Gå til innhold

Nå blir der tøft for mange ungdommer....

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0Vp3v0/amira-16-gaar-ut-mot-mobilforbudet-avhengig-av-aa-ha-mobilen

Hvorfor skal du ringe mamma i løpet av skoledagen? Eller se på klokka? Er vel klokker i klasserommet, de fleste ihvertfall, eller så står det på pc som de bruker. Jeg har selv to jenter på 14 og 16 år, på ungdomskolen er det totalforbud nå når de starter, vgs er jeg usikker på her vi bor. Men vi har uansett hatt sperre på mobilene deres så de har ikke fått brukt mobilen uansett i skoletiden. 

En skriver at det er dumt at de må ta den bort, hva med når de skal ut i jobb, der kan man ikke bruke mobilen på samme måte uansett. I min jobb bruker jeg ikke mobil, og noen jobber har du ikke lov til å ha mobil på jobb. Ser jo når vi har unge nyansatte, hver bitte lille ledige tid, rett på mobil.

Noen sier noe om det sosiale, joda, kan se den, men de klarer jo ikke å snakke med hverandre uten å ha mobilen der, da bare se de på hverandre står det. De har ikke lært hvordan de snakker samme ansikt til ansikt.

Ja til mobilfri skole, hva tenker dere?

Anonymkode: 45ea5...f73

Fortsetter under...

Mine må ha mobilen med. Busskortet er i app og nei, det er ikke mulig å kjøpe fysisk busskort og skal de hver dag kjøpe enkeltbillett så er det dobbel pris.

Men: De bruker ikke mobilen på skolen. Det trenger de ikke. 

Heldigvis er det ikke mobilforbud på skolen her :)

Anonymkode: 10bc6...eb5

Absolutt ja til mobilfrie skoler, men med noen ytterst få unntak der det er gode grunner til det. Jeg har tre ungdommer som bare har godt av å legge bort mobilen, og én som trenger å ha den. Hun går på mobilfri skole, skal opp i 10. klasse nå, og har egen avtale rundt dette. Den brukes primært for å styre musikk, og skal ikke være synlig, men hun kan ha den oppe utenfor klasserommet hvis det er nødvendig. Hvorfor? Fordi hun har et komplekst og sammensatt bilde av utfordringer som ingen av de andre på trinnet hennes har, med både autisme, adhd, touretts, angst og sterk misfoni og hyperakusti (ekstremt sensitiv overfor lyder og kan høre smålyder som om de er 30-40 desibel høyere enn de faktisk er). Hun er helt avhengig av å kunne bruke earbuds og musikk for å skjerme seg, og får innimellom lammende og omfattende angstanfall der hun ikke klarer å snakke, kun tekste bitte litt. Så hun får ha mobilen.

Anonymkode: 6abee...ace

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Mine må ha mobilen med. Busskortet er i app og nei, det er ikke mulig å kjøpe fysisk busskort og skal de hver dag kjøpe enkeltbillett så er det dobbel pris.

Men: De bruker ikke mobilen på skolen. Det trenger de ikke. 

Heldigvis er det ikke mobilforbud på skolen her :)

Her har de busskort som et vanlig bankkort, så det burde jo være mulig? Men uansett da, dette er i skoletiden, ikke til og fra skolen, så det er jo ikke noe problem da, eller?...Hvorfor heldigvis at det ikke er mobilforbud? Du sier jo selv at de ikke bruker den, så da gjør det jo ingenting at det er mobilforbud på skolen?

Jada, det er alltid noen som må ha den pga diverse årsaker, det gjelder jo ikke de. Ikke at jeg skjønner at de MÅ ha en mobil for å roe seg eller koble ut, det burde finnes andre løsninger. Regner med at det er legerklæringer osv inn i bilde, ikke bare foreldre som har sagt at sånn er det, da kan hvem som helst si at de trenger å ha propper i ørene for å koble litt ut å roe seg ned. Bare spør siden jeg ikke vet om barnet ditt kan jobbe noen gang pga diverse problemstillinger, men hva tenker du skjer i arbeidslivet da? Er ikke alle jobber eller setinger man bare kan sette seg med mobilen for å koble ut. Jeg spør fordi jeg lurer, ikke for å være dust.

Hi

Her er skolene mobilfrie. Funker kjempebra og ingen elever er negative. Det er bedre miljø i friminutt og ingen er redd for å bli tatt bilde V i garderober f eks. 
tlf samles inn før skolestart og blir utdelt kl 14/16. Når de slutter. 

Anonymkode: 12501...794

Jeg jobber på en videregående skole og her fungerer mobilhotell helt supert. Elevene legger mobilen i en kasse når de går inn til time og henter den på vei ut. Så i friminuttene og fritimer har de tilgang til mobil. 

Om det er behov for mobil i undervisningen, så er den lett tilgjengelig. 

Vi har også busskort og elevbevis kun på mobil, så den må jo være med til og fra. 

Anonymkode: 3b129...331

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Her har de busskort som et vanlig bankkort, så det burde jo være mulig? Men uansett da, dette er i skoletiden, ikke til og fra skolen, så det er jo ikke noe problem da, eller?...Hvorfor heldigvis at det ikke er mobilforbud? Du sier jo selv at de ikke bruker den, så da gjør det jo ingenting at det er mobilforbud på skolen?

Jada, det er alltid noen som må ha den pga diverse årsaker, det gjelder jo ikke de. Ikke at jeg skjønner at de MÅ ha en mobil for å roe seg eller koble ut, det burde finnes andre løsninger. Regner med at det er legerklæringer osv inn i bilde, ikke bare foreldre som har sagt at sånn er det, da kan hvem som helst si at de trenger å ha propper i ørene for å koble litt ut å roe seg ned. Bare spør siden jeg ikke vet om barnet ditt kan jobbe noen gang pga diverse problemstillinger, men hva tenker du skjer i arbeidslivet da? Er ikke alle jobber eller setinger man bare kan sette seg med mobilen for å koble ut. Jeg spør fordi jeg lurer, ikke for å være dust.

Hi

Tror du ikke at foreldre som har barn som trenger slike tiltak på skolen bekymret seg for hvordan det skal gå i arbeidslivet? Mulig du ikke mener å være dust, men du er det likevel. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hi

Nei, det er kun app eller kjøp av enkeltbilletter.

Fordi jeg ønsker at mine ungdommer skal lære seg måtehold og det å følge regler ved hjelp av positive forsterkere, tillitt og det å klare å mestre å ta gode valg uten at andre må totalforby. De skal ut i verden der de fortsatt må ta gode valg uten at staten forbyr og dermed tar valget for dem. 

Det at de ikke bruker mobilen på skolen fordi regelen sier at mobilen skal ligge i sekken med lyden av er flott. De evner å følge regler uten et totalforbud og de evner å tilpasse seg skolen, og samfunnets, spilleregler. 

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hi

Du fremstår rimelig enkel!!! 

Anonymkode: 4c374...582

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du fremstår rimelig enkel!!! 

Anonymkode: 4c374...582

Ja, jeg er nok rimelig enkel....kan du forklare meg hvorfor du mener det? Så jeg kan ikke lure på hvordan mange skal klare seg uten mobil i jobblivet uten å være enkel? For det er faktisk et problem for veldig mange. Ser det så mye i jobb, dessverre.

Jeg og ønsker at de skal lære seg måtehold osv med mobil, men det er fryktelig mange som ikke klarer det, er vel en grunn til at de må gå inn med dette forbudet eller?

På vår ungdomskole så var det egentlig forbud, de fikk anmerkninger hvis de ble sett med mobil og den ble tatt fra de, men det er så og si ingen av elevene som forholdt seg til det regelverket, så jeg vet ikke jeg....

Hilsen veldig enkle hi

100% for mobilfri skole. Hele grunnskolen og vgs burde være mobilfri. 

På ungdomsskolen til min datter må de legge mobilen på "mobil-hotellet"

Desverre har flere med seg to mobiler, og legger kun den ene fra seg... så de finner løsninger...

Anonymkode: 794bc...a24

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Hi

Det er ikke alltid mulig nei. Uansett er det noe busselskapet bestemmer, ikke skolen. 

Anonymkode: 19bef...485

Annonse

I løpet av skoledagen er det ingen elever som har bruk for mobiltelefon (bortsett fra de med helsemessige/medisinske behov). Å unnskylde seg med at noen kan ringe deg, at du trenger å tekste med mamma eller se på klokka - altså, det blir for dumt. 

Som ansatt kan jeg ikke ringe eller ta imot private samtaler i arbeidstiden, og sms, snap osv har jeg ikke tid til. Når det gjelder klokke - hva skjedde med å ha klokke på armen? 

Mobiltelefoner er helt klart svært forstyrrende elementer i altfor mange klasserom og ikke minst i gym-garderober. 

Anonymkode: 54b93...135

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke alltid mulig nei. Uansett er det noe busselskapet bestemmer, ikke skolen. 

Anonymkode: 19bef...485

Har skjønt det, bare trodde det ikke var sånn. Er her det og busselskapet som bestemmer, skoletiden må legges opp etter de. Men de trenger uansett ikke mobilen i skoletiden, er jo det jeg mener. Til og fra er en ting, skjønner det, men i selve skoletiden så burde de ha mobilhotell, selv om det ikke alltid funker veit jeg.

Hi

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I løpet av skoledagen er det ingen elever som har bruk for mobiltelefon (bortsett fra de med helsemessige/medisinske behov). Å unnskylde seg med at noen kan ringe deg, at du trenger å tekste med mamma eller se på klokka - altså, det blir for dumt. 

Som ansatt kan jeg ikke ringe eller ta imot private samtaler i arbeidstiden, og sms, snap osv har jeg ikke tid til. Når det gjelder klokke - hva skjedde med å ha klokke på armen? 

Mobiltelefoner er helt klart svært forstyrrende elementer i altfor mange klasserom og ikke minst i gym-garderober. 

Anonymkode: 54b93...135

Takk, endelig en som forstår hva jeg mener. 

Hi

Anonym bruker skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0Vp3v0/amira-16-gaar-ut-mot-mobilforbudet-avhengig-av-aa-ha-mobilen

Hvorfor skal du ringe mamma i løpet av skoledagen? Eller se på klokka? Er vel klokker i klasserommet, de fleste ihvertfall, eller så står det på pc som de bruker. Jeg har selv to jenter på 14 og 16 år, på ungdomskolen er det totalforbud nå når de starter, vgs er jeg usikker på her vi bor. Men vi har uansett hatt sperre på mobilene deres så de har ikke fått brukt mobilen uansett i skoletiden. 

En skriver at det er dumt at de må ta den bort, hva med når de skal ut i jobb, der kan man ikke bruke mobilen på samme måte uansett. I min jobb bruker jeg ikke mobil, og noen jobber har du ikke lov til å ha mobil på jobb. Ser jo når vi har unge nyansatte, hver bitte lille ledige tid, rett på mobil.

Noen sier noe om det sosiale, joda, kan se den, men de klarer jo ikke å snakke med hverandre uten å ha mobilen der, da bare se de på hverandre står det. De har ikke lært hvordan de snakker samme ansikt til ansikt.

Ja til mobilfri skole, hva tenker dere?

I min jobb MÅ vi ha mobilen på oss, da den trengs å logge på med bankid flere ganger daglig. 
Synes det er en uting at ungdom skal måtte få dette tredd over hodene sine, noen vil heller ikke kunne konsentrere seg da de nok bare vil tenke på mobilen sin …..

Tenker de må kunne ha de i sekken, og viss de tar den opp i timen, kan den tas ut skoledagen, det er en bedre måte å lære på , mener da jeg!

Anonymkode: 08029...5d0

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

I min jobb MÅ vi ha mobilen på oss, da den trengs å logge på med bankid flere ganger daglig. 
Synes det er en uting at ungdom skal måtte få dette tredd over hodene sine, noen vil heller ikke kunne konsentrere seg da de nok bare vil tenke på mobilen sin …..

Tenker de må kunne ha de i sekken, og viss de tar den opp i timen, kan den tas ut skoledagen, det er en bedre måte å lære på , mener da jeg!

Anonymkode: 08029...5d0

Ja, du må ha den, men du er voksen, du klarer å tenke at du ikke kan sitte på snap og tiktok hele dagen. De klarer ikke det, de må få satt noen grenser. Tro meg, vi har prøvd med våre, hadde ikke vi sagt i fra at nå er det kanskje på tide med en pause, så hadde de sitti hele dagen på den mobilen. Jeg har prøvd å ikke si noen ting, til og med på do hadde de med seg mobilen.

Men de konsentrerer seg heller ikke når de sjekker mobilen hele tiden for snap og tik tok og gudene vet hva....

Er så lei av at ungdom hele tiden skal få gjøre som de selv vil, de skal ikke følge regler, de skal finne ut av ting selv, men problemet er at de skjønner det ikke, gjelder ikke alle, men frontallapen er faktisk ikke ferdig utviklet før de er 25 år. Alle må følge regler på jobb, kan ikke gjøre som man selv vil.

Hi

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ja, du må ha den, men du er voksen, du klarer å tenke at du ikke kan sitte på snap og tiktok hele dagen. De klarer ikke det, de må få satt noen grenser. Tro meg, vi har prøvd med våre, hadde ikke vi sagt i fra at nå er det kanskje på tide med en pause, så hadde de sitti hele dagen på den mobilen. Jeg har prøvd å ikke si noen ting, til og med på do hadde de med seg mobilen.

Men de konsentrerer seg heller ikke når de sjekker mobilen hele tiden for snap og tik tok og gudene vet hva....

Er så lei av at ungdom hele tiden skal få gjøre som de selv vil, de skal ikke følge regler, de skal finne ut av ting selv, men problemet er at de skjønner det ikke, gjelder ikke alle, men frontallapen er faktisk ikke ferdig utviklet før de er 25 år. Alle må følge regler på jobb, kan ikke gjøre som man selv vil.

Hi

Er det NOEN i denne tråden som mener at ungdommer ikke skal følge reglene?

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Er det NOEN i denne tråden som mener at ungdommer ikke skal følge reglene?

Kan virke sånn ja utifra hvordan de skriver. De forsvarer ungdommen om at det er dumt med mobilfri skole, de kan vel bruke mobilen i flere timer før og etter skolen.

Hi

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kan virke sånn ja utifra hvordan de skriver. De forsvarer ungdommen om at det er dumt med mobilfri skole, de kan vel bruke mobilen i flere timer før og etter skolen.

Hi

At man er uenig i noe betyr ikke nødvendigvis at man ikke følger reglene som gjelder. Her diskuterer man en sak, så det er jo fin om i hvert fall trådens starter holder seg noenlunde saklig. 

Hun trenger telefonen ved siden av seg i tilfelle noen ringer, i tilfelle hun skal ringe mamma eller trenger å e hva klokka. Argumentene for å ha telefonen tilgjengelig er så hinsides dårige at det det bare beviser at den ikke egentlig ikke er nødvendig, men en vane. En dårlig vane.

De som kommer ut i en jobb hvor det ikke er lov til å ha telefonen på seg, får jo sjokk og fikser det ikke.

Anonymkode: ee4e0...783

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Hun trenger telefonen ved siden av seg i tilfelle noen ringer, i tilfelle hun skal ringe mamma eller trenger å e hva klokka. Argumentene for å ha telefonen tilgjengelig er så hinsides dårige at det det bare beviser at den ikke egentlig ikke er nødvendig, men en vane. En dårlig vane.

De som kommer ut i en jobb hvor det ikke er lov til å ha telefonen på seg, får jo sjokk og fikser det ikke.

Hvilket syn på den yngre generasjon! Selvsagt fikser de reglene på sine arbeidsplasser. At man som skoleelev har en mening og behov betyr jo ikke at de ikke fikser arbeidslivet like godt som vi gjorde. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvilket syn på den yngre generasjon! Selvsagt fikser de reglene på sine arbeidsplasser. At man som skoleelev har en mening og behov betyr jo ikke at de ikke fikser arbeidslivet like godt som vi gjorde. 

Nei,  mange fikser det ikke faktisk.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei, alle gjør ikke det. Min eldste på 20 er logga på tlf konstant, jobb eller ei. Den er klistra i henda hennes. Hu gjør en grei jobb, ja. Men hadde jeg vært sjefen hennes hadde jeg låst hele telefonen inne. 
Vi har studenter på jobb, de klarer ikke la tlf være. Vi er altfor avhengige av den, det har tatt over for så mye annet. Jeg er avhengig selv, men skulle jo ønske jeg ikke var det 

Anonymkode: 68e79...e12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...