Gå til innhold

Hovedferie hva er det? Hilsen nysgjerrig alene mor med barn som har helge samvær med sin far

Anbefalte innlegg

Jeg har lest noen tråd inne her og kvinneguiden.

Så tingen er at mor blir uglesett fordi hun velger å dra på «sikkelig?» ferie når barnet er hos sin far fordi kanskje ønsker voksen ferie. Meste part jeg har lest er barn under 8 år. Noen mener dette er ego og man stjeler dette fra barnet, jeg kan se begge sider. Men føler folk går litt på å halshugge de som mener at de tar sikkelig ferie når barn er hos den andre foreldrene.  Meg og min søster var ikke med på sikkelig ferie med min mor før vi begge var 12-14 år. Jeg ble ikke lei meg eller tenkte noe på det, fordi vi ble tatt med til tusenfryd og kongeparken. 

Dette er ikke for å angripe eller komme frekt ut men er det fordi noen kanskje er litt misunnelig og sjalu på de som kan ta voksen ferie? Fordi ikke er sammen med den andre foreldrene?  Så da har de litt mer tid til seg selv? 
Det er jo selvsagt noen som elsker å reise med sitt barn :) men hver for sitt tenker jeg.  Synes bare litt rart når jeg leste en tråd der fleste prøvde  å få ts til å ta med barnet til ferien sin fordi barnets far ikke kunne ha likevel men barnet skulle være med besteforeldre, hun fikk mye piss for det😅

Anonymkode: c1552...6aa

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har lest noen tråd inne her og kvinneguiden.

Så tingen er at mor blir uglesett fordi hun velger å dra på «sikkelig?» ferie når barnet er hos sin far fordi kanskje ønsker voksen ferie. Meste part jeg har lest er barn under 8 år. Noen mener dette er ego og man stjeler dette fra barnet, jeg kan se begge sider. Men føler folk går litt på å halshugge de som mener at de tar sikkelig ferie når barn er hos den andre foreldrene.  Meg og min søster var ikke med på sikkelig ferie med min mor før vi begge var 12-14 år. Jeg ble ikke lei meg eller tenkte noe på det, fordi vi ble tatt med til tusenfryd og kongeparken. 

Dette er ikke for å angripe eller komme frekt ut men er det fordi noen kanskje er litt misunnelig og sjalu på de som kan ta voksen ferie? Fordi ikke er sammen med den andre foreldrene?  Så da har de litt mer tid til seg selv? 
Det er jo selvsagt noen som elsker å reise med sitt barn :) men hver for sitt tenker jeg.  Synes bare litt rart når jeg leste en tråd der fleste prøvde  å få ts til å ta med barnet til ferien sin fordi barnets far ikke kunne ha likevel men barnet skulle være med besteforeldre, hun fikk mye piss for det😅

Tenker, hva mener folk foreldrene skal gjøre mens barnet er i 2-3 uker hos den andre? Stirre på en vegg og savne barnet?

Jeg har vært så heldig at jeg fikk barn tidlig med mannen, da jeg hadde barn fra før. Jeg jobba bare som vikar da og hadde mye fri, så vi reiste stadig på tur uten barn (bare i magen) når barnet ikke var hos oss. Etter det måtte vi jo ta ferie når det passa med barnehagen og da var det jo noen ganger at vi hadde en uke med bare ett barn, og da dro vi jo på ferie. Hadde jeg hatt barnefri 3 uker nå ville jeg jo tatt ferie med barna mine selvsagt, siden jeg jobber fullt. Men hadde jeg hatt mulighet til en uke i syden uten barn nå så jaa, selvsagt hadde jeg gjort det!! Man er jo ikke en dårlig forelder av den grunn 

Anonymkode: 92d35...6b0

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Tenker, hva mener folk foreldrene skal gjøre mens barnet er i 2-3 uker hos den andre? Stirre på en vegg og savne barnet?

Jeg jobber jeg mens barna mine er hos far. Skoleferien er i gode 7 uker. Da kan ikke jeg ta ferie samtidig som far har ferie. Det hadde i så tilfelle endt opp med at barna hadde gått hjemme uten barnepass i en periode. 

Anonymkode: e154a...fc6

Nei, vi er nok ikke misunnelige på dem som kan ta ferie uten barn. Jeg reiser på helgeturer med mannen eller venninner, men ferien vil jeg ha med barna mine. Jeg liker å være sammen med dem, og de fem små ferieukene vil jeg 100 % ha med dem. 

Hver med sitt, men jeg syns det er merkelig å ikke unne barna samme sort ferie som man spanderer på seg selv. 

Anonymkode: 32d1e...f94

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber jeg mens barna mine er hos far. Skoleferien er i gode 7 uker. Da kan ikke jeg ta ferie samtidig som far har ferie. Det hadde i så tilfelle endt opp med at barna hadde gått hjemme uten barnepass i en periode. 

Aaaaa, nei jeg er ufør så da hadde jeg blitt hjemme sittende 

Annonse

Jeg synes det er litt underlig med foreldre som ikke vil tilbringe ferier, opplevelser og reiser med barna. Å dele slike ting med barna er det beste med å være forelder, synes jeg :) 

Kan fint dra en og annen helg, eller langweekend på tur med venninner. Men ferie og feriereiser: Det er noe jeg ikke ønsker å gjøre uten barna mine :) Plutselig er de så store at de heller vil ha sommerjobb, være med venner, dra på ferie med kjærester osv. DA kan jeg nok finne på å reise på ferie alene eller med venner, uten barn. 

Anonymkode: 634c2...292

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jobbe er et godt tips. De færreste har 8 uker sommerferie.

Anonymkode: 68d9b...9f5

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Aaaaa, nei jeg er ufør så da hadde jeg blitt hjemme sittende 

Men, da har du tid til å kunne dra på kjærestetur når barnet er hos far. Og du kan ta barnet med på ferie når det kommer hjem til deg. 

Det jeg tror reaksjonen går på er nok ikke at folk drar på ferieturer uten barnet, men at de bruker opp ferien uten barnet og gjør at barnet blir stuck i barnehagen/SFO hele sommeren fordi mamma og/eller pappa må få bruke ferien sin til å dra på kjerestetur med ny partner. 

Jeg har 3 uker med barn og ei uke uten barn i ferien. Den ene uken jobber jeg. Da får jeg tid til ferie med barna noen dager i høstferie, vinterferie, påskeferie og juleferie. Hadde jeg hatt muligheten til ferie iten barn, så hadde jeg sikkert tatt ei uke uten, men de 3 ukene er forbeholdt barna og meg. Jeg reiser så klart på noen turer i helgene barna er hos far, men det er jo ikke det som er den «store» ferien. 

Anonymkode: 2dec8...3cc

Jeg må innrømme at jeg også lurer litt. Selv er jeg gift og har vært med mannen min i 25 år. Vi reiste til og med på bryllupsreise med to barn og svigerforeldre, jeg har aldri vært i en situasjon hvor jeg kan velge å ha ferie alene. Men det kommer jo av valg jeg selv har tatt. 

Husker tråden du refererer til. Det var helt absurd. Stakkars trådstarter, ikke nok med at faren var dust som bryter avtalen om sin ferie og manipulerer de rundt for å ødelegge for HI, men jammen meg fikk hun pes for å «ikke ville være med barnet sitt» av noen sure snerper her inne i tillegg. Hun skulle ha egen ferie med barnet, men det var visst ikke godt nok for enkelte her inne, for eneste som telte var å avlyse alle andre planer når far droppet sin del av avtalen. Jeg tror og håper at hun fikk reist og at besteforeldrene koste seg på hytta med barnebarn. Er selv av den mening at det både gir gode minner og ikke minst er relasjonen til besteforeldre ekstra viktig når faren tydeligvis ikke er av den pålitelige typen. 

Anonymkode: f59c8...b1c

Merkelig innlegg. Jeg har aldri ønsket å dra på ferie uten barna mine. Helgetur, ja. Det gjør mannen og jeg innimellom. Men absolutt ikke ferie. Det beste jeg vet er å være på ferie med barna.  

Anonymkode: 76b49...c1e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg må innrømme at jeg også lurer litt. Selv er jeg gift og har vært med mannen min i 25 år. Vi reiste til og med på bryllupsreise med to barn og svigerforeldre, jeg har aldri vært i en situasjon hvor jeg kan velge å ha ferie alene. Men det kommer jo av valg jeg selv har tatt. 

Husker tråden du refererer til. Det var helt absurd. Stakkars trådstarter, ikke nok med at faren var dust som bryter avtalen om sin ferie og manipulerer de rundt for å ødelegge for HI, men jammen meg fikk hun pes for å «ikke ville være med barnet sitt» av noen sure snerper her inne i tillegg. Hun skulle ha egen ferie med barnet, men det var visst ikke godt nok for enkelte her inne, for eneste som telte var å avlyse alle andre planer når far droppet sin del av avtalen. Jeg tror og håper at hun fikk reist og at besteforeldrene koste seg på hytta med barnebarn. Er selv av den mening at det både gir gode minner og ikke minst er relasjonen til besteforeldre ekstra viktig når faren tydeligvis ikke er av den pålitelige typen. 

Anonymkode: f59c8...b1c

Det at far hadde brutt sin avtale, var nok litt på siden av det folk reagerer på. Om jeg bare har tid eller råd til én ferietur i året er det jo klart den tas med barna. Når noen så tydelig nedprioriterer barna som så automatisk har førsteprioritet hos de fleste, da synes nok mange oppriktig synd på barnet. Det kunne ikke falt meg inn å bruke hele feriebudsjettet på meg selv. At  barna er med besteforeldre eller har ferie med far, vil da komme i tillegg. Nå var nok noen litt krasse i sine svar, men det er sært å bruke alle pengene/opplevelsene på seg selv. Når far i tillegg var så ustrukturert og fraværende var det jo ingen i den familien som ønsket å prioriterer barnet (kanskje bortsett fra besteforeldrene som til stadighet prøvde å kompensere) 

Anonymkode: fd82d...f35

Annonse

Jeg har 3 uker ferie. Når barnet mitt har vært hos far har jeg jobbet. Og tatt ferie når barnet er hos meg. Aldri reist på ferie uten barnet. Ikke tenkt på det en gang. 

Anonymkode: 04f0d...027

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Merkelig innlegg. Jeg har aldri ønsket å dra på ferie uten barna mine. Helgetur, ja. Det gjør mannen og jeg innimellom. Men absolutt ikke ferie. Det beste jeg vet er å være på ferie med barna.  

Hvis du ikke hadde hatt mulighet til å ta de helgeturene ville du kanskje hatt et større ønske om å dra på ferie uten barn?

Til HI, jeg tror de fleste bare tenker at alle har et begrenset antall ferieuker, så en uke ferie alene betyr en uke mindre ferie med barnet. I ditt tilfelle, når du har mulighet til å ha ferie med barnet (enten det er hjemme eller bortreist) i tillegg til voksenferie, må det være helt greit!

Anonymkode: 3f39c...31b

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvis du ikke hadde hatt mulighet til å ta de helgeturene ville du kanskje hatt et større ønske om å dra på ferie uten barn?

Til HI, jeg tror de fleste bare tenker at alle har et begrenset antall ferieuker, så en uke ferie alene betyr en uke mindre ferie med barnet. I ditt tilfelle, når du har mulighet til å ha ferie med barnet (enten det er hjemme eller bortreist) i tillegg til voksenferie, må det være helt greit!

Anonymkode: 3f39c...31b

Ja, klart, alle har sitt utgangspunkt. Derfor er det merkelig å kaste ut at folk er misunnelige på de som ikke har barna full tid og i alle ferier. Jeg hadde hatet det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...