Gå til innhold

Hva hadde du tenkt om mannen din sa dette til deg?

Anbefalte innlegg

"Jeg har ikke følelser for deg lengre. Jeg har ikke hatt det på en god stund nå" 

Og så sier han at han trenger tid for seg selv, og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Han kommer ikke med noen konkret grunn for dette, kun at han har mistet følelser for meg. 

Hva hadde dere tenkt? Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: cccc6...6c2

Fortsetter under...

Som vi har diskutert her før flere ganger så er ekteskapet da over. Et ekteskap er kun og bare basert på følelser. Med en gang de følelsene ikke er der, på minuttet, så er ekteskapet over. Altså ville vi ikke vært gift mer. Eller i forhold mer.

Anonymkode: c5cef...33e

Menn som tror de kan gå gjennom et livslangt forhold og være forelsket hele tiden er så naive.

Ingen er forelsket hele tiden, følelser går i bølger det. 

Det som er der hele tiden, som er byggeklosser i ekteskapet er at man et glad i hverandre, har respekt for hverandre og ønsker det neste for hverandre. Holder man på det, behandler partneren bra og blir bra behandlet så dukker følelsen av forelskelse opp igjen med jevne mellomrom. 

Når en person lirer ut av seg noe sånt og "ønsker en pause", da er forholdet slutt. 

Anonymkode: fa6fb...345

Jeg tenker at det er en helt grei ting å si. Vi føler vel alle på forskjellige følelser gjennom et samliv uten at man trenger å agere så veldig på dem. 

Jeg hadde blitt lei meg, men også glad for at han delte tankene sine med meg. Da har man mulighet til å få snakke om det og ev gå til parterapi om det er et ønske om å fortsette samlivet. 

Anonymkode: 813d8...b2b

Annonse

Synes det utsagnet er så himla tullete. Mistet følelser? Følelser er ikke en konstant og du kan føle mye uten å ønske å bli i et forhold. 

Uten ønske om å fungere sammen, er forhold over for min del. Jeg er ikke en ting som kan settes på vent til noen finner ut om jeg passer inn i livet eller ei. Ville nok hatt behov for litt tid til å fordøye, deretter akseptert at slik er det nå bare og forsøkt å finne ut hvordan livet blir som alene fremover. 

Anonymkode: c5953...8af

Hva mener han med at han trenger tid for seg selv? Skal han reise bort alene, skal han bo for seg selv, skal han være mye mer borte fra hjemmet?

Uansett, om han distanserer seg så vil det bare skape større avstand mellom dere og mer sårede følelser og usikkerhet. Skal dere ha en sjanse til å reparere dette så må dere kommunisere godt sammen. Det virker som om dere trenger en parterapeut.

Er han ikke villig til å jobbe med forholdet her og nå, da er nok forholdet over.

Jeg tenker at han ikke er ærlig med deg. Man mister ikke følelsene for partneren bare ut av ingenting. Enten er det ting han har vært misfornøyd med i forholdet over tid, eller han er mest trolig interessert i en annen, ev. at han er deprimert. Men ærlig med deg, det er han ikke, Hi.

Jeg ville gjort det klart at enten så jobber dere med og for forholdet sammen. Eller så er forholdet over.

❤️

Anonymkode: a1254...057

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Menn som tror de kan gå gjennom et livslangt forhold og være forelsket hele tiden er så naive.

Ingen er forelsket hele tiden, følelser går i bølger det. 

Det som er der hele tiden, som er byggeklosser i ekteskapet er at man et glad i hverandre, har respekt for hverandre og ønsker det neste for hverandre. Holder man på det, behandler partneren bra og blir bra behandlet så dukker følelsen av forelskelse opp igjen med jevne mellomrom. 

Når en person lirer ut av seg noe sånt og "ønsker en pause", da er forholdet slutt. 

Anonymkode: fa6fb...345

Mannen snakker ikke kun om foreskelse. Følelser innebærer så mye mer.

Mangler det totalt gode følelser og har gjort det i lang tid, så er det forståelig at han vil skilles.

Anonymkode: ae6ac...bd6

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Da hadde ekteskapet vært over. De jeg vet som har fått den servert er etter at mannfolka da har vært utro eller har funnet en annen

Anonymkode: 56674...42d

Ja, det fikk jeg servert - og han hadde funnet en annen. Vi ble skilt. Sjokk der og da, men jeg har det bra nå og har hatt det lenge. Som en trøst.

Anonymkode: 5fcd0...5ba

Det er ikke helt likt, men litt i samme gate som det min mann sa for 1,5 år siden til meg. Han sa ikke at han ikke hadde følelser for meg lengre, men at han ikke følte noe annet enn nummenhet og at vi ikke kunne fortsette forholdet slik det var der og da. Han ba heller ikke om tid alene, så det gjorde jo ting enklere. 

For min del følte jeg vel egentlig mye det samme som ham der og da, men ønsket ikke å gi opp forholdet helt på grunn av både barna, men også at vi har hatt et så langt samliv og en tro på at vi i det minste måtte prøve å reparere det.

Nå var jeg såpass heldig (?) at min mann var villig til å snakke med meg, skikkelig. Så det gjorde vi. Vi laget avtale om at begge måtte være helt ærlig, ikke avbryte hverandre, og å tåle å ta imot ord som var vonde å høre uten å gå i forsvar, men at ting ikke skulle sies som beskyldninger ("du er alltid så sur når jeg foreslår..."), men baseres på egne opplevelser ("jeg opplever at jeg møter en negativ respons hver gang jeg foreslår...").  Vi snakket og snakket, og snakket. Hver dag, flere timer, gjerne til langt på kveld. Det ble en del tårer, det var utrolig vondt, tøft, men også godt. Vi fikk renset opp i så mye, sett ting fra den andres perspektiv, blitt kjent med hverandre på nytt og på en annen måte. Begge opplevde heldigvis at dette også økte omtanken for hverandre igjen, og langsomt også følelsene. Etter et par måneder var vi på en helt annen plass, begge to, og kjærligheten var ikke bare kommet tilbake, men var mye sterkere enn den hadde vært tidligere. 

Så i mitt tilfelle viste det seg faktisk å være en god ting at han tok dette opp. Det ble starten på noe mye bedre. Jeg skjønner jo at det nok vanligvis går i motsatt retning, men jeg forteller likevel min historie for å vise at det kan gå an å jobbe seg gjennom det vanskelige også, å få følelser tilbake. 

Anonymkode: 989f4...f04

Annonse

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Som vi har diskutert her før flere ganger så er ekteskapet da over. Et ekteskap er kun og bare basert på følelser. Med en gang de følelsene ikke er der, på minuttet, så er ekteskapet over. Altså ville vi ikke vært gift mer. Eller i forhold mer.

Anonymkode: c5cef...33e

Dust.

Anonymkode: e4b85...ef4

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke helt likt, men litt i samme gate som det min mann sa for 1,5 år siden til meg. Han sa ikke at han ikke hadde følelser for meg lengre, men at han ikke følte noe annet enn nummenhet og at vi ikke kunne fortsette forholdet slik det var der og da. Han ba heller ikke om tid alene, så det gjorde jo ting enklere. 

For min del følte jeg vel egentlig mye det samme som ham der og da, men ønsket ikke å gi opp forholdet helt på grunn av både barna, men også at vi har hatt et så langt samliv og en tro på at vi i det minste måtte prøve å reparere det.

Nå var jeg såpass heldig (?) at min mann var villig til å snakke med meg, skikkelig. Så det gjorde vi. Vi laget avtale om at begge måtte være helt ærlig, ikke avbryte hverandre, og å tåle å ta imot ord som var vonde å høre uten å gå i forsvar, men at ting ikke skulle sies som beskyldninger ("du er alltid så sur når jeg foreslår..."), men baseres på egne opplevelser ("jeg opplever at jeg møter en negativ respons hver gang jeg foreslår...").  Vi snakket og snakket, og snakket. Hver dag, flere timer, gjerne til langt på kveld. Det ble en del tårer, det var utrolig vondt, tøft, men også godt. Vi fikk renset opp i så mye, sett ting fra den andres perspektiv, blitt kjent med hverandre på nytt og på en annen måte. Begge opplevde heldigvis at dette også økte omtanken for hverandre igjen, og langsomt også følelsene. Etter et par måneder var vi på en helt annen plass, begge to, og kjærligheten var ikke bare kommet tilbake, men var mye sterkere enn den hadde vært tidligere. 

Så i mitt tilfelle viste det seg faktisk å være en god ting at han tok dette opp. Det ble starten på noe mye bedre. Jeg skjønner jo at det nok vanligvis går i motsatt retning, men jeg forteller likevel min historie for å vise at det kan gå an å jobbe seg gjennom det vanskelige også, å få følelser tilbake. 

Anonymkode: 989f4...f04

🥰 Så godt at det løste seg for dere. Jeg har selv vært helt nummen i forbindelse med en depresjon. Det passerer heldigvis og ved å snakke sammen kommer en ganske langt. I hvert fall om respekten er på plass, uavhengig hvilke følelse som er der akkurat da. 

Anonymkode: c5953...8af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...