Gå til innhold

Vaping- dilemma

Anbefalte innlegg

Ekstremt kort oppsummert. 15-åring med mye vansker og mobbing bak seg har endelig fått venner og tilhørighet. De vaper, med nikotin, din tenåring har prøvd og sier hun vil fortsette, men ønsker hjelp til å få tak i uten nikotin i stedet, noe som tross alt er bedre. Ville du gjort det?

Anonymkode: 875af...cca

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448935-vaping-dilemma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri i verden! Uansett om det er med eller uten nikotin vil din ungdom puste inn mange andre skadelige stoffer. Vap er veldig skummelt, fordi man vet ikke langtidseffektene. Anbefaler deg å lese denne:
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/zEmM0K/e-sigaretter-er-en-trussel-mot-folks-helse

Jeg forstår forøvrig godt ditt ønske om at ungdommen skal passe inn og ha venner, men å tillate (og kjøpe!) vap til en 15-åring er i min verden helt på tryne. 

Kira skrev (13 minutter siden):

Aldri i verden! Uansett om det er med eller uten nikotin vil din ungdom puste inn mange andre skadelige stoffer. Vap er veldig skummelt, fordi man vet ikke langtidseffektene. Anbefaler deg å lese denne:
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/zEmM0K/e-sigaretter-er-en-trussel-mot-folks-helse

Jeg forstår forøvrig godt ditt ønske om at ungdommen skal passe inn og ha venner, men å tillate (og kjøpe!) vap til en 15-åring er i min verden helt på tryne. 

amandine skrev (10 minutter siden):

Aldri. Det samme som Kira sier over her, aldri. 

Ja, det er det som er dilemmaet. Jeg vet at det kan være skadelig, og det har jeg også sagt. Jeg har vist henne tilsvarende som i lenken over og snakket med henne om dette. Samtidig er hun 15 år. Jeg kan ikke låse henne inne, hun må få gå ut og være med venner, og der vil hun vape, enten jeg liker det eller ei. Nå blir det med nikotin. Jeg ønsker overhodet ikke å bidra eller tilrettelegge her, men samtidig vil jeg heller at hun vaper uten nikotin enn med dersom hun uansett gjør det. Så derav dilemma. 

HI

Anonymkode: 875af...cca

Nikotin blir hun avhengig av, vaping uten nikotin blir hun ikke avhengig av. 

Jeg hadde ikke likt det uansett, men sannsynligvis er det ikke noe hun gidder å holde på med i lang tid, og da blir det begrenset hvor mye hun får i seg. 

Jeg hadde sagt ja under tvil... 

Anonymkode: e3ed1...d58

Annonse

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Man får såkalt «popcorn-lunger» av vaping og det er ikke på nikotinet. Så nei, ville aldri gjort det. 

Anonymkode: 615fa...4cf

Nei, man kan ha økt risiko for å få "popcornlunger" hvis væsken inneholder diacetyl. 

Ikke om havet brant?

Jeg ser for meg at lungene til et barn er lyserosa inni, også skal hun puste inn den vapen? Med eller uten nikotin, jeg hadde aldri hjulpet til med noe sånt.

Mine unger vet godt hva jeg mener om både vaping, røyking og snusing. Eldste på 20 år har likevel valgt å snuse, men det er hans valg og hans penger. Jeg kjøper ikke med snus fra taxfree selv om jeg er på ferie. Noen ting er bare no-no når det gjelder egne barn altså.

Anonymkode: 7b466...2a2

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nikotin blir hun avhengig av, vaping uten nikotin blir hun ikke avhengig av. 

Jeg hadde ikke likt det uansett, men sannsynligvis er det ikke noe hun gidder å holde på med i lang tid, og da blir det begrenset hvor mye hun får i seg. 

Jeg hadde sagt ja under tvil... 

Det er kun de med nikotin man blir fysisk avhengig av, ja, men man blir psykisk avhengig av begge.

Ville ikke ha gjort det

Anonymkode: 8efdf...ce6

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke om havet brant?

Jeg ser for meg at lungene til et barn er lyserosa inni, også skal hun puste inn den vapen? Med eller uten nikotin, jeg hadde aldri hjulpet til med noe sånt.

Mine unger vet godt hva jeg mener om både vaping, røyking og snusing. Eldste på 20 år har likevel valgt å snuse, men det er hans valg og hans penger. Jeg kjøper ikke med snus fra taxfree selv om jeg er på ferie. Noen ting er bare no-no når det gjelder egne barn altså.

Du glemte alkohol også..

Anonymkode: 458d6...4fc

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du glemte alkohol også..

Jeg er ikke like streng der når de er over aldersgrensa 🙈

Kjøper selvfølgelig ikke til tenåringer under aldersgrensa, og har aldri kjøpt taxfritt til dem heller. Men 20-åringen kan godt få en øl til grillmaten når han er hjemme på besøk. Føler ikke det er like helseskadelig som den avhengigheten de får til tobakk, snus og røyk.

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kjøper selvfølgelig ikke til tenåringer under aldersgrensa, og har aldri kjøpt taxfritt til dem heller. Men 20-åringen kan godt få en øl til grillmaten når han er hjemme på besøk. Føler ikke det er like helseskadelig som den avhengigheten de får til tobakk, snus og røyk.

Avhengigheten, nei. Men skaden, jo. 

Avhengigheten, nei. Men skaden, jo. 

Nå er det en stor forskjell mellom tobakksvarer og en øl til grilling.
En øl til grilling er noe man gjør sammen med folk, man setter seg liksom ikke ned med foreldrene "nå skal vi slappe av og vape/snuse litt for å kose oss"

Det med alkohol er heller ikke helt sort/hvitt.
Dersom jeg tar et glass vin, eller en øl til maten og min eldste er hjemme er det naturlig at han også kan få siden han er gammel nok, men hadde jeg ikke drukket alkohol, eller man ikke drakk alkohol her i huset som jeg mistenker er tilfelle hos 458d6...4fc hadde det vært veldig unaturlig å kjøpt alkohol til barnet siden det ønsket det.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville ikke kjøpt for 15-åringen. Stiller også litt spørsmål ved versjonen, hun har tilgang på vape med nikotin (som i utgangspunktet er ulovlig i Norge), men ikke vape uten? 

Anonymkode: 72740...a49

Jeg er ikke HI, men her jeg bor har det vært et problem med ungdom ned i 14 års alderen som vaper. De bestiller på nett fra Kina, og de inneholder ganske mye nikotin. Har de ikke kort de kan bruke selv kjøper de via andre.

Ideelt sett ville jeg selvfølgelig sagt nei. 

Men etter mange år i BUP med en ungdom med spiseproblemer og psykiske utfordringer har jeg lært at det ikke er alle kamper man bør ta…. Selv om man ideelt sett bør! Det er ganske mye jeg trodde jeg helt sikkert skulle være superstreng på som jeg har måttet snu ryggen til og «overse». Det handlerom å ta de kampene man MÅ  og lykke øynene for noen av de idiotiske og dumme valgene ungdommen har tatt underveis. 

Dersom dette var min ungdom, hadde det nok betydd mye at hun hadde fått venner og var i et miljø hvor hun trivdes. Og ja, selvfølgelig er vaping langt fra ideelt og det kan være skadelig. Men så er det mye hun heller kunne rotet seg borti som er mye verre….

Det er jo positivt at hun er åpen om dette med dere, og at hun faktisk ønsker å bruke noe uten nikotin! Det er mye bedre at dere da hjelper henne med å skaffe noe som er legitimt og uten nikotin enn at hun kjøper produkter fra andre som hun ikke veg hva inneholder. Og så får man heller prøve å hjelpe de til å ta gode valg, vise henne farer og snakke om mulige senvirkninger. 

Anonymkode: 4f237...760

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...