Gå til innhold

Kjøttfritt på Øya. Hmm.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye, men her diskriminerer et marginalt mindretall det enorme flertall gjennom grønn symbolpolitikk. Ta med matpakker er for øvrig forbudt. Også for de som går på kjøttdiett.

Jeg syns det er synd valgfriheten og mangfoldet blir fratatt festivaldeltagerne. 

Anonymkode: d70be...449

Diskriminering å ikke tilby kjøttmat? Jeg har vansker med å tro at du er seriøs. 

Fortsetter under...

*Miss Marple* skrev (3 minutter siden):

Diskriminering å ikke tilby kjøttmat? Jeg har vansker med å tro at du er seriøs. 

Er ikke det utsagnet ctrl c + ctrl v (aka dra en Sandra) fra Pollestad? 

Anonymkode: bc194...03b

*Miss Marple* skrev (4 minutter siden):

På samme måte som vegetarianere har hevdet seg diskriminert utallige ganger tidligere på tilstelninger der det ikke har vært tilberedt vegetarisk mat.
(Men jeg kan si meg enig i at ordet «diskriminert» muligens passer litt feil her. «Forskjellsbehandlet» blir mer presist.)

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Jeg sier de må utvide horisonten og ikke gå til krig fordi kjøtt ikke er på menyen. Vegetarianere lager ikke leven hvis det ikke er vegetarmeny. De tilpasser seg. 

Anonymkode: f8eab...0e1

Men hvorfor må spesifikt folk som spiser kjøtt utvide horisonten? 

Anonymkode: f0f37...ace

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men hvorfor må spesifikt folk som spiser kjøtt utvide horisonten? 

Fordi det er jo de som hyler og roper over å bli diskriminert nå. Da er det på tide å løfte blikket litt, trekke nesa ut sv navelen og være villig til å gi det en sjanse. Hvis ikke må du bare droppe øya og grille biff i parken og høre på Spotify da. Det er et finfint alternativ for de kjøttsugne. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Fordi det er jo de som hyler og roper over å bli diskriminert nå. Da er det på tide å løfte blikket litt, trekke nesa ut sv navelen og være villig til å gi det en sjanse. Hvis ikke må du bare droppe øya og grille biff i parken og høre på Spotify da. Det er et finfint alternativ for de kjøttsugne. 

Men det har jo ingenting med å utvide horisonten å gjøre.

Annonse

Vafler med syltetøy er jo kjøttfritt......er det noen som klager på det? Man må jo ikke spise kjøtt...?

Mange retter er jo naturlig kjøttfrie. Sikkert billigere for festivalen å gå helt kjøttfri, lettere med mat oppbevaring kanskje?

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

På samme måte som vegetarianere har hevdet seg diskriminert utallige ganger tidligere på tilstelninger der det ikke har vært tilberedt vegetarisk mat.
(Men jeg kan si meg enig i at ordet «diskriminert» muligens passer litt feil her. «Forskjellsbehandlet» blir mer presist.)

Det er jo en himmelvid forskjell på diskriminering og forskjellsbehandling. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De fleste kjøttspisere spiser mat som ikke er kjøtt på daglig basis, så da var vel dette med at man må «utvide horisonten» like ræva?

Hvis man ikke skjønner hvordan man kan spise et godt måltid uten kjøtt bør de jobbe med å utvide horisonten.

Anonymkode: f22f9...803

Elina skrev (42 minutter siden):

Vafler med syltetøy er jo kjøttfritt......er det noen som klager på det? Man må jo ikke spise kjøtt...?

Mange retter er jo naturlig kjøttfrie. Sikkert billigere for festivalen å gå helt kjøttfri, lettere med mat oppbevaring kanskje?

Det er da ingen som hevder at det må være kjøtt til samtlige måltider? Men valgfriheten å kunne velge det, bør vel være til stede?

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er da ingen som hevder at det må være kjøtt til samtlige måltider? Men valgfriheten å kunne velge det, bør vel være til stede?

Må man kunne velge alt til alle måltider? Jeg synes ikke det.

Skal det da også være krav om halal-kjøtt og kosher-mat alle steder? Må man kunne få fisk til alle måltider om man vil? Selv er jeg glad i sopp. Bør jeg kunne kreve det på alle spisesteder?

frk Nilsen skrev (6 timer siden):

Virkelig ikke et problem. Øya har alltid hatt høy profil på vegetarisk mat, og det er mye god mat der! Skal ikke dit i år, pga jeg skal bort den helga. Dere som går i fistel, har dere i det hele tatt sett menyen? Her er det mye bra og god mat fra flere kjente restauranter i Oslo. Jeg skulle gjerne vært der selv og spist meg gjennom masse god mat til musikken. 
https://www.oyafestivalen.no/nyheter/arets-oyameny-er-klar

Jeg skal heller ikke, men etter å ha sett gjennom tilbudene er jeg enda mer sikker på at alle finner mye de liker på årets festival. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Må man kunne velge alt til alle måltider? Jeg synes ikke det.

Skal det da også være krav om halal-kjøtt og kosher-mat alle steder? Må man kunne få fisk til alle måltider om man vil? Selv er jeg glad i sopp. Bør jeg kunne kreve det på alle spisesteder?

Det var der, de tok det bort. Det er noe helt annet. Om de tilbyr kosher eller halal er jo supert, men å kun servere det, blir feil i mine øyne.

Hvorfor er det ingen som kommenterer spørsmålet om bærekraft? Avokado fløyet inn fra andre siden av kloden vs elgkjøttet fra Gudbrandsdalen? 

Jeg er allergisk mot soya, linser, bønner, avocado, hvete, alt av løk, egg og nøtter. Så har jeg IBS, så jeg må være forsiktig med grønnsaker og frukt. Men jeg hadde ikke brydd meg, skulle nok finne noe å spise. Ellers hadde man bare kunne gå utenfor området, eller ta med mat selv.

Jeg elsker vegetarmat. Før jeg fikk alle allergiene mine, så var det vegetar og sjømat som var favoritten. 

Anonymkode: ac742...d6b

the amazing spidermamma skrev (17 minutter siden):

Lurer på hvor mange som klager på kjøttmangel som faktisk hadde tenkt seg på Øya?

Hi spør om meninger. Må man på Øya for å få lov til å han  en mening om det altså, det visste jeg ikke.

Anonymkode: 1e676...6d2

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Hi spør om meninger. Må man på Øya for å få lov til å han  en mening om det altså, det visste jeg ikke.

Anonymkode: 1e676...6d2

Det har jeg ikke påstått. Men det hadde vært interessant å vite om de som faktisk blir berørt av dette synes det er et problem. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det var der, de tok det bort. Det er noe helt annet. Om de tilbyr kosher eller halal er jo supert, men å kun servere det, blir feil i mine øyne.

Hvorfor er det ingen som kommenterer spørsmålet om bærekraft? Avokado fløyet inn fra andre siden av kloden vs elgkjøttet fra Gudbrandsdalen? 

Avokado flys ikke inn, det fraktes med båt på samme måte som bananer. Sammenlignet med storfekjøtt fra dyr alet opp i Norge er det langt bedre for klimaet. Elgkjøtt er sikkert bedre for klimaet enn storfekjøtt (jeg har aldri sett tall på dette), men det kan jo ikke masseproduseres på samme måte som kveg, så det vil aldri kunne erstatte vanlig, klimaskadelig, kjøtt. Skal man ha noe håp om å produsere nok mat til alle uten å ødelegge klimaet fullstendig, må man satse på plantekost. Viltkjøtt er og blir et luksusprodukt for de få.

Anonymkode: 98ded...6c6

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg er allergisk mot soya, linser, bønner, avocado, hvete, alt av løk, egg og nøtter. Så har jeg IBS, så jeg må være forsiktig med grønnsaker og frukt. Men jeg hadde ikke brydd meg, skulle nok finne noe å spise. Ellers hadde man bare kunne gå utenfor området, eller ta med mat selv.

Jeg elsker vegetarmat. Før jeg fikk alle allergiene mine, så var det vegetar og sjømat som var favoritten. 

Anonymkode: ac742...d6b

Hvordan er dine allergier og preferanser relevante for trådens tema?

Hjelpe meg! Snakk om å lage problemer av noe som ikke er et problem. Det er snakk om noen få dager med festival. Hvor kjøttsultne er folk? De får smugle med seg en skinkebit på innerlommen om det er så kritisk med kjøtt de timene de er der for å høre musikk.

Anonymkode: 3c7ff...60f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...