mamma til adhd gutt<3 Skrevet 3. august 2024 #26 Del Skrevet 3. august 2024 Hos oss har de hatt mobilhotell og det har fungert godt. De har dog benyttet mobilen ofte i undervisning. Alt fra kunst og H ( ta bilder, dokumentere prosess osv ) til gym. Det har vært fint at det har vært mulighet for at lærer styrer når mobil bør og kan brukes. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448989-n%C3%A5-blir-der-t%C3%B8ft-for-mange-ungdommer/page/2/#findComment-150123212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. august 2024 #27 Del Skrevet 3. august 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): At man er uenig i noe betyr ikke nødvendigvis at man ikke følger reglene som gjelder. Her diskuterer man en sak, så det er jo fin om i hvert fall trådens starter holder seg noenlunde saklig. Anonymkode: 3b129...331 Hvor er det jeg ikke holder meg saklig? Hvorfor skal man forsvare dagens mobilbruk blant unge, den er helt vanvittig syk faktisk. Veldig mange slitet når de kommer ut i arbeidslivet, jeg ser det jo daglig på min jobb. Så at det blir forbud i skoletiden er bare fint. Hi Anonymkode: 45ea5...f73 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448989-n%C3%A5-blir-der-t%C3%B8ft-for-mange-ungdommer/page/2/#findComment-150123213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. august 2024 #28 Del Skrevet 3. august 2024 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Hvilket syn på den yngre generasjon! Selvsagt fikser de reglene på sine arbeidsplasser. At man som skoleelev har en mening og behov betyr jo ikke at de ikke fikser arbeidslivet like godt som vi gjorde. Anonymkode: 3b129...331 Nei mange fikser der faktisk ikke. vi har helsefagarbeidere og sykepleierstudenter og argumenterer med at de MÅ ha med seg telefonen. For tenk om de ringer fra barnehagen eller skolen til barnet (vi har sentralbord - det er faktisk ikke noe problem om barnehagen må ha tak i deg) eller om mannen blir syk på jobb og su bare MÅ reise (jepp, noen har forsøkt seg med det argumentet). En argumenterte faktisk med at kusina var syk og hun bare MÅTTE være tilgjengelig for oppdateringer…. Anonymkode: 8cd22...ac7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448989-n%C3%A5-blir-der-t%C3%B8ft-for-mange-ungdommer/page/2/#findComment-150123214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 3. august 2024 #29 Del Skrevet 3. august 2024 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Hvor er det jeg ikke holder meg saklig? Hvorfor skal man forsvare dagens mobilbruk blant unge, den er helt vanvittig syk faktisk. Veldig mange slitet når de kommer ut i arbeidslivet, jeg ser det jo daglig på min jobb. Så at det blir forbud i skoletiden er bare fint. Hi Anonymkode: 45ea5...f73 Det blir neppe fint for alle ungdommer altså. Mine klarer seg fint uten mobilen (litt sutring i begynnelsen var det) , men jeg klarer fortsatt å se at mange ungdommer nå kommer til å få vanskeligere skoledager. Det finnes mange barn og unge som gjemmer seg ned i mobilen fordi de faktisk ikke har noen å snakke med eller leke med. Ikke alle kan kaste seg ut i leken når mobilen forsvinner . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448989-n%C3%A5-blir-der-t%C3%B8ft-for-mange-ungdommer/page/2/#findComment-150123217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. august 2024 #30 Del Skrevet 3. august 2024 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Det blir neppe fint for alle ungdommer altså. Mine klarer seg fint uten mobilen (litt sutring i begynnelsen var det) , men jeg klarer fortsatt å se at mange ungdommer nå kommer til å få vanskeligere skoledager. Det finnes mange barn og unge som gjemmer seg ned i mobilen fordi de faktisk ikke har noen å snakke med eller leke med. Ikke alle kan kaste seg ut i leken når mobilen forsvinner . Man kan «gjemme seg» på andre måter hvis det er nødvendig. Lese en bok feks, hekle, gjøre skolearbeid osv. Nå viser vel erfaringene fra skoler med mobilforbud at ungdommen blir mer sosiale og færre sitter alene😀 Anonymkode: 8cd22...ac7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448989-n%C3%A5-blir-der-t%C3%B8ft-for-mange-ungdommer/page/2/#findComment-150123219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 3. august 2024 #31 Del Skrevet 3. august 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Man kan «gjemme seg» på andre måter hvis det er nødvendig. Lese en bok feks, hekle, gjøre skolearbeid osv. Nå viser vel erfaringene fra skoler med mobilforbud at ungdommen blir mer sosiale og færre sitter alene😀 Anonymkode: 8cd22...ac7 Det er bra for de fleste. Poenget mitt er at det er lurt å se litt større på dette og anerkjenne at det ikke blir en bedre skolehverdag for alle unge. For noen er mobilen en trygghet og det må man faktisk forstå at blir utfordrende å miste . Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448989-n%C3%A5-blir-der-t%C3%B8ft-for-mange-ungdommer/page/2/#findComment-150123221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. august 2024 #32 Del Skrevet 3. august 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvor er det jeg ikke holder meg saklig? Hvorfor skal man forsvare dagens mobilbruk blant unge, den er helt vanvittig syk faktisk. Veldig mange slitet når de kommer ut i arbeidslivet, jeg ser det jo daglig på min jobb. Så at det blir forbud i skoletiden er bare fint. Hi Anonymkode: 45ea5...f73 Igjen - hvem forsvarer dagens mobilbruk? Du kommer stadig med stråmenn. At man er uenig i at mobilforbud er veien å gå betyr ikke at man mener at det skal være fullt frislipp. Anonymkode: 3b129...331 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448989-n%C3%A5-blir-der-t%C3%B8ft-for-mange-ungdommer/page/2/#findComment-150123233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. august 2024 #33 Del Skrevet 3. august 2024 Hva hvermannsen mener om dette er irrelevant. Hvis skolen bestemmer at skolen skal være mobilfri, så skal den være det. Uansett hvilken løsning man velger så vil det alltid være noen som syter og det er synd på. Det kan man faktisk ikke ta hensyn til. Anonymkode: 07caf...d17 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448989-n%C3%A5-blir-der-t%C3%B8ft-for-mange-ungdommer/page/2/#findComment-150123319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. august 2024 #34 Del Skrevet 4. august 2024 Anonym bruker skrev (På 3.8.2024 den 12.26): Hvilket syn på den yngre generasjon! Selvsagt fikser de reglene på sine arbeidsplasser. At man som skoleelev har en mening og behov betyr jo ikke at de ikke fikser arbeidslivet like godt som vi gjorde. Anonymkode: 3b129...331 Nei, ungdom og unge voksne fikser ofte ikke dette hverken i studier eller i dine første jobber. Jeg har studert sammen med unge voksne som har strøket i fag mye fordi de har sittet på telefonen under forelesninger i steden for å følge med og jeg har jobbet med ungdom som stadig har sneket seg til å bruke telefonen på jobb. I to tilfeller vet jeg det førte til oppsigelse og i tillegg har det vært flere som ikke fikk komme tilbake neste sommer (sommerjobber) eller som har blitt bortprioritert ved tildeling av ekstravakter fordi de bruker for mye tid på telefon og for lite på jobb. Anonymkode: b71e0...f6a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448989-n%C3%A5-blir-der-t%C3%B8ft-for-mange-ungdommer/page/2/#findComment-150123559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elina Skrevet 4. august 2024 #35 Del Skrevet 4. august 2024 Anonym bruker skrev (På 3.8.2024 den 9.57): Her har de busskort som et vanlig bankkort, så det burde jo være mulig? Men uansett da, dette er i skoletiden, ikke til og fra skolen, så det er jo ikke noe problem da, eller?...Hvorfor heldigvis at det ikke er mobilforbud? Du sier jo selv at de ikke bruker den, så da gjør det jo ingenting at det er mobilforbud på skolen? Jada, det er alltid noen som må ha den pga diverse årsaker, det gjelder jo ikke de. Ikke at jeg skjønner at de MÅ ha en mobil for å roe seg eller koble ut, det burde finnes andre løsninger. Regner med at det er legerklæringer osv inn i bilde, ikke bare foreldre som har sagt at sånn er det, da kan hvem som helst si at de trenger å ha propper i ørene for å koble litt ut å roe seg ned. Bare spør siden jeg ikke vet om barnet ditt kan jobbe noen gang pga diverse problemstillinger, men hva tenker du skjer i arbeidslivet da? Er ikke alle jobber eller setinger man bare kan sette seg med mobilen for å koble ut. Jeg spør fordi jeg lurer, ikke for å være dust. Hi Anonymkode: 45ea5...f73 Nå har politikerne og samfunnet i en årrekke jobbet for et kontaktfritt samfunn, da bør de jo ikke bli overrasket over utfallet. Jeg har lenge vært kritisk til at det skal være en app for alt, det bør være valgfritt men slik er det ikke nå. Her har ikke bussen busskort lenger og noen busser vil ikke ha kontanter selv om det nå er delvis påtvunget. Har har bussen kun betaling via app eller kontant, busskort er kun på app og betaling kontant er dyrere enn i app og selvfølgelig mye dyrere enn busskort som også er i app. Denne utviklingen er noe som ungdommene har fått dratt ned over hodene, la oss ikke bli overrasket over utfallet. Ja, til mobilfri skole men kun i skoletiden, skolen kan ikke tvinge elevene til å ha mobilen hjemme det går ikke nå slik det er en idag. Ønsker kommunen det så må nesten kommunen ta endel skritt tilbake i sin digitalisering. Enket og greit, noe annet er helt urimelig! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448989-n%C3%A5-blir-der-t%C3%B8ft-for-mange-ungdommer/page/2/#findComment-150123562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. august 2024 #36 Del Skrevet 4. august 2024 Mobilfrie skoler er jo bare en vits, læreren kan jo ikke fysisk ta i fra mobilen fra elvene. Mitt barn går på en ungdomsskole som liksom skal være mobilfri. Der har de eget mobilskap i klasserommet hvor mobilene skal låses inn når de kommer om morgenen, men hvis elevene ikke vil gi fra seg mobilen eller sier de ikke har den med seg så kan ikke læreren fysisk ta mobilen fra de eller sjekke jakker/sekk for å se om mobilen ligger der. Så halve klassen leverer jo ikke fra seg mobilen ved skolestart.. Vet ikke hvor mange ganger noen har brutt seg inn i skapet for å hente ut telefonen sin før skoledagen er over. Mitt barn må ha telefonen med seg fordi månedskortet på buss kun finnes i app, er ikke noe fysisk kort man kan vise til bussjåføren. Anonymkode: d0776...d5c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448989-n%C3%A5-blir-der-t%C3%B8ft-for-mange-ungdommer/page/2/#findComment-150123773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. august 2024 #37 Del Skrevet 4. august 2024 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Mobilfrie skoler er jo bare en vits, læreren kan jo ikke fysisk ta i fra mobilen fra elvene. Mitt barn går på en ungdomsskole som liksom skal være mobilfri. Der har de eget mobilskap i klasserommet hvor mobilene skal låses inn når de kommer om morgenen, men hvis elevene ikke vil gi fra seg mobilen eller sier de ikke har den med seg så kan ikke læreren fysisk ta mobilen fra de eller sjekke jakker/sekk for å se om mobilen ligger der. Så halve klassen leverer jo ikke fra seg mobilen ved skolestart.. Vet ikke hvor mange ganger noen har brutt seg inn i skapet for å hente ut telefonen sin før skoledagen er over. Mitt barn må ha telefonen med seg fordi månedskortet på buss kun finnes i app, er ikke noe fysisk kort man kan vise til bussjåføren. Anonymkode: d0776...d5c Sånn går det når foreldrene lærer ungene sine å ikke ha respekt for noen, at de kan gjøre som de vil, at ingen bestemmer over de.og at de er de eneste som teller i verden. At noen orker å være lærer er for meg en gåte. Anonymkode: ee4e0...783 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448989-n%C3%A5-blir-der-t%C3%B8ft-for-mange-ungdommer/page/2/#findComment-150123778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. august 2024 #38 Del Skrevet 5. august 2024 Anonym bruker skrev (På 3.8.2024 den 9.57): Her har de busskort som et vanlig bankkort, så det burde jo være mulig? Men uansett da, dette er i skoletiden, ikke til og fra skolen, så det er jo ikke noe problem da, eller?...Hvorfor heldigvis at det ikke er mobilforbud? Du sier jo selv at de ikke bruker den, så da gjør det jo ingenting at det er mobilforbud på skolen? Jada, det er alltid noen som må ha den pga diverse årsaker, det gjelder jo ikke de. Ikke at jeg skjønner at de MÅ ha en mobil for å roe seg eller koble ut, det burde finnes andre løsninger. Regner med at det er legerklæringer osv inn i bilde, ikke bare foreldre som har sagt at sånn er det, da kan hvem som helst si at de trenger å ha propper i ørene for å koble litt ut å roe seg ned. Bare spør siden jeg ikke vet om barnet ditt kan jobbe noen gang pga diverse problemstillinger, men hva tenker du skjer i arbeidslivet da? Er ikke alle jobber eller setinger man bare kan sette seg med mobilen for å koble ut. Jeg spør fordi jeg lurer, ikke for å være dust. Hi Anonymkode: 45ea5...f73 Jeg regner med at det er meg du spør? Ja, anbefalingen om mobil støttes av BUP og PPT (en del av tilretteleggingen for henne), så det er ikke "bare" vi foreldre som sier dette. Det er rett og slett mest praktisk med mobilen fordi det er der hun har spillelister ol., men hun setter bare på musikken når mobilen ligger i sekken og tar i earbuds, så det er veldig diskret. Diagnosene hun har kan ikke hvem som helst bare si at de har, nei, det er flere år med utredning og oppfølging av spesialister som ligger bak. Hyperakusti er f.eks. veldig vanlig ved autisme, men ikke i resten av befolkningen, derfor trenger hun også mye mer skjerming. Hun skal også bli voksen, men for å være helt ærlig ser jeg ikke for meg at hun noen gang vil klare en full stilling, i hvert fall ikke i en vanlig jobb. Kanskje hvis hun finner en nisje innen felt hun kan få hyperfokus på og jobbe en del hjemmefra, ha eget kontor el. Tiden vil vise, og foreløpig er målet å få henne noenlunde helskinnet gjennom 10.klasse slik at hun kan begynne på en vgs-skole som er mye mer tilrettelagt hennes behov. Anonymkode: 6abee...ace Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448989-n%C3%A5-blir-der-t%C3%B8ft-for-mange-ungdommer/page/2/#findComment-150123886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. august 2024 #39 Del Skrevet 5. august 2024 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Jeg regner med at det er meg du spør? Ja, anbefalingen om mobil støttes av BUP og PPT (en del av tilretteleggingen for henne), så det er ikke "bare" vi foreldre som sier dette. Det er rett og slett mest praktisk med mobilen fordi det er der hun har spillelister ol., men hun setter bare på musikken når mobilen ligger i sekken og tar i earbuds, så det er veldig diskret. Diagnosene hun har kan ikke hvem som helst bare si at de har, nei, det er flere år med utredning og oppfølging av spesialister som ligger bak. Hyperakusti er f.eks. veldig vanlig ved autisme, men ikke i resten av befolkningen, derfor trenger hun også mye mer skjerming. Hun skal også bli voksen, men for å være helt ærlig ser jeg ikke for meg at hun noen gang vil klare en full stilling, i hvert fall ikke i en vanlig jobb. Kanskje hvis hun finner en nisje innen felt hun kan få hyperfokus på og jobbe en del hjemmefra, ha eget kontor el. Tiden vil vise, og foreløpig er målet å få henne noenlunde helskinnet gjennom 10.klasse slik at hun kan begynne på en vgs-skole som er mye mer tilrettelagt hennes behov. Anonymkode: 6abee...ace Men da fungerer det jo fint? Man kan ikke lage de generelle reglene ut fra unntakstilfellene. Dattera di går på en mobilfri skole, men har egen avtale om bruk pga hennes behov. Dette viser jo bare at ordningen fungerer både for helheten og får de få elevene som må bruke mobil. Anonymkode: 07caf...d17 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448989-n%C3%A5-blir-der-t%C3%B8ft-for-mange-ungdommer/page/2/#findComment-150123908 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. august 2024 #40 Del Skrevet 5. august 2024 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Mobilfrie skoler er jo bare en vits, læreren kan jo ikke fysisk ta i fra mobilen fra elvene. Mitt barn går på en ungdomsskole som liksom skal være mobilfri. Der har de eget mobilskap i klasserommet hvor mobilene skal låses inn når de kommer om morgenen, men hvis elevene ikke vil gi fra seg mobilen eller sier de ikke har den med seg så kan ikke læreren fysisk ta mobilen fra de eller sjekke jakker/sekk for å se om mobilen ligger der. Så halve klassen leverer jo ikke fra seg mobilen ved skolestart.. Vet ikke hvor mange ganger noen har brutt seg inn i skapet for å hente ut telefonen sin før skoledagen er over. Mitt barn må ha telefonen med seg fordi månedskortet på buss kun finnes i app, er ikke noe fysisk kort man kan vise til bussjåføren. Anonymkode: d0776...d5c Helt enig. Jeg jobber på en sånn skole. Der har i tillegg de foreldrene som orket å komme på foreldremøte, bestemt at vi lærere skal sende melding hjem hvis eleven ikke leverer mobilen. Det vil si at det må sendes x antall meldinger hver eneste dag. Anonymkode: f8581...86c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448989-n%C3%A5-blir-der-t%C3%B8ft-for-mange-ungdommer/page/2/#findComment-150123982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå