Gå til innhold

Fineste sommerdagen, og jentene ligger i senga på tiktok og snap

Anbefalte innlegg

13 og 15 år. På en deilig sjøhytte, 23 grader i lufta, 21 i vannet. Vil ikke på stranda, vil ikke bade, vil ikke ut. Bare skjerm. Vanligvis skrur jeg av ruteren og tvinger dem ut, men jeg er sliten og lei av krig mot disse idiotiske appene. 
Hvordan skal det gå? 
Hvorfor er appene mer interessante enn virkeligheten, verden?

Skremmende.

(Sånn. Fyr løs hvor tafatt og elendig jeg er som mor. Jeg orker ikke mere krangling, måtte bare lufte det.)

Anonymkode: 38cb8...613

Fortsetter under...

Uups, da hadde nok ruteren plutselig gått i stykker, gitt, og ny kan ikke skaffes før over helga. 

Jeg er et innedyr selv, jeg, men av og til må man jo ta vare på soldagene, det pleier ikke å være så altfor mange av dem. 

Anonymkode: 81180...db1

Velg dine kriger. Har de det fælt, er sulten eller syk på noen måte? Hvis ikke, nyt været selv, så kommer de ut av skallet sitt når de finner det for godt. Avogtil gidder man bare ikke fighte og krangle, man må ha kranglefrie dager, ta deg en sånn dag i dag. 

Anonymkode: c3b98...0dc

Du er så absolutt ikke en tafatt og elendig mor, jeg skjønner deg godt. Har 2 på 14 og 16 år, de kunne sittet hele dagen, de klarer jo pokker meg ikke å legge fra seg. Tenk om noen år så sitter de å tenker på hva de gjorde i tenåra, satt å så på idiotiske videor, brukte tiden på det. 

Men tror jeg hadde gjort som over her, ups, internett nede. De har vel kanskje 4g, men hadde kasta de ut.

Lykke til😉

Anonymkode: 9e31e...822

Annonse

Akkurat det samme strevde mine foreldre med ovenfor meg og søstrene mine - for ca 40 år siden. Vi var gjerne ute om sommeren, men noen ganger var det nødvendig å bare ligge inne. Forskjellen er at vi leste og hørte på musikk, men ellers er det vel ungdoms vis å trenge litt fred og alenetid. 

Anonymkode: eea4c...646

Slik er det noen år, så snur det igjen. Begge mine har hatt slike perioder, tantebarna mine også. Vi har vært sammen på hytta hver sommer, så den ungen eller de ungene som har den perioden spør vi bare om vil være med oss på noe og om svaret er nei så får de sitte med tlf og vi andre gjør andre ting. Kjipt for de om de syns sommeren har vært kjip når den er ferdig, de har fått valget. Jeg gidder ikke å mase, bli sur eller bruke energi på noe som ikke gir mer energi. 

Nå virker det som alle har kommet over den fasen. Minste tantebarnet på tolv år hadde slik sommer i fjor, i år så hadde han såvidt tid til å komme hjem for å sove. Han og kompiser fløy overalt, det var nesten middagsservering over gjerde for de hadde jo ikke tid til å spise. 

Anonymkode: 59e88...f27

Her er det skjermfri fra 12 til 18. Gjelder alle. Du må bare gidde å stå i det. Det går over. Det er UAKTUELT å ligge inne hele dagen hver dag på sommeren altså.  

Anonymkode: 9c641...0a4

Annonse

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Her er det skjermfri fra 12 til 18. Gjelder alle. Du må bare gidde å stå i det. Det går over. Det er UAKTUELT å ligge inne hele dagen hver dag på sommeren altså.  

For voksne også? 

Jeg har hatt den kampen med mine , men har også lært meg at de er forskjellige individer. Eldste tåler varme godt, og kan slappe av i sola, sole seg og bade. Yngste tåler varme veldig dårlig, men bryr seg ikke om det er regn og ruskevær og er gjerne uta da. Ville ha lagt opp til at de «måtte» ta et bad gjerne, hatt litt god lunsj ute, og ellers sørger for rommet de spiller på har åpne vinduer og slipper inn både sol og frisk luft. Vi har gamingpult plassert ved vinduet, slik at de får både lys og luft uansett. 

Anonymkode: 7d5a2...f33

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden):

For voksne også? 

Ja. Vi surfer ikke. Ta telefonen og svare på sms er lov. Selvsagt dager med unntak. Men får ikke ungene lov så etterlever vi det også. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja. Vi surfer ikke. Ta telefonen og svare på sms er lov. Selvsagt dager med unntak. Men får ikke ungene lov så etterlever vi det også. 

Tenkte bare på at du svarte her i tiden dere ikke er på nett ..

mamma til adhd gutt<3 skrev (13 timer siden):

Tenkte bare på at du svarte her i tiden dere ikke er på nett ..

Du skulle arrestere meg? Jeg var på jobb i går jeg, og satt på telefonen i pausen min. Det er lov eller? 😊

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du skulle arrestere meg? Jeg var på jobb i går jeg, og satt på telefonen i pausen min. Det er lov eller? 😊

Det er selvsagt lov, men det er også lov å stille spørsmål når du skriver så kategorisk at dere ikke er på nett et spesifikt klokkeslett. Liv og lære, vet du. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er selvsagt lov, men det er også lov å stille spørsmål når du skriver så kategorisk at dere ikke er på nett et spesifikt klokkeslett. Liv og lære, vet du. 

Selvsagt. Jeg blir bare overrasket over at folk automatisk tror at man lyver her inne. Nå er jeg på bussen på vei hjem fra jobb. 😊 i dag er det forøvrig ekstremt dårlig vær så i dag blir det nok unntak fra regelen angående skjermfri. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvsagt. Jeg blir bare overrasket over at folk automatisk tror at man lyver her inne. Nå er jeg på bussen på vei hjem fra jobb. 😊 i dag er det forøvrig ekstremt dårlig vær så i dag blir det nok unntak fra regelen angående skjermfri. 

Bare nysgjerrig. Men hvordan overholder man skjermtid tid på jobb? Og når ungene er på skole? 

Anonymkode: ee190...9b3

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Bare nysgjerrig. Men hvordan overholder man skjermtid tid på jobb? Og når ungene er på skole? 

Anonymkode: ee190...9b3

Det gjelder selvsagt i ferier og helger. Skolen er mobilfri og de driver begge med fritidsaktiviteter så ukedagene løser seg selv. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det gjelder selvsagt i ferier og helger. Skolen er mobilfri og de driver begge med fritidsaktiviteter så ukedagene løser seg selv. 

Når de er med venner i ferier og helger da? Regner med vennene holder på med mobilen ? Er det foresten store barn du har? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (22 minutter siden):

Når de er med venner i ferier og helger da? Regner med vennene holder på med mobilen ? Er det foresten store barn du har? 

De er aktive når de er med venner. Om de setter seg et sted for å trykke på mobilen har jeg selvsagt ikke kontroll på, men de har jo GB pakke på mobilen så når det er tomt så er det tomt. Sommertid er det veldig aktive. Sykler, bader, spiller fotball osv. selvsagt gjør man unntak innimellom. Det hender de avtaler spilletreff og det er selvsagt ok. Men å ligge på rommet og trykke på skjermen en hel dag er uaktuelt. Det er jo det skjermfri er ment å stoppe, ikke en gang gidde å stå opp fordi mobilen er klistra i hånda. 
De er 10 og 14. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...