Gå til innhold

Telefon og natt, tenåring

Anbefalte innlegg

Foreløpig fjerner vi mobilen til 14-åringen hver kveld.

I ferien tar vi den når siste voksne legger seg. I hverdagen tar vi den når 14-åringen legger seg.

Men til dere som har litt eldre tenåringer, og som har fulgt samme regler. Når sluttet dere med det?

(de som ikke tar telefonen vekk om natten trenger ikke å svare, da har dere andre regler enn oss uansett).

Anonymkode: 7da6d...caa

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449005-telefon-og-natt-ten%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her legger både 14 og 16 åringen den i kurven i stua når de går å legger seg. Er det vi har praktisert. De har bare fortsatt å gjøre det selv uten å spørre om å ha den på rommet. Dette gjelder både hverdag, helg og ferie. De skjønner vel at de trenger søvn. Hva de gjør når de sover borte vet jeg ikke.

Anonymkode: c12c2...94d

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Foreløpig fjerner vi mobilen til 14-åringen hver kveld.

I ferien tar vi den når siste voksne legger seg. I hverdagen tar vi den når 14-åringen legger seg.

Men til dere som har litt eldre tenåringer, og som har fulgt samme regler. Når sluttet dere med det?

(de som ikke tar telefonen vekk om natten trenger ikke å svare, da har dere andre regler enn oss uansett).

Anonymkode: 7da6d...caa

Tenåringsgutt på 14 her beholder mobilen på rommet hele tiden.. til tross for regler, advarsler og straff 🤷‍♀️ han er nå en kraftig plugg så det er ikke å ta den bort fysisk fra han heller ..og stenging av wifi og abonnement var noen av straffene han hadde fått, funket dårlig da han ble sint og sur både morgen, dag og kveld 

Anonymkode: f7974...105

Annonse

14 åring legger telefonen i stua når han legger seg. Eldste begynte å ha den med på rommet når hun begynte på videregående, men hun bruker den som vekkerklokke også. I den alderen må de selv finne ut at de trenger nok søvn for å fungere.

Anonymkode: 0fc85...023

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Tenåringsgutt på 14 her beholder mobilen på rommet hele tiden.. til tross for regler, advarsler og straff 🤷‍♀️ han er nå en kraftig plugg så det er ikke å ta den bort fysisk fra han heller ..og stenging av wifi og abonnement var noen av straffene han hadde fått, funket dårlig da han ble sint og sur både morgen, dag og kveld 

Så da lar dere han styre på som han selv vil....?

Anonymkode: c9289...d54

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du er en dårlig mor som ikke har mer autoritet, det må jeg bare si. 

Anonymkode: 44716...f32

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Så du har gitt opp og lar barnet ditt bestmme reglene hjemme? Det er ikke farlig at han blir sur, det er farlig at du har gitt opp å oppdra han. 

Anonymkode: 86212...55e

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Du er en dårlig mor som ikke har mer autoritet, det må jeg bare si. 

Anonymkode: 44716...f32

Ok, takk for den 👍 jeg manglet bekreftelse på at jeg er en dårlig mor - regner med at du er perfekt. 
så siden du er en perfekt mor, tar jeg gjerne imot tips til hvordan jeg kan ta mobilen fra en fjortis som er 20 cm høyere enn meg, og sterk 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så du har gitt opp og lar barnet ditt bestmme reglene hjemme? Det er ikke farlig at han blir sur, det er farlig at du har gitt opp å oppdra han. 

Det er ikke bare at han blir sur, han klarer ikke å forholde seg til reglene, synes han er nesten voksen og tar ansvar for hva han gjør og hvordan han vil ha det.. sier ikke hvor han drar (selv om jeg vet), men det er bl a en av reglene å formulere seg muntlig eller på sms. Lommepenger er kutta ut, han bryter gjennom wifi tilkobling hjemme og lager eget nettverk (og wifi leverandør har nullstilt den for meg sånn ca 8 ganger), og ja, jeg har gitt opp. 

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke bare at han blir sur, han klarer ikke å forholde seg til reglene, synes han er nesten voksen og tar ansvar for hva han gjør og hvordan han vil ha det.. sier ikke hvor han drar (selv om jeg vet), men det er bl a en av reglene å formulere seg muntlig eller på sms. Lommepenger er kutta ut, han bryter gjennom wifi tilkobling hjemme og lager eget nettverk (og wifi leverandør har nullstilt den for meg sånn ca 8 ganger), og ja, jeg har gitt opp. 

Shit, ikke lenge før han der blir kriminell, om han ikke er det allerede. Vipps-ran nær forestående. Her må du ta grep asap!

Anonymkode: f1467...e2f

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Shit, ikke lenge før han der blir kriminell, om han ikke er det allerede. Vipps-ran nær forestående. Her må du ta grep asap!

Du glemte å skrive hvilke grep 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du kan faktisk ikke gi opp barnet ditt! Du må søke hjelp hvis du har så lite autoritet at han gjør som han vil. 

Du kan faktisk ikke gi opp barnet ditt! Du må søke hjelp hvis du har så lite autoritet at han gjør som han vil. 

Edit - hvem betaler for mobilen? 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Edit - hvem betaler for mobilen? 

Hans far. Jeg og far har ikke kommunikasjon, og han nekter å avtale samvær..og hver gang jeg foreslår at far tar over hovedomsorgen, så ønsker ikke han det 

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Du glemte å skrive hvilke grep 

Det er ditt barn, du må selv finne ut av dette. Du har ansvaret for ham, og for å oppdra ham så godt som mulig til å bli et velfungerende medlem av samfunnet. Du får kontakte barnevernet da.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ditt barn, du må selv finne ut av dette. Du har ansvaret for ham, og for å oppdra ham så godt som mulig til å bli et velfungerende medlem av samfunnet. Du får kontakte barnevernet da.

Ok. Så når en 14-15 åring styrer selv sin bruk av mobiltelefon så er det høy risiko for at han ikke blir et velfungerende medlem av samfunnet?! Seriøst? Du regner ikke med at det andre sider ved et menneske enn bruk av mobiltelefon? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Så når en 14-15 åring styrer selv sin bruk av mobiltelefon så er det høy risiko for at han ikke blir et velfungerende medlem av samfunnet?! Seriøst? Du regner ikke med at det andre sider ved et menneske enn bruk av mobiltelefon? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I følge innlegget ditt ovenfor, er mobilbruken det minste problemet deee har. Du sier selv at han ikke forholder seg til regler, og at han går hvor han vil. Når lommepengene i tillegg er kuttet, skaffer han seg vel penger fra annet sted.

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Skjønner hvem som er sjefen i huset deres😱😱

Anonymkode: 1f352...af0

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Hans far. Jeg og far har ikke kommunikasjon, og han nekter å avtale samvær..og hver gang jeg foreslår at far tar over hovedomsorgen, så ønsker ikke han det 

Så ingen vil egentlig ha denne gutten? Jøyemeg. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Så ingen vil egentlig ha denne gutten? Jøyemeg. 

Tydeligvis jeg som vil ha gutten siden han fortsatt bor hos meg - han ikke jeg ønsket det hadde ikke han bodd her. Som gutt i tenårene kunne han hatt det godt av å bo litt sammen med sin far.

Tydeligvis jeg som vil ha gutten siden han fortsatt bor hos meg - han ikke jeg ønsket det hadde ikke han bodd her. Som gutt i tenårene kunne han hatt det godt av å bo litt sammen med sin far.

Hvor skulle han ellers bodd når far heller ikke vil ha han?

Jeg tror at problemet med mobilen bare er symptomet på hvor dysfunksjonell familien din er. Du bør vurdere å søke hjelp før dere ødelegger gutten helt. Oppriktig ment! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...