Gå til innhold

Har ein eksmann som torturerer meg med meldinger

Anbefalte innlegg

I natt fikk han krav fra NAV pm bidragstøtte, det kjefta han på meg for fordi den kom nå midt i ferien. Jeg spurte og etter en ting på den lokale byttegruppa og det var galt i følge han. Det siste han skrev var kor tid jeg skulle bytte navn, jeg svarte etterkvart og han skrev bare få det gjort. Kjenner at dette gjør meg så sliten. Vi gikk fra hverandre i januar og er enda ikke skilt. 

Anonymkode: ebd44...64a

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men at han spør kor tid jeg skal bytte navn. Vil på en måte fortsette å ha samme navn som ungene. 

Da svarer du det.

Det navnet du fikk da du giftet deg var ikke et lån, det er ditt permanent.

Mamma og pappa ble skilt etter nesten 25 år, mamma tok ikke tilbake pikenavnet sitt altså. Hun hadde jo hatt pappa sitt etternavn lenger enn pikenavnet, og det var det barna het, så det var aldri noe alternativ å bytte tilbake.

Det er helt greit og noe eksmannen din bare må akseptere.

Anonymkode: 33ff3...a74

Syns ikke HI trenger å unnskylde seg for eksen hvorfor hun ikke ønsker å bytte navn, eller spør på en lokal byttegruppe for den saks skyld.

Det eneste hun bør svare er "Det har du ikke noe med"

Anonymkode: 19386...e22

Annonse

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Men at han spør kor tid jeg skal bytte navn. Vil på en måte fortsette å ha samme navn som ungene. 

Hadde aldri bytta etternavn, du har det samme navnet som barna, eller kan du si du kan bytte etternavn på både deg og barna…

Anonymkode: 9f89d...880

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde aldri giddi å ha etternavnet til en fraskilt mann. Så ville jeg aldri byttet etternavn heller da. Hvorfor skulle jeg ta hans navn.

Anonymkode: e95d1...db9

Fordi det ikke er hans navn, men familiens navn...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde aldri giddi å ha etternavnet til en fraskilt mann. Så ville jeg aldri byttet etternavn heller da. Hvorfor skulle jeg ta hans navn.

Greit nok, men svært lite relevant for HIs hjertesukk. 

Anonymkode: 5c3c3...514

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det du gjør eller ikke gjør har ikke lenger noe med han å gjøre. Hvis han har meninger om hva du legger ut på sosiale medier eller hva du heter, skal du bare la være å svare eller si han skal passe sine egne saker. Ikke gå i forsvar og ikke jatt med han. Her må du sette grenser for han kommer til å fortsette å mobbe deg i årevis hvis han får lov.

Endret av Pobie
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er da ingen som bryr seg om hva du mener eller velger. 

Anonymkode: a2361...dee

Ikke svar han på annet enn det som har med barna å gjøre. Hva du heter eller hva du kjøper har han ingenting med. Så kun svar på ting som direkte gjelder barna, alt annet ignorerer du. 

Annonse

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

I natt fikk han krav fra NAV pm bidragstøtte, det kjefta han på meg for fordi den kom nå midt i ferien. Jeg spurte og etter en ting på den lokale byttegruppa og det var galt i følge han. Det siste han skrev var kor tid jeg skulle bytte navn, jeg svarte etterkvart og han skrev bare få det gjort. Kjenner at dette gjør meg så sliten. Vi gikk fra hverandre i januar og er enda ikke skilt. 

Min erfaring sier meg at din eks ikke er normal..Det er iallfall nok til at jeg ville undersøkt og lest meg o på personlighetsforstyrrelse.  Det er viktig å skille mellom en vanlig drittsekk og en "syk" drittsekk. Er det mønster i reaksjoner hos han feks. Med det mener jeg om han alltid vil respondere på et gitt ting/når du måtte påpeke noe på samme måte hver gang så og si. Det kan være du tar opp noe og han adresserer det rett tilbake til deg..

LexS skrev (1 time siden):

Min erfaring sier meg at din eks ikke er normal..Det er iallfall nok til at jeg ville undersøkt og lest meg o på personlighetsforstyrrelse.  Det er viktig å skille mellom en vanlig drittsekk og en "syk" drittsekk. Er det mønster i reaksjoner hos han feks. Med det mener jeg om han alltid vil respondere på et gitt ting/når du måtte påpeke noe på samme måte hver gang så og si. Det kan være du tar opp noe og han adresserer det rett tilbake til deg..

Ja, jeg veit ikke 🤔 da vi bodde under samme tak kritiserte han meg for alt mulig, hvordan jeg gjorde ting, at jeg ikke lukka døra etter meg, at jeg måtte gjøre slik og slik, at jeg ikke laga maten på rett måte, at jeg ikke ga han nok oppmerksomhet +++. Og nå er det på ann igjen med kritisering og kontroll (det jeg spurte om på byttegruppa var om noen hadde avkapp av tre til overs i tilfelle guttene vil snekre litt (typisk en liten båt, skrin etc. ,)., fikk beskjed fra eksmann at jeg kunne ikke spør om slikt, snekre gjorde de hos han og jeg måtte huske på at nå leier jeg og kan ikke gjør som jeg vil. Men om de snekrer litt utenfor huset vårt så trur jeg ikke leier reagerer på det. Vi bor på gård og ungene deres driver på å bygger hytte og snekrer hele tiden. HI

LexS skrev (1 time siden):

Ja, han tar det opp og adresserer tilbake til meg. Nå i sommer skulle de over til han en mandag (istedenfor søndag). Det var fordi jeg hadde egentlig et ærend mandag som ikke ble noe av og han egentlig skulle bort den helga som ikke ble noe av. Jeg spurte han då fint om ungene skal komme søndag eller mandag, og fekk slengt tilbake at jeg kunne ikke forandre avtaler slik. Men det var jo ikke slik ment, og svarte bare at mandag var helt fint så fikk vi en dag ekstra sammen. Må verkelig tenke over hvordan jeg ordlegger meg i kommunikasjonen og til og med da kan ting bli vrengt på. HI

Hold deg til avtalen nøyaktig, kommuniser kun på email, og helst ikke mer enn en gang per mnd eller sjeldnere, sms og telefonsamtaler KUN hvis det er fare for liv og helse.
Har brukt tre år på litt av det du beskriver før jeg fikk instruks fra psykologen på dette 🙏 

Anonymkode: dc7dc...b00

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Du bestemmer vel ditt eget navn? 

Mamma beholdt navnet etter skilsmisse. Farmor også, da hun skilte seg. Han har ingenting med det å gjøre.  

Anonymkode: d33e9...6cd

Anonym bruker skrev (På 27.7.2024 den 14.42):

Du bestemmer vel ditt eget navn? 

Mamma beholdt navnet etter skilsmisse. Farmor også, da hun skilte seg. Han har ingenting med det å gjøre.  

Anonymkode: d33e9...6cd

Nei,det er mye han egentlig ikke har noe med som han legger seg borti. HI

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei,det er mye han egentlig ikke har noe med som han legger seg borti. HI

Du må skjerme deg selv. Svar kun på meldinger som har med samarbeid om barna å gjøre. Sett grenser for deg selv, han legger seg opp i dine ting fordi han er vant med å herse med deg og fordi du lar han få lov. 

"Jeg tror du glemmer litt at vi er skilt, og av gammel vane sender meg masse meldinger om ting du ikke lenger har noe med. For å bli kvitt denne (u)vanen kommer jeg fra nå av bare svare på meldinger som har med samarbeidet at barna å gjøre. Så får du ikke svar vet du hvorfor, og kan gå videre med egne gjøremål."

En sånn melding sender du neste gang han sender en melding hvor han legger seg i ting han ikke har noe med. Da har du skriftlig at du har gitt han en skikkelig begrunnelse, så han trenger ikke bli sur, også slutter du å svare på alt maset hans.

Anonym bruker skrev (På 27.7.2024 den 12.37):

Ja, han tar det opp og adresserer tilbake til meg. Nå i sommer skulle de over til han en mandag (istedenfor søndag). Det var fordi jeg hadde egentlig et ærend mandag som ikke ble noe av og han egentlig skulle bort den helga som ikke ble noe av. Jeg spurte han då fint om ungene skal komme søndag eller mandag, og fekk slengt tilbake at jeg kunne ikke forandre avtaler slik. Men det var jo ikke slik ment, og svarte bare at mandag var helt fint så fikk vi en dag ekstra sammen. Må verkelig tenke over hvordan jeg ordlegger meg i kommunikasjonen og til og med da kan ting bli vrengt på. HI

Men hvorfor sender du en slik melding når dere har endret den opprinnelige avtalen til et unntak for akkurat dette tilfellet? Greit, ditt ærend ble endret og hans helgeplaner ble endret, men i utgangspunktet hadde dere jo laget en avtale om at akkurat denne helga endrer vi fra søndag til mandag. Da ville jeg forholdt meg til det, og ikke sendt melding for å spørre om avtalen fremdeles gjelder eller om vi skal endre på det som er avtalt. Og svaret ditt om at du får en ekstra dag sammen med ungene kan også virke provoserende om en tolker det med feil briller. 

Jeg sier ikke at eksmannen din ikke er ugrei, for det er mye som tyder på det, men at du bør være mer tydelig i kommunikasjonen, forholde deg til avtaler som er gjort og i det hele tatt ha minst mulig med han å gjøre. Ikke legg opp til at han skal kunne krangle på noe. 

Anonymkode: 86a02...137

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men hvorfor sender du en slik melding når dere har endret den opprinnelige avtalen til et unntak for akkurat dette tilfellet? Greit, ditt ærend ble endret og hans helgeplaner ble endret, men i utgangspunktet hadde dere jo laget en avtale om at akkurat denne helga endrer vi fra søndag til mandag. Da ville jeg forholdt meg til det, og ikke sendt melding for å spørre om avtalen fremdeles gjelder eller om vi skal endre på det som er avtalt. Og svaret ditt om at du får en ekstra dag sammen med ungene kan også virke provoserende om en tolker det med feil briller. 

Jeg sier ikke at eksmannen din ikke er ugrei, for det er mye som tyder på det, men at du bør være mer tydelig i kommunikasjonen, forholde deg til avtaler som er gjort og i det hele tatt ha minst mulig med han å gjøre. Ikke legg opp til at han skal kunne krangle på noe. 

Anonymkode: 86a02...137

Skrev ikke at jeg da får en ekstra dag med ungene, det var bare noe jeg tenkte 🙈 men enig med deg i at jeg alltid skal holde avtaler og ikke forandre på noe. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Skrev ikke at jeg da får en ekstra dag med ungene, det var bare noe jeg tenkte 🙈 men enig med deg i at jeg alltid skal holde avtaler og ikke forandre på noe. 

Skjønner at du ønsker å ha en normal kommunikasjon med han, men det ser ikke ut til å gå an. Så ikke snakk med han om noe annet enn barna. Jeg skjønner det er kjipt og kan være vanskelig, men du må bare sette de grensene for deg selv 

Anonymkode: 05836...606

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...