Himmel og hav Skrevet 29. juli 2024 #1 Skrevet 29. juli 2024 For noen timer siden var jeg i en fiskeutstyrsbutikk. Jeg var eneste dame blant en bråte med villmarkskledde menn. For anledningen var jeg kledd i blomstrete sommerkjole og gullsandaler. Jeg visste hva jeg skulle ha og gikk bort til den hylla som var tydelig merket med en stor plakat med "ørretfluer" og begynte å plukke ut mygg, maur og annet småtteri. Da kom det en kar på +/- 70 bort. Betraktet meg en stund før han lente seg bort til meg, kremtet og sa. "Dette er ørretfluer". Jeg sa at det var jeg klar over og forklarte at jeg nå bare trengte et par flyvemaur så var det hans tur om han skulle ha noe. Han skulle ikke det. Han skulle tydeligvis bare forsikre seg om at jeg ikke trodde det var småperler, øredobber eller annet. Jeg gidder ikke bli irritert, for sånt skjer relativt ofte, men jeg kan aldri tenke meg at han hadde gjort det samme om jeg var mann. Har du noen gode mansplaining-historier?
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2024 #2 Skrevet 29. juli 2024 Jeg skulle sjekke olje på bilen. Setter opp panseret og finner et papir og setter i gang. En mann kommer bort og spør om jeg trenger hjelp. .. neida jeg kan å sjekke oljen Anonymkode: 6ee8d...012
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2024 #3 Skrevet 29. juli 2024 Jeg jobber som kommersiell pilot, så ja, jeg har en hel haug historier. Som f.eks da en gammel mann på rundt 70 år nektet å gå ombord fordi han så meg der fremme. Jeg sa det var frivillig å bli med til Berlin i dag, men han syntes ikke det var gøy. Han ble med likevel, og da han skulle gå av flyet vel framme i Berlin, ba han om en selfie med meg. Han syntes jeg var veldig flink. Det hele var jo bare komisk 😊 Anonymkode: 66c31...62e
amandine Skrevet 29. juli 2024 #4 Skrevet 29. juli 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobber som kommersiell pilot, så ja, jeg har en hel haug historier. Som f.eks da en gammel mann på rundt 70 år nektet å gå ombord fordi han så meg der fremme. Jeg sa det var frivillig å bli med til Berlin i dag, men han syntes ikke det var gøy. Han ble med likevel, og da han skulle gå av flyet vel framme i Berlin, ba han om en selfie med meg. Han syntes jeg var veldig flink. Det hele var jo bare komisk 😊 Anonymkode: 66c31...62e Jeg synes det er mer tragisk enn komisk, egentlig. Selvfølgelig er du flink i jobben din! Mannfolk, ass.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2024 #5 Skrevet 29. juli 2024 Pappa er SÅ imponert over "unge jenter" som kjører store kjøretøy og store båter. Tenk at de klarer å parkere, manøvrere og legge til kai uten problemer. De er til og med bedre enn mange menn ham har sett. Pappa er 72 år 😉 Anonymkode: 466a9...3c0
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2024 #6 Skrevet 29. juli 2024 Dere vet tydeligvis ikke hva mansplaining er Anonymkode: 30a59...527
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2024 #7 Skrevet 30. juli 2024 Ikke mansplaning, men jeg får ofte høre fra menn at jeg er flink til å kjøre bil. Ja, jeg har førerkort og har kjørt bil i over 20 år, så jeg har litt trening…. Anonymkode: 099b7...200
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2024 #8 Skrevet 30. juli 2024 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Dere vet tydeligvis ikke hva mansplaining er Anonymkode: 30a59...527 Opplys oss. Anonymkode: 135a1...c5c
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2024 #9 Skrevet 30. juli 2024 Vel, samtidig får jo menn applaus for at de er "så flinke" til å "være barnevakt for barna sine". Så det. Anonymkode: 20177...fec
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2024 #10 Skrevet 30. juli 2024 Jeg jobber i et mannsdominert yrke. Ofte eksempler på der menn vil overta problemløsning, og blir like satt ut hver gang når det viser seg at jeg har langt mer kompetanse på fagfeltet enn de. Anonymkode: be890...3ff
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2024 #11 Skrevet 30. juli 2024 Mine eksempel er nok ikke mansplaining, men kjøpte en bil rett etter jeg fylte 40. Var litt knapt med tid, men fant en hos forhandler som var helt perfekt til mitt bruk. Ble kjapp handel og da jeg skulle kjøre derfra presterer selgeren å si, nå kan du fortelle mannen din at du klarte det helt fint selv. Akkurat den ler jeg litt av da, for mannen min er overhodet ikke noe bedre på bil enn meg, så det har jeg allerede klart helt selv i 20 år til nå 😅 Igjen en bilselger, men det er mange år siden. Jeg og mannen skulle sjekke ut en bil, stod i annonsen at service osv var fulgt og den var nylig eu-kontrollert uten feil. Ingen av papirene var tilgjengelig, så jeg spurte etter de. Han ble først paff, så svarte han at jeg kunne sjekke med verkstedet. Jeg svarte bare ok, kjente med en gang vi kom inn at her blir det ingen handel, trakk meg litt unna. Jeg stod bare å ventet på mannen, da kommer han bort igjen, ganske pågående. Igjen svarer jeg bare ok, han blir sint og mener jeg er uprofesjonell som ikke stolte på at når han sa det var gjort, så måtte jeg ta det for god fisk. Jeg gikk ut så lenge. Mannen hentet solbrillene sine og da stod selgeren med en kollega og beklaget seg mens mannen stod der, ja du vet hvordan det er med kvinnfolk og biler. Han fikk høre det, for å si det sånn. Anonymkode: edfac...2c8
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2024 #12 Skrevet 30. juli 2024 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Dere vet tydeligvis ikke hva mansplaining er Anonymkode: 30a59...527 Det var det jeg også reagerte på... Anonymkode: 733a5...dd6
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2024 #13 Skrevet 30. juli 2024 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det var det jeg også reagerte på... Anonymkode: 733a5...dd6 Ok, hva innbiller du deg at det er da?? Anonymkode: 20177...fec
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2024 #14 Skrevet 30. juli 2024 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det var det jeg også reagerte på... Anonymkode: 733a5...dd6 Haha, ja, det gjorde du heeeelt sikkert Anonymkode: 2febc...558
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2024 #15 Skrevet 30. juli 2024 Dette er ikke mansplaining. Mansplaining er når noen, gjerne uoppfordret, overforklarer noe. F.eks. om du står og griller og noen kommer bort og forklarer i detalj hvordan man best griller - som om du ikke har peiling. De fleste eksemplene i tråden her synes jeg heller er eksempler på mannssjåvinisme. Anonymkode: ce7ba...082
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2024 #16 Skrevet 30. juli 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Dette er ikke mansplaining. Mansplaining er når noen, gjerne uoppfordret, overforklarer noe. F.eks. om du står og griller og noen kommer bort og forklarer i detalj hvordan man best griller - som om du ikke har peiling. De fleste eksemplene i tråden her synes jeg heller er eksempler på mannssjåvinisme. Anonymkode: ce7ba...082 Nettopp. Når menn mansplainer tror de at de gjør deg en tjeneste ved å dele av sin "elspertise" (middelmådige kunnskap ) på et felt du kan mer om enn dem. Anonymkode: 560da...0a3
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2024 #17 Skrevet 30. juli 2024 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Dere vet tydeligvis ikke hva mansplaining er Anonymkode: 30a59...527 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Nettopp. Når menn mansplainer tror de at de gjør deg en tjeneste ved å dele av sin "elspertise" (middelmådige kunnskap ) på et felt du kan mer om enn dem. Anonymkode: 560da...0a3 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Dette er ikke mansplaining. Mansplaining er når noen, gjerne uoppfordret, overforklarer noe. F.eks. om du står og griller og noen kommer bort og forklarer i detalj hvordan man best griller - som om du ikke har peiling. De fleste eksemplene i tråden her synes jeg heller er eksempler på mannssjåvinisme. Anonymkode: ce7ba...082 Hehe - dere ser det ikke selv? Anonymkode: 67c15...b8a
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2024 #18 Skrevet 30. juli 2024 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hehe - dere ser det ikke selv? Anonymkode: 67c15...b8a 🙌🏻🙌🏻😁 Anonymkode: ec1e1...ee4
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2024 #19 Skrevet 30. juli 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hehe - dere ser det ikke selv? Anonymkode: 67c15...b8a 😂 Anonymkode: 5a95f...de7
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2024 #20 Skrevet 31. juli 2024 Typisk. Gikk inn her for å lese noen morsomme historier, men det viste seg å være en diskusjon om hva mansplaining er, og ikke er. Kjedelig Anonymkode: 7278e...735
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2024 #21 Skrevet 31. juli 2024 Anonym bruker skrev (På 30.7.2024 den 19.15): Hehe - dere ser det ikke selv? Anonymkode: 67c15...b8a Skjønner lett hva du tror du ser, men det viser bare at det igjen er du som ikke forstår forskjellen... Det er en vesentlig forskjell på å informere når noen viser at de tydelig misforstår / mangler begrepsforståelse, og å helt uten grunn blande seg inn for å "belære" en kvinne om noe som hun har solid kunnskap om. Anonymkode: 560da...0a3
Iiiiik Skrevet 31. juli 2024 #22 Skrevet 31. juli 2024 Kanskje ikke mansplaining, men jeg er fotballtrener med en del kompetanse. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har møtt en far, en annen trener, eller hvilken som helst mann som vil forklare hvordan en trening bør organiseres, hvilke øvelser som passer til hva og hvordan organisere øvelser for å gjøre spillerne klare til en gitt formasjon. Jeg hører som regel på før jeg forteller hvilken trenerutdanning jeg har, og det er som regel mer enn den selvutnevnte eksperten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå