Anonymkode: 58a82...479

Nei, vet ikke om noe hvertfall.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Svaret vil du uansett ikke få her.

Bare litt pussig at jeg kjenner en med akkurat de sympromene. Han var i et uheldig forhold i akkurat den aldereb. Da det ble slutt var det som om han ble født på ny, skjerpet positiv og fin! Utviklet seg på jobb og privat.

Men det kan være hva som helst med din mann.

Anonymkode: 93693...bd8

Ja, får håpe det er bare det. Litt synd at han er en østers og nekter feks parterapi og snakke om forholdet. 

"Vi har et dårlig forhold så kommunikasjon er manglende og amperhet og trass på topp fra mannen" Dette. Dette er det som feiler mannen.  Jobber dere med ekteskapet? Har dere sex? Tar du på han når han går forbi? Smiler du til han? 

Anonymkode: 7f830...3e1

Har dere fått barn? Altså om dere har fått det og han har blitt verre etterpå? Han har ikke ADHD?  «Nye» oppgaver og ansvar (feks i forbindelse med å bli forelder)  kan bli for mange ting på en gang, og symptomer som vedkommende tidligere klarte å ha kontroll på, blir synlige. Hjernerystelse/hodeskade kan også gi slike utslag på lang sikt. Menn kan dessuten også ha en slags overgangsalder - og din mann er jo i aldersgruppen for det. 

Anonymkode: 638f1...cd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...