Gå til innhold

Ok. Jeg innrømmer det. Jeg handler av og ril på Temu.

Anbefalte innlegg

Puh. Godt å få sagt det.
Jeg er ikke stolt, men hvorfor skal jeg ikke kjøpe strikker eller hårklyper der når de koster 9 kroner for en pakke med flere i, og er like gode/dårlige som på Normal eller Rusta. Eller hvorfor skal jeg ikke kjøpe et morsomt bilde eller en søt dørmatte når jeg trenger det, og de koster en tidel av prisen her i Norge?
Jeg føler det er en hatkampanje mot temu i mediene om dagen, og en måte å legge skyldfølelse på folk på. De skriver mellom linjene at Temu-shoppere er whitetrash og shoppeavhengige. Syns det er litt trist jeg. Flere?

Anonymkode: 1cde9...bf7

Fortsetter under...

Nei hvorfor skulle du ikke kjøpe unødvendig ræl laget av underbetalte og fraktet over halve kloden, ræl som ender som plastsøppel, det det er jo sånt dere smakløse underklassemennesker gjør.

Anonymkode: 1b42d...f68

Har kjøpt masse på temu for en brøkdel av hva det koster i Norge. Temu er genialt! Kjøpt masse ballonger, pynt, kakelys osv til ungens bursdager. Hvorfor bruke mer penger enn man må?😂

Anonymkode: 7f3d4...c12

Annonse

Selvfølgelig er det mange som handler der. Har en svoger som jobber på Gardermoen og det kommer fly fulle av paller fra Temu.

Mye av det de selger der er laget på akkurat samme fabrikkene som norske butikker handler fra. F.eks Nille o.l importerer jo fra disse stedene de også. Men pga regelverket i Norge stilles det krav til at de sjekker opp hvor varen er laget, at den ikke inneholder farlige stoffer osv.

Når vi bestiller kan vi være heldig og få fra samme "gode" fabrikk, men det vet vi ikke. Vi kan også få fra en fabrikk hvor de driver med barnearbeid og bruket giftige stoffer. Det er en sjanse vi tar når vi importerer selv.

Anonymkode: 4859d...b10

Fordi varene Temu og lignende steder produseres i områder av verden med en enorm risiko for ILO konvensjonen på et etisk arbeidsliv, og miljøfiendtlig produksjon.

Det vil si, barnearbeid, lønn som er så av at man ikke kan leve av den, ansatte som blir fratatt sine identifikasjonspapirer, farlig arbeid uten tilstrekkelig sikkerhetsutstyr, forbud mot å organisere seg, stengte rednings veier slik at folk ikke har noen sted å rømme dersom det begynner å brenne, giftige utslipp direkte ut i drikkevannet til de som bor rundt og så videre.
I tillegg har undersøkelser av varer derfra vist et stort innehold av giftstoffer som er forbudt her i landet og Europa.

Men hva er så farlig med det så lenge egoistiske dere kan kjøpe det billig.
Er ikke så farlig at barn ned i 5 års alderen må jobbe siden foreldrene får en lønn de kn leve av og skolegang, det vil aldri barnet få, og er barnet veldig heldig vil ikke barnet miste noen av foreldrene sine i en arbeidsulykke.

Anonymkode: 70e38...5b1

Det meste du handler av produkter i norge, er uansett produsert i Kina, eller andre asiatiske land. Jeg handler på Temu fordi det er billigere der, enn å gå i butikkene her og kjøpe det.  

Anonymkode: 5d00a...e2d

Ante meg at jeg kom til å bli hengt av enkelte skinnhellige damer her inne. Akkurat det bryr jeg meg fint lite om. Men dere skal vite at mange av de produktene som Temu selger, er å finne i flere norske butikker også, til en helt annen pris, gjerne tidoblet. Og de handler dere. Hi

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Da støtter du et kommunistisk regime. Er det det du ønsker? Å støtte kommunisme?

Anonymkode: 37aef...df4

Det aller meste du har i huset ditt av  dill og dall og sengetøy og bestikk og klær er produsert i Kina. Du støtter neppe kommunismen fordet. 

Anonymkode: 5d00a...e2d

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ante meg at jeg kom til å bli hengt av enkelte skinnhellige damer her inne. Akkurat det bryr jeg meg fint lite om. Men dere skal vite at mange av de produktene som Temu selger, er å finne i flere norske butikker også, til en helt annen pris, gjerne tidoblet. Og de handler dere. Hi

Varene man kjøper på butikk i Norge har i hvert fall en viss kontroll om hvor de kommer fra, selv om ikke alt er stuerent der heller. 

Jeg er også fristet til å handle billige ting jeg ikke visste jeg trengte, men jeg fikk så dårlig smak i munnen av meg selv den ene gangen jeg gjorde det så det holder jeg meg unna. 

Jeg er nok fordomsfull, men jeg tenker at det er en spesiell type mennesker som handler ukritisk og kun med fokus på pris. Det er ikke dem man finner høyest på samfunnsstigen, for å si det slik (jeg hører heller ikke til der, men prøver å ta moralsk riktige valg likevel). 

Anonymkode: 8dad1...36a

Annonse

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/finner-kreftfremkallende-stoff-i-vare-fra-temu-1.16939092

Alle bør skjønne at når de selger varer for en slikk og ingenting så er det et eller annet galt. Selgere driver ikke veldedighet, de ønsker å tjene penger, så når de selger pakker med hårklyper for kr. 9,- så tar de inn den tapte fortjenesten et eller annet sted. Kanskje i materialene, kanskje i de testene de skulle ha tatt, kanskje i lønna til de ansatte. Moralsk sett er det forkastelig. Jeg ville også vært bekymret for hva de tingene du gir ungene dine inneholder. 

Anonymkode: 16a5d...7e2

Jeg har også handlet noen ting på Temu, så skal ikke være skinnhellig. Men har du sett da et tilfeldig utvalg ting kjøpt på Temu ble testet for giftstoffer? Øredobber hadde så høye nivåer av skadelige stoffer at de måtte kastes som spesialavfall, plast/silikonprodukter beregnet på mat/drikke inneholder ulovlig høye nivåer av helseskadelige stoffer osv osv. 

Når man er usikker på om produktene er skadelige så dropper i hvert fall jeg å kjøpe alt som skal komme i kontakt med hud, mat eller drikke, direkte eller indirekte. Da er det ikke så mye igjen å handle, men noen ting blir det innimellom likevel☺️

Anonymkode: bda4c...9b2

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/finner-kreftfremkallende-stoff-i-vare-fra-temu-1.16939092

Alle bør skjønne at når de selger varer for en slikk og ingenting så er det et eller annet galt. Selgere driver ikke veldedighet, de ønsker å tjene penger, så når de selger pakker med hårklyper for kr. 9,- så tar de inn den tapte fortjenesten et eller annet sted. Kanskje i materialene, kanskje i de testene de skulle ha tatt, kanskje i lønna til de ansatte. Moralsk sett er det forkastelig. Jeg ville også vært bekymret for hva de tingene du gir ungene dine inneholder. 

Anonymkode: 16a5d...7e2

Jeg tror ikke f.eks Nille betaler noe mer altså. Men det blir dyrere i butikkene deres fordi det er mange ledd som skal ha fortjeneste på veien, i tillegg til toll/moms selvfølgelig. Men det er jo noe galt når de selger julepynt på halv pris fra 1. desember. Da er ikke førprisene særlig reelle...

Men du har rett i at norsk regelverk krever at ting er rimelig stuerent på fabrikkene de bestiller fra, og materialene skal være uten giftstoffer som ikke er lovlige i EU.

Selv ville jeg aldri handlet klær, matoppbevaring og slike ting derfra. Men jeg har handlet noen hundeseler og hundebånd derfra, det har jeg.

Anonymkode: 4859d...b10

Skjønner deg godt hi, du hadde sikkert blitt superduperfattig om du heller betalte 18 kroner for hårklypene på H&M. Det hadde blitt minst en drink mindre under happy hour på Playa del Noruega. Huff, det kan du jo ikke risikere.

Strikker og klyper og «morsomme» dørmatter er jo det som får budsjettet til Ola Dunk til å ryke.

Anonymkode: 126eb...2f9

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Nei hvorfor skulle du ikke kjøpe unødvendig ræl laget av underbetalte og fraktet over halve kloden, ræl som ender som plastsøppel, det det er jo sånt dere smakløse underklassemennesker gjør.

Anonymkode: 1b42d...f68

Underklassemennesker? Virkelig? 

Anonymkode: 304c2...17d

Handle til barnebursdag på temu når du ikke vet at det er trygt mtp kjemikalier og annet? 
Handle ting du ikke trenger fordi de er billige? Produsert av arbeidere under antakelig svært kritikkverdige forhold? Bidra til forsøpling? Nei takk. 
Som orkesteret på Titanic. Spiller opp til dans mens skuta synker.

Anonymkode: 17c56...426

Jeg skjønner det faktisk ikke. Alle vet da at disse varene ikke blir testet for farlige stoffer og at mange av dem inneholder dette? Og har dere sett hvor lite hårspenner, papptallerkener og dørmatter koster i billigbutikkene nå for tiden? Du blir faktisk ikke ruinert av å handle slikt i vanlige butikker og da kan du føle deg sikker på at hårpynten du setter på barna dine ikke er laget av bly og kadmium. 

Anonymkode: f30d9...289

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Antageligvis ikke de samme produktene - men de originale produktene finnes i norske butikker. Tema selger mye varer som er kopier av originaldesign og "oppskrifter", så nei, det er  ikke de samme produktene, men kopier.

Anonymkode: eb666...cf8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...