Gå til innhold

Synes du det er egoistisk å bare tenke på seg selv?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Nei, hedonisme er ikke en filosofisk retning. Du sauser noe voldsomt sammen her.

https://snl.no/hedonisme

Anonymkode: 03a6e...63d

I følge din egen link er det det.

image.thumb.png.12675dac84d659dff9b574077663f321.png

Anonymkode: e59be...cee

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tenker dere det er en positiv trend? Hvordan er du? 

Anonymkode: 34686...b52

Hvorfor svarer du ikke på hvilken podcast det er snakk om? 

Anonymkode: f7c53...b17

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tenker dere det er en positiv trend? Hvordan er du? 

Jeg tenker at det ikke er en ny trend. Det har alltid vært sånn. Men i et samfunn hvor man blir bedt om å bry seg, så later mange som noe annet

Anonymkode: d6f5c...2a1

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det har nok allltid vært sånn ja. Bare blitt mer og mer synlig. Ingen bryr seg nevneverdig om andre. Bare til å vende seg til. 

Mennesker er ikke særlig hyggelig med hverandre. Og det blir verre og verre. Kuttet ut folk for en lav sko. 

Annonse

Jeg tenker det at både barna min, mannen min, kollegene mine, familien min og vennene mine har mer igjen for at jeg er litt egoistisk og prioriterer meg selv inimelom. For på det viset klarer å være en bedre utgave av meg selv til å hjelpe og bistå andre. Akkurat som ift policyen til maskene på flyet. 

Anonymkode: d46c8...62b

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker det at både barna min, mannen min, kollegene mine, familien min og vennene mine har mer igjen for at jeg er litt egoistisk og prioriterer meg selv inimelom. For på det viset klarer å være en bedre utgave av meg selv til å hjelpe og bistå andre. Akkurat som ift policyen til maskene på flyet. 

Anonymkode: d46c8...62b

Enig i at du skal ta hensyn til deg selv og ha det bra, men i denne poden jeg hører på her er det bare tips om kutt ut alt og alle. Jeg blir ihvetfall matt av det. Og trist av holdningene. 

Et kaldere samfunn, ikke kan du møte opp i banken som før, på postkontoret, selv service i kassen, ikke betale på buss, alt kan bestilles hjem. Ikke noe smil eller nikk ute folk går i egen verden eller med mobil. Så i utgangspunktet trenger ingen snakke med noen. Og hadde det skjedd noe med noen hadde de kanskje filmet det, men ikke hjulpet personen. Rett og slett trist. 

Et samfunn bygget på mer og mer ensomhet. Ingen vet vel nesten hvem naboen er. Kunne lagt dø i leiligheten i dagesvis. Og kutter ut mor, svigermor, venner osv. Kutt ut alle og snu deg ikke tilbake. 

Vi er på god vei inn i kaldere og langt mer egosentriske samfunn, stort sett i hele det såkalte vesten.

Meg, meg, meg, mine. Drit i alle andre. Trå over lik, så lenge det gavner deg selv. 

En ufattelig trist utvikling! 

Anonymkode: 93398...0e3

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Nei, jeg tror ikke jeg er spesielt egoistisk. Eller, jeg får jo mye glede av å hjelpe andre, da, så det kan du jo si at jeg gjør for min egen del, men det kalles vel ikke egoisme for det. 

Hensynsløs, egoistisk atferd lønner seg kanskje der og da, men man får mange fordeler av å samarbeide og ikke alltid prioritere seg selv først. 

Jeg har opplevd mange ganger, både privat og i arbeidslivet at tjenester jeg har gjort andre, egentlig bare for å være grei, har gavnet meg senere. Men det var aldri målet å få noe igjen for det. 

Selvutslettende kommer jeg aldri til å være. Men det koster meg lite å ta hensyn til andre i det daglige. 

Anonymkode: e8387...c21

Du er inne på det grunnleggende. Ta hensyn, uten å utslette deg selv 🫶🏻

Anonymkode: cc65c...ada

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...