Anonym bruker Skrevet 1. august 2024 #26 Del Skrevet 1. august 2024 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg er ikke HI, men her jeg bor har det vært et problem med ungdom ned i 14 års alderen som vaper. De bestiller på nett fra Kina, og de inneholder ganske mye nikotin. Har de ikke kort de kan bruke selv kjøper de via andre. Anonymkode: 8efdf...ce6 Ja, er for så vidt kjent med at mye kan kjøpes på nett, men det gjelder jo også den uten. Dessuten er de uten noe som kan kjøpes brukt av andre, eller som den klassiske vi selv vokste opp med rundt alkohol, kjøpes av eldre venner. Den selges jo lovlig over disk i Norge. Så det virker rart for meg at ulovlig nettkjøp av en ulovlig vare er enklere å få tak i, når de først har kommet dit hvor det ikke er så nøye med hva som er lov eller ei. På meg kan det fort virke som en «alle andre» gjør det når en i stedet er «Lise fikk det av moren». I stedet for å være en som ga etter, ble du den som dro det i gang. Anonymkode: 72740...a49 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448935-vaping-dilemma/page/2/#findComment-150122646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. august 2024 #27 Del Skrevet 1. august 2024 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Ja, er for så vidt kjent med at mye kan kjøpes på nett, men det gjelder jo også den uten. Dessuten er de uten noe som kan kjøpes brukt av andre, eller som den klassiske vi selv vokste opp med rundt alkohol, kjøpes av eldre venner. Den selges jo lovlig over disk i Norge. Så det virker rart for meg at ulovlig nettkjøp av en ulovlig vare er enklere å få tak i, når de først har kommet dit hvor det ikke er så nøye med hva som er lov eller ei. På meg kan det fort virke som en «alle andre» gjør det når en i stedet er «Lise fikk det av moren». I stedet for å være en som ga etter, ble du den som dro det i gang. Anonymkode: 72740...a49 For ungdom som bestiller vaping på nett er det billigere å kjøpe med nikotin fra Kina ute. Mange har også den holdningen at vaping ikke er så farlig og tenker ikke over at med ikke er lovlig. Og som jeg sa, her jeg bor har det vært et problem, ikke noe som ungdommen sier "alle" gjør siden en gjør det. De har tatt grep på skolen, vakter der ungdomsskoleelever har gjemt seg for å vape, vært foreldremøter med FAU og utekontakten og MOT kampanjer. Anonymkode: 8efdf...ce6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448935-vaping-dilemma/page/2/#findComment-150122651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. august 2024 #28 Del Skrevet 3. august 2024 Anonym bruker skrev (På 1.8.2024 den 12.30): Ideelt sett ville jeg selvfølgelig sagt nei. Men etter mange år i BUP med en ungdom med spiseproblemer og psykiske utfordringer har jeg lært at det ikke er alle kamper man bør ta…. Selv om man ideelt sett bør! Det er ganske mye jeg trodde jeg helt sikkert skulle være superstreng på som jeg har måttet snu ryggen til og «overse». Det handlerom å ta de kampene man MÅ og lykke øynene for noen av de idiotiske og dumme valgene ungdommen har tatt underveis. Dersom dette var min ungdom, hadde det nok betydd mye at hun hadde fått venner og var i et miljø hvor hun trivdes. Og ja, selvfølgelig er vaping langt fra ideelt og det kan være skadelig. Men så er det mye hun heller kunne rotet seg borti som er mye verre…. Det er jo positivt at hun er åpen om dette med dere, og at hun faktisk ønsker å bruke noe uten nikotin! Det er mye bedre at dere da hjelper henne med å skaffe noe som er legitimt og uten nikotin enn at hun kjøper produkter fra andre som hun ikke veg hva inneholder. Og så får man heller prøve å hjelpe de til å ta gode valg, vise henne farer og snakke om mulige senvirkninger. Anonymkode: 4f237...760 Jeg er helt enig i at man bør velge seg kamper. Og jeg mener det finnes langt være ting der ute enn vape uten nikotin. Problemet her er at HI pushes over grensen med følelsesmessig utpressing. «Jeg har det så vondt, men hvis bare du hadde…» Det åpner for all verdens slags skrekkelige situasjoner der mor stadig må krysse nye grenser for at barnet ikke skal ha det dårlig psykisk. Vær heller en trygg voksen som sier «jeg skjønner hva du sier og tenker at du gjør dine vurderinger, som jeg ikke dømmer. Jeg backer deg. Men jeg tilrettelegger ikke for aktiviteter som ikke er lovlige eller kloke i mine øyne» Anonymkode: f1135...f99 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448935-vaping-dilemma/page/2/#findComment-150123358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. august 2024 #29 Del Skrevet 3. august 2024 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Jeg er helt enig i at man bør velge seg kamper. Og jeg mener det finnes langt være ting der ute enn vape uten nikotin. Problemet her er at HI pushes over grensen med følelsesmessig utpressing. «Jeg har det så vondt, men hvis bare du hadde…» Det åpner for all verdens slags skrekkelige situasjoner der mor stadig må krysse nye grenser for at barnet ikke skal ha det dårlig psykisk. Vær heller en trygg voksen som sier «jeg skjønner hva du sier og tenker at du gjør dine vurderinger, som jeg ikke dømmer. Jeg backer deg. Men jeg tilrettelegger ikke for aktiviteter som ikke er lovlige eller kloke i mine øyne» Anonymkode: f1135...f99 Det står ingenting om at ungdommen bedriver følelsesmessig utpressing. Anonymkode: 4f237...760 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448935-vaping-dilemma/page/2/#findComment-150123368 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. august 2024 #30 Del Skrevet 3. august 2024 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det står ingenting om at ungdommen bedriver følelsesmessig utpressing. Anonymkode: 4f237...760 Nei, tenker overhodet ikke at datteren gjør det med forsett. Beklager at det fremsto sånn. Men det oppstår en situasjon der mor kan velge å handle uetisk og mot din integritet for å løse et emosjonelt problem hos datter. Og da er man lett igang. I stedet for at datter finner løsningen i seg selv, flytter mor sine grenser og tilrettelegger. Ikke god dynamikk, en real bjørnetjeneste og det oppstår følelsesmessig utpressing selv om ikke det er «slemt» ment, Anonymkode: f1135...f99 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448935-vaping-dilemma/page/2/#findComment-150123379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå