Gå til innhold

Hvordan holde seg saklig og ikke sprekke her?

Anbefalte innlegg

Skal forsøke å forklare så godt som mulig her. Min mann har en barndoms-kompis som har vært singel i flere år inntil ganske nylig. Han har ett barn, men aldri hatt et familie-liv med mor og barnet sammen. De skilte lag da barnet var liten baby. Vi har gjennom noen år nå, gått gjennom tøffe tak med vårt barn som nå er 20 år. Han har fått en diagnose, og med riktig medisinering fungerer alt så mye bedre. Oppfølgingen av vår sønn har innebært at stort sett jeg har måtte være i stand til å hente og rykke ut dersom noe skulle oppstå. For ikke å snakke om DPS og legebesøk. Utfordringen hans har vært mangel på impuls-kontroll og rus. Som sagt, vi er på et mye bedre sted nå. 

Kompisen til min mann har hatt null forståelse for dette. Han synes jeg er altfor hønemor og mener sønnen vår burde klare seg selv. Både jeg og min mann har forklart han hvorfor det er som det er, men han skjønner det ikke. Han synes vi kunne ringe en taxi og be den kjøre sønnen vår hjem hvis det trengtes. Mye av grunnen til dette, er fordi han elsker å drikke og det er stort sett det han gjør i helgene.  

Nå har han fått seg dame. Hun har to barn fra tidligere forhold, og de er veldig samstemte. Det går i fest og alkohol i helgene, og nylig kunne de fortelle at de hadde festet sammen med alle ungene, inkludert 16 åringen til min kompis. Hun hadde blitt så dritings at hun hadde måtte tilbringe mye tid over do-skåla. Dette lo de litt av, og sa at det hadde vært så moro med en fest med ungene. Jeg sa at jeg synes det var litt spesielt og lurte på hva eksene - altså mor og far til barna syns om det. Nei, det hadde de forbudt dem om å si noe om. Jeg holdt bare kjeft og sa ikke noe, men synes det hele er så absurd. 

Så mitt spørsmål er - hva kan man si til sånt? Og hva kan man svare neste gang man får høre at man er en hønemor? Jeg holder snart på å sprekke. Sa en gang til han at han ikke visste hvordan et familie-liv fungerte, for han hadde jo aldri hatt det. Da ble han furten, men skjønte likevel ikke poenget. 

Anonymkode: a0042...677

Fortsetter under...

Du må bare akseptere og innse at dette har dere helt forskjellig syn på.

Du får aldri omvendt han, for han er fornøyd med sine valg og ønsker ikke se din side av det.

Jeg har en svoger jeg er helt uenig med valgene til, men det nytter ikke gå i diskusjon med han. Det gikk så langt at han syntes det var litt moro å provosere meg og jeg skjønte at det var det han gjorde. Da slang jeg bare armene i været og sa at du velger for deg og jeg for meg, dette blir vi aldri enige om.

Så prøver han gidder jeg ikke diskutere med han. Holder oss til trygge samtaleemner og sånn har det blitt. Han har gode sider også, og er broren til mannen min...

Anbefaler deg det samme.

Anonymkode: 9ff7c...0d7

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Sa en gang til han at han ikke visste hvordan et familie-liv fungerte, for han hadde jo aldri hatt det. Da ble han furten, men skjønte likevel ikke poenget. 

Jeg skjønner at du blir irritert, men å komme med en sånn kommentar er så under beltestedet at jeg har ikke ord engang.

Anonymkode: 2c781...230

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner at du blir irritert, men å komme med en sånn kommentar er så under beltestedet at jeg har ikke ord engang.

Hun har jo rett så problemet med det er..?

Anonymkode: 000c0...6e6

Enig med hun som skriver over her at det er nytteløst å gi inn i noen diskusjon. Jeg ville bare sagt noe sånn som: 

"Ja jeg har skjønt at du synes jeg er overbeskyttende, men det er mitt valg. Du aner virkelig ikke hva du snakker om, så jeg ville latt dette ligge og ikke nevne noe sånt igjen. Når det kommer til ditt eget barn, så synes jeg faktisk at du er uansvarlig. Det er ingen andre voksne foreldre jeg kjenner, som skjenker 16 åringen sin dritfull. Det er rett og slett trist. " 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor? Det er jo i det hele tatt ufint å kommentere hvordan HI skal oppdra sitt barn. Hun skriver at både hun og mannen har forklart fyren hvordan situasjonen er, men han velger likevel å snakke HI ned. 

Slik jeg leser hi sin forklaring så er det jo også en sannhet da. Han har jo ikke hatt noe familie-liv å sammenligne med. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Skal forsøke å forklare så godt som mulig her. Min mann har en barndoms-kompis som har vært singel i flere år inntil ganske nylig. Han har ett barn, men aldri hatt et familie-liv med mor og barnet sammen. De skilte lag da barnet var liten baby. Vi har gjennom noen år nå, gått gjennom tøffe tak med vårt barn som nå er 20 år. Han har fått en diagnose, og med riktig medisinering fungerer alt så mye bedre. Oppfølgingen av vår sønn har innebært at stort sett jeg har måtte være i stand til å hente og rykke ut dersom noe skulle oppstå. For ikke å snakke om DPS og legebesøk. Utfordringen hans har vært mangel på impuls-kontroll og rus. Som sagt, vi er på et mye bedre sted nå. 

Kompisen til min mann har hatt null forståelse for dette. Han synes jeg er altfor hønemor og mener sønnen vår burde klare seg selv. Både jeg og min mann har forklart han hvorfor det er som det er, men han skjønner det ikke. Han synes vi kunne ringe en taxi og be den kjøre sønnen vår hjem hvis det trengtes. Mye av grunnen til dette, er fordi han elsker å drikke og det er stort sett det han gjør i helgene.  

Nå har han fått seg dame. Hun har to barn fra tidligere forhold, og de er veldig samstemte. Det går i fest og alkohol i helgene, og nylig kunne de fortelle at de hadde festet sammen med alle ungene, inkludert 16 åringen til min kompis. Hun hadde blitt så dritings at hun hadde måtte tilbringe mye tid over do-skåla. Dette lo de litt av, og sa at det hadde vært så moro med en fest med ungene. Jeg sa at jeg synes det var litt spesielt og lurte på hva eksene - altså mor og far til barna syns om det. Nei, det hadde de forbudt dem om å si noe om. Jeg holdt bare kjeft og sa ikke noe, men synes det hele er så absurd. 

Så mitt spørsmål er - hva kan man si til sånt? Og hva kan man svare neste gang man får høre at man er en hønemor? Jeg holder snart på å sprekke. Sa en gang til han at han ikke visste hvordan et familie-liv fungerte, for han hadde jo aldri hatt det. Da ble han furten, men skjønte likevel ikke poenget. 

Anonymkode: a0042...677

Man fester ikke sammen med barn og lar 16-åringer drikke alkohol sammen med seg! Her hadde jeg tenkt at både brorens kompis og kjæresten hadde et alkoholproblem. 

Anonymkode: ead7e...b69

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det var da virkelig ingen stygg kommentar. 

Hi, du kan ikke gjøre noe for å forandre han. Bare lag deg et standardsvar til når han bemerker deres situasjon og la det være med det.

Jeg hadde også vurdert en bekymringsmelding til barnevernet, det er omsorgssvikt å både drikke sammen med mindreårige og ikke minst å forsyne dem med alkohol. 

MissSaigon skrev (44 minutter siden):

Hi, du kan ikke gjøre noe for å forandre han. Bare lag deg et standardsvar til når han bemerker deres situasjon og la det være med det.

Jeg hadde også vurdert en bekymringsmelding til barnevernet, det er omsorgssvikt å både drikke sammen med mindreårige og ikke minst å forsyne dem med alkohol. 

Enig. 

Anonymkode: ead7e...b69

Herregud hans mening hadde jeg ikke brydd meg om ett eneste sekund. Jeg hadde bare svart «javel» når han kalte meg hønemor. Og så hadde jeg sagt fra til foreldrene til de andre barna at faren skjenker dem. 

Anonymkode: 5155b...c46

Annonse

Er det snakk om mindreårige på fest med foreldre, så er vel kanskje en bekymringsmelding til barnevernet en løsning? Det vil jo kanskje gjøre til at de tenker seg om en gang til… Da kan du være anonym, i stedet for å måtte blande deg inn privat. Skjønner godt at du blir sint! 

Anonymkode: 703ef...569

MissSaigon skrev (5 timer siden):

Det var en veldig stygg kommentar. Noen var mye verre enn å si at hi er en hønemor. Selv om begge har rett i det de sier er det både unødvendig, dumt og slemt å si det.

Anonymkode: be6fb...449

Jeg hadde meldt fra til politiet og barnevernet, for her er det to voksne, med hver sine mindreårige barn som skjenkes drita full av sine foreldre.

Ts, jeg hadde unnlatt å si fra om dette til ham. Og om han snakker negativt om din sønn, så ville jeg bare sagt at jeg ikke ville diskutere det mer med ham siden han har vist at han ikke har forstått hva saken dreier seg om - og så hadde jeg byttet tema.

Anonymkode: 744a2...a55

Du trenger ikke diskutere, tenker jeg. 

Bare å svare at han har ikke noe med hvordan dere håndterer deres familie og du ikke er interessert i å diskutere det med han. Det er ingen hensikt å diskutere med folk som er så blottet for sunn fornuft. 

Hendelsen med 16-åringen er drøy, stakkars jente. Det sier jo alt om hvor lite egnet han selv er. 

Anonymkode: 425b8...a3c

Det er lov for mannen din å kutte ut slike venner. Herregud. Å ha omgang med personer som skjenker sine egne barn dritings, hadde jeg ikke giddet altså. Burde vært anmeldt. Ungene her har sannsynligvis ingen andre referanser enn at de tror det er normalt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...