Gå til innhold

Ettordskommunikasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare mannen min? Han er generelt dårlig på kommunikasjon, men jeg blir så lei. Ofte kommer han bare dit jeg er og slenger ut ett ord. Så må jeg da gjette, prøve å skjønne hva han prøver å si ved å spørre masse spørsmål. Det er frustrerende for meg og tar jo tid. 

Feks kan han komme ut i stua fra kjøkkenet og si "ost?"

Så da skal jeg da skjønne hva han lurer på. Tror muligens at siden han vet så godt selv hva han lurer på ikke skjønner at ikke jeg også er inni der og vet hva han mener? Eller at jeg bare skal skjønne det automatisk. Sier jeg noe om at han må snakke i hele setninger blir han sur. 

Den gangen med "ost" lurte han på om det var noe galt med osten siden den stod framme på benken. En av barna hadde sikkert glemt å sette den inn. Hvorfor kunne han ikke bare sagt: "er det noen spesiell grunn til at osten står på benken?" Da hadde jeg helt uten frustrasjon kunne svart at den er nok bare glemt der, noe han selv burde greid å tenke seg til. Får helt mark. Det kunne jo betydd alt mulig om ost all den tid jeg ikke visste det stod noen ost på benken. Trenger vi ost? Lyst på ost? Osv...

Anonymkode: 13026...d28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, det har jeg aldri vært borti. Stygt å le, siden jeg forstår din frustrasjon, men det var jo litt vittig da.

Jeg vet bare om barn under 2 år som snakker sånn, når man har lært å snakke ut hele setninger så gjør man det....

Om jeg var deg ville jeg latt være å stille oppfølgingsspørsmål, bare sagt at du ikke forstår og ventet litt på en forklaring. Får du ingen går du videre med dine gjøremål også uten å ha forstått. Forhåpentligvis skjønner han etterhvert at dette ligger på han.

Anonymkode: 742ae...c18

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hehe, det har jeg aldri vært borti. Stygt å le, siden jeg forstår din frustrasjon, men det var jo litt vittig da.

Jeg vet bare om barn under 2 år som snakker sånn, når man har lært å snakke ut hele setninger så gjør man det....

Om jeg var deg ville jeg latt være å stille oppfølgingsspørsmål, bare sagt at du ikke forstår og ventet litt på en forklaring. Får du ingen går du videre med dine gjøremål også uten å ha forstått. Forhåpentligvis skjønner han etterhvert at dette ligger på han.

Jeg har forsøkt det også, da blir han også sur og han blir frustrert. Da virker det som han synes jeg er så dum fordi jeg ikke skjønte det enkle spørsmålet hans. 

Skrevet

Gjenta ordet han sier spørrende. Da ligger neste trekk hos han. 

Anonymkode: c528a...61a

Skrevet

Hehe sånn er svigermor også. Vi andre «mobber» hun endel for det, så hun har nå skjønt at hun må komme med hele setningen hun hadde med seg selv i hodet. 

Jeg hadde nok bare begynt og svare «kjeks»? Som om han leker en ord lek. 

Anonymkode: efd44...b23

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hehe sånn er svigermor også. Vi andre «mobber» hun endel for det, så hun har nå skjønt at hun må komme med hele setningen hun hadde med seg selv i hodet. 

Jeg hadde nok bare begynt og svare «kjeks»? Som om han leker en ord lek. 

Han er ikke smart nok til å skjønne at det er mangelfull kommunikasjon tror jeg. Skal prøve å svare ordet og se. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Han er ikke smart nok til å skjønne at det er mangelfull kommunikasjon tror jeg. Skal prøve å svare ordet og se. 

Huff hørtes litt trist ut om han faktisk skjønner så lite😳barn i 3-4 års alder skjønner ofte at de må bruke flere enn 1-2 ord for å få sagt det de ønsker. Hvordan greide han og lærer barna dere har å snakke ?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Huff hørtes litt trist ut om han faktisk skjønner så lite😳barn i 3-4 års alder skjønner ofte at de må bruke flere enn 1-2 ord for å få sagt det de ønsker. Hvordan greide han og lærer barna dere har å snakke ?

Han er mye borte på jobb, så de har forhåpentligvis ikke tatt for mye skade av ham. 

Ja, han fremstår i grunn som et barn. Tror egentlig han har eller har fått en hjerneskade, eller demens? 🤔 Han husker heller ikke noe fra før 5 minutter siden, knapt det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Han er mye borte på jobb, så de har forhåpentligvis ikke tatt for mye skade av ham. 

Ja, han fremstår i grunn som et barn. Tror egentlig han har eller har fått en hjerneskade, eller demens? 🤔 Han husker heller ikke noe fra før 5 minutter siden, knapt det. 

Har han endret seg den siste tiden? Det høres jo ikke så bra ut, dette. Kan du få han til å dra til legen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Har han endret seg den siste tiden? Det høres jo ikke så bra ut, dette. Kan du få han til å dra til legen?

Nei, det vil han ikke. Det er ikke noe galt med ham sier han og blir sur. Ja, han har endret seg, men ikke over natta, han har vel langsomt over 20 år bare blitt "dummere og dummere". Men er i det siste jeg ser hvor dum og umoden han framstår. Han hadde en hodeskade når han var yngre, kan sånt bli verre med åra?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det vil han ikke. Det er ikke noe galt med ham sier han og blir sur. Ja, han har endret seg, men ikke over natta, han har vel langsomt over 20 år bare blitt "dummere og dummere". Men er i det siste jeg ser hvor dum og umoden han framstår. Han hadde en hodeskade når han var yngre, kan sånt bli verre med åra?

Om han hadde vært helt "nedsnødd" hadde han vel neppe fungert på jobb? 

Høres ut som det i hovedsak er kommunikasjon hjemme som er problemet?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Om han hadde vært helt "nedsnødd" hadde han vel neppe fungert på jobb? 

Høres ut som det i hovedsak er kommunikasjon hjemme som er problemet?

Nei, akkurat det tenker jeg også. Hvordan i alle dager overlever han og får gjort det han skal på jobb?

I følge ham er det vel bare jeg som er vanskelig. Han kommuniserer ikke bra med familie heller, blir mye tull og de har lite kontakt. Venner har han ikke. Så på jobb er kanskje alt automatisert så mye at det går?

Han sier ikke fra om ting, feks så skal han høre om faren kommer på middag julaften, men jeg får ikke vite noe før jeg får beskjed om at nå har han dratt hjemmefra. Glemmer å sifra, osv. Jeg blir ganske utslitt av å aldri vite hva planer er eller hvor han er eller når gan jobber osv. Han deler aldri noe og svarer knapt om jeg spør. 

Skrevet

Høres litt ut som en bekymringsmelding til legen hans. Kanskje du kan lufte til legen hans. Evt kollegaer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...