GĂ„ til innhold

Evig dilemma middag og andre barnđŸ›đŸ„˜

Anbefalte innlegg

Jeg er alene et par uker nÄ med 2 barn.Eldste er sÄ stor at han er mest ute med venner.(tenÄring)

Minste er 7 Ă„r og har (heldigvis) venner Ă„ vĂŠre sammen med.Greia er: vi er alltid flere rundt bordet i middagstida.Jeg vet ikke hva som er vanlig?Tar dere 2-3 ekstra med i beregninga hver dag?
Er jo ikke alltid jeg har kjþpt inn til andre enn oss heller

Jeg henter alltid gutten min til middagstid, men det virker ikke som de vennene har tider Ă„ forholde seg til.Kan vĂŠre her fra morgen til kveld(20.00/21.00)
og da mĂ„ de jo fĂ„ matđŸ€ŻđŸ€·đŸŒâ€â™€ïž

Anonymkode: e80a1...27a

Fortsetter under...

Dette er jo en gjenganger pÄ forum.

Vi har ofte barn pÄ besÞk til middag, men ikke hver dag. Jeg syns det mÄ vÊre helt greit Ä si "I dag passer det ikke at du spiser middag hos oss, Ole, sÄ nÄ mÄ du gÄ hjem en stund. Du og Per kan godt leke mer etterpÄ." SÊrlig mÄ det vÊre greit om Ole faktisk spiste middag hos dere dagen fÞr.

Anonymkode: 5c117...c06

Hos oss har vi gjort det slik at venner som kommer pÄ avtalt besÞk (altsÄ avklart med oss voksne pÄ forhÄnd) alltid fÄr mat etter husets rutiner. Hvis barn bare stikker innom, sÄ sender jeg en melding til foreldrene og spÞr: Vi skal spise (gjeldende middagrett) nÄ. Er det greit at Xxx spiser med oss? 

Dette er hvis vi har nok mat.

Har vi ikke nok mat, kan jeg fint sende dem hjem for Ä spise. Jeg har ogsÄ noen ganger hoppet over middagen selv for Ä kunne tilby venner av barna mat, men det er tilfeller hvor jeg vet at det trengs. Jeg gjÞr ikke det pÄ fast basis for barn som jeg vet at fÄr middag hjemme. 

De Ärene det var aktuelt hadde jeg alltid en ekstra pose med pasta liggende slik at samme hva (nesten) vi hadde til middag kunne jeg koke opp det i tillegg slik at alle kunne spise seg mette og jeg ikke mÄtte kokkelere mye ekstra. 

Anonymkode: 564fa...a1f

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

De Ärene det var aktuelt hadde jeg alltid en ekstra pose med pasta liggende slik at samme hva (nesten) vi hadde til middag kunne jeg koke opp det i tillegg slik at alle kunne spise seg mette og jeg ikke mÄtte kokkelere mye ekstra. 

Dette er jeg av prinsipp motstander av. Jeg vet du bare vil vÊre snill, men jeg vil helst at mitt barn spiser sunn, nÊringsrik mat, og ikke vomfyll. Ofte kommer han hjem og har spist, og nÄr jeg spÞr hva han har fÄtt, er svaret ofte spaghetti og ketchup, loff og nugatti, eller nudler. Og sÄ orker han ikke laksen, eller blomkÄlsuppa eller lapskausen jeg har laget. 
I tillegg forventes det da at deres barn fÄr middag tilbake nÄr de er her, men jeg kan dessverre ikke inkludere 2-3 barn i mine middagsplaner hver dag. 

Anonymkode: 86f34...b45

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dette er jeg av prinsipp motstander av. Jeg vet du bare vil vÊre snill, men jeg vil helst at mitt barn spiser sunn, nÊringsrik mat, og ikke vomfyll. Ofte kommer han hjem og har spist, og nÄr jeg spÞr hva han har fÄtt, er svaret ofte spaghetti og ketchup, loff og nugatti, eller nudler. Og sÄ orker han ikke laksen, eller blomkÄlsuppa eller lapskausen jeg har laget. 
I tillegg forventes det da at deres barn fÄr middag tilbake nÄr de er her, men jeg kan dessverre ikke inkludere 2-3 barn i mine middagsplaner hver dag. 

Da gir du ditt barn beskjed om at han skal spise hjemme, det er ditt ansvar. Jeg regner ikke med at han da er hos venner til kl 20-21 som HI skriver om her. Hvis du vil at ditt barn kun skal spise etter din standard fÄr du enten sende med ham mat eller sÞrge for Ä ha avtaler sÄ han kommer hjem.

Annonse

Vi lager ekstra nÄr vi kan, og spesielt der jeg vet det trengs. Noen, som nabogutten som omtrent bor her, og som jeg kjenner nesten like godt som mine egne, sender jeg hjem. En klassekamerat som er av det sultne slaget og som jeg vet ikke fÄr sÄ mye hjemme fÄr alltid mat her. Og som hun over, jeg har gjerne noe som jeg kan drÞye middagen med sÄnn at om det mangler en kyllingfilet kan vi dele sÄ alle fÄr litt mindre kylling og litt mer poteter/grÞnnsaker. Eller suppen fÄr brÞd til og ekstra makaroni, eller salaten fÄr mer innhold. 
Det er sjelden et problem. Da de var smÄ spurte vi alltid foreldrene, men nÄr de vokste til er det ikke mutt ansvar Ä ringe Oles mamma for avklaring nÄr hun vet Ole er hos meg i middagstiden. Foreldre som lar ungene vÊre hos meg til sene kvelden mÄ regne med at de fÄr mat. 

Du skriver at du henter ditt barn, ergo antar jeg at vennene til 7 Äringen ikke er nabobarn? Da er det uakseptabelt at det ikke er avtalt hentetider i forkant synes jeg. Da mine unger var sÄ smÄ sÄ hadde vi jo tider vi forholdt oss til ved henting. Foreldrene kan jo ikke forvente at du skal ha dem utover sene kvelden? 

Endret av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Og da tenkte du at jeg ga bare pasta til gjestene? Jeg lager vanlig sunn middag til familien med fisk, kylling eller annet , og masse grĂžnnsaker, og pastaen var for at alle kunne bli mette om vi ikke hadde «nok» mat, les: mor ender opp med pastaretter til middag
  og du vet vel om barnet ditt er pĂ„ besĂžk at de kanskje spiser middag til middagstid? Spurte selvsagt alltid foreldrene om barna kunne spise hos oss, dette var inn og ut av huset unger som fortsatt har Ă„pen dĂžr hos oss. 
Og nei, vÄre unger forventet aldri mat hos vennene sine.

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Henter du ditt barn hjem til middagstid, eller sier du ifra til mor eller far i huset barnet ditt er i, at han ikke skal spise der? 

Jeg improviserer, fÄr alltids nok mat til alle. Det er en stor GAVE at barna har venner. jeg Þnsker Ä vÊre et gjestfritt og trygt hjem som favner alle. Ja, det koster litt ekstra, men det velter ikke Þkonomien min. Ha noen tomatsuppeposer pÄ lur, pasta osv  Tenker det er en begrenset periode og en stor fordel for barna mine at de ogsÄ kan inkludere sine venner.

Anonymkode: 582a2...c04

Vi har alltid mulighet til Ă„ «utvide» middagen dersom det er ekstra barn her. Som andre her sier; vi fyller opp med ekstra pasta, posesuppe, litt ekstra grĂžnnsaker, brĂžd ved siden av osv. Griller vi, har jeg alltids en ekstra pĂžlsepakken pĂ„ lur. Jeg har alltids ekstra poteter og gulrĂžtter i kjĂžleskapet. Jeg Kan skjĂžnne at folk har dĂ„rligere rĂ„d enn oss, men Ă„ beregne AKKURAT med pĂžlser eller ikke ha noe tĂžrrvarer eller frysevarer synes jeg er litt merkelig. Jeg aner jo ikke om mine egne unger kommer til Ă„ spise to eller fire pĂžlser nĂ„r vi griller
.

Jeg tenker det er stor forskjell pÄ ferietid og hverdag. NÄ reker ungene mellom husene, noen er alene hjemme, noen har foreldre som har ferie, ingen skal pÄ skole eller faste ferieaktiviteter og logistikken er generelt lÞsere. For oss spiller det ingen rolle om vi griller kl 16 eller kl 19, og Per spiser hos naboen eller om Ola er her halve dagen. De fÄr da mat der de er. PÄ hverdager hvor vi skal pÄ fotballtrening eller speider sÄ er det annerledes synes jeg. Da har jeg ingen problemer med Ä sende barneskolensrn hjem til egen middag

Anonymkode: 97b59...1f6

Sommerkroppen 2029 skrev (42 minutter siden):

Henter du ditt barn hjem til middagstid, eller sier du ifra til mor eller far i huset barnet ditt er i, at han ikke skal spise der? 

Jeg skjÞnner henne ganske godt, egentlig. Ikke alle spiser samtidig og det kan vÊre irriterende Ä fÄ hÞre at barnet ditt allerede har spist middag (i form av spagetti med ketchup) nÄr du ringer dem hjem i det du tenker pÄ som helt vanlig tid klokka fem.

Vi har en stÄende regel om at barnet skal ringe hjem og spÞrre om det passer nÄr det blir invitert til middag. Det hÞres kanskje superstrengt ut, men jeg har inntrykk av at mange andre gjÞr det sÄnn ogsÄ.

Anonymkode: 5c117...c06

Annonse

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg improviserer, fÄr alltids nok mat til alle. Det er en stor GAVE at barna har venner. jeg Þnsker Ä vÊre et gjestfritt og trygt hjem som favner alle. Ja, det koster litt ekstra, men det velter ikke Þkonomien min. Ha noen tomatsuppeposer pÄ lur, pasta osv  Tenker det er en begrenset periode og en stor fordel for barna mine at de ogsÄ kan inkludere sine venner.

Selv om vi ikke forer hele vennegjengen til unga sÄ har de fortsatt venner faktisk. Vi har 3 barn selv, 2 er tenÄringer. Har ikke mulighet til Ä fore alle som er innom dessverre. Er det avtalt besÞk, selvfÞlgelig fÄr de mat. Kan heller ikke drive Ä lage ekstra hver dag i tilfelle noen kommer innom, da blir det mye matsvinn og mat er dyrt nÄ.

SÄ dessverre sÄ er jeg av den litt kjipe der altsÄ. 

Anonymkode: 13d31...b42

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er det fader i meg tull?! 100% at ungene ikke kommer til Ä henge hjemme hos dere nÄr de er eldre. Her gjÞr de andre foreldrene det de kan for at ungen din skal bli mett. Da fÄr du nesten si til ditt eget barn at han/hun fÄr si nei til Ä spise hos andre. 

FÄr sÄ nok av sÄnne sÊre foreldre!!!! 

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Det sier du ikke nĂ„r du har 2 ungdommer med hver sin kjĂŠrste og en haug med venner, pluss miniungdommen som drar med seg 2-3 stk hjem hver dag. ForelĂžpig har den begrensa perioden for vĂ„r del vart siden 2010

vi er 5 stk som har adresse her, men det ryker 3 svÊre ost i uka pga toast og egg med ost og omeletter. Og det er ingen av oss voksne som spiser. Det er 400 kroner i bare ost, det. 

Anonymkode: 37b13...afa

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det sier du ikke nĂ„r du har 2 ungdommer med hver sin kjĂŠrste og en haug med venner, pluss miniungdommen som drar med seg 2-3 stk hjem hver dag. ForelĂžpig har den begrensa perioden for vĂ„r del vart siden 2010

vi er 5 stk som har adresse her, men det ryker 3 svÊre ost i uka pga toast og egg med ost og omeletter. Og det er ingen av oss voksne som spiser. Det er 400 kroner i bare ost, det. 

Dumt Ä fÄ sÄ mange unger da. Enten mÄ dere sette grenser, eller sÄ mÄ dere ta kostnaden selv. 

Anonymkode: 21582...f25

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dumt Ä fÄ sÄ mange unger da. Enten mÄ dere sette grenser, eller sÄ mÄ dere ta kostnaden selv. 

Anonymkode: 21582...f25

Fikk bare 3 jeg, men ifÞlge dette forumet skal man jo fÞ pÄ alle som ramler inn dÞrene og. 

Vi har Äpent hus og det er alltid mye unger rundt her, men det er svÊrt sjelden jeg har noen ekstra til middag om det ikke er planlagt pÄ forhÄnd. Alle bor i sykkelavstand og blir sendt hjem rundt middagstid. SÄ spiser de og kommer tilbake. Jeg ser ikke vitsen i Ä spe ut maten for at barn som like gjerne kan spise hjemme skal bli mett hos oss. Vi har ingen som jeg tenker ikke fÄr god nok mat hjemme, da hadde det vÊrt en annen sak. 

Anonymkode: 391cd...24e

Superdolly skrev (2 timer siden):

Hos oss har vi gjort det slik at venner som kommer pÄ avtalt besÞk (altsÄ avklart med oss voksne pÄ forhÄnd) alltid fÄr mat etter husets rutiner. Hvis barn bare stikker innom, sÄ sender jeg en melding til foreldrene og spÞr: Vi skal spise (gjeldende middagrett) nÄ. Er det greit at Xxx spiser med oss? 

Dette er hvis vi har nok mat.

Har vi ikke nok mat, kan jeg fint sende dem hjem for Ä spise. Jeg har ogsÄ noen ganger hoppet over middagen selv for Ä kunne tilby venner av barna mat, men det er tilfeller hvor jeg vet at det trengs. Jeg gjÞr ikke det pÄ fast basis for barn som jeg vet at fÄr middag hjemme. 

God lĂžsning đŸ‘đŸ»

Anonymkode: d4739...646

amandine skrev (2 timer siden):

Da gir du ditt barn beskjed om at han skal spise hjemme, det er ditt ansvar. Jeg regner ikke med at han da er hos venner til kl 20-21 som HI skriver om her. Hvis du vil at ditt barn kun skal spise etter din standard fÄr du enten sende med ham mat eller sÞrge for Ä ha avtaler sÄ han kommer hjem.

Sommerkroppen 2029 skrev (2 timer siden):

Han er stor nok til Ä komme seg hjem selv, og ja, han mÄ alltid hjem til kl 17 pÄ hverdager nÄr ikke annet spesifikt er avtalt. Jeg vil ha han hjem da, ogsÄ fordi det ofte er fritidsaktiviteter etterpÄ, og for Ä respektere andre familiers behov for egentid. 

Twinntippen skrev (1 time siden):

Er det fader i meg tull?! 100% at ungene ikke kommer til Ä henge hjemme hos dere nÄr de er eldre. Her gjÞr de andre foreldrene det de kan for at ungen din skal bli mett. Da fÄr du nesten si til ditt eget barn at han/hun fÄr si nei til Ä spise hos andre. 

I all verden da?? NĂ„r de andre foreldrene gir mitt barn pasta med ketchup, eller loff med smĂžr, eller mr.lee nudler, er det ikke min rett som mamma Ă„ takke nei?
Jeg vil ha min sÞnn hjem til middag fordi: 1) jeg vil gi han sunn, nÊringsrik mat, 2) vil ha familietid og hÞre om dagen hans, 3) vil ha kontroll pÄ hvor han er sÄ han rekker treningen, og 4) ikke vil at han er til bry for andre familiers middagsplaner.

Hva er sÄ ille med det?

Fikk bare 3 jeg, men ifÞlge dette forumet skal man jo fÞ pÄ alle som ramler inn dÞrene og. 

Utrolig merkelig fenomen her inne, akkurat det der med middag til kreti og pleti. Folk her inne sier de gladelig spiser papp for at barnas venner kan ta middagen deres. Snakk om unÞdvendig selvoppofrelse. Send barna hjem til EGEN middag, og nyt mÄltidet ditt i fred med familien. 

Twinntippen skrev (1 time siden):

Og til informasjon sÄ er det stadig fullt hus her. I gÄr hadde jeg Ätte unger her. SÄ nei, tviler pÄ at du fÄr rett i pÄstanden din, selv om jeg egentlig tror du kun skrev det i et forsÞk pÄ Ä fornÊrme meg.

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Utrolig merkelig fenomen her inne, akkurat det der med middag til kreti og pleti. Folk her inne sier de gladelig spiser papp for at barnas venner kan ta middagen deres. Snakk om unÞdvendig selvoppofrelse. Send barna hjem til EGEN middag, og nyt mÄltidet ditt i fred med familien. 

Ja virkelig. Til avtalt besÞk var det alltid middag. Men det kommer en tid hvor huset bare eksploderer med ungdommer idet man kommer hjem fra jobb. Og «det er sÄ kort tid» gjelder ikke for alle. 

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...