Gå til innhold

Bør vi ha påbud om bruk av skuddsikker vest i Norge?

Anbefalte innlegg

Påbud om bruk av en slik vest, ikke bare for skyting altså, men først og fremst for å kunne forhindre store skader ved knivstikking.
I lys av hvordan det er blitt i Norge de siste årene. Konsekvensene kan være store. Vi sikrer oss allerede til sjøs med flytevest, og på sykkel meg hjelm. Hvorfor ikke? Behovet er der absolutt. Jeg tenkte først og fremst i tettbygde strøk og i byer, men det kan se ut til at permanent bruk er det sikreste:

https://www.nrk.no/nordland/kvinne-knivstukket-i-lofoten-1.16990577

Hva tenker dere?

Anonymkode: 488e3...38b

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg tenker at det har rabla helt for deg. 

Siden du spør. 

Anonymkode: 63a9d...649

Men, det er flere som dør av knivstikking i Norge enn i sykkelulykker. I tillegg kommer alle de alvorlige skadene.

Hva er så merkelig med å sikre seg på denne måten? Antallet alvorlig skadede er helt sikkert betydelig. Vil det ikke gi en god trygghetsfølelse? 

Dagens løsning er ikke god synes jeg, den skaper ikke større trygghet:

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/politiet-har-sluttet-a-fore-statistikk-over-knivstikkinger/s/12-95-3423593737

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vet du i det heletatt hvor tunge og dyre disse vestene er?

Anonymkode: d1121...cca

Vikingene hadde brynjer, de var mye tyngre. I dag kan de helt sikkert produseres lettere, finere, og enda sikrere.

Her, ringbrynje fra vikingetiden (sammensatte små jernringer):

chainmail%201_2.jpgproducts-2437.jpg

Nei, hjelpes. Man kan da ikke bli helt paranoid heller. Hva om knivstikkingen skjer inne? Og det skjer vel vitterlig ikke så mange knivstikkinger på tilfeldig forbipasserende i Norge? Skulle heller vurdert det om jeg vanket i et eller annet belastet miljø.., 

Anonymkode: 070c2...3d3

Annonse

Hvis du vil redusere dødelighet er det helt andre ting du bør konsentrere deg om. Det er bare en bitte liten promille som dødsfallene som skyldes knivstikking. Selv om antallet skulle 10-doble seg ville det knapt merkes på statistikken.

Det folk dør av er hovedsaklig kreft og hjerte/karsykdom. Pålegg alle å spise mindt 5 porsjoner frukt og grønt og litt mer fisk pluss totalforbud mot tobakk og alkohol så hadde det faktisk redusert tidlig dødelighet. 

Anonymkode: c8988...fd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...