Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #1 Del Skrevet 2. august 2024 Jeg møtte noen venner i går og flere er godt i gang med å kjøpe julegaver. Argumentet er at de vil være ferdig med stress og mas før desember fordi de skal kjøpe så mange julegaver og har så mange ting de MÅ gjøre i desember. Har noen droppet det meste av julegaver? Hva gjør dere julaften når det omtrent ikke er julegaver å åpne? (Vi brukte 3 timer på julegaveåpning i fjor hos familien min) Jeg føler vi drukner i ting og prøver å kvitte oss med mye. Ungene er 8 og 9 år. Familien på begge sider har god råd og alle kjøper det de trenger når de trenger det. Ingen ønsker seg noe lengre. Jeg har lyst på en desember med god tid, møte og prate med folk istedenfor å gi masse gaver. Så spørsmålet er om noen har erfaring med veldig få/ingen julegaver til ungene og hvordan gjøre julaften til en magisk dag og kveld uten gaver? Jeg vil ha nye tradisjoner! Anonymkode: ed8d0...7a4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkroppen 2029 Skrevet 2. august 2024 #2 Del Skrevet 2. august 2024 (endret) Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg møtte noen venner i går og flere er godt i gang med å kjøpe julegaver. Argumentet er at de vil være ferdig med stress og mas før desember fordi de skal kjøpe så mange julegaver og har så mange ting de MÅ gjøre i desember. Har noen droppet det meste av julegaver? Hva gjør dere julaften når det omtrent ikke er julegaver å åpne? (Vi brukte 3 timer på julegaveåpning i fjor hos familien min) Jeg føler vi drukner i ting og prøver å kvitte oss med mye. Ungene er 8 og 9 år. Familien på begge sider har god råd og alle kjøper det de trenger når de trenger det. Ingen ønsker seg noe lengre. Jeg har lyst på en desember med god tid, møte og prate med folk istedenfor å gi masse gaver. Så spørsmålet er om noen har erfaring med veldig få/ingen julegaver til ungene og hvordan gjøre julaften til en magisk dag og kveld uten gaver? Jeg vil ha nye tradisjoner! Anonymkode: ed8d0...7a4 Jeg foreslår at ungene fortsatt får gaver, men at de voksne får færre. Vi satt også tre timer og åpnet gaver, men det var fordi min bror og hans kone fikk ørten gaver de også i tillegg til et lass av gaver til begge barna deres. Det var det som tok tid. Og ja - det er veldig langtrukket og kjedelig når kvelden stort sett går til en familie som har et hav av gaver med seg. Vi gir ikke gaver til voksne, kun til egne foreldre og til barna i familien. Jeg har ikke så mye tips å komme med, for vi har gitt beskjed om at vi ikke er så interessert i å bytte gaver med voksne søsken. Det har de respektert og etterlevd, men de andre har jo likevel sine ordninger med sine svigerfamilier der det er helt anderledes. Endret 2. august 2024 av Sommerkroppen 2029 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #3 Del Skrevet 2. august 2024 Sommerkroppen 2029 skrev (20 minutter siden): Jeg foreslår at ungene fortsatt får gaver, men at de voksne får færre. Vi satt også tre timer og åpnet gaver, men det var fordi min bror og hans kone fikk ørten gaver de også i tillegg til et lass av gaver til begge barna deres. Det var det som tok tid. Og ja - det er veldig langtrukket og kjedelig når kvelden stort sett går til en familie som har et hav av gaver med seg. Vi gir ikke gaver til voksne, kun til egne foreldre og til barna i familien. Jeg har ikke så mye tips å komme med, for vi har gitt beskjed om at vi ikke er så interessert i å bytte gaver med voksne søsken. Det har de respektert og etterlevd, men de andre har jo likevel sine ordninger med sine svigerfamilier der det er helt anderledes. Jeg vil ikke at ungene skal sitte å motta et lass gaver kun de. Vi har så mange ting, de arver mye (minst i begge familier) og nå til bursdagen ønsker de seg egentlig ingenting. Jeg lurer på om noen bruker julaften til andre ting en gaver? vi reiser på mye ferier og går på flere teater, så å gi det som gaver har lite hensikt. Dessuten synes jeg det er rart å gi en tur i påsken som gave til jul. Anonymkode: ed8d0...7a4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkroppen 2029 Skrevet 2. august 2024 #4 Del Skrevet 2. august 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg vil ikke at ungene skal sitte å motta et lass gaver kun de. Vi har så mange ting, de arver mye (minst i begge familier) og nå til bursdagen ønsker de seg egentlig ingenting. Jeg lurer på om noen bruker julaften til andre ting en gaver? vi reiser på mye ferier og går på flere teater, så å gi det som gaver har lite hensikt. Dessuten synes jeg det er rart å gi en tur i påsken som gave til jul. Anonymkode: ed8d0...7a4 Da er det vel egentlig ikke annet enn å bli enige med alle gjestene dine om at julaften skal være gavefri hos dere. Så får de som fortsatt ønsker gaver, gjøre det på en annen måte eller eventuelt feire for seg selv? Så kan man gjøre hva man vil ut av julekvelden. Spille brettspill, se på film sammen, etc i stedetfor? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #5 Del Skrevet 2. august 2024 Her gjør vi det slik at alle barm får gave, men det er foreldrene som kjøper en samlegave fra alle. For noen år siden fikk to av tantebarna mine PS5 som en samlegave fra alle tanter, onkler, søskenbarn og besteforeldre. Da ble det 1 gave, istede for 15. Jeg har også noen tantebarn i Stv og Kr.sand som får fast gave fra tanter osv. Årskort i Kongeparken og Dyreparken. De i Kr.sand har også besteforeldre der, og det er noen fordeler der som de nytter seg av. Anonymkode: 8222e...064 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #6 Del Skrevet 2. august 2024 Ungene har tidligere fått mange gaver. Mye er ræl de egentlig ikke ønsker seg. Vi har oppfordret at de som kjøper gaver til dem samarbeider og heller går sammen og færre større gaver som de faktisk ønsker seg. Da blir det færre gaver under treet, gaveåpningen går raskere og ungene får faktisk det de ønsker seg Anonymkode: 223a9...1d9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122907 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #7 Del Skrevet 2. august 2024 Å ta fra unger på 8 og 9 år magien med innpakkede gaver under treet kan jeg ikke tenke meg er en god idé. Det går helt fint an å begrense det, kjøpe mest praktiske ting og noen få ‘rullering’, men å lage julaften helt gavefri for at mor skal ha en rolig desember er nok noe barna vil huske som en sår ting. Anonymkode: 09e0a...357 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #8 Del Skrevet 2. august 2024 Hos oss gir vi ikke de voksne gaver, eventuelt kun en liten oppmerksomhet og alle får en liten ting fra nissen. Dyre ting barna trenger venter vi med til jul (som mobil, PC, ytterklær, ski). Ettersom de vokser må dette byttes ut uansett og da får de slike ting til jul. Ellers er mange av gavene opplevelser vi gjør sammen. I fjor ga vi alle barn/ungdommer (tantebarn som ikke er voksne og egne barn) en opplevelse som de gjorde sammen. De storkoste seg. Man trenger ikke ha alt eller ingenting. Det er spennende for barna å ha noe de ønsker seg og være spent på hva som er inne i gavene. Fellesgaver med opplevelser vil redusere antall gaver og samtidig er det veldig kjekt å gjøre noe sammen. Anonymkode: 85835...f46 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #9 Del Skrevet 2. august 2024 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Å ta fra unger på 8 og 9 år magien med innpakkede gaver under treet kan jeg ikke tenke meg er en god idé. Det går helt fint an å begrense det, kjøpe mest praktiske ting og noen få ‘rullering’, men å lage julaften helt gavefri for at mor skal ha en rolig desember er nok noe barna vil huske som en sår ting. Anonymkode: 09e0a...357 Jeg vil ikke ha det gavefritt for at jeg skal få det roligere i desember, men fordi jeg vil bruke tid og penger på opplevelser og tid sammen. Jeg ønsker julaften som en magisk og anderledes kveld, men må det bestå i gaver? Derfor lurer jeg på hva de som har lite gaver gjør for at det skal bli en anderledes kveld? Anonymkode: ed8d0...7a4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #10 Del Skrevet 2. august 2024 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Her gjør vi det slik at alle barm får gave, men det er foreldrene som kjøper en samlegave fra alle. For noen år siden fikk to av tantebarna mine PS5 som en samlegave fra alle tanter, onkler, søskenbarn og besteforeldre. Da ble det 1 gave, istede for 15. Jeg har også noen tantebarn i Stv og Kr.sand som får fast gave fra tanter osv. Årskort i Kongeparken og Dyreparken. De i Kr.sand har også besteforeldre der, og det er noen fordeler der som de nytter seg av. Anonymkode: 8222e...064 Årskort er god ide og også gå sammen om gave. Spørsmålet mitt er ennå: hva brukes julekvelden til dersom gaveåpningen tar 15-30 minutter istedenfor 3-4 timer? Anonymkode: ed8d0...7a4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #11 Del Skrevet 2. august 2024 Vi er ikke så stor familie, og vi gir ikke så mye gaver. Så mine unger har aldri hatt 3-4 timer med gaveåpning. Vi går på kirkegården og tenner lys, vi lager god mat. Barna dekker bordet, det har de gjort fra de var ganske små og alt fra dekorasjoner til servietttbretting har blitt mer og mer avansert ettersom de blir eldre. Det å dekke på med penservise og stetteglass gir jo litt høytid det også. På kvelden er vi sammen, vi åpnet gaver før desserten (siden vi gjerne er så mette etter middag). Etter dessert er det skravling, brettspill osv og til slutt ofte en julefilm. Det at vi pynter oss er også med på å skape høytid. Vi sitter ikke i joggebukse som på en vanlig tirsdag liksom. Men jeg har jo ikke "frarøvet" ungene noe de har hatt da, så de har ingen andre forventinger Dine barn er vant til et pakkehav, da er det nok ikke så lett å slutte med det. Anonymkode: 160a6...d45 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #12 Del Skrevet 2. august 2024 Vi har lite gaver, og feier bare oss. Aldri feiret med storfamilien, bare vi 4 hver eneste jul. Ingen av barna har store vennekretser, så de har ikke haugevis med vennegaver. (Har aldri vært slik at hele klassen kjøper til hverandre, og da har mine barn blitt valgt bort.) Vi har heller ikke stor familie og mine foreldre er begge døde, så begrenset med gaver på den fronten også. På julaften får barna mine mellom 5 og 10 gaver hver. Alt etter hvor mange vi selv kjøper til dem. Og vi voksne får kanskje 3 (har 2 barn) Vi kan fortsatt bruke 2 timer på å åpne gaver. Vi bruker laaaaaang tid pr gave, studerer hva det er, snakker litt om gaven, tanken bak. Vi ler og tuller masse! Vi spiser litt godis og dessert, snakker oss bort med historier om de som ikke er blandt oss mer. Gamle oppbrukte historier om gaver vi har fått før, som kanskje ikke helt ble rett. Ellers på julaften er vi på kirkegården, vi spiller spill, spiser god mat - vi koser oss! Det er en fantastisk dag, selv om vi ikke har en haug med gaver og huset fullt av folk. Anonymkode: f9c2e...3f0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkroppen 2029 Skrevet 2. august 2024 #13 Del Skrevet 2. august 2024 (endret) Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Årskort er god ide og også gå sammen om gave. Spørsmålet mitt er ennå: hva brukes julekvelden til dersom gaveåpningen tar 15-30 minutter istedenfor 3-4 timer? Anonymkode: ed8d0...7a4 Du må nesten bare bruke fantasien litt. Hva liker dere å gjøre sammen som familie? Endret 2. august 2024 av Sommerkroppen 2029 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #14 Del Skrevet 2. august 2024 Min manns familie gir ikke julegaver til voksne og bare noen ganger til barn (ikke fødselsdagsgaver heller). Over tid har det ført til en følelse av at den delen av familien bryr seg mindre eller ikke i det heletatt. Det eneste unntaket er en grandonkel som alltid sender noe snop som ungene (nå tenåringer) bestandig har likt. Selv om de ikke har så ofte kontakt ellers siden han bor i et annet land, er han den eneste i familien de har tro på at faktisk bryr seg om dem. Å droppe gaver fører på ingen måte til at det blir mer tid til å være sammen. Vi har heller ikke veldig stor familie på min side og bruker derfor ikke veldig mye tid på gjerne på julaften. Derimot har vi en ekstra gavetunde med damilie vi ikke er sammen med på julaften, til frokost på 1. Eller 2. Juledag. Det er koselig. Julaften pynter vi juletreet og ser tradisjonelle julefilmer. Vi er i kirken og på gravene, har god tid til middag og går rundt juletreet. Anonymkode: f33e2...b34 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #15 Del Skrevet 2. august 2024 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Årskort er god ide og også gå sammen om gave. Spørsmålet mitt er ennå: hva brukes julekvelden til dersom gaveåpningen tar 15-30 minutter istedenfor 3-4 timer? Anonymkode: ed8d0...7a4 Vet du ikke hva du skal gjøre med familien din? Denne tråden blir bare mer og mer merkelig. Snakk sammen, spill spill, se julefilm, ha quiz, gå rundt juletre, gå måneskinnstur med hodelykt, bygg snølykter, julesnømann, pynt pepperkaker… Anonymkode: 09e0a...357 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #16 Del Skrevet 2. august 2024 Sommerkroppen 2029 skrev (Akkurat nå): Du må nesten bare bruke fantasien litt. Hva liker dere å gjøre sammen som familie? Vi gjør mye sammen, men siden vi ønsker julekvelden skal være spesiell (uten for mange gaver), ønskes tips til nye tradisjoner. som sagt arvet de utrolig mye leker, utstyr og klær og de er veldig fornøyd med det. De mangler ikke noe. Jeg kan gjerne pakke inn japanturen vi skal på i påsken til jul, så de kan skryte av gaven til vennene sine. Men jeg ønsker altså fokuset vekk i fra gavene og over på samhold og tid. Jeg håpet noen hadde spesielle tradisjoner utenom gaver til julaften. Anonymkode: ed8d0...7a4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122930 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #17 Del Skrevet 2. august 2024 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Vet du ikke hva du skal gjøre med familien din? Denne tråden blir bare mer og mer merkelig. Snakk sammen, spill spill, se julefilm, ha quiz, gå rundt juletre, gå måneskinnstur med hodelykt, bygg snølykter, julesnømann, pynt pepperkaker… Anonymkode: 09e0a...357 Beklager viss du ikke skjønte spørsmålet. Anonymkode: ed8d0...7a4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #18 Del Skrevet 2. august 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Beklager viss du ikke skjønte spørsmålet. Anonymkode: ed8d0...7a4 Jeg skjønte spørsmålet og har svart. Beklager hvis du ikke skjønte svaret. Anonymkode: 09e0a...357 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #19 Del Skrevet 2. august 2024 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Min manns familie gir ikke julegaver til voksne og bare noen ganger til barn (ikke fødselsdagsgaver heller). Over tid har det ført til en følelse av at den delen av familien bryr seg mindre eller ikke i det heletatt. Det eneste unntaket er en grandonkel som alltid sender noe snop som ungene (nå tenåringer) bestandig har likt. Selv om de ikke har så ofte kontakt ellers siden han bor i et annet land, er han den eneste i familien de har tro på at faktisk bryr seg om dem. Å droppe gaver fører på ingen måte til at det blir mer tid til å være sammen. Vi har heller ikke veldig stor familie på min side og bruker derfor ikke veldig mye tid på gjerne på julaften. Derimot har vi en ekstra gavetunde med damilie vi ikke er sammen med på julaften, til frokost på 1. Eller 2. Juledag. Det er koselig. Julaften pynter vi juletreet og ser tradisjonelle julefilmer. Vi er i kirken og på gravene, har god tid til middag og går rundt juletreet. Anonymkode: f33e2...b34 Vi bruker mye tid på nieser og nevøer, vi er på flere turer alle osv. jeg pleier gi støtte til mat/kino/diverse til de som studerer og ofte tar vi de minste med på hytta osv. jeg er virkelig ikke bekymret for at gave en dag i året ødelegger det vi har av familiebånd. Anonymkode: ed8d0...7a4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122933 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #20 Del Skrevet 2. august 2024 På formiddagen kommer et vennepar og barna innom på julekaker. De har ikke familie i byen. Etter middag og oppryddning, så har vi en runde med brettspill. Barna får et spill av nissen på morgenen. Ang gaver så leser barna hvem gavene er til og gir de ut. Vi åpner gaver en og en slik at alle får se hva alle får. Når alle gavene er åpnet får barna leke ned nye leker, jeg og mannen rydder klart til dessert. Og vi tar en ny runde med brettspill eller vi kan se en julefilm. Anonymkode: f0e85...565 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #21 Del Skrevet 2. august 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vi bruker mye tid på nieser og nevøer, vi er på flere turer alle osv. jeg pleier gi støtte til mat/kino/diverse til de som studerer og ofte tar vi de minste med på hytta osv. jeg er virkelig ikke bekymret for at gave en dag i året ødelegger det vi har av familiebånd. Anonymkode: ed8d0...7a4 Det er nok et større problem der man bor langt fra hverandre og ikke sees så ofte slik som hos oss. Da er hilsen til jul vesentlig for å markere tilhørighet og at man betyr noe for hverandre. Ellers er vi litt tilbakeholdene med å kjøpe ting ellers i året. Dermed har vi aldri problem med å ha noe å ønske seg. Anonymkode: f33e2...b34 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #22 Del Skrevet 2. august 2024 Hos oss er det bare barna som får gaver, de er ganske store nå , så det er ofte spleis gaver . Så selve gavesekvensen går fort unna. Etter det koser vi oss med dessert og snacks. Så har vi noen filmer vi ser fast. Veldig koselig, rolig og ingen stresser. Nydelig spør du meg. Anonymkode: cdea6...611 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #23 Del Skrevet 2. august 2024 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hos oss er det bare barna som får gaver, de er ganske store nå , så det er ofte spleis gaver . Så selve gavesekvensen går fort unna. Etter det koser vi oss med dessert og snacks. Så har vi noen filmer vi ser fast. Veldig koselig, rolig og ingen stresser. Nydelig spør du meg. Anonymkode: cdea6...611 Vi har gaver til både store og små, jeg syns det er viktig at barna også får kjenne på gleden ved å gi og se andre pakke opp gaven fra akkurat deg. Likevel har vi lite stress på julekvelden. Gavene pakkes opp mellom middag og dessert/kaker og det tar vel en time/halvannen. Da koser vi oss og har tid til å se på gavene til hverandre underveis. I fjor fikk åtteåringen en stor legoskute, og på slutten av kvelden satt alle mennene på gulvet og bygget lego. Det er ikke slik at man må ha alt eller ingenting. Å moderere gavehaugen er ofte en god idé, å fjerne den helt tror jeg ikke blir særlig vellykket. Anonymkode: 09e0a...357 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150122945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iiiiik Skrevet 2. august 2024 #24 Del Skrevet 2. august 2024 Vi har store barn, og ganske liten utvidet familie. På julaften åpner vi gaver mellom middag og dessert, og bruker en del tid på hver gave. Dessertutvalget er rikholdig, alle får det de liker best, så det er minst 6-7 ting å velge mellom. Deretter skifter vi til årets julepysjer og spiller Ticket to Ride før vi ser Harry Potter. Ser gjerne de første to filmene på julaften, resten ser vi senere i jula. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150123016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2024 #25 Del Skrevet 2. august 2024 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg møtte noen venner i går og flere er godt i gang med å kjøpe julegaver. Argumentet er at de vil være ferdig med stress og mas før desember fordi de skal kjøpe så mange julegaver og har så mange ting de MÅ gjøre i desember. Har noen droppet det meste av julegaver? Hva gjør dere julaften når det omtrent ikke er julegaver å åpne? (Vi brukte 3 timer på julegaveåpning i fjor hos familien min) Jeg føler vi drukner i ting og prøver å kvitte oss med mye. Ungene er 8 og 9 år. Familien på begge sider har god råd og alle kjøper det de trenger når de trenger det. Ingen ønsker seg noe lengre. Jeg har lyst på en desember med god tid, møte og prate med folk istedenfor å gi masse gaver. Så spørsmålet er om noen har erfaring med veldig få/ingen julegaver til ungene og hvordan gjøre julaften til en magisk dag og kveld uten gaver? Jeg vil ha nye tradisjoner! Anonymkode: ed8d0...7a4 Jula er jo gaver, så å kutte i det er jo kjipt. Det verste er de som kutter gaver til folk bare fordi de er voksne. Why? Anonymkode: 6b3c5...91c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448970-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-dere-som-ikke-har-kj%C3%B8pt-julegaver-enn%C3%A5/#findComment-150123054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå