Gå til innhold

Bekymringer for sønnen min

Anbefalte innlegg

I går kveld fikk jeg ikke sove, jeg sliter egentlig aldri med det, men jeg bekymrer meg for sønnen min. Han har sin første dag på sfo i dag, og jeg sitter bare og tenker på han. 
Han er en veldig god og fin gutt, men han har utfordringer med emosjonsreguleringer og overganger. Han kan bli oppfarende og sint, noen ganger kaster/slår han. Han trenger gode forberedelser for overganger og kan lett slå seg vrang i sånne situasjoner. Han er redd for at de andre ikke skal ville leke med han, men klarer ikke helt å se at hans reaksjoner bidrar til dette. I tillegg har han lett for å tisse på seg, må minnes jevnlig (og av og til nesten tvinges) til å gå på do.. 

Er så bekymret for det sosiale nå som han begynner på skole og sfo. Han er smart og vitebegjærlig, men man må håndtere han riktig på en måte. Skulle så gjerne ønske at han var «enklere», både for hans og andres del… 

Noen som har noen erfaringer å dele? 

Anonymkode: 41ac2...c07

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449035-bekymringer-for-s%C3%B8nnen-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommunikasjon!

De ansatte både på skolen og sfo er vant til allverdens utfordringer og tilrettelegger det de kan, men de må jo vite om utfordringene, helst på forhånd.

Har han noen diagnoser, adhd, autismespekter e.l? Har du hatt inntaksmøter med de på skolen?

Anonymkode: 48c53...212

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Kommunikasjon!

De ansatte både på skolen og sfo er vant til allverdens utfordringer og tilrettelegger det de kan, men de må jo vite om utfordringene, helst på forhånd.

Har han noen diagnoser, adhd, autismespekter e.l? Har du hatt inntaksmøter med de på skolen?

Anonymkode: 48c53...212

Har hatt overgangsmøte med skolen, men tror ikke de på sfo var så veldig informert. Rektor var sammen med barna på afo og hun kjenner jo til situasjonen godt. 
Han har ingen diagnoser, Ppt tror ikke han har noen heller. De har antydet at han var svært skoleklar, ganske «skarp» (liker ikke ordet smart, selv om det var det de brukte), og at han vil modnes og regulere emosjonene bedre etter hvert. 
Håper og tror det ordner seg, er bare lity redd han blir stemplet som han sinte og ikke får venner..

Så bra at første dagen gikk fint!! :)

Dere bør jobbe godt med å finne ut hvorfor han utagerer som han gjør. Fordi utageringen vil skape problemer for de ansatte, for klassen og ikke minst for barnet selv. Andre barn blir redde, de vegrer seg for å lege med han og voksne kan komme til å måtte t han ut av klassesituasjonen. Det kan bli vondt for både han selv og de andre. 

Det skal svært mye til at skolen setter inn ekstra ressurser som assistenter eller miljøterapeuter. Spesielt dersom han ikke har noen diagnose. Dette handler i bunn og grunn om økonomi. Ressursene må gis der det trengs mest og det er der det foreligger vedtak med spesialistvurdering fra PPT og/eller BUP. 

Det er jo bra at PPT allerede har vært inne i bildet og gjort noen vurderinger. Men det er ikke vanlig at så store utagerer fysisk uten at det er noe bakenforliggende. Det trenger ikke være noen diagnoser, men det er viktig å finne ut hva han strever med som utløser denne aggresjonen.  

Anonymkode: c0787...737

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så bra at første dagen gikk fint!! :)

Dere bør jobbe godt med å finne ut hvorfor han utagerer som han gjør. Fordi utageringen vil skape problemer for de ansatte, for klassen og ikke minst for barnet selv. Andre barn blir redde, de vegrer seg for å lege med han og voksne kan komme til å måtte t han ut av klassesituasjonen. Det kan bli vondt for både han selv og de andre. 

Det skal svært mye til at skolen setter inn ekstra ressurser som assistenter eller miljøterapeuter. Spesielt dersom han ikke har noen diagnose. Dette handler i bunn og grunn om økonomi. Ressursene må gis der det trengs mest og det er der det foreligger vedtak med spesialistvurdering fra PPT og/eller BUP. 

Det er jo bra at PPT allerede har vært inne i bildet og gjort noen vurderinger. Men det er ikke vanlig at så store utagerer fysisk uten at det er noe bakenforliggende. Det trenger ikke være noen diagnoser, men det er viktig å finne ut hva han strever med som utløser denne aggresjonen.  

Anonymkode: c0787...737

Kjenner jeg blir på forsvaret bare av å lese det du skriver, men du har kanskje rett. Ppt antydet at utfordringene skyldes frustrasjon knyttet til at de andre ikke henger med like fort. Han syns samling er kjedelig fordi han kan sangene allerede. Han syns knuffe-leken til guttene er for kjedelig, men guttene syns hans intrikate rollelek er kjip. Jeg var kanskje ikke tydelig nok i HI, men han blir utelukkende sint når han er veldig frustrert eller fortvilet, og i den grad det rammer noen er det den det gjelder. Ikke at det gjør det greit altså, men han er ikke en løs kanon som slår rundt seg. Han er blitt veldig vokal og setter veldig ord på følelsene, det gjør at det er færre utbrudd. Han trenger gode nok utfordringer og en forståelse av hvorfor ting er som de er. 
Det er forresten ikke unormalt at 5år gamle gutter utagerer altså, det må jeg bare få ha sagt. Jeg jobber på mellomtrinnet og ser daglig både gutter og jenter som har utfordringer med emosjonsreulering uten at det er diagnoser i bildet. 
Men takk for svar! Vi følger godt opp, Hr samarbeidet tett med barnehagen ig regner med det blir slik i skolen og. 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

I går kveld fikk jeg ikke sove, jeg sliter egentlig aldri med det, men jeg bekymrer meg for sønnen min. Han har sin første dag på sfo i dag, og jeg sitter bare og tenker på han. 
Han er en veldig god og fin gutt, men han har utfordringer med emosjonsreguleringer og overganger. Han kan bli oppfarende og sint, noen ganger kaster/slår han. Han trenger gode forberedelser for overganger og kan lett slå seg vrang i sånne situasjoner. Han er redd for at de andre ikke skal ville leke med han, men klarer ikke helt å se at hans reaksjoner bidrar til dette. I tillegg har han lett for å tisse på seg, må minnes jevnlig (og av og til nesten tvinges) til å gå på do.. 

Er så bekymret for det sosiale nå som han begynner på skole og sfo. Han er smart og vitebegjærlig, men man må håndtere han riktig på en måte. Skulle så gjerne ønske at han var «enklere», både for hans og andres del… 

Noen som har noen erfaringer å dele? 

Snakket med skolen? Sjekk ut hvem som er teamleder og ring i morgen. Må han ha én til én?

Anonymkode: 3df77...dc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...