Gå til innhold

Enig med frp!

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ah. Da bør vi fjerne både nynorsk og bokmål. Det er ytterste få som snakker rent den ene eller den andre målformen. Alle bør få skrive på dialekt, for språk er jo i utvikling.

De som har nynorsk som hovedmål skal selvfølgelig ikke måtte endre det til bokmål og omvendt, men man skal ha kjennskap til begge når de er så like, de er i bruk av befolkningen, og de er regnet som offisielle mål. Egentlig burde vi ha kunnskap om både samisk og kvensk, men de er så ulike vårt språk at det vil bli vanskelig å forvolde seg til to målformer i tillegg til språkopplæring i 4 andre språk.

Anonymkode: aa02d...72e

Nei, da misforsto du. Skriftspråk er ekstremt viktig. Mens tale flyter, trenger man skriftspråk. Men jeg mener det kan være valgfritt hvilket skriftspråk man bruker. Ellers enig. 

Anonymkode: 3d08f...7fb

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Nei, da misforsto du. Skriftspråk er ekstremt viktig. Mens tale flyter, trenger man skriftspråk. Men jeg mener det kan være valgfritt hvilket skriftspråk man bruker. Ellers enig. 

Man velger jo hvilket skriftspråk man bruket allerede. Og så får man kjennskap til det man ikke bruker slik at man kan lese, skrive og forstå begge. Norge har valgt to skriftspråk og det er særegent, nasjonalromantisk og flott. Og vi som bor i dette landet bør verdsette det mer heller enn å bli fjortis i verste hormonkule så fort nynorsk nevnes

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Vel, Ivar Aasen reiste rundt og laget et nytt skriftspråk som ingen brukte naturlig, det er derfor det heter "NYnorsk". Vi hadde allerede et skriftspråk, det er derfor det heter "bokmål". Nå fikk du noe å tenke på!

Anonymkode: 708e0...c21

Dette var gøy!

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Man velger jo hvilket skriftspråk man bruket allerede. Og så får man kjennskap til det man ikke bruker slik at man kan lese, skrive og forstå begge. Norge har valgt to skriftspråk og det er særegent, nasjonalromantisk og flott. Og vi som bor i dette landet bør verdsette det mer heller enn å bli fjortis i verste hormonkule så fort nynorsk nevnes

Nei. Ungdommer velger ikke. De må ha sidemål, og de må legge ressurser i det om de skal få gode karakterer.
Og i staten velger vi heller ikke - vi må ha innhold på sidemål og svare på sidemål. Det krever ganske store ressurser. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei. Ungdommer velger ikke. De må ha sidemål, og de må legge ressurser i det om de skal få gode karakterer.
Og i staten velger vi heller ikke - vi må ha innhold på sidemål og svare på sidemål. Det krever ganske store ressurser. 

Ressurser for å få gode karakter gjelder jo alle fag, ikke bare nynorsk. Og selvsagt skal staten kunne begge deler. Det er en selvfølge. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ressurser for å få gode karakter gjelder jo alle fag, ikke bare nynorsk. Og selvsagt skal staten kunne begge deler. Det er en selvfølge. 

Å hjelp, du sier mye åpenbart. Ja, det er selvsagt i dag - vi har et lovverk. Og at man må jobbe for alle gode karakterer, er jo rimelig grunnleggende. Men jeg synes ikke det bør være sånn. Jeg synes ressursene bør brukes annerledes. Jeg synes det er på tide å tenke nytt - verden og Norge utvikler seg. Vi to er ganske åpenbart ikke enige. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...