Gå til innhold

Enig med frp!

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

https://www.udir.no/lk20/mat01-05/kompetansemaal-og-vurdering/kv14?lang=nob

https://www.udir.no/lk20/saf01-04/kompetansemaal-og-vurdering/kv147?lang=nob

Jeg er litt smålei av at folk syter og klager om at elevene ikke lærer noe om personlig økonomi i grunnskolen. De gjør det. Tror virkelig folk at bare fordi noe læres bort på skolen så lærer alle det? Da hadde alle vært toppelever med seks i alle fag. De fleste elevene får med seg noe i alle fag,  noen får med seg omtrent ingenting, og noen får med seg alt. Å undervise mer om personlig økonomi hadde ikke gjort flere elever bedre til å styre økonomien som voksne, akkurat som mange elever skriver helt elendig selv etter ti år med norskundervisning. 

Anonymkode: 31cca...89c

Og denne: 

https://www.udir.no/lk20/sak01-01/kompetansemaal-og-vurdering/kv48?lang=nob

Samt denne:

https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/tverrfaglige-temaer/folkehelse-og-livsmestring/?kode=sak01-01&lang=nob

Anonymkode: e449d...576

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

https://www.udir.no/lk20/mat01-05/kompetansemaal-og-vurdering/kv14?lang=nob

https://www.udir.no/lk20/saf01-04/kompetansemaal-og-vurdering/kv147?lang=nob

Jeg er litt smålei av at folk syter og klager om at elevene ikke lærer noe om personlig økonomi i grunnskolen. De gjør det. Tror virkelig folk at bare fordi noe læres bort på skolen så lærer alle det? Da hadde alle vært toppelever med seks i alle fag. De fleste elevene får med seg noe i alle fag,  noen får med seg omtrent ingenting, og noen får med seg alt. Å undervise mer om personlig økonomi hadde ikke gjort flere elever bedre til å styre økonomien som voksne, akkurat som mange elever skriver helt elendig selv etter ti år med norskundervisning. 

Algebra og geometri har lite med personlig økonomi å gjøre. 

Anonymkode: 8589a...759

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Si meg en jobb der nynorsk er viktig? En jobb? Bare en? Frisør? Make up artist? Sykepleier? Bare en jobb der nynorsk er viktig? Å kunne dette med personlig økonomi er viktig derimot.

Anonymkode: 708e0...c21

Sidemål er ikke nynorsk. Jeg hadde bokmål som sidemål og dette gjelder mange plasser i landet. 

Journalist og de som sender ut brev, i Norge kan man velge om man ønsker svar fra det offentlige på både nynorsk og bokmål. 

Men ja jeg er enig i at man burde fått inn privat-økonomi i skolen, man kunne nå heller ha byttet ut den teoretiske delen av kroppsøving. 

Anonymkode: 90365...541

Lurer på om Sylvi kanskje ikke har barn på skole? De lærer om økonomi på skolen. Jer hadde de til og med prosjektoppgave i 9. klasse der de ble tildelt en familie de skille holde i live i 10 år. De skulle sette opp budsjett, finne lønnen deres, vurdere om de hadde råd til (flere) barn osv.

Det er hemmer ikke noe som tilsier at man ikke kan ha begge deler. Hvorfor skal nynorsk alltid være et «plagefag»? Kanskje vi kan fjerne religion i stedet? 

Anonymkode: aa02d...72e

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Lurer på om Sylvi kanskje ikke har barn på skole? De lærer om økonomi på skolen. Jer hadde de til og med prosjektoppgave i 9. klasse der de ble tildelt en familie de skille holde i live i 10 år. De skulle sette opp budsjett, finne lønnen deres, vurdere om de hadde råd til (flere) barn osv.

Det er hemmer ikke noe som tilsier at man ikke kan ha begge deler. Hvorfor skal nynorsk alltid være et «plagefag»? Kanskje vi kan fjerne religion i stedet? 

Anonymkode: aa02d...72e

*spynorsk 😄

Anonymkode: 336c7...257

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Den har ikke endret seg betydelig der på 40 år, vet du, så jeg venter i spenning. 

Anonymkode: 8589a...759

Har ikke læreplanene endret seg på 40 år? Hvordan vet du det? Jobber du i skolen?

Anonymkode: e449d...576

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Si meg en jobb der nynorsk er viktig? En jobb? Bare en? Frisør? Make up artist? Sykepleier? Bare en jobb der nynorsk er viktig? Å kunne dette med personlig økonomi er viktig derimot.

Anonymkode: 708e0...c21

Jeg er rådgiver i staten.  For meg er det viktig å kunne kommunisere med folk i hele landet på deres målføre.

Anonymkode: 22723...849

Jeg jobber i staten - og nå svare ut innbyggerne på det målføre de skriver til oss på. Dessuten må jeg forholde meg til at vi har x antall kommuner og fylker som har nynorsk som hovedmål. 

Nå virker det som om Listehaug sidestiller nynorsk og sidemål. Slik er det jo ikke. Og det bør en stortingsrepresentant og forhenværende statsråd faktisk vite! 
Eller mener hun at alle nynorsk-kommunene skal gå over til bokmål? Hva med samisk? 

Dette er vel nok et populistisk utspill fra FrP. For de har tydeligvis ikke satt seg inn i læreplanen - hvor personlig økonomi faktisk har en plass. Dette undervises det i allerede! At alle elever ikke lærer alt de skal er vel neppe noen nyhet. Hadde alle hatt topp måloppnåelse i alle fag hadde vi kun hatt 6’er elever. 

Og kommentarfeltet her er vel et tydelig bevis på at ikke alle oppnår full pott i norskfaget😀

Anonym bruker skrev (På 2.8.2024 den 18.44):

Hva skal man ha ansvar for å lære egne unger? Jeg synes sidemål har en plass i skolen. Så jeg er uenig.

Anonymkode: 80a7e...eb5

Med den tankegangen vil dårlig økonomisk sans gå i arv. Dette er et fag som absolutt burde komme på timeplanen mer enn det er i dag

Anonymkode: 176bb...f82

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg er rådgiver i staten.  For meg er det viktig å kunne kommunisere med folk i hele landet på deres målføre.

Anonymkode: 22723...849

Jeg jobber også i staten. Alle som har nynorsk som hovedmål kan fint kommunisere med noen som skriver bokmål. For mitt fagområde er oversettelser og tolketjenester en god del viktigere, noe som kan redde liv.  Jeg opplever nynorskfokuset  som jåleri og tidstyveri. 

Anonymkode: 3d08f...7fb

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg jobber også i staten. Alle som har nynorsk som hovedmål kan fint kommunisere med noen som skriver bokmål. For mitt fagområde er oversettelser og tolketjenester en god del viktigere, noe som kan redde liv.  Jeg opplever nynorskfokuset  som jåleri og tidstyveri. 

Ja. Fordi de lærer begge målformene. Og alle som har bokmål som hovedmål kan kommunisere med de som skriver nynorsk. 

Dersom man går over til kunn ett skriftspråk så er det jo ingen automatikk at det skal være bokmål?

Anonymkode: 5c72d...849

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Alle som har nynorsk som hovedmål kan fint kommunisere med noen som skriver bokmål. 

Og alle som har bokmål som hovedmål kan fint kommunisere med noen som skriver nynorsk.

Eller vent litt… det blir kanskje for vanskelig?

Anonymkode: ceb20...dc5

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Og alle som har bokmål som hovedmål kan fint kommunisere med noen som skriver nynorsk.

Er dette alvorlig ment? Jeg skjønner godt henvendelser som kommer på nynorsk. De skjønner godt svarer mitt som kommer på bokmål. De kan fint lese nettsider og brev på bokmål uten at folk med bokmål som hovedmål skal måtte bruke offentlige midler/tid på å få det ut på nynorsk. Bokmål utgjør 83 % av befolkningen. Resten skjønner det. Man bør kunne velge målform i skolen og bli eksponert for tekster i motsatt form gjennom skolegangen. Og fokusere mye mer på praktisk undervisning i privatøkonomi, livsmestring og atferd. 
mvh arbeiderpartistemmer. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Ja, det bør de kunne. Siden de har hatt nynorsk som sidemål. Dette ble vanskelig for deg, skjønner jeg?

Anonymkode: 863a7...f06

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er dette alvorlig ment? Jeg skjønner godt henvendelser som kommer på nynorsk. De skjønner godt svarer mitt som kommer på bokmål. De kan fint lese nettsider og brev på bokmål uten at folk med bokmål som hovedmål skal måtte bruke offentlige midler/tid på å få det ut på nynorsk. Bokmål utgjør 83 % av befolkningen. Resten skjønner det. Man bør kunne velge målform i skolen og bli eksponert for tekster i motsatt form gjennom skolegangen. Og fokusere mye mer på praktisk undervisning i privatøkonomi, livsmestring og atferd. 
mvh arbeiderpartistemmer. 

Man KAN velge målform i skolen. Når skal dere brødhuer som tydeligvis ikke kan en dritt om det dere syter om begynne å LESE litt om saker som opptar dere, istedenfor å bare spy ut usannheter? 

Det undervises i personlig økonomi i både samfunnsfag og matematikk. Læreplanen er klinkende klar på at dette skal elevene gjennom i løpet av ungdomsskolen.

Elevene KAN velge målform. Tenk det. 

Hva skal dere nå syte om? Hva med å heller lure på hvorfor så mange elever gir komplett faen i å følge med på skolen, med den konsekvensen at de blir voksne som tydeligvis kjører livet sitt i grøfta? For det må jo være skolen sin feil? At noen kommer fra hjem der foreldre er så dårlige eksempler for ungene sine, der de aktivt lærer at skole ikke er viktig, "for jeg klarte meg jo kjempegodt uten mer enn 9.klasse, høhø" gjør på ingen måte saken bedre. Noen steder er det opphopning av foreldre som absolutt ikke burde laget barn. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Noen steder er det opphopning av foreldre som absolutt ikke burde laget barn. 

Noen ganger burde abort faktisk vært påtvunget når man ser hvor dårlig egnet enkelte er.

Anonymkode: 336c7...257

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Man KAN velge målform i skolen. Når skal dere brødhuer som tydeligvis ikke kan en dritt om det dere syter om begynne å LESE litt om saker som opptar dere, istedenfor å bare spy ut usannheter? 

Det undervises i personlig økonomi i både samfunnsfag og matematikk. Læreplanen er klinkende klar på at dette skal elevene gjennom i løpet av ungdomsskolen.

Elevene KAN velge målform. Tenk det. 

Hva skal dere nå syte om? Hva med å heller lure på hvorfor så mange elever gir komplett faen i å følge med på skolen, med den konsekvensen at de blir voksne som tydeligvis kjører livet sitt i grøfta? For det må jo være skolen sin feil? At noen kommer fra hjem der foreldre er så dårlige eksempler for ungene sine, der de aktivt lærer at skole ikke er viktig, "for jeg klarte meg jo kjempegodt uten mer enn 9.klasse, høhø" gjør på ingen måte saken bedre. Noen steder er det opphopning av foreldre som absolutt ikke burde laget barn. 

De MÅ ha sidemål. Det er det vi er imot. Men takk for lang melding. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er du mot det? Mener du at nynorsk skal helt bort fra det norske språk?

Hvis konsekvensen av valgfrihet er at nynorsk forsvinner, mener jeg det, ja. Hvis konsekvensen av valgfrihet er at nynorsk blomstrer, fint. Språk er utvikling, og det går de veiene som er naturlig. Vi får et rikt språk gjennom påvirkning globalt, gjennom at dialekter verdsettes og høres overalt.
Et offisielt språk er viktig. En tvungen sideform er bare tull. 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hvis konsekvensen av valgfrihet er at nynorsk forsvinner, mener jeg det, ja. Hvis konsekvensen av valgfrihet er at nynorsk blomstrer, fint. Språk er utvikling, og det går de veiene som er naturlig. Vi får et rikt språk gjennom påvirkning globalt, gjennom at dialekter verdsettes og høres overalt.
Et offisielt språk er viktig. En tvungen sideform er bare tull. 

Dialekter verdsettes? Men kun de som har bokmål som skriftspråk da? 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Med den tankegangen vil dårlig økonomisk sans gå i arv. Dette er et fag som absolutt burde komme på timeplanen mer enn det er i dag

Anonymkode: 176bb...f82

Vi lærte om renter, lån, budsjett og regnskap for å nevne noe, da jeg gikk på skolen. Jeg gikk på skolen på tidlig 90-tallet.

De fleste som tar opp idiotiske lån, bruker utallige kredittkort osv VET jo at det ikke er lurt, men de gjør det likevel. Det er ikke alltid mangel på kunnskap som medfører at folk tar dumme økonomiske avgjørelser.

Det nå en gang slik at norsk skolevesen ikke kan gjøre opp for alt middelmådige foreldre ikke lærer barna sine. 

Anonymkode: 80a7e...eb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...