Gå til innhold

Hvor negativt er det å være sykemeldt i en jobbsøke/bytteprosess?

Anbefalte innlegg

Jeg er nyutdannet (ved siden av jobb), og har nylig (noen år siden) kommet ut av et langt forhold hvor jeg har blitt psykisk misbrukt. Dette har jeg ikke bearbeidet, ikke pratet med profesjonelle i hvert fall. Nå er jeg i et sunt forhold, og har det veldig bra sånn sett. Men jeg er så sliten, så ekstremt sliten. Utmattet blir det riktige ordet, jeg fungerer ikke i hverdagen, og mister nesten viljen til å eksistere, ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg syns det er slitsomt å være våken. Jeg syns det er fysisk ubehagelig å være våken. Det har gått fra å være sånn innimellom, til å være slik hver eneste dag. Det kommer helt uanmeldt, følelsen av utmattelse, blir nummen i kroppen, og klarer ikke gjøre noenting. Men jeg må, jeg har barn og jobb. Blir irritabel, trist, irrasjonell når jeg får denne følelsen av utmattelse. Det tar lang tid før det går over, ofte kan det vare ut dagen. Det eneste jeg har lyst til, og føler jeg må gjøre da, er å legge meg ned, men igjen, jeg har barn, jeg kan ikke det. Og det er så vondt, når jeg ikke klarer å fungere i hverdagen. Det er en følelse det er vanskelig å forklare, men det er som om kroppen min er i høygir, samtidig som jeg er helt vanvittig sliten, akkurat som om jeg vibrerer innvendig, også blir jeg helt fjern. Men i hvert fall, jeg vet jeg burde dra til legen, for jeg må finne ut hva dette er. Det er ikke stoffskifte, jeg er medisinert for lavt stoffskifte, og verdiene mine er innenfor normalområdet.

Jeg er i en jobbbytte prosess, da jeg er nyutdannet, og har et stort behov for å bytte jobb. Hvor negativt er det å være sykemeldt når man søker ny jobb? Arbeidsgiveren min er også min referanse, jeg har ikke vært mye syk, var sykemeldt i fjor etter en operasjon. Redd for at han sier de som evt ringer han at jeg er sykemeldt

Anonymkode: 647b4...476

Fortsetter under...

Jeg hadde dessverre ikke ansatt noen som er sykemeldt.

Man har ikke lov til å spørre om fravær, men man kan spørre om nærvær og eventuelle tilrettelegginger. Så ditt fravær og sykemelding vil komme opp

Anonymkode: e40f0...d22

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde dessverre ikke ansatt noen som er sykemeldt.

Man har ikke lov til å spørre om fravær, men man kan spørre om nærvær og eventuelle tilrettelegginger. Så ditt fravær og sykemelding vil komme opp

Anonymkode: e40f0...d22

Jeg ville ikke startet sykemeldt, vil jeg tro. Jeg tenker at jeg er tilbake i nåværende jobb før jeg hadde startet i en evt ny jobb 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ikke startet sykemeldt, vil jeg tro. Jeg tenker at jeg er tilbake i nåværende jobb før jeg hadde startet i en evt ny jobb 

Det vet du ikke. Er du utbrent rar det tid å bli frisk.

Jeg hadde fokusert på helse først, så jobbsøk.

Anonymkode: 39454...471

Annonse

Jeg har vært i liknende situasjon som deg. Ville ha vært sykemeldt en periode, til du kommer deg på beina igjen. Så kan du heller starte søke-prosessen med ny jobb. Ta en ting av gangen. 

Anonymkode: 7c2a6...d97

Om du hadde vært sykemeldt for noe som går relativt fort over, som et beinbrudd, så ville jeg ikke ha brydd meg om det. Utbrenthet, om det er det du har, er en helt annen sak. Det kan ta lang tid. Jeg har en kollega som har vært sykemeldt i et år og som neppe kommer tilbake med det første. Fiks helsa di først. Snakk med legen og få tatt alle mulige prøver slik at du utelukker andre ting. Se på ting som kosthold. Jeg vet at det har gjort stor forskjell hos andre med stoffskifteproblemer. Det er tryggest for deg også å ha en arbeidsgiver du er fast ansatt hos om dette skulle ta tid. Når du så er friskere så kan du begynne å snuse på arbeidsmarkedet.  Å.jobbe er slitsomt, men å være helt ny på en jobb er slitsomt på et helt annet nivå.

Ikke en sjanse at jeg hadde ansatt en som er sykemeldt eller nettopp har vært det en lenger periode. Du er nyutdannet og da regner jeg med at du er relativt ny i den jobben du har? Og har allerede vært sykemeldt for ryggoperasjon og utbrenthet. Ikke interessant i mine rekrutteringsprosesser. 

Anonymkode: 9be42...729

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke en sjanse at jeg hadde ansatt en som er sykemeldt eller nettopp har vært det en lenger periode. Du er nyutdannet og da regner jeg med at du er relativt ny i den jobben du har? Og har allerede vært sykemeldt for ryggoperasjon og utbrenthet. Ikke interessant i mine rekrutteringsprosesser. 

Anonymkode: 9be42...729

Jeg har vært i samme jobb i 18 år, vært sykemeldt to ganger. En pga brudd i fot, og sist pga en operasjon. Jeg tok utdanning ved siden av jobb, da jeg ønsker et jobbskifte. 

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har vært i samme jobb i 18 år, vært sykemeldt to ganger. En pga brudd i fot, og sist pga en operasjon. Jeg tok utdanning ved siden av jobb, da jeg ønsker et jobbskifte. 

Det er jo prisverdig, men du skulle hatt en helt unik kompetanse om jeg hadde valgt deg blant andre kvalifiserte søkere, dessverre. Å tilrettelegg for en arbeidstaker er noe helt annet enn å ansette noen direkte inn i skykemelding, så lenge den ikke er grunnet benbrudd, graviditet eller annet som har en begrenset varighet. 

Anonymkode: f7be5...2ad

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du hadde havnet nederst i bunken hos meg også. Du må bli frisk før du søker nye jobber.

Hos mannen har sykefravær vært et så stort problem at han faktisk har begynt å ansette bare rett før høysesong, og da på midlertidig kontrakt med mulighet for forlengelse. Da ser han i løpet av et halvt år om dette er en person han vil satse på...

Både jeg og mannen er ledere, og ser selvfølgelig nytten av å gi og ta for å holde på god arbeidskraft. Men altfor mange utnytter og misbruker de gode ordningene man har her i landet, og før man blir kjent med en arbeidstaker vet man ikke om den man ansetter er en sånn.

Anonymkode: 39454...471

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg er nyutdannet (ved siden av jobb), og har nylig (noen år siden) kommet ut av et langt forhold hvor jeg har blitt psykisk misbrukt. Dette har jeg ikke bearbeidet, ikke pratet med profesjonelle i hvert fall. Nå er jeg i et sunt forhold, og har det veldig bra sånn sett. Men jeg er så sliten, så ekstremt sliten. Utmattet blir det riktige ordet, jeg fungerer ikke i hverdagen, og mister nesten viljen til å eksistere, ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg syns det er slitsomt å være våken. Jeg syns det er fysisk ubehagelig å være våken. Det har gått fra å være sånn innimellom, til å være slik hver eneste dag. Det kommer helt uanmeldt, følelsen av utmattelse, blir nummen i kroppen, og klarer ikke gjøre noenting. Men jeg må, jeg har barn og jobb. Blir irritabel, trist, irrasjonell når jeg får denne følelsen av utmattelse. Det tar lang tid før det går over, ofte kan det vare ut dagen. Det eneste jeg har lyst til, og føler jeg må gjøre da, er å legge meg ned, men igjen, jeg har barn, jeg kan ikke det. Og det er så vondt, når jeg ikke klarer å fungere i hverdagen. Det er en følelse det er vanskelig å forklare, men det er som om kroppen min er i høygir, samtidig som jeg er helt vanvittig sliten, akkurat som om jeg vibrerer innvendig, også blir jeg helt fjern. Men i hvert fall, jeg vet jeg burde dra til legen, for jeg må finne ut hva dette er. Det er ikke stoffskifte, jeg er medisinert for lavt stoffskifte, og verdiene mine er innenfor normalområdet.

Jeg er i en jobbbytte prosess, da jeg er nyutdannet, og har et stort behov for å bytte jobb. Hvor negativt er det å være sykemeldt når man søker ny jobb? Arbeidsgiveren min er også min referanse, jeg har ikke vært mye syk, var sykemeldt i fjor etter en operasjon. Redd for at han sier de som evt ringer han at jeg er sykemeldt

Kjære deg, synes det du beskriver høres ut som en depresjon. Tenker at ja, det vil være negativt å være sykmeldt i en jobbsøkerprosess, samtidig at du må ta deg selv på alvor for å bli frisk. Tenker du at du vil klare å gjøre et godt inntrykk i et jobbintervju nå? Jeg ville heller ventet med å søke ny jobb til du har kommet deg gjennom dette ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...