Gå til innhold

Dette med etternavn og slikt

Anbefalte innlegg

Vi har vært gift i rett over 20 år.
Den gangen vi giftet oss snakket vi litt om dette med etternavn, men kom oss liksom ikke helt i gang med praten.
Jeg heter derfor det jeg alltid har hett, og mannen det samme.
Når første litte tassen var på vei kom diskusjonen opp igjen, og igjen gadd vi ikke, noen i familien ville bli sure uansett hva vi valgte.
Vi ble derfor enig om at barna våre skal ha begge navnene, og dersom første ble en gutt skulle mannens navn sis, og dersom det ble ei jente skulle mitt navn stå sist, og selvfølgelig, alle barna som kommer senere skal hete det samme som første.
Ingen av de litt for stolte damene i familien på begge sider kan krangle på det.

Første var en gutt, og heter mitt-mannens navn.
Men nå er det veldig mye uroligheter i verden, og vurderer å skifte navn til det barna har.
Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: f99c8...a73

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448875-dette-med-etternavn-og-slikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Vi har vært gift i rett over 20 år.
Den gangen vi giftet oss snakket vi litt om dette med etternavn, men kom oss liksom ikke helt i gang med praten.
Jeg heter derfor det jeg alltid har hett, og mannen det samme.
Når første litte tassen var på vei kom diskusjonen opp igjen, og igjen gadd vi ikke, noen i familien ville bli sure uansett hva vi valgte.
Vi ble derfor enig om at barna våre skal ha begge navnene, og dersom første ble en gutt skulle mannens navn sis, og dersom det ble ei jente skulle mitt navn stå sist, og selvfølgelig, alle barna som kommer senere skal hete det samme som første.
Ingen av de litt for stolte damene i familien på begge sider kan krangle på det.

Første var en gutt, og heter mitt-mannens navn.
Men nå er det veldig mye uroligheter i verden, og vurderer å skifte navn til det barna har.
Hva ville dere ha gjort?

Her har barna begges navn, vi giftet oss etter alle barna var født, så jeg heter mitt etternavn så hans.

Kommer heller ikke til å skifte tilbake om vi skulle gå fra hverandre.

Men folk bestemmer selv og alt er lov

Anonymkode: fdc77...106

Hva har urolighetene i verden å gjøre med etternavnet? Det er bare ett navn, og barna har jo ditt?

forøvrig byttet jeg til mannens før vi gifta oss, fordi jeg har barn med en annen og ville ha samme etternavn som noen av ungene. Hadde ett kjedelig sen-navn som ikke var vits å føre videre. Nå er vi skilt og jeg har beholdt «hans» navn, som jo er mitt nå

Anonymkode: 00e80...2a1

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva har urolighetene i verden å gjøre med etternavnet? Det er bare ett navn, og barna har jo ditt?

forøvrig byttet jeg til mannens før vi gifta oss, fordi jeg har barn med en annen og ville ha samme etternavn som noen av ungene. Hadde ett kjedelig sen-navn som ikke var vits å føre videre. Nå er vi skilt og jeg har beholdt «hans» navn, som jo er mitt nå

Litt med at dersom noe skjer vil det kanskje være lettere dersom man heter det samme i papirene man har med seg.
Du vet, dersom alt bryter sammen, datasystemer og slik som man her blitt fryktelig avhengig av..
Derfor har det noe med navnet å gjøre.

HI

Jeg merker meg at her inne og mange andre steder i samfunnet forøvrig ses det ofte ned på å ta mannens etternavn.

Jeg tok mannen min sitt etternavn.

Han er verdens beste, mannen i mitt liv, og vi var sammen i ti år før vi giftet oss og kommer til å være sammen resten av livet. Familien hans (mine svigerforeldre) ble mer som foreldre for meg enn mine egne foreldre. De var virkelig helt fantastiske (dessverre døde nå ❤️)

Min egen familie er fæle.. og jeg kan ikke ha kontakt med dem, og etternavnet jeg hadde har jeg derfor ikke noe godt forhold til, det minner meg om dem. 😔

Mannen min sitt etternavn (og også mitt) er det bare noen titalls mennesker som har i Norge, det er beskyttet og også et fint etternavn.

Uavhengig av alt det med min familie og hans synes jeg det er romantisk, fint og koselig at vi alle (vi og barna) har samme etternavn. Det gjør ting enklere.

I moderne samfunn skal man ta høyde for skilsmisse og beholde egne navn og kombinere og lage lange navn for barna.

Jeg føler meg ekstra heldig som fant verdens beste mann og som har hatt et godt forhold til tross for mange prøvelser (min familie som sagt har vært veldig vanskelig, og begge foreldrene hans ble syke og døde mens vi har småbarnsforeldre). Vi har gått gjennom mye sammen, og er fortsatt kjærester og verdens beste venner.

Jeg ønsker alle et så godt forhold uavhengig av hva man velger å gjøre med etternavnet sitt.

Også får folk mene at jeg er gammeldags for å ha tatt hans navn om de vil. Også får alle gjøre det de selv vil ☺️

Anonymkode: 85cad...fcb

Annonse

Jeg har mitt pikenavn som mellomnavn og mannens etternavn. Barna har "bare" hans etternavn. Jeg angrer på at jeg tok hans etternavn. Mitt pikenavn er et relativt sjeldent navn med få brukere, hans går det minst 13 på dusinet av. 

Likevel, gjort er gjort og spist er spist. Om vi skulle bli skilt (noe som forøvrig ikke skjer), eller om han dør før meg, så kommer jeg nok til å fortsette livet ut med min manns etternavn. Å bytte navn er en arbeidskrevende prosess, og jeg eier jo navnet like mye som mannen. 

Anonymkode: 1bec9...0a6

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er tradisjonelle sen-navn ikke vits i å føre videre, mener du? Det er da navn på helt lik linje med andre navn?

Anonymkode: 6a0fe...a4e

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er tradisjonelle sen-navn ikke vits i å føre videre, mener du? Det er da navn på helt lik linje med andre navn?

-sen er jo rimelig kjedelig, da. Regner med at du vet at -sen-navnene er en forenkling av -son, altså sønn av xx. Er jo mer "spennende" med navn knyttet til sted, elv, formasjon eller lignende.

Jeg skjønner ikke hva det har med uroligheter å gjøre. 

Har selv mitt etternavn som mellomnavn og tok mannen som etternavn. Begge barna har det samme. Driver i tillegg et selskap hvor jeg har etternavnet til mannen i navnet til selskapet. 

Anonymkode: 39c78...6ff

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva det har med uroligheter å gjøre. 

Har selv mitt etternavn som mellomnavn og tok mannen som etternavn. Begge barna har det samme. Driver i tillegg et selskap hvor jeg har etternavnet til mannen i navnet til selskapet. 

Anonymkode: 39c78...6ff

For at det skal være tydelig hvem sine barn de er går jeg ut fra. Føler du deg ikke undertrykket når du må ta mannen din sitt etternavn? Burde ikke han tatt ditt etternavn i stedet for å vise at han tilhører deg?

Anonymkode: b6003...b58

Her heter alle i familien det samme. Mannen min og jeg tok hverandres navn da vi giftet oss. Han hadde et mellomnavn + etternavn og jeg hadde ett etternavn. Vi heter nå alle hans etternavn som mellomnavn + mitt etternavn. Skulle på en måte ønske vi bare hadde ett navn, men ingen ville gi slipp på etternavnene sine.

Anonymkode: d50b1...8ae

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes ikke de er så fine. Hadde jeg aldri giftet meg eller ikke fått barn ville jeg jo beholdt det. Det var for tilhørighet til barna og jeg syns mitt eget ikke er fint 

Annonse

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

For at det skal være tydelig hvem sine barn de er går jeg ut fra. Føler du deg ikke undertrykket når du må ta mannen din sitt etternavn? Burde ikke han tatt ditt etternavn i stedet for å vise at han tilhører deg?

Ikke meg du svarer her, men man må ingenting. Jeg valgte å ta mannens navn da vi fikk barn. For tilhørighet. Og det navnet jeg har var det bare 52 andre som hadde den gang da

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Litt med at dersom noe skjer vil det kanskje være lettere dersom man heter det samme i papirene man har med seg.
Du vet, dersom alt bryter sammen, datasystemer og slik som man her blitt fryktelig avhengig av..
Derfor har det noe med navnet å gjøre.

HI

Hvis alt bryter sammen tror jeg navn vil være det minste problemet, altså.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tipper at de som velger å ta mannens navn ikle føler seg undertrykket. Hvorfor skulle de det?

Jeg har et sjeldent og beskyttet familienavn så jeg har beholdt mitt og barna hadde det som mellomnavn. De eldste er nå voksne og har tatt mitt som sitt eneste etternavn. 

Anonymkode: 15cef...2f7

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

-sen er jo rimelig kjedelig, da. Regner med at du vet at -sen-navnene er en forenkling av -son, altså sønn av xx. Er jo mer "spennende" med navn knyttet til sted, elv, formasjon eller lignende.

Hehe. Der argumentet hørte jeg også da jeg giftet meg. «Du som har så kjedelig sen-etternavn må jo bytte til mannens etternavn»! Mannen har er sjeldent og «fint» etternavn, men det er knytta til et myggbefengt sted uti ei myr uti gokk som jeg har null tilknytning til, så det ville vært veldig rart for meg å ta det navnet, enda så «fint og sjeldent» det er. Jeg er like knytta til mitt sen-navn som han er til sitt etternavn. For meg handler ikke etternavn om hvor sjeldent og fint det er, det handler om familie, tilknytning og identitet.

Og om en generasjon har jo nesten alle bytta bort de «kjedelige» sen-navnene sine uansett, så da blir de nok in igjen. Folk vil jo aller helst være eksklusive 😆

Jeg tok ikke mannens etternavn da vi giftet oss, det kunne ikke falle meg inn å følge en så patriarkalsk tradisjon. Barna har hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Etter så lang patriarkalsk dominering, ser verken han eller jeg grunn til at ikke morens navn skal stå som etternavn.

Anonymkode: 8667b...e48

Jeg synes det er fint at alle har samme etternavn. De fleste velger nok enten en kombinasjon (da enten som mellomnavn og etternavn eller som et nytt etternavn med bindestrek mellom) eller det navnet de synes er finest. Jeg vet ikke om noen i min generasjon som har valgt mannen sitt av tradisjon.

Vi valgte mannen sitt navn fordi det er der slekten på farssiden kommer fra. Vi bor ikke så langt unna så ungene har vært der. Gjennom etternavnet får de litt større tilhørighet til stedet og resten av slekten på den siden. På min side er mange kvinner i generasjoner som har byttet sitt sen-navn med mannen sitt stedsnavn. I tillegg til at alle heter forskjellig var pikenavnet et vanlig sen-navn som mange heter.

Jeg har beholdt mitt som mellomnavn. Barna har bare far sitt navn så slipper de å kutte et når de gifte seg (eller ha langt navn).

Jeg hadde ikke byttet navn om jeg var deg HI. Barna har ditt etternavn som mellomnavn så dere linket jo der. Det er litt styr å bytte navn på førerkort etc, men det mest kompliserte er nok at så mange kjenner deg ved ditt gamle navn siden du har hatt det så lenge. 

Anonymkode: 3f1ac...c9f

Jeg byttet etternavn da jeg var 25. fra pappa sitt til mamma sitt. Etter det har jeg beholdt det, selv som gift. Alle barna har mitt navn og faren sitt. Eldste har fjernet faren sitt, mellomste vil gjøre det, men er ikke 18 enda. Minste vet jeg ikke. Han beholder nok alle.

Men jeg skjønner ikke hva urolighetene i verden har å gjøre med navn?

Anonymkode: 5594e...9a8

Jeg hadde ikke skiftet navn. Mine barn har mitt etternavn som mellomnavn og farens som etternavn. Begge ønsker å kutte ut hans etternavn, men de orker ikke den stormen som da kommer. De har ett veldig dårlig forhold til han nå, så når ting har roa seg bittelitt så er de ikke klar for en storm til. Stor,ene kommer støtt og stadig der, selv om de har minimalt med kontakt. 

Hadde vi vært sammen, levd ett lykkelig A 4 liv og vi hadde vurdert åendre navn, så hadde vi gjort såvi hadde samme som barna, barna skulle ikke endre på noe. Og hva som skjer i verden kommer aldri til å endre min mening om mitt ellerr mine barns navn. 

Anonymkode: 74450...de3

Jeg kunne fint tatt hans etternavn når vi gifter oss hadde overhodet ikke følt med undertrykket! Eneste grunnen til at jeg ikke vil ta hans etternavn er fordi han har ett etternavn "alle" heter som type Nilsen eller Berg. Jeg har ett litt mer sjeldent etternavn så ønsker å beholde det.

Anonymkode: bde28...e92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...