GĂ„ til innhold

Evig dilemma middag og andre barnđŸ›đŸ„˜

Anbefalte innlegg

Det er en selvfÞlge at alle som er i huset ved middagstid fÄr mat. Om man ikke har nok av kjÞtt eller fisk eller hva det mÄtte vÊre blir det kokt ekstra ris og poteter og grÞnnsaker. Eller sÄ blir det skiver om folk fortsatt er sultne.

Fortsetter under...

Vi har ofte 6-7-8 smÄ gjester i hus og hage gjennom dagen, det er ikke snakk om at alle de fÄr middagservering altsÄ. Noen ganger lager jeg lapper eller vafler, eller de fÄr is eller pÞlse i brÞd, men pÄ det jevne sÄ spiser alle hjemme.

Om det er en gjest ved middagstid sÄ blir det noe annet, da avtaler vi med foreldrene om det er ok at de spiser hos oss. Det er faktisk noe jeg aldri har tenkt over skulle vÊre et problem. 

Alle fÄr mat om dei vil ha. Dei som ikkje har lov til Ä spise borte har sjÞlv ansvaret for Ä takke nei. Det er ikkje kvar dag middagen tilfredsstiller verken helsedirektoratets tilrÄdingar eller nazimÞdres kritiske blikk. Om ungane sjÞlv stÄr for matlaginga kan det fort bli nudlar eller pasta utan tilbehÞr. NÊringsverdien er vesentleg betre nÄr det er den eine vaksne som lagar maten. Den andre vaksne kan fort finne pÄ Ä steike grandiosa for andre gong pÄ ei veke om den fÞrste vaksne er ute av huset. 

Dei som ikkje godtek vilkÄra kan halde ungane sine unna min heim. Eg kan ikkje akkurat stÄ og seie at "Jada, de kan fÄ koke dykk nudlar. Men ikkje du, Grete. Eg vil nÞdig ha telefon frÄ mor di i kveld". Eller "Middag til alle som vil ha, untatt Lise. Du kan vente pÄ rommet eller gÄ heim".

☆☆☆ skrev (53 minutter siden):

Alle fÄr mat om dei vil ha. Dei som ikkje har lov til Ä spise borte har sjÞlv ansvaret for Ä takke nei. Det er ikkje kvar dag middagen tilfredsstiller verken helsedirektoratets tilrÄdingar eller nazimÞdres kritiske blikk. Om ungane sjÞlv stÄr for matlaginga kan det fort bli nudlar eller pasta utan tilbehÞr. NÊringsverdien er vesentleg betre nÄr det er den eine vaksne som lagar maten. Den andre vaksne kan fort finne pÄ Ä steike grandiosa for andre gong pÄ ei veke om den fÞrste vaksne er ute av huset. 

Dei som ikkje godtek vilkÄra kan halde ungane sine unna min heim. Eg kan ikkje akkurat stÄ og seie at "Jada, de kan fÄ koke dykk nudlar. Men ikkje du, Grete. Eg vil nÞdig ha telefon frÄ mor di i kveld". Eller "Middag til alle som vil ha, untatt Lise. Du kan vente pÄ rommet eller gÄ heim".

Du mÄ fremstille det som jeg er nazi. Takk skal du ha. Men nÄr ungen min kommer hjem tredje dagen denne uka etter Ä ha spist nudler hos Mats, eller han har fÄtt servert kokt spaghetti med ketchup hos Ellen, samtidig som jeg har forsÞkt sÄ godt det lar seg gjÞre Ä diske opp med sunn, nÊringsrik mat her hjemme, da blir jeg litt irritert. Jeg syns det er unÞdvendig.

Anonymkode: 86f34...b45

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du mÄ fremstille det som jeg er nazi. Takk skal du ha. Men nÄr ungen min kommer hjem tredje dagen denne uka etter Ä ha spist nudler hos Mats, eller han har fÄtt servert kokt spaghetti med ketchup hos Ellen, samtidig som jeg har forsÞkt sÄ godt det lar seg gjÞre Ä diske opp med sunn, nÊringsrik mat her hjemme, da blir jeg litt irritert. Jeg syns det er unÞdvendig.

Ja, men kor vanskelig kan du gjere deg? Be no ungen om Ä takke nei, sÄ er heile problemet lÞyst utan Ä mÄtte involvere tjue andre familiar og blande deg inn i deira kvardag!

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Men du er ikke i stand til Ă„ snakke med krypet ditt?

Annonse

☆☆☆ skrev (32 minutter siden):

Ja, men kor vanskelig kan du gjere deg? Be no ungen om Ä takke nei, sÄ er heile problemet lÞyst utan Ä mÄtte involvere tjue andre familiar og blande deg inn i deira kvardag!

Hvor vanskelig kan dere gjÞre dere da? Jeg er rimelig sikker pÄ at de aller fleste oppegÄende foreldre helst ikke vil at barnet sitt skal mates med nudler eller kokt spaghetti med ketchup flere dager i uka. Eller loff med nugatti. PrÞv Ä fÄ en niÄring til Ä takke nei til det nÄr han tilbys. Da er det bedre Ä sende han hjem enn Ä vÊre misforstÄtt grei Ä fylle han med null nÊring.

Hadde du selv likt at barnet ditt spiste det flere dager i uka? Det er vel ikke sÄ vanskelig Ä forstÄ Þnsket mitt om Ä gi barnet mitt sunn og nÊringsrik mat?

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Da ligger jo lÞsningen hos deg. Du lan ikke forvente at andre skal ha oversikt over hvor ofte ditt barn spiser nudler, sÄ da mÄ du fÄ barna til Ä takke nei til mat andre steder. Du kan ikke for alvor mene at dette er noen andres ansvar?

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Her mÄ jo du oppdra ungen din til Ä si neitakk, jeg fÄr ikke lov til Ä spise middag andre steder enn hjemme. Og sÄ mÄ du informere de hjemmene han er hos, og si at han ikke skal spise hos dem. Problem lÞst. 

sug lut skrev (2 timer siden):

Det er en selvfÞlge at alle som er i huset ved middagstid fÄr mat. Om man ikke har nok av kjÞtt eller fisk eller hva det mÄtte vÊre blir det kokt ekstra ris og poteter og grÞnnsaker. Eller sÄ blir det skiver om folk fortsatt er sultne.

Men hva gjÞr du nÄr du banker pÄ dÞra til tenÄringssÞnnen din for Ä hente ham og kameraten til middag, og du oppdager at ikke bare er Truls pÄ besÞk, men der sitter sannelig Henrik, Olav og Markus ogsÄ? Da er det i seneste laget Ä sette over flere poteter. (Sann historie, riktignok ikke opplevd av meg, men en kollega.)

Anonymkode: 5c117...c06

Sommerkroppen 2029 skrev (18 minutter siden):

Her mÄ jo du oppdra ungen din til Ä si neitakk, jeg fÄr ikke lov til Ä spise middag andre steder enn hjemme. Og sÄ mÄ du informere de hjemmene han er hos, og si at han ikke skal spise hos dem. Problem lÞst. 

Jeg tror igjen det er en manglende forstÄelse av hvor ofte dette skjer. Ingen bryr seg om ungen fÄr nudler til middag en gang i blant, men blir det ofte blir det jo ikke bra. Ingen her ville sagt det var OK om jeg selv serverte barnet mitt pÞlser med brÞd eller spagetti med ketchup hver dag i en uke, for eksempel, det er vel ikke noe bedre ernÊringsmessig om det er naboene som serverer maten?

Mitt barn mÄ ringe hjem og spÞrre fÞr det spiser hos andre, sÄ dette problemet er lÞst for oss. Jeg blir bare oppgitt over alle de som tydeligvis ikke kan forstÄ at det kan bli et problem i utgangspunktet.

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men hva gjÞr du nÄr du banker pÄ dÞra til tenÄringssÞnnen din for Ä hente ham og kameraten til middag, og du oppdager at ikke bare er Truls pÄ besÞk, men der sitter sannelig Henrik, Olav og Markus ogsÄ? Da er det i seneste laget Ä sette over flere poteter. (Sann historie, riktignok ikke opplevd av meg, men en kollega.)

Da forer jeg Henrik og Olav og Markus ogsÄ, det er ikke noe kjempeproblem? Vi har da annen mat enn poteter?

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Hvor vanskelig kan dere gjÞre dere da? Jeg er rimelig sikker pÄ at de aller fleste oppegÄende foreldre helst ikke vil at barnet sitt skal mates med nudler eller kokt spaghetti med ketchup flere dager i uka. Eller loff med nugatti. PrÞv Ä fÄ en niÄring til Ä takke nei til det nÄr han tilbys. Da er det bedre Ä sende han hjem enn Ä vÊre misforstÄtt grei Ä fylle han med null nÊring.

Hadde du selv likt at barnet ditt spiste det flere dager i uka? Det er vel ikke sÄ vanskelig Ä forstÄ Þnsket mitt om Ä gi barnet mitt sunn og nÊringsrik mat?

Veit eg kva ditt barn Ät i gÄr? Du kan ikkje meine at eg skal halde oversikt pÄ kven som fÄr og kven som ikkje fÄr, og seie som forslÄtt tidlegare "Alle kan fÄ, men ikkje Mette". Eller skal eg svare "Vent litt, medan eg opprettar ein gruppechat og fÄr oversikt over kven av dykk som kan fÄ ete nudlar"?

Du mÄ rett og slett ta ansvar for ditt barn, og sÄ tek eg ansvar for mitt. Tru det eller ei, det gÄr godt an. Mine ringer heim og spÞr fÞr dei takkar ja.

Har eg allereie begynt pÄ middagslaginga seier eg dei mÄ kome heim. Om ikkje, seier eg ja. Heilt utan Ä vite kva som er pÄ menyen. Kanskje er det dÄrlegare kost enn heime, kanskje er det grÞnsakssuppe med heilgrove rundstykker til. Begge deler gÄr nok bra.

sug lut skrev (9 minutter siden):

Da forer jeg Henrik og Olav og Markus ogsÄ, det er ikke noe kjempeproblem? Vi har da annen mat enn poteter?

Men middagen, den du hadde tenkt du, sÞnnen din, lillesÞster og Truls skulle fÄ, stÄr allerede pÄ bordet.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men middagen, den du hadde tenkt du, sÞnnen din, lillesÞster og Truls skulle fÄ, stÄr allerede pÄ bordet.

Da er det vel bare Ä si: "Oi, her var det flere enn jeg regnet med! Vi skal spise middag nÄ og har ikke nok til Markus, Svein og Tom eller hva du nÄ kalte dem, men dere mÄ gjerne spise brÞdskiver med pÄlegg! Skal jeg sette frem det til dere?" 

Anonymkode: eba58...e52

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Det er jo ditt ansvar Ä oppdra barnet ditt til Ä takke nei. Hvis barnet er gammelt nok til Ä fly pÄ besÞk alene, er barnet gammelt nok til Ä ringe hjem og forhÞre seg med deg fÞr det takkes ja til mat. Det er ditt ansvar Ä sÞrge for at barnet ditt ikke spiser nudler hver dag, dersom det er et gjentagende problem du stÞter pÄ. SÄpass klarer en niÄring. 

Anonymkode: eba58...e52

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Er dette en problemstilling? AltsÄ noe som er vanskelig Ä hÄndtere. Jeg blir litt matt, og lurer litt pÄ hvordan enkelte takler smÄ og store utfordringer i hverdagslivet. 

Har man nok mat, kan man invitere. Har man ikke nok mat, sÄ lar man vÊr. Det KAN ikke vÊre et sÄ stort problem som denne trÄden antyder. 

Anonymkode: 391cd...24e

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

HI her!!!Åj!!!Dette tok virkelig av!Jeg har ikke hatt anledning Ă„ lest alt, men kanskje vi skal sette strek her?

Anonymkode: e80a1...27a

Jeg tror det er lurt, hi, for nÄ skjer det som alltid skjer her inne: den harde kjerne samles, og begynner med navnekalling og hÄning. PrÞv Ä vÊre uenig med dem, du. 

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Jeg tror det er lurt, hi, for nÄ skjer det som alltid skjer her inne: den harde kjerne samles, og begynner med navnekalling og hÄning. PrÞv Ä vÊre uenig med dem, du. 

Harde kjerne? 

Anonymkode: 391cd...24e

Serverer nÄr det passer. Kommer det et par rekende inn i det middagen stÄr pÄ bordet, har vi som regel ikke nok. Aldri noe problem. Samme om kotelettene er stekt en som ikke spiser svin dukker opp. Stort sett for ungene mat hjemme og noen ganger takker de nei hvis jeg tilbyr.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Er ikke du i stand til Ă„ snakke hĂžflig til folk?

Nei, det er hun ikke. Liker Ă„ tĂžffe seg litt.

Anonymkode: 69879...308

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og flere av de samme ville sablet deg ned hvis du ikke laget mat fra bunnen av i en trÄd om moddagstips.

Anonymkode: 69879...308

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...