Gå til innhold

Hva betaler ungdom i jobb selv?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Eldste betalte alt selv, fikk mat og tak over hodet. Mellomste får nødvendig klær og mobilabonnement. 

Anonymkode: 11bdc...af7

Kan jeg spørre hvorfor det var forskjellig? 

Anonymkode: e7bba...18a

Annonse

Min 17 åring jobber og kjøper mye klær «hele tiden» som han betaler for selv. Egentlig får han det han trenger mest av oss, eks trengte nye sko - jeg betalte. Ellers får han selvsagt alt av mat hjemme, hygieneartikler, skoleutstyr mm av oss.

Av hygieneartikler mener jeg  dusjsåpe/shampo, deodorant, barbersaker og nødvendige kremer. 

Hun som bor hjemme enda får egentlig alt. Hun tjener noen tusen i måneden og det går til «gøy» som kino og kafe og klær hun egentlig ikke trenger men har lyst på. Hun tjener vel 4-5 tusen i måneden. De som har flytta ut og som studerer men har jobber støtter vi med noen tusen hver i måneden. 

Anonymkode: 4d3f2...f7a

Jeg har én som går vgs og har jobb, og han tjener ganske mye for alderen, altså 17 år og årslønn nå på omtrent 120-130 000 kr. Jobben hans dekker busskort og mobil, vi tar resten utenom rene fritidsaktiviteter som kino, ut å spise ol., og dyrere klær ol. han vil ha. Altså vi dekker f.eks. en bukse til normal pris, men hvis han vil ha en som er mye dyrere, må han betale mellomlegget selv. Han sparer 80-90 % av lønnen sin da, så det ser vi derfor på som en investering. 

Anonymkode: 9717d...0c9

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jeg har to barn på vgs som begge har sommerjobb og litt jobb i helger og andre ferier. Eldste tjente nesten 100.000 i fjor, yngste rundt 70.000.

Hvilke utgifter synes dere det er naturlig at de tar selv?

Anonymkode: a5c74...e42

0. Be de sette av penger til sparing og bsu. 

Anonymkode: 818a4...832

De som har hatt inntekt og har bodd hjemme har alle hatt samme avtale, 25% av inntekt kan være til lommepenger ( max 4-5000 ellers får de øke sats til sparing), de resterende 75% skal spares. Så lenge dette følges tar vi det som er av vanlige utgifter til kost og losji.

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Jeg har to barn på vgs som begge har sommerjobb og litt jobb i helger og andre ferier. Eldste tjente nesten 100.000 i fjor, yngste rundt 70.000.

Hvilke utgifter synes dere det er naturlig at de tar selv?

Anonymkode: a5c74...e42

Sålenge de går på VG ingen. De skal ikke straffes for å jobbe. Hadde de ikke jobbet, hadde du da tenkt de skulke betalt for seg?

Har opplevd at to søsken hvor ene jobbet, andre festet gjennom vg så måtte den son jobbet betale for seg mens den som bare moret seg fikk alt han trengte. 

Anonymkode: 3ce61...a8a

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Kan jeg spørre hvorfor det var forskjellig? 

Anonymkode: e7bba...18a

Fordi mellomste tjener rundt 3000 i mnd mens eldste aldri hadde en utbetaling lavere enn 12.000 kroner 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Fordi mellomste tjener rundt 3000 i mnd mens eldste aldri hadde en utbetaling lavere enn 12.000 kroner 

Hvorfor skulle den som tjente mest straffes for at den andre tjente mindre?

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Hvorfor skulle den som tjente mest straffes for at den andre tjente mindre?

Det er da ingen straff. Han var 15, hun var 18. Hun bodde gratis hjemme ett år utover vgs, det skal han få og. At jeg velger å kjøpe mer til en 15 åring enn en 18 åring er da ingen straff. Alt må ikke være likt bestandig 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...