Gå til innhold

Flyskrekk - Kan noen snakke litt fornuft til meg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det du gruer deg til? Er det om flyet skal falle ned, turbulens eller annet? 

Anonymkode: 2db5b...ed0

At vi skal styrte, basically.

At det blir brann, at det oppstår en situasjon som skaper panikk. Tanken på at vi ikke kommer oss unna dersom noe skulle skje.

Har opplevd teknisk svikt i lufta en gang. Det gikk jo helt fint, men den tiden oppe i lufta før vi landet trygt var helt jævlig. Livredd for å oppleve det sammen med barna, og at det ikke går bra denne gangen. 

HI

Anonymkode: 2131a...23c

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

At det blir brann, at det oppstår en situasjon som skaper panikk. Tanken på at vi ikke kommer oss unna dersom noe skulle skje.

Har opplevd teknisk svikt i lufta en gang. Det gikk jo helt fint, men den tiden oppe i lufta før vi landet trygt var helt jævlig. Livredd for å oppleve det sammen med barna, og at det ikke går bra denne gangen. 

HI

Nå er det heldigvis svært sjeldent at et fly faller ned. En ting å tenke på er også at pilotene som sitter fremst ikke vil dø så de vil gjøre alt de kan for å få deg og din familie trygt ned. 

Drivstoffet fly bruker nå er mindre eksplosiv enn før så dermed er i værste fall blitt mulig å overleve et fly krasj. 

Jeg ville også sett noen videoer om hvorfor turbulens oppstår, for dette er ganske normalt å oppleve, ikke farlig men hjelper sjeldent en som har flyskrekk. Jeg reiser ofte til Alanya så jeg vet at når flyet begynner å riste så har vi passert Taurus-fjellene og er snart fremme. 

Anonymkode: 2db5b...ed0

Annonse

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

HI

Ok, det er basically større kjangs for at du krasjer med bil, basically. 

Anonymkode: 448ad...8a5

Statistisk sett er fly den tryggeste måten å komme seg frem på. Og de fleste flyulykker som skjer, er ved takeoff og landing, men da er en jo ganske nærme bakken, så fallet blir ikke stort. 

Og turbulens kan du lage en «simulator» hjemme. Fyll en flakse halvfull med vann. Sett på korken og hold flaska horisontalt i hendene. Deretter beveger du hendene rolig frem og tilbake. Flaksa beveger seg bare litt, men vannet inni skvulper og bølger. Så faren for at turbulens skader flyet er minimal, men det er lurt å ha på setebeltet inni flyet.

Jeg har selv flyskrekk og velger så ofte jeg kan et sete ved midtgangen. Da ser jeg lettere crewet. Ser de rolige ut/kjeder seg/blid og glad, hjelper det på å roe nervene.

Anonymkode: 436b7...fe8

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Statistisk sett er fly den tryggeste måten å komme seg frem på. Og de fleste flyulykker som skjer, er ved takeoff og landing, men da er en jo ganske nærme bakken, så fallet blir ikke stort. 

Og turbulens kan du lage en «simulator» hjemme. Fyll en flakse halvfull med vann. Sett på korken og hold flaska horisontalt i hendene. Deretter beveger du hendene rolig frem og tilbake. Flaksa beveger seg bare litt, men vannet inni skvulper og bølger. Så faren for at turbulens skader flyet er minimal, men det er lurt å ha på setebeltet inni flyet.

Jeg har selv flyskrekk og velger så ofte jeg kan et sete ved midtgangen. Da ser jeg lettere crewet. Ser de rolige ut/kjeder seg/blid og glad, hjelper det på å roe nervene.

Takk for gode tips fra deg og dere andre!

Nå er det jo meldt dårlig vær i morgen, så det gjør meg ekstra nervøs.

Jeg følger også alltid med på flypersonalet, og der syns jeg SAS er gode. Jeg flydde med et annet selskap for en tid siden, og flyvertinnene sto og snakket opprørt sammen store deler av flyturen.

De var sikkert opprørt over noe annet, men jeg, som har flyskrekk, tenkte selvsagt at det handlet om flyturen. Det er et minstekrav synes jeg - at flypersonell tar høyde for at ikke alle er like trygge i fly og at de opptrer profesjonelt.. 

HI

Annonse

Hi: Jeg var redd for å fly tidligere, men med årene og en del mer flyving så har jeg blitt mer vant og dermed ikke så redd som jeg var. Jeg fikk tips om å laste ned flight-radar på mobilen, og se alle flyene som er i luften samtidig - over hele verden. Og tenke: Hvor ofte skjer det en ulykke ombord i et fly? Dette funket for meg, og er det beste tipset jeg har fått. 

Anonymkode: fd3e4...ed1

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for gode tips fra deg og dere andre!

Nå er det jo meldt dårlig vær i morgen, så det gjør meg ekstra nervøs.

Jeg følger også alltid med på flypersonalet, og der syns jeg SAS er gode. Jeg flydde med et annet selskap for en tid siden, og flyvertinnene sto og snakket opprørt sammen store deler av flyturen.

De var sikkert opprørt over noe annet, men jeg, som har flyskrekk, tenkte selvsagt at det handlet om flyturen. Det er et minstekrav synes jeg - at flypersonell tar høyde for at ikke alle er like trygge i fly og at de opptrer profesjonelt.. 

HI

Jeg er meged fornøyd med SAS. 90% av flyturene mine er med de og det er mye pga crewet. Alltid blide, glad og ordentlige. Eneste negative holdninger jeg har opplevd med de, er at de kan se ut som de kjeder seg, men det er bare positivt for min del. 😆

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hi: Jeg var redd for å fly tidligere, men med årene og en del mer flyving så har jeg blitt mer vant og dermed ikke så redd som jeg var. Jeg fikk tips om å laste ned flight-radar på mobilen, og se alle flyene som er i luften samtidig - over hele verden. Og tenke: Hvor ofte skjer det en ulykke ombord i et fly? Dette funket for meg, og er det beste tipset jeg har fått. 

Anonymkode: fd3e4...ed1

Det var lurt, gjorde det nå. 

HI

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg også 

Anonymkode: 15433...74e

Siden du har erfaring med flyskrekk, da vet du at ulike ting hjelper forskjellig mennesker. Hi spør etter erfaringer, og noen kommer med det faktum at det er flere ulykker med bil enn med fly. For noen hjelper det å kjenne til fakta rundt katastrofetanker. For andre hjelper det ikke. Ingen her kjenner hi personlig, men de kommer likevel med noe som kan hjelpe i en slik situasjon. Å kalle det for det «dummeste argumenter noensinne» hjelper ingen.

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Siden du har erfaring med flyskrekk, da vet du at ulike ting hjelper forskjellig mennesker. Hi spør etter erfaringer, og noen kommer med det faktum at det er flere ulykker med bil enn med fly. For noen hjelper det å kjenne til fakta rundt katastrofetanker. For andre hjelper det ikke. Ingen her kjenner hi personlig, men de kommer likevel med noe som kan hjelpe i en slik situasjon. Å kalle det for det «dummeste argumenter noensinne» hjelper ingen.

Man kan dø i en flystyrt uansett hvor farlig det er å kjøre bil. Det er ikke relevant.

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Man kan dø i en flystyrt uansett hvor farlig det er å kjøre bil. Det er ikke relevant.

Jo, det er det. Tenker man rasjonelt og praktisk, kan det hjelpe å tenke på det. 

Anonymkode: af8d7...bba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...