Gå til innhold

Kjøttfritt på Øya. Hmm.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er allergisk mot det som ofte erstatter kjøtt, nemlig bønner, linser og erter. Så jo, jeg ville nok merket det. Ville blir lott mager kost for meg.

Anonymkode: 9972f...ac7

Salater? Sjømat? Grønnsaker? Korn? Pasta? Hvor har folk det fra at noe må erstatte kjøtt i mat? Masse mat som ikke er kjøtt og som heller ikke er et erstatningsprodukt. 

Anonymkode: 35d6b...893

Ikke noe problem. Jeg er ikke vegetarianer, men det finnes masse god mat uten kjøtt. 

Øyafestivalen er midt i byen, de som absolutt må ha kjøtt kan gå tjue meter utenfor festivalområdet og stilne kjøtthungeren der. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Salater? Sjømat? Grønnsaker? Korn? Pasta? Hvor har folk det fra at noe må erstatte kjøtt i mat? Masse mat som ikke er kjøtt og som heller ikke er et erstatningsprodukt. 

Går helt fint i korte perioder, men vil ikke gi et fullverdig kosthold mht proteiner på lang sikt.

Ledda skrev (1 minutt siden):

Går helt fint i korte perioder, men vil ikke gi et fullverdig kosthold mht proteiner på lang sikt.

Jo, spiser man fisk, egg og meieri er det faktisk helt håndterbart.
Uansett vil jeg vel tenke at Øyafestivalen kan regnes som en kort periode. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Om det er profilen til Øya så får man ta er valg om man gidder dra dit eller ei da. De selges fisk og vegetarmat. Folk har godt av å utvide horisonten sin. Tommel opp. 

Anonymkode: f8eab...0e1

Da bør jo vegetarianere prøve å utvide horisonten sin litt og, og prøve kjøtt? Eller er det bare de som spiser kjøtt som har godt av å utvide horisonten?

Vi som spiser kjøtt spiser annen mat også, altså… det er ingen motsetning mellom å spise kjøtt og å ikke prøve annen mat enn kjøtt.

Anonymkode: f0f37...ace

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da bør jo vegetarianere prøve å utvide horisonten sin litt og, og prøve kjøtt? Eller er det bare de som spiser kjøtt som har godt av å utvide horisonten?

Vi som spiser kjøtt spiser annen mat også, altså… det er ingen motsetning mellom å spise kjøtt og å ikke prøve annen mat enn kjøtt.

De aller fleste vegetarianer har jo tatt et vegetarisk valg i voksen alder og vet hvordan kjøtt smaker. Det hører til sjeldenheten at man aldri har spist kjøtt. Så det er jo de som piper og surver om at de er en festival med vegetarisk profil som da må utvide horisonten og gi det en sjanse om de vil på Øya. For siden man er så himla misfornøyd over mattilbudet før de faktisk har vært der vitner jo om at de er forutinntatt over hvordan maten er. 
Jeg personlig synes det er godt med vegetarisk mat, jeg er ikke så flink å tilberede det selv så når jeg får det servert synes jeg maten er god. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Helt teit at dette blir presset på folk. De kunne vel heller ha servert begge deler men gjort rettene av kjøtt dyrere.

Hadde det vært andre veien hadde det blitt drama. 

Anonymkode: 6b68b...b6f

Presses på folk. Øya er helt frivillig å gå på altså. 😂

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

De aller fleste vegetarianer har jo tatt et vegetarisk valg i voksen alder og vet hvordan kjøtt smaker. Det hører til sjeldenheten at man aldri har spist kjøtt. Så det er jo de som piper og surver om at de er en festival med vegetarisk profil som da må utvide horisonten og gi det en sjanse om de vil på Øya. For siden man er så himla misfornøyd over mattilbudet før de faktisk har vært der vitner jo om at de er forutinntatt over hvordan maten er. 
Jeg personlig synes det er godt med vegetarisk mat, jeg er ikke så flink å tilberede det selv så når jeg får det servert synes jeg maten er god. 

Men hvorfor sier du da at folk (les: kjøttspisere) må utvide horisonten? Teor du ikke folk som spiser kjøtt også spiser annen mat? Eller er du bare fordomsfull?

Jeg ser ikke problemet. Selv om ingen i huset er vegetarianere spiser vi jo ikke kjøtt til hvert måltid. For egen del kan jeg anslå kjøtt til 3-4 middager i uka og litt kjøttpålegg omtrent 3 ganger i uka til lunch. Alle de andre måltidene er naturlig kjøttfrie. I dag skal vi for eksempel ha søtpotettsco til middag, ikke for å redusere kjøttforbruket, men fordi det er sabla godt. Det kan da ikke være noe problem å velge noe annet enn kjøtt akkurat de timene du er på festival.

Anonymkode: f22f9...803

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

De fleste vegetarianere har da forsøkt kjøtt. For et merkelig argument. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Åpenbart rosavasking og overdrevet politisk korrekt, mener jeg. 
Hvorfor kan ikke folk ha valgfriheten?

Anonymkode: d70be...449

Man har jo valgfrihet. Om man ikke liker profilen til festivalen så la man være å gå. Ingen tvinger deg til noe som helst. 

Anonymkode: 458c8...46c

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Presses på folk. Øya er helt frivillig å gå på altså. 😂

Ja da regner jeg med at de som har kjøpt billetter og ikke vil spise vegetar får refundert desse? 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja da regner jeg med at de som har kjøpt billetter og ikke vil spise vegetar får refundert desse? 

Det vet jeg ingenting om. Man får ta kontakt med kundeservice om prinsippet er så sterkt at man går glipp av en festival man ønsker å gå på pga maten som serveres. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg ser ikke problemet. Selv om ingen i huset er vegetarianere spiser vi jo ikke kjøtt til hvert måltid. For egen del kan jeg anslå kjøtt til 3-4 middager i uka og litt kjøttpålegg omtrent 3 ganger i uka til lunch. Alle de andre måltidene er naturlig kjøttfrie. I dag skal vi for eksempel ha søtpotettsco til middag, ikke for å redusere kjøttforbruket, men fordi det er sabla godt. Det kan da ikke være noe problem å velge noe annet enn kjøtt akkurat de timene du er på festival.

«Problemet» blir jo at valgfriheten tas vekk fra folk. Dette applauderes av 90% her inne.
Var det ikke bedre før, da folk kunne velge fritt?

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det var kjent allerede da bilettene ble lagt ut. Det er ingen nyhet. Med samme logikk bør da også alle andre festivaler og steder der man ikke har andre valg, opplyse om hva de ikke har. Det må opplyses at de ikke har noe fiskealternativ på toget og at de ikke har belgfruktretter på en festival.

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

De fleste vegetarianere har da forsøkt kjøtt. For et merkelig argument. 

Man har jo valgfrihet. Om man ikke liker profilen til festivalen så la man være å gå. Ingen tvinger deg til noe som helst. 

Forstår du ikke, eller gjør du deg dum? 
For de som vil på festival og ha valgfriheten til å velge mellom kjøtt og vegetar, er den muligheten nå tatt vekk fra dem. Vil de på festival, må de spise kjøttfritt. 
Valgfriheten er snevret inn til kun å tilfredsstille de som spiser vegetarkost, drøye 11% av befolkningen. De resterende 89% må føye seg, og får et fattigere tilbud. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...