Gå til innhold

Kjøttfritt på Øya. Hmm.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

«Problemet» blir jo at valgfriheten tas vekk fra folk. Dette applauderes av 90% her inne.
Var det ikke bedre før, da folk kunne velge fritt?

Anonymkode: d70be...449

Det er valgfritt å gå. Du kan ikke regne med å få kjøtt på en fiskerestaurant eller en vegetarrestaurant, indisk mat på bondeheimen eller suchi på bensinstasjonen heller. 

Anonymkode: f22f9...803

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Forstår du ikke, eller gjør du deg dum? 
For de som vil på festival og ha valgfriheten til å velge mellom kjøtt og vegetar, er den muligheten nå tatt vekk fra dem. Vil de på festival, må de spise kjøttfritt. 
Valgfriheten er snevret inn til kun å tilfredsstille de som spiser vegetarkost, drøye 11% av befolkningen. De resterende 89% må føye seg, og får et fattigere tilbud. 

Nei, jeg forstår virkelig ikke at dette kan være et problem. Man tilpasser seg da gjennom hele livet, å ikke spise kjøtt mens man er på festivalområdet må være en av de aller minste tilpasningene man kan gjøre i livet. 

Anonymkode: 458c8...46c

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

For de som vil på festival og ha valgfriheten til å velge mellom kjøtt og vegetar, er den muligheten nå tatt vekk fra dem. Vil de på festival, må de spise kjøttfritt. 
Valgfriheten er snevret inn til kun å tilfredsstille de som spiser vegetarkost, drøye 11% av befolkningen. De resterende 89% må føye seg, og får et fattigere tilbud. 

Du tjatrer i vei som om det gjelder menneskerettigheter. Det er en musikkfestival. De serverer selvsagt nøyaktig hva de ønsker, og vil man ikke spise akkurat det så kjøper man seg noe annet. Eller lar være å gå. Og alle kjenner konseptet fra før, samt at ingen trenger kjøtt akkurat de timene det pågår. Føler du ofte at verden vil deg aktivt vondt bør du ta det opp i psykologtimen din, dette er en kamp mot vindmøller.

Altså, jeg skjønner ikke oppstyret. Nå er det vel ingen som reiser på festival i Norge for en kulinarisk matopplevelse? Skulle gjerne vært ei flue på veggen om noen helt seriøst tar kontakt for å få refundert billettene pga manglende mulighet for bacon i den bakte poteten… Man reiser vel på festival for musikken og stemningen, mat på festival pleier uansett å være et relativt dyrt måltid preget av mange skal serveres samtidig. 

Øya står fritt til å tilby mat som passer overens med deres profil (akkurat som enhver restaurant), så velger du om du vil benytte deg av det eller ikke. Verre er det ikke. Om de taper på å kjøre den profilen eller ei, det gjenstår å se. 

Anonymkode: bc194...03b

Annonse

sug lut skrev (4 minutter siden):

Du tjatrer i vei som om det gjelder menneskerettigheter. Det er en musikkfestival. De serverer selvsagt nøyaktig hva de ønsker, og vil man ikke spise akkurat det så kjøper man seg noe annet. Eller lar være å gå. Og alle kjenner konseptet fra før, samt at ingen trenger kjøtt akkurat de timene det pågår. Føler du ofte at verden vil deg aktivt vondt bør du ta det opp i psykologtimen din, dette er en kamp mot vindmøller.

Tjatrer? Jeg argumenterer for mine synspunkter. Om noe, kan jo du starte med deg selv og slutte å leke Trump. 

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Virker som du ikke helt forstår. Du må ikke kjøpe maten der, du kan velge å la være. Du snakker som om arrangøren har vært personlig i kjøleskapet ditt og tatt fra deg maten din. 

Med unntak av noen få ekstreme på carnivore-diett, spiser hele Norges befolkning platebasert mat som en del av sitt kosthold, faktisk utgjør det majoriteten av kaloriene i løpet av dagen. Vegetar er ikke basert på helt unike produkter som kun vegetarianere spiser. Ergo tilbyr de en del av maten som de 89% du refererer til spiser hver dag. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Helt teit at dette blir presset på folk. De kunne vel heller ha servert begge deler men gjort rettene av kjøtt dyrere.

Hadde det vært andre veien hadde det blitt drama. 

Anonymkode: 6b68b...b6f

Dere som er så forarget over manglende kjøtt: det virker ikke som dere skal på Øya? Hvorfor dette engasjementet på vegne av festivalgjester som frivillig kjøper billetter til en festival som handler om musikk og ikke mat?

Jeg er der hvert år og synes dette er helt uproblematisk. Jeg er der for musikken, selv om maten pleier å være variert og god (og ikke veldig kjøttbasert). Hadde jeg villet ha en kulinarisk opplevelse først og fremst hadde jeg brukt de 4000 kronene billetten koster (og de 3-4000 jeg regner med å bruke på festivalområdet) på Maaemo i stedet. 

Anonymkode: 06175...5c0

prekæs skrev (27 minutter siden):

Uproblematisk. Så håper jeg grønnsakene er norskproduserte i tillegg. Det bør de jo være, skal det være noe hold i det.

Det er vi helt enige i. Nå er jo grønnsakene i Norge på sitt ypperste i tillegg, timingen er perfekt for et slikt valg 🤩 

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye, men her diskriminerer et marginalt mindretall det enorme flertall gjennom grønn symbolpolitikk. Ta med matpakker er for øvrig forbudt. Også for de som går på kjøttdiett.

Jeg syns det er synd valgfriheten og mangfoldet blir fratatt festivaldeltagerne. 

Virkelig ikke et problem. Øya har alltid hatt høy profil på vegetarisk mat, og det er mye god mat der! Skal ikke dit i år, pga jeg skal bort den helga. Dere som går i fistel, har dere i det hele tatt sett menyen? Her er det mye bra og god mat fra flere kjente restauranter i Oslo. Jeg skulle gjerne vært der selv og spist meg gjennom masse god mat til musikken. 
https://www.oyafestivalen.no/nyheter/arets-oyameny-er-klar

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er vi helt enige i. Nå er jo grønnsakene i Norge på sitt ypperste i tillegg, timingen er perfekt for et slikt valg 🤩 

Ser inne på siden deres at lokale og økologiske produsenter er en del av profilen, i tillegg ligger bærekraftsrapport og klimaregnskap tilgjengelig hvis man ønsker å sjekke om det er hold i det. Positivt overrasket. 

Jeg spiser kjøtt. Elsker kjøtt. Men jeg hadde da ikke sutra om de ikke selger det. Kokken på jobb får tyn hver gang han velger å bruke ordet «vegetar» i hovedretten han lager. Dersom han ikke gjør det, men likevel ikke serverer kjøtt, er det ingen som klager. Merkelig det der. 

Anonymkode: c22bd...ad0

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg spiser kjøtt. Elsker kjøtt. Men jeg hadde da ikke sutra om de ikke selger det. Kokken på jobb får tyn hver gang han velger å bruke ordet «vegetar» i hovedretten han lager. Dersom han ikke gjør det, men likevel ikke serverer kjøtt, er det ingen som klager. Merkelig det der. 

Minner om en kollega (tverr gubbe på 60) som elsket potet og kikertgryten som ble servert, noe av det beste han viste. Når jeg fortalte han at gryta var vegan gikk han helt i fistel. Han skulle faen meg ikke spise noe veganmat 🤦‍♀️

frk Nilsen skrev (7 minutter siden):

Minner om en kollega (tverr gubbe på 60) som elsket potet og kikertgryten som ble servert, noe av det beste han viste. Når jeg fortalte han at gryta var vegan gikk han helt i fistel. Han skulle faen meg ikke spise noe veganmat 🤦‍♀️

Livet hans går vel under om noen forteller han at den klassiske matpakka de fleste er fostret opp på i den generasjonen, brød med ost, pr definisjon er vegetar den også 🤭

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Livet hans går vel under om noen forteller han at den klassiske matpakka de fleste er fostret opp på i den generasjonen, brød med ost, pr definisjon er vegetar den også 🤭

🤣 Minnet han på knekkebrød med brunost en gang 

frk Nilsen skrev (5 minutter siden):

🤣 Minnet han på knekkebrød med brunost en gang 

😂😂 Liten prinsesse Vil Ikke der 😝

Ikke minst mormors hjemmebakte brød med rørte bær 😱 Eller, dette treffer kanskje gutta hardt. Øl. Tuborg er til og med vegansk pr definisjon. Nå tror jeg mange fikk akutt mangelsykdom bare av tanken.

Der ble jeg også barnslig, klarer ikke helt å dy meg, skal gi meg nå🙈

frk Nilsen skrev (41 minutter siden):

Nei ikke sant. Det er ikke så normalt å spise kjøtt til alle dagens måltider. Hadde ei kollega som sa «æsj, jeg orker ikke den vegetarmaten» og da måtte jeg spørre om hu spiste 5 måltider om dagen med kjøtt. Hvilket hun jo ikke gjorde. Men det «vegetarfjaset» orka hun ikke…

Vi har mange kollegaer som er vegetarianere og derfor har kokken alltid én rett som er vegetar om han serverer kjøtt. Men er «dagens lunsj» vegetar går det helt i ball for folk 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Åpenbart rosavasking og overdrevet politisk korrekt, mener jeg. 
Hvorfor kan ikke folk ha valgfriheten?

Det samme er det med pride. Norge blir bare dummere og dummere... 

Anonymkode: 45280...86f

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

De fleste vegetarianere har da forsøkt kjøtt. For et merkelig argument. 

Anonymkode: 458c8...46c

De fleste kjøttspisere spiser mat som ikke er kjøtt på daglig basis, så da var vel dette med at man må «utvide horisonten» like ræva?

Anonymkode: f0f37...ace

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Men hvorfor sier du da at folk (les: kjøttspisere) må utvide horisonten? Teor du ikke folk som spiser kjøtt også spiser annen mat? Eller er du bare fordomsfull?

Anonymkode: f0f37...ace

Jeg sier de må utvide horisonten og ikke gå til krig fordi kjøtt ikke er på menyen. Vegetarianere lager ikke leven hvis det ikke er vegetarmeny. De tilpasser seg. 

Anonymkode: f8eab...0e1

Ingenting imot brødskiva med gulost eller knekkebrød med syltetøy. Det er super mat på alle mulige måter.
Det er mangelen på valgfrihet under parolen «bærekraft» som for meg blir feil, særlig når det flys inn avokado fra andre siden av jorden, samtidig som elgkjøtt fra Gudbrandsdalen er fyfy. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye, men her diskriminerer et marginalt mindretall det enorme flertall gjennom grønn symbolpolitikk. Ta med matpakker er for øvrig forbudt. Også for de som går på kjøttdiett.

Jeg syns det er synd valgfriheten og mangfoldet blir fratatt festivaldeltagerne. 

Det er ikke diskriminering å ha en vegetarisk og grønn profil. Det kunne vært det muligens om alle som deltar MÅ VÆRE vegetarianere. Nå dras dette diskrimineringskortet litt langt. 
Bare for å oppklare. Diskriminering er usaklig forskjellsbehandling basert på etnisitet, legning, religion, hudfarge eller politisk orientering. 
DET ER IKKE DISKRIMINERING Å IKKE HA KJØTT PÅ MENYEN!

Generasjon krenka rider igjen. 

Anonymkode: f8eab...0e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...