Gå til innhold

Hvor ofte bør man skifte ut overmadrassen ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De sier vel hvert 5 år. Har hatt min i 8 år nå. Lukter hva da? Kan ikke si at jeg lukter noe fra min, men jeg har madrassbeskytter over overmadrassen og.

Anonymkode: 4b1ca...c48

Jeg angrer sånn på at jeg ikke brukte madrassbeskytter. 

Trekket kan ikke taes av madrassen 

Lukter svette 😔

Anonymkode: 4e401...0bb

Jeg angrer sånn på at jeg ikke brukte madrassbeskytter. 

Trekket kan ikke taes av madrassen 

Lukter svette 😔

uff, da hadde jeg byttet den ut, det hadde jeg ikke orket. Jeg kan absolutt anbefale madrassbeskytter neste gang. Katten min tissa i senga, og det trakk ikke gjennom beskytteren. Men jeg  kan og ta av trekket på overmadrassen og vaske det og, hvis det skulle være nødvendig.

uff, da hadde jeg byttet den ut, det hadde jeg ikke orket. Jeg kan absolutt anbefale madrassbeskytter neste gang. Katten min tissa i senga, og det trakk ikke gjennom beskytteren. Men jeg  kan og ta av trekket på overmadrassen og vaske det og, hvis det skulle være nødvendig.

Ja, er det jeg også tenker.

Godt å høre gode erfaringer med madrassbeskytter 

5. -7. år har jeg hørt.

Men en madrassbeskytter er gull, den vasker jeg på 60 grader sammen med sengetøyet. Orker ikke sånn plast/tissebeskytter da, det synes jeg er klamt, men en beskytter i bomull, litt tykkere enn et vanlig laken.

Begynte med det da ungene var små og det ble morsmelk, gulp og div gris i senga 🙈

Du kan prøve tekstilrens da, ville prøvd det før jeg byttet. Rens den du har og bruk beskytter fra nå av så varer den en stund til.

Anonymkode: 8ce33...c3f

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, er det jeg også tenker.

Godt å høre gode erfaringer med madrassbeskytter 

Jeg har bare en billig, ikke sånn vanntett, men den fungerer veldig bra.

Vår er også 6-7 år gammel. Er en Jensen som hører til senga. Vasker trekket et par ganger i året. Bruker ikke madrassbeskytter, da jeg synes det er klamt. 

Kjøp ny, med vaskbart trekk, eller kjøp deg en møbelrensemaskin. Er ikke så dyre, og vasker både senger, møbler, bilseter og tepper grundig rene. 

https://www.clasohlson.com/no/Hjem/Rengjøring/Tekstilrensere/c/2813

Anonymkode: aa200...67b

Det kommer jo an på både kvaliteten og på hvor mye man svetter og søler i senga (spising, drikking, sex, barn med uhell og omgangssyke osv) om man har vaskbart trekk eller madrass beskytter eller ikke. 

Anonymkode: ceda5...1c7

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

5. -7. år har jeg hørt.

Men en madrassbeskytter er gull, den vasker jeg på 60 grader sammen med sengetøyet. Orker ikke sånn plast/tissebeskytter da, det synes jeg er klamt, men en beskytter i bomull, litt tykkere enn et vanlig laken.

Begynte med det da ungene var små og det ble morsmelk, gulp og div gris i senga 🙈

Du kan prøve tekstilrens da, ville prøvd det før jeg byttet. Rens den du har og bruk beskytter fra nå av så varer den en stund til.

Hvordan renser jeg den da? 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vår er også 6-7 år gammel. Er en Jensen som hører til senga. Vasker trekket et par ganger i året. Bruker ikke madrassbeskytter, da jeg synes det er klamt. 

Kjøp ny, med vaskbart trekk, eller kjøp deg en møbelrensemaskin. Er ikke så dyre, og vasker både senger, møbler, bilseter og tepper grundig rene. 

https://www.clasohlson.com/no/Hjem/Rengjøring/Tekstilrensere/c/2813

En sånn maskin koster jo like mye som en ny madrass...?

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Hvordan renser jeg den da? 

Det finnes sprayer/vaskemidler til å ha på, eller du kan leie en møbel/tepperenser hos fargehandelen.

Annonse

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Koster 250 kr å leie på Jernia

https://www.jernia.no/praktisk-hjem/rengjøring-og-vaskeutstyr/tepperenser-og-tilbehør/tepperenser/hagerty-tepperenser-med-ergonomisk-håndtak-for-tepper-og-møbler/p/58018572

Blir det optimalt? 

Vil bare kjøpe ny madrass jeg egentlig 

Ja, det koster litt, men du kan ha den i mange år, og rense hele familens madrasser, gulvtepper, sofaer, bilseter+++
I det lange løp er det langt billigere, og bedre for miljøet, å rengjøre og vedlikeholde det man har, enn å kjøpe nytt hver gang senga eller andre møbler er litt ufresh.  
Du får også leid slike maskiner for en mindre sum. Da slipper du både innkjøpspris og at den tar opp lagringsplass. 

Overmadrasser kan fort lukte surt altså. Jeg kjøpte en dritdyr svane sist som er ekstra polstret og avtagbar. Den har glidelås som går hele veien så jeg vasker halve av gangen. Hatt den i ti år nå, vasker den seks ganger i året. Jeg er ekstremt sensitiv på lukt og får noia av den sure lukta som kommer fra overmadrasser. 

Anonymkode: 8eb80...2af

Overmadrasser kan fort lukte surt altså. Jeg kjøpte en dritdyr svane sist som er ekstra polstret og avtagbar. Den har glidelås som går hele veien så jeg vasker halve av gangen. Hatt den i ti år nå, vasker den seks ganger i året. Jeg er ekstremt sensitiv på lukt og får noia av den sure lukta som kommer fra overmadrasser. 

Helt enig.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Har aldri opplevd sur lukt i overmadrasser. Da må man virkelig svette mye og dusje sjelden? Man har jo både madrassbeskytter og laken på oppå?

Anonymkode: 30134...a92

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Har aldri opplevd sur lukt i overmadrasser. Da må man virkelig svette mye og dusje sjelden? Man har jo både madrassbeskytter og laken på oppå?

Vel. Jeg kjenner den lukta overalt. Ikke alle har nok like god luktesans som meg da, men sur pute og overmadrass har jeg opplevd ganske mange steder. Du lurer deg selv om du tror egen seng ikke lukter. Madrassbeskytter er forøvrig drit klamt. Bedre å investere i skikkelig overmadrass som kan vaskes. Lufte og møbelrenser hjelper lite. De må vaskes og tørkes hurtig for å unngå den lukta. 

Vel. Jeg kjenner den lukta overalt. Ikke alle har nok like god luktesans som meg da, men sur pute og overmadrass har jeg opplevd ganske mange steder. Du lurer deg selv om du tror egen seng ikke lukter. Madrassbeskytter er forøvrig drit klamt. Bedre å investere i skikkelig overmadrass som kan vaskes. Lufte og møbelrenser hjelper lite. De må vaskes og tørkes hurtig for å unngå den lukta. 

Min madrassbeskytter er ikke klam i det hele tatt.

Madrassbeskytter kan godt være i 100% bomull. Det er ikke tisselaken vi snakker om.

Anonymkode: 05ad6...733

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har også super luktesans. Sure puter har jeg vært borti da. Jeg vet at egen seng ikke lukter, da hadde den blitt byttet ut.

Madrassbeskytter er jo ikke klamt. Bruker ikke tisselaken altså, men sånn litt tykk madrassbeskytter som er i stoff. Du skal svette bra mye for å stinke ned overmadrass gjennom laken og den altså. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...