Gå til innhold

Blir så lei meg (gjelder hund)

Anbefalte innlegg

Dere som ikke har hund eller ikke forstår hvor glad man blir i et dyr behøver ikke å svare med noe negativt,, tror dere skjønner hva jeg mener.

Vi har verdens beste beagle tispe, hun er 2 år. Når hun var 11 mnd fikk hun hjernehinnebetennelse, fikk da behandling med kortison i 7 mnd, fulgte en nedtrappingsplan. Dessverre etter 3 mnd fikk hun tilbakefall og vi måtte starte på ny kur,har nå gått på det i 9 mnd. Nå er det snakk om å slutte helt på det igjen. Jeg er så skeptisk, orker ikke å ha en ny runde med så syk hund igjen, alle bivirkningene på høy dose og holde på med nedtrapping igjen og kanskje stå på det livet ut.

Var å veide henne nå og hun har gått opp 3 kg siden november i fjor,veier 18 kg nå og det er for mye. Er kortisonen som gjør det. 

Hun er full av liv og er blid og glad, men ser at hun peser ekstra mye på tur, pga vekt og kortison. Så nå er jeg så usikker, slutte helt på kortison igjen og håpe at hun ikke får tilbakefall, eller ha en overvektig hund? Hun  er jakthund så vi vil jo at hun skal drive med det hun er avlet for, og hun er selvsagt en fantastisk familiehund.

Skal snakke med vetrinær om en stund igjen, så tar jo avgjørelse med de.

Også tenker jeg, slutter vi og hun får tilbakefall igjen, så er det kortison resten av livet, med da en overvektig hund. Hvilket liv er det? Vanskelig.

Anonymkode: 1371c...fb8

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449105-blir-s%C3%A5-lei-meg-gjelder-hund/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring på det du lurer på men ville bare si at jeg skjønner godt bekymringen din. Hunder er en del av familien og man blir så uendelig glad i de ❤️

Så lenge dere klarer å holde overvekten under kontroll så det ikke hemmer hunden veldig i det daglige, vil hunden deres få et godt liv som familiehund hvis den må fortsette på kortison. 

ønsker dere alt det beste og håper det går bra denne gangen 🌸

Jeg har heller ingen aerfaring med dette, men jeg vet hvordan det er å ha et sykt dyr. Man får så mange tanker og dilemmaer, det er så vondt for man blir jo så utrolig glad i de. Vil bare gi deg en klem :klem:❤️

Anonymkode: 50eaf...88f

Kombinasjonen kortison og jakt vet jeg ingenting om, men det kan jo skje mye som ikke gjør en hund optimal for jakt 

Om det er sånn at hun pga helse ikke kan brukes til jakt så må dere jo bare akseptere det, og ha henne som familiehund.

Det er ikke alltid ting blir som planlagt, men da må vi bare innrette oss.

Anonymkode: a3d0d...3b1

Tusen takk for gode ord❤skulle aldri kjøpt oss hund igjen, med henne har det vært så mye bekymringer og det er så vondt å se syke dyr.

Hun er en ypperlig jakthund, men hvis det ikke går så er hun jo først og fremst familiehund, så det er ikke det store problemet. Forrige hunden vår som og var av samme rase og jakthund fungerte ikke på jakt, så hun ble jo bare en fantastisk familiehund, og det vil jo jenta her og bli så klart. Så det er i grunn det minste problemet.

Tar selvsagt avgjørelsen med vetrinær, så absolutt. Men hvis vi ender med å slutte og hun blir syk igjen så er det mange måneder med veldig syk hund, mye bivirkninger osv, og det kjenner jeg at jeg ikke orker, se hun ha det så vondt. 

Takk for svar dere🥰

Annonse

Det er mulig å stå livet ut på lavdose og ha et godt (og ikke overvektig) liv, men det er selvsagt bivirkninger på både kropp og pels. Men er du glad i en familiehund, og det er du jo, så er det jo absolutt en mulighet jeg ville tatt.

Anonymkode: 0b5bc...12f

Vil heler gått på så lav dose som mulig livet ut. Blir hun like syk igjen så høres det ut som at det er best at hun får slippe. Så grusomt og tragisk som det er. Men hunden har det heler ikke bra med bivirkningene av å bli veldig syk

Anonymkode: 01c29...ba8

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vil heler gått på så lav dose som mulig livet ut. Blir hun like syk igjen så høres det ut som at det er best at hun får slippe. Så grusomt og tragisk som det er. Men hunden har det heler ikke bra med bivirkningene av å bli veldig syk

Anonymkode: 01c29...ba8

Er det jeg og tenker, hvis vi slutter og hun blir syk igjen så vil vi nok la hun slippe, det har vi snakket om. Det som da er så trist er jo at man vet hun blir bra igjen på kortison, og da er spørsmålet om vi skal la hun gå på minste dose resten av livet. Men det avgjør vi jo med vetrinær så klart. Heldigvis er det "bare" overvekten hun har nå som bivirkning, og det at hun peser fort,er fin i pelsen og har ingen andre bivirkninger, så hun kan jo så klart fungere på det og. Men vi får se.

Takk for svare alle sammen.

Huff, føler med dere 😔 Kortison er både himmel og helvete på en gang. Så fantastisk medisin i akutt fase og så mange potensielle store bivirkninger. 

Vår hund fikk en autoimmun sykdom og sto på høye doser over lengere tid. Vi opplevde akkurat som dere akkurat når vi skulle trappe ut så fikk hun tilbakefall. Første gang hun brukte kortison hadde hun bare vanlige bivirkninger mye drikke og tisse, men var blank og fin i pelsen. Litt tung i pusten, men det var nok en del av sykdomsbildet. Men når vi måtte opp i dose andre gangen ballet det på seg med bivirknger. Hun fikk lett sår (store flak med pels og hud "datt" av), pelsen ble helt blakk og hun ble så veldig veldig sår under potene. Behandlingen ble rett og slett for tøff for henne så vi måtte la henne gå. Hun ble så vidt over 2 år bare ❤️ Det var så uendelig tøft å skulle bestemme slik over liv og død. Vetrinær foreslo det aldri, men skjønte oss veldig godt når vi tok det opp. Vi kjøpte oss 8 mnd ekstra med kortison, men jeg vet ikke om det var rett for henne. Fy søren det var en tøff behandling. Når vi ser på bilder før akutt sykdom og etter så ser vi jo stor forskjell. Jeg tror ikke hun var lykkelig i disse 8 mnd. Vi har snakket om det her hjemme og vi vil nok aldri starte en slik behandling igjen om vi skulle være så uheldig å oppleve dette på nytt igjen. 

Mange tanker man gjør seg i og etter sånne kriser. Jeg vet ikke om jeg noen gang tørr å få hund igjen da jeg syntes dette var så tøft å stå i. Anbefaler å snakke med vetrinær, se på bilder før og etter sykdom. Vil hunden få det hundeliv den fortjener eller blir det restriksjoner? Jeg synes det er så fint at du reflekterer rundt dette ❤️ Ønsker god bedring og lykke til ❤️

geitemarken skrev (6 timer siden):

Huff, føler med dere 😔 Kortison er både himmel og helvete på en gang. Så fantastisk medisin i akutt fase og så mange potensielle store bivirkninger. 

Vår hund fikk en autoimmun sykdom og sto på høye doser over lengere tid. Vi opplevde akkurat som dere akkurat når vi skulle trappe ut så fikk hun tilbakefall. Første gang hun brukte kortison hadde hun bare vanlige bivirkninger mye drikke og tisse, men var blank og fin i pelsen. Litt tung i pusten, men det var nok en del av sykdomsbildet. Men når vi måtte opp i dose andre gangen ballet det på seg med bivirknger. Hun fikk lett sår (store flak med pels og hud "datt" av), pelsen ble helt blakk og hun ble så veldig veldig sår under potene. Behandlingen ble rett og slett for tøff for henne så vi måtte la henne gå. Hun ble så vidt over 2 år bare ❤️ Det var så uendelig tøft å skulle bestemme slik over liv og død. Vetrinær foreslo det aldri, men skjønte oss veldig godt når vi tok det opp. Vi kjøpte oss 8 mnd ekstra med kortison, men jeg vet ikke om det var rett for henne. Fy søren det var en tøff behandling. Når vi ser på bilder før akutt sykdom og etter så ser vi jo stor forskjell. Jeg tror ikke hun var lykkelig i disse 8 mnd. Vi har snakket om det her hjemme og vi vil nok aldri starte en slik behandling igjen om vi skulle være så uheldig å oppleve dette på nytt igjen. 

Mange tanker man gjør seg i og etter sånne kriser. Jeg vet ikke om jeg noen gang tørr å få hund igjen da jeg syntes dette var så tøft å stå i. Anbefaler å snakke med vetrinær, se på bilder før og etter sykdom. Vil hunden få det hundeliv den fortjener eller blir det restriksjoner? Jeg synes det er så fint at du reflekterer rundt dette ❤️ Ønsker god bedring og lykke til ❤️

Takk for svar❤ så leit å høre om hunden deres, det er så vondt. Vi har heldigvis ikke hatt disse bivirkninger, verken runde 1 eller nå runde 2. Men skulle hun få noe så skal hun få slippe. Jeg vet at jeg ikke kommer til å ha hund igjen etter dette, jeg orker ikke den påkjenningen med å ha et sykt dyr. Bare hun oppfører seg annermedes en dag så begynner jeg å tenke om det er noe galt. Hun har vært dårlig flere ganger under kurene, som diaré, oppkast osv pga hun har fått ddg f.eks sølevann, de tåler dårlig å få i seg bakterier når de står på kortison.

Akkurat nå er hun seg selv og har det bra, som jeg kan se da, bortsett fra overvekten og det å starte å pese på tur.

Ha en fin dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...