Gå til innhold

Klarer jeg dette? Om å bygge selv

Anbefalte innlegg

Datteren min har lyst å henge opp alle klær (uten om undertøy og sokker) og har en litt lav vegg på rommet som er egnet til å sette stativer inntil. For at det ikke skal bli for støvete, bør det være noe rundt og over, et slags skap. Jeg ser for meg vegger på begge sidene som da må skrå litt oppover (skråtak), samt en plate i midten, og så plater oppå der igjen. Omtrent 2-2,5 m bredt/langt totalt. Og så med en form for gardinoppheng i front slik at hun enkelt kan trekke den til side, trille ut stativet og velge klær, trille det tilbake og trekke for igjen. 

Jeg kan sy gardinene ol. uten problemer, og har tidligere vært med på å bygge terrasse og brukt sirkelsag ol., men dette føles likevel litt skummelt. Tenk om jeg måler feil, eller blir skjevt ol., da blir det fort dyrt vil jeg tro? Og hva bruker man? De har vel treplater, skruer ol. på coop bygg? Og så er det å måle opp, kutte til, pusse, male og skru sammen?

Anonymkode: e065c...49b

Fortsetter under...

Bruk godt med tid på måling og forberedelser først, lag deg en skikkelig målsatt tegning eller skisse. Ta den med til byggevarehuset og få hjelp der. Alternativt kjøper du er garderobeskap på ikea og tilpasser det med å skråskjære det i bakkant sånn at det passer inn under skråtaket.

Jeg ville plassbygd oppheng og hyller av f.eks. hobbyplater, slik at ingenting står på gulvet.  Det er mye greiere enn de ferdige, skranglete rullestativene, og ingenting må flyttes for å gjøre rent. 

Stang kan være kosteskaft som henger i skinnremmer fra skråtaket. Eller f.eks. de ferdige garderobestengene som selges på jula. Gardin funker som dør. Kjøpte, plasstilpassede skyvedører er kjempefint, men i en helt annen prisklasse.

Tegn, ta grundige mål, og kapp og monter materialene etter tegningen, det klarer du fint!💪🏻☺️

Anonymkode: 3159f...b81

Forresten, ta gjerne en titt på dette systemet fra IKEA. Eneste montering, det eneste du må gjøre er å skru skinner på veggen. Resten av hyller, skuffer, skohyller og stang til kleshengere klikkes på plass, og kan enkelt flyttes på. 

Kan ikke brukes om hele veggen er skrå, men kan brukes frem til skråtaket begynner, med f.eks. en skråtaksmontert stang til kleshengere over. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Forresten, ta gjerne en titt på dette systemet fra IKEA. Eneste montering, det eneste du må gjøre er å skru skinner på veggen. Resten av hyller, skuffer, skohyller og stang til kleshengere klikkes på plass, og kan enkelt flyttes på. 

Kan ikke brukes om hele veggen er skrå, men kan brukes frem til skråtaket begynner, med f.eks. en skråtaksmontert stang til kleshengere over. 

https://www.ikea.com/no/no/p/boaxel-garderobekombinasjon-hvit-s19332373/

Bruk et skinnesystem - Elfa eller liknende. Det du skisserer høres skranglete ut..

så bør dere beregne hvor mye ppphend hun trenger. Å henge opp alle klær framfor p ha noe i hyller og skuffer tar utrolig mye plass!

Anonymkode: f9e8f...456

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...