Gå til innhold

Lære små barn å være takknemlige for bursdagsgaver?

Anbefalte innlegg

Min datter ble lei seg i dag dagen etter hun var i bursdags selskap til hennes 5 år gammel venn i barnehagen.

Fordi hun sa at «thomas sa at gaven hennes var den han likte minst» og «thomas sa han likte best ole sin gave var den beste!». Fra min datter fikk han 150kr i konvolutt med kort. Så han kunne kjøpe det han ønsker eller spare. Jeg vet at barn kan være veldig utakknemlige og brutale. Nettop derfor jeg lærer min datter å være takknemlig for ting hun får. At det er tanken som teller. Jeg sa til henne at gaven hennes er like flott som de andre gavene (kanskje litt bedre? ;) ) fordi han kan kjøpe seg det han ønsker selv med disse pengene.

Husker jeg elsket å få penger i min bursdag fordi jeg kunne kjøpe akkurat det jeg ville med dem eller spare dem til noe jeg virkelig ønsket meg! Eller er penger då tabu og kjedelig å få til dags?

Anonymkode: a6469...4bd

Fortsetter under...

Vet ikke helt om min 5åring har forståelse nok av penger til å like det over en bil for eksempel. Men hadde jeg hørt mitt barn si noe sånt så hadde jeg arrestert han altså. Jeg forsøker å lære barna mine takknemlighet, men det betyr ikke at det er automatisert i den alderen. 

Optatium skrev (4 minutter siden):

Vet ikke helt om min 5åring har forståelse nok av penger til å like det over en bil for eksempel. Men hadde jeg hørt mitt barn si noe sånt så hadde jeg arrestert han altså. Jeg forsøker å lære barna mine takknemlighet, men det betyr ikke at det er automatisert i den alderen. 

Jeg forventer ikke at er barn kanskje har så mye forståelse men av og til blir det litt sånne gaver og min hadde nok fått hørt litt om jeg hørte henne begynne å rate gaver fra best til verst. Fordi her har folk brukt penger og tanke på gaver

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forventer ikke at er barn kanskje har så mye forståelse men av og til blir det litt sånne gaver og min hadde nok fått hørt litt om jeg hørte henne begynne å rate gaver fra best til verst. Fordi her har folk brukt penger og tanke på gaver

Du burde heller ikke fortalt henne at hennes gave var bedre enn de andres.

Anonymkode: 89706...c49

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Min datter ble lei seg i dag dagen etter hun var i bursdags selskap til hennes 5 år gammel venn i barnehagen.

Fordi hun sa at «thomas sa at gaven hennes var den han likte minst» og «thomas sa han likte best ole sin gave var den beste!». Fra min datter fikk han 150kr i konvolutt med kort. Så han kunne kjøpe det han ønsker eller spare. Jeg vet at barn kan være veldig utakknemlige og brutale. Nettop derfor jeg lærer min datter å være takknemlig for ting hun får. At det er tanken som teller. Jeg sa til henne at gaven hennes er like flott som de andre gavene (kanskje litt bedre? ;) ) fordi han kan kjøpe seg det han ønsker selv med disse pengene.

Husker jeg elsket å få penger i min bursdag fordi jeg kunne kjøpe akkurat det jeg ville med dem eller spare dem til noe jeg virkelig ønsket meg! Eller er penger då tabu og kjedelig å få til dags?

Før en viss alder er ikke penger det spor gøy, da vil de ha pakker. 

Greit at han ikke trengte si han likte den minst, han sa ikke at han ikke likte den, men dattera di må også lære å bli litt mer robust og tykkhudet. Skal hun bli lei seg for sånt får hun et kjipt liv oppover. 

Anonymkode: 2690c...2c3

Annonse

Jeg lærte barna mine fa de var helt små, at de alltid skulle være takknemlige for det de fikk. Om det var noe de absolutt måtte si om gaven, kunne de si det til meg etter selskapet. 

Jeg minnet de på om at uansett om gaven var stor eller liten, så har vedkommende brukt sine penger på å gi en gave. Og drt skal man alltid være takknemlig for. 

De er nå store (voksne) begge to, og ser absolutt verdien av dette i dag (og opp igjennom årene)

Anonymkode: bc183...56f

Selvfølgelig skjønner ikke 5-åringer dette. Jeg minner alltid mine barn på hva som er lov å si og hva som ikke er lov på forhånd. Har stort sett unngått slike kommentarer foran andre, men klart det skjer innimellom. Men ville heller ikke sagt at mine barns gaver var bedre enn alle andres. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Også glemte du det viktigste.  At Ole bare er 5 år. Hjernen utvikler seg. Han har ikke lært seg alt enda.  Handler ikke om takknemlighet å gjøre.

Gaven hennes var ikke bedre enn andres.. Da gjør jo du det samme, rangerer?

Du kan også si at der og da sa han det, fordi han fikk leker han ønsket seg. Senere på kvelden når det er rolig og han er alene, da skjønner han at gaven er like bra som de andres. Fint at han kan handle noe han ønsker seg. 

Anonymkode: 43077...c39

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Også glemte du det viktigste.  At Ole bare er 5 år. Hjernen utvikler seg. Han har ikke lært seg alt enda.  Handler ikke om takknemlighet å gjøre.

Gaven hennes var ikke bedre enn andres.. Da gjør jo du det samme, rangerer?

Du kan også si at der og da sa han det, fordi han fikk leker han ønsket seg. Senere på kvelden når det er rolig og han er alene, da skjønner han at gaven er like bra som de andres. Fint at han kan handle noe han ønsker seg. 

Barn velger gjerne den ene foreldrene fremfor den andre. Feks. :" Jeg liker mamma best. Ikke pappa. Jeg er glad i pappa, ikke mamma. " De velger, fordi de ikke har lært enda. 

En femåring har ikke begrep på sånt. De forstår ikke at dette kan være sårende. Du gjorde rett i å fortelle ditt barn at hennes gave var like fin som de andres. Og jeg er enig i at penger er fint å få. Men en 5 åring liker nok bedre å få ting i i stedet for penger. 

Endret av Sommerkroppen 2029

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...