Gå til innhold

Hvor stort helvete kan vi forvente oss - noen mer erfaring?

Anbefalte innlegg

Vi bor i et borrettslag.
I borrettslaget bor det en person som tidligere har hatt store psykiske problemer.
Han er en fantastisk person til vanlig, er hyggelig mot alle og gjøre langt over sin andel av oppgaver i fellesområdet.

Når er vi noen her som en god tid har merket at han har fått tilbakefall.
Vi har prøvd å snakke med personen uten å nå frem.
Det hele endte opp med at vi kontaktet kommune overlegen med våre bekymringer, og personen er nå innlagt.
Det eneste vi ønsker er å hjelpe personen.

Regner ikke med å få noen takk, vet at det mest vanlige er at personen man prøver å hjelpe blir sur på en, og tror nok personen skjønner hvem som har sagt i fra.

Hvor stort helvete kan vi forvente oss når personen kommer tilbake?

Anonymkode: 1e7c9...c26

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lang er en snor? 

Anonymkode: 89311...e13

Fra den ene enden til den andre.
Jeg spurte spesifikt hvilke erfaringer andre har.

Er deres erfaring om at snoren er 10 cm lang  så svarer de det

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Fra den ene enden til den andre.
Jeg spurte spesifikt hvilke erfaringer andre har.

Er deres erfaring om at snoren er 10 cm lang  så svarer de det

Tenker du personlig for dere?Fordi dere varslet?

Legen har vel uansett taushetsplikt om hvem som varslet, så vedkommende  vet nok ikke at dere var dere som faktisk hjalp han. For det var faktisk det dere gjorde, brydde dere, gjorde noe og hjalp han.

Østerdølen skrev (18 minutter siden):

Tenker du personlig for dere?Fordi dere varslet?

Legen har vel uansett taushetsplikt om hvem som varslet, så vedkommende  vet nok ikke at dere var dere som faktisk hjalp han. For det var faktisk det dere gjorde, brydde dere, gjorde noe og hjalp han.

Han har skjønt at det var oss, dagen før han ble innlagt kjeftet han huden full på mannen. Ja, det er erfaring med reaksjon ovenfor den som varslet i ettertid jeg lurte på.

Ja vi hjalp,  kunne ikke bare stå på sidelinjen å se at han fikk større og større problemer

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Han har skjønt at det var oss, dagen før han ble innlagt kjeftet han huden full på mannen. Ja, det er erfaring med reaksjon ovenfor den som varslet i ettertid jeg lurte på.

Ja vi hjalp,  kunne ikke bare stå på sidelinjen å se at han fikk større og større problemer

Jeg har dessverre ingen erfaring. Men når han kommer ut, er han vel forhåpentligvis mye friskere igjen. Og om han i frisk tilstand er grei å ha med, blir det vel ikke så mye uro kanskje? Jeg kan forstå at han blir sint, når han er syk, for da innser de sjelden selv at de er syke. Men nå når han blir bedre, tror jeg kanskje han vil forstå at dere gjorde det fordi dere bryr dere om han.

Annonse

Østerdølen skrev (58 minutter siden):

Jeg har dessverre ingen erfaring. Men når han kommer ut, er han vel forhåpentligvis mye friskere igjen. Og om han i frisk tilstand er grei å ha med, blir det vel ikke så mye uro kanskje? Jeg kan forstå at han blir sint, når han er syk, for da innser de sjelden selv at de er syke. Men nå når han blir bedre, tror jeg kanskje han vil forstå at dere gjorde det fordi dere bryr dere om han.

Det jeg vet er at veldig ofte vil de som er syke ofte rett sin frustrasjon mot de som varslet også etter at de er friske nok til å komme ut av sykehuset, og etter de blir friske.

Dette var vi klar over når vi sa i fra, men kunne rett og slett ikke la være.
Personen har forresten aldri vært voldelig.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det jeg vet er at veldig ofte vil de som er syke ofte rett sin frustrasjon mot de som varslet også etter at de er friske nok til å komme ut av sykehuset, og etter de blir friske.

Da har du jo svaret der. Du vet hva du kan forvente, (av erfaring du har fra før.)

Ellers ville jo jeg ha tenkt som hun over sa at når man har blitt i bedre form kanskje man ser på saken i et annet lys. Tenker at man fikk hjelp istedenfor å bli sint. Går det ikke å snakke med han da? Når han er frisk. Å si at vi gjorde det for alles beste, også for deg som trenger/trengte hjelp.

Anonymkode: bfd7e...e1f

Mye avhenger jo av hvor frisk han er når han kommer ut...

Det kan gå veldig fint, men det kan også hende han fremdeles er sint. Hvordan han vil agere om han fremdeles er sint kommer jo også an på hvor frisk/syk han er.

Mamma hadde en slik person i blokka der hun bodde, og hun valgte faktisk å flytte. Han ble bare verre og verre, begynte å gå i gangene og sparke i dørene, gjemme seg bak hjørner i korridorene, sparke etter hunder og dyr i oppgangen osv. Folk ble mer og mer engstelig, men han var ikke psyk nok til å tvangsinnlegges.

Anonymkode: cc61e...247

Jeg har erfaring fra helsevesen-siden. 
Flertallet av schizofreni/psykose innlagte er sinte på den eller de som fikk dem innlagt mens de er ut og inn av psykose. Når pasienten er stabilisert og ute av psykose er sinnet som regel borte. 

Men hvis dere vil være i forkant; ta kontakt når han er tilbake. Si at det er så godt å se at han har det bedre. Si at dere observerte x og y, og ble veldig bekymret. Beklag om dere gikk frem på en måte som ble unødvendig belastende for ham. Spør hva hvordan han ønsker at dere skal gå frem om noe lignende skjer igjen. Kanskje han vil at dere heller skal kontakte en forelder eller nært familiemedlem, eller kanskje han gir dere navn og kontaktinfo til en behandler eller fastlegen sin. Da følger dere hans ønske neste gang det blir nødvendig. 

Kanskje er han sint, flau eller skuffet over dere. Da beklager du bare om dere gjorde noe som ble ekstra belastende i en vanskelig situasjon, og gir uttrykk for at dere setter stor pris på å ha ham som nabo. 

Anonymkode: 521b2...d17

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi bor i et borrettslag.
I borrettslaget bor det en person som tidligere har hatt store psykiske problemer.
Han er en fantastisk person til vanlig, er hyggelig mot alle og gjøre langt over sin andel av oppgaver i fellesområdet.

Når er vi noen her som en god tid har merket at han har fått tilbakefall.
Vi har prøvd å snakke med personen uten å nå frem.
Det hele endte opp med at vi kontaktet kommune overlegen med våre bekymringer, og personen er nå innlagt.
Det eneste vi ønsker er å hjelpe personen.

Regner ikke med å få noen takk, vet at det mest vanlige er at personen man prøver å hjelpe blir sur på en, og tror nok personen skjønner hvem som har sagt i fra.

Hvor stort helvete kan vi forvente oss når personen kommer tilbake?

Helvete? Ingenting, selvfølgelig. Har hatt to familiemedlemmer son har vært tvangsinnlagt med psykose, og de klarer etterpå å forstå hvor syke de var og fortelle om hcordan psykose opplevdes.

Men dere får nok samtidig heller ikke en takk. Vil tro at mannen kommer til å føle seg flau, utilpass og utrygg i møte med dere. Tenker dere burde være inøtekommende, fortelle ham at dere synes at det er koselig å ha ham hjemme igjen og at det er godt å se at han har det bedre. 

Anonymkode: ef3e8...512

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du høres feilinformert ut, for det er ikke vanlig, med mindre vedkommende fremdeles er psykotisk ved utskrivning.  Mine faniliemedlemmer har etterpå begge hatt forståelse for hvorfor atferden deres utløste stor bekynring. Med en gang psykosen deres har lettet så har de ettee min mening hatt selvinnsikt. 

Noe helt annet vil jeg anta at er tilfelle ved politianmeldelse eller melding til barnevern, om vedkommende som meldes er sggresiv, men ikke psykotisk. Da vil jeg tenke at det kan være grunn til å frykte hevn. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har erfaring fra helsevesen-siden. 
Flertallet av schizofreni/psykose innlagte er sinte på den eller de som fikk dem innlagt mens de er ut og inn av psykose. Når pasienten er stabilisert og ute av psykose er sinnet som regel borte. 

Men hvis dere vil være i forkant; ta kontakt når han er tilbake. Si at det er så godt å se at han har det bedre. Si at dere observerte x og y, og ble veldig bekymret. Beklag om dere gikk frem på en måte som ble unødvendig belastende for ham. Spør hva hvordan han ønsker at dere skal gå frem om noe lignende skjer igjen. Kanskje han vil at dere heller skal kontakte en forelder eller nært familiemedlem, eller kanskje han gir dere navn og kontaktinfo til en behandler eller fastlegen sin. Da følger dere hans ønske neste gang det blir nødvendig. 

Kanskje er han sint, flau eller skuffet over dere. Da beklager du bare om dere gjorde noe som ble ekstra belastende i en vanskelig situasjon, og gir uttrykk for at dere setter stor pris på å ha ham som nabo. 

Anonymkode: 521b2...d17

Som tidligere pårørende synes jeg dette var et godt svar og kloke råd. 

Min venninne har hatt ett rent helvette etterpå. 2 1/2år siden naboen ble innlagt. Siden har han tetrorisert dem. Han har ringt barnevernet x flere med beskyldninger om rus, så de kommer i full fart. Politiet har kommet til min venninne pga tlf om at en skal begå selvmord, vold mot barn, drapstrusler mot naboen, vold mot dyr ect. Alt er såklart pga den psykisk syke naboen. Han har hengt de ut på nettet med bilde og navn, og han søker opp alle bilnr som er på besøk hos min venninne, å henger de ut på nettet også. De henges ut som rusmisbrukere. Samtidig skriver naboen om stemmer min venninne sender via dusjhodet, spikere i huset, at de har montert overvåkning osv så folk på Facebook forstår nok at naboen er psykisk ustabil. Han er for frisk for psykiatrien, men egentlig for syk til å være blandt folk. Truer de nesten daglig, men truer også ungene innimellom så de får aldri være alene hjemme. Min venninne har vært hos politiet flere ganger, men de kommer ingen vei. 

Anonymkode: 5b094...ade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...