Gå til innhold

Kan man bytte etter vg1 bygg og anlegg over til vg2 studiespes ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Og da de fagene man mangler fra vg1 som privatist?

Anonymkode: 86458...ffd

Det tror jeg man kan, men først etter at man har tatt de manglende fagene. Hør med rådgiver på skolen. De kan rådgi dere i hvordan dette best går frem. 

Anonymkode: ddb8d...897

Kan ikke skjønne at det er en mulighet. Selv fagene de har på begge steder er ulike. Engelsk f.eks er lagt mye opp mot faget, så de kan kommunisere fag med en engelsktalende på en byggeplass 

Men det er helt uproblematisk å ta en U-sving og begynne i 1.klasse på studiespes, ungdomsretten tåler et feilvalg.

Anonymkode: 46dde...514

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det går ikke. Det er kun engelsk og kanskje kroppsøving som er tilsvarende fag.

Man må nok begynne om igjen. Men det er ingen krise!

Anonymkode: 09a75...770

Det er feil. Min nevø gjorde nettopp dette. Måtte ta norsk, geografi og samfunnsfag som privatist i løpet av vg2 og vg3. Det gikk strålende med god innsats. Ikke vær så bastant!

Annonse

HI her. Det går, har vært i kontakt med rådgiver. Men studierektor på studiespes er i ferie fortsatt og hun må godkjenne og evt lage fullføringsplan. Samt at det faktisk er ledig plass på vg 2, men det mente rådgiver det var fir flere elever hopper av etter vg1.

TinaK 1990 skrev (6 timer siden):

Det er feil. Min nevø gjorde nettopp dette. Måtte ta norsk, geografi og samfunnsfag som privatist i løpet av vg2 og vg3. Det gikk strålende med god innsats. Ikke vær så bastant!

Da har man glemt matematikk. Og fremmedspråk. Og naturfag. Matematikk på yrkesfag er ikke tilsvarende matematikk på st, og man har ikke fremmedspråk i det hele tatt på yrkesfag,  noe man må ha på st.

Skolen har i så fall tatt noen snarveier, og det er det jo noen som gjør. Men det er altså 100% sikkert at de eneste fagene som er like på vg1 st og vg1 yf er engelsk og muligens kroppsøving. Så hvis man skal begynne rett på vg2st etter vg1 yf må man ta alt annet enten som privatist eller som ekstra fag de årene man går der.

Naturfag på yf er 56 timer, på st 140

Matematikk på yf er 84 timer, på st 140

Samfunnsfag, geografi, norsk og fremmedspråk har man ikke i det hele tatt (84+56+112+112 timer)

Så seks fag som mangler, og jeg tror ikke det er noen måte å få tatt vg1 fremmedspråk som privatist,  så da må man ta vg1+vg2 som privatist.  

Med mindre skolen jukser, da.

Det må da være mye enklere å gå 2 år på bygg også påbygg enn å ta såpass store fag som privatist samtidig som man går studiespes?

Sønnen min tok påbygg og det gikk da helt greit. Det er høy strykprosent på påbygg, men de som strøk var de som ble plassert der fordi de ikke fikk lærlingeplass eller gadd mer utdanning. De var overhodet ikke motivert til å stå.

Anonymkode: 46dde...514

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Da har man glemt matematikk. Og fremmedspråk. Og naturfag. Matematikk på yrkesfag er ikke tilsvarende matematikk på st, og man har ikke fremmedspråk i det hele tatt på yrkesfag,  noe man må ha på st.

Skolen har i så fall tatt noen snarveier, og det er det jo noen som gjør. Men det er altså 100% sikkert at de eneste fagene som er like på vg1 st og vg1 yf er engelsk og muligens kroppsøving. Så hvis man skal begynne rett på vg2st etter vg1 yf må man ta alt annet enten som privatist eller som ekstra fag de årene man går der.

Naturfag på yf er 56 timer, på st 140

Matematikk på yf er 84 timer, på st 140

Samfunnsfag, geografi, norsk og fremmedspråk har man ikke i det hele tatt (84+56+112+112 timer)

Så seks fag som mangler, og jeg tror ikke det er noen måte å få tatt vg1 fremmedspråk som privatist,  så da må man ta vg1+vg2 som privatist.  

Med mindre skolen jukser, da.

De har samfunnsfag på vg2 tømrer hvertfall!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...