Gå til innhold

Hvor gammel mat har butikkene lov til å selge i datodiskene, hvor langt over dato kan de være?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Best før- mat tror jeg ikke det er noen regler på, det meste er jo helt greit å spise etter.

Men mat som kjøtt, kylling osv er merket på en annen måte, er det Siste forbruksdag det står? De kan ikke selges etter, det må kastes for man kan bli matforgiftet.

Anonymkode: e3eb0...b84

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Best før- mat tror jeg ikke det er noen regler på, det meste er jo helt greit å spise etter.

Men mat som kjøtt, kylling osv er merket på en annen måte, er det Siste forbruksdag det står? De kan ikke selges etter, det må kastes for man kan bli matforgiftet.

Fant rekesalat og kyllingsalat som var gått ut på dato for 14 dager siden, synes det var drøyt.

Hi

Anonymkode: 8f829...c82

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Fant rekesalat og kyllingsalat som var gått ut på dato for 14 dager siden, synes det var drøyt.

Hi

Det var drøyt ja, men er de merket med best før eller siste forbruksdag da tro?

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hi

Tipper de har glemt å rydde i dato-disken. Jeg hadde liten tid en gang og snappet med meg en dressing som jeg trengte fra de vanlig butikkhyllene. Da jeg kom til kassen sjekket jeg dato. Varen hadde best før for et år siden. Tidligere hadde butikken egne ansatte som ryddet i hyllene og fylte på. De siste årene er det leverandørene som gjør dette selv i mange butikker. Disse er nok mer slurvete og prøver å spare tid slik at de ikke oppdager varer som er har lav turn-over. Er det ganske fullt i hyllene så glemmer de å sjekke dato. Tipper det er det samme med dato-disken. Det er nok litt uklare ansvarsforhold å rydde i denne og så blir det av og til glemt. 

Anonymkode: 16839...2fb

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hi

Men da kjøper du det ikke, verre er det ikke.

Anonymkode: 223fa...334

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

🙄

Ja? Hun har jo et poeng. Der er ingen lov som forbyr å selge varer som har gått ut over "best før" (ikke "må spises før"!) datoen.

Anonymkode: e09bc...7e2

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Tipper de har glemt å rydde i dato-disken. Jeg hadde liten tid en gang og snappet med meg en dressing som jeg trengte fra de vanlig butikkhyllene. Da jeg kom til kassen sjekket jeg dato. Varen hadde best før for et år siden. Tidligere hadde butikken egne ansatte som ryddet i hyllene og fylte på. De siste årene er det leverandørene som gjør dette selv i mange butikker. Disse er nok mer slurvete og prøver å spare tid slik at de ikke oppdager varer som er har lav turn-over. Er det ganske fullt i hyllene så glemmer de å sjekke dato. Tipper det er det samme med dato-disken. Det er nok litt uklare ansvarsforhold å rydde i denne og så blir det av og til glemt. 

Anonymkode: 16839...2fb

I fjor på denne tiden fant jeg noe grillmat som var gått ut en mnd tidligere, den var ikke nedsatt pga dato en gang. Jeg skulle betale i selvbetjeningskassen, men fikk ikke scannet varen fordi den var utgått på dato, så der er jo tydeligvis et system der da. Men mulig dette blir overstyrt om varen er nedpriset med ny strekkode.

Det er nok noe slurv i rutinene nå i disse ferievikartider også, hvert fall i min nærbutikk, der det er mye tenåringer på jobb om dagen. Mistenker det var det som var grunn til det jeg fant i fjor, de har bare fylt på foran de gamle varene.

Anonymkode: 2a784...7d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...