Gå til innhold

Halal kylling i Norge

Anbefalte innlegg

Det er en artikkel i Aftenposten i dag hvor det står at produksjonen av halal kylling skal flyttes fra Elverum til Østfold fra 1. september.
Nortura produserer årlig 2.400 tonn halal kylling.

Dette klager muslimsk råd mot.
Nortura sier de skal fortsette å produsere som tidligere, men muslimsk råd vil gjerne få inspisere produksjonslokalene og rutinene for å opprettholde halal godkjenningen noe de ikke får.

Bare for å ha sagt det, jeg har ikke noe i mot muslimer.

I denne artiklene er det flere ting jeg reagerer på.

Hvorfor det skal være så himla vanskelig for Nortura å la en inspektør fra muslimsk råd ta en titt på anlegget.
Det burde da være en enkel sak.

Den andre tingen jeg reagerer på er at Nortura produserer det meste av kyllingen her i landet og alle produseres likt.
Det vil si at det meste av kyllingen som selges i Norge er halal, og dermed velsignet av en muslimsk leder.
Det er 190.000 muslimer i Norge, det vil si ca 3,5% av befolkningen.
Hvorfor skal de 96,5% av befolkningen som ikke er muslimer bli pålagt å spise kylling som er velsignet av en religiøs leder av en religion de selv ikke tilhører?

Altså, vi har religionsfrihet her i landet, man har rett til å ikke motta velsignelser fra religioner man ikke tilhører, eller ønsker å tilhøre.
Jeg ønsker å ha muligheten til å velge kylling som ikke er velsignet.

I Norge er det for eksempel 64,6% kristne.
I kristendommen fornektes det ikke at det ikke finnes andre guder, men den sier at deres gud er den eneste sanne gud, og man bare skal tilbe den guden.
Hvorfor skal disse bli pålagt å spise kylling velsignet i navnet på en gud de mener er falsk?

https://www.aftenposten.no/norge/i/qPPe01/islamsk-raad-norge-trekker-halal-godkjenning-tusenvis-av-muslimer-kan-staa-uten-kylling

Anonymkode: 6c3c1...d0d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448843-halal-kylling-i-norge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du mener du smaker velsignelse? At det forringer maten? Da tror du hardere enn de fleste muslimer.

Anonymkode: ee554...564

Selvfølgelig ikke.
Men skjønner ikke hvorfor 3,5% av befolkningen skal bestemme at kylling som selges i Norge skal være velsignet med deres religion.

Akkurat som at vil ha halal kylling må jeg kunne få velge kylling som ikke er halal

Det er ikke veldig mange muslimer i Norge, men mange nok til at det er et barn i nesten alle klasser.

Det at all kylling er halal gjør det veldig enkelt for oss å servere de mat de kan spise i f.eks en bursdag. 

Jeg ser overhodet ikke problemet. Derimot ser jeg at det forenkler ting veldig. 

Anonymkode: bc381...158

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

På hvilken måte påvirker det kyllingen at den er velsignet? Tror du ikke på Allah så betyr det vel ingenting. 

Snakk om å konstruere opp problemer. 

Anonymkode: bab56...845

"På hvilken måte påvirker det klær at de er skapt av barnearbeidere?", "på hvilken måte påvirker det bomull at det er plukket av slaver?". For et merkelig argument.

Anonymkode: a005f...71f

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

"På hvilken måte påvirker det klær at de er skapt av barnearbeidere?", "på hvilken måte påvirker det bomull at det er plukket av slaver?". For et merkelig argument.

Seriøst? Du sammenligner velsigning med barnearbeid. Takk og farvel. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Seriøst? Du sammenligner velsigning med barnearbeid. Takk og farvel. 

Nei. Jeg skrev at argumentet var usselt. Jeg skrev ikke "la oss jevnføre barnearbeid og velsignelse". Det er fullt mulig å gjøre det, for all del. Barnearbeid er noe kun barn kan utsettes for, velsignelse er noe som kan gies alle. Barnearbeid er som regel under tvang, velsignelse, vel... det skal jo ikke være under tvang. Men det skjer jo under tvang som det er nå. Det blir heldigvis slutt på det. Akkurat som det ble slutt på barnearbeid. Håper du holder kjeft slik du nå har lovet, for da slipper vi flere slike usle argumenter.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er en artikkel i Aftenposten i dag hvor det står at produksjonen av halal kylling skal flyttes fra Elverum til Østfold fra 1. september.
Nortura produserer årlig 2.400 tonn halal kylling.

Dette klager muslimsk råd mot.
Nortura sier de skal fortsette å produsere som tidligere, men muslimsk råd vil gjerne få inspisere produksjonslokalene og rutinene for å opprettholde halal godkjenningen noe de ikke får.

Bare for å ha sagt det, jeg har ikke noe i mot muslimer.

I denne artiklene er det flere ting jeg reagerer på.

Hvorfor det skal være så himla vanskelig for Nortura å la en inspektør fra muslimsk råd ta en titt på anlegget.
Det burde da være en enkel sak.

Den andre tingen jeg reagerer på er at Nortura produserer det meste av kyllingen her i landet og alle produseres likt.
Det vil si at det meste av kyllingen som selges i Norge er halal, og dermed velsignet av en muslimsk leder.
Det er 190.000 muslimer i Norge, det vil si ca 3,5% av befolkningen.
Hvorfor skal de 96,5% av befolkningen som ikke er muslimer bli pålagt å spise kylling som er velsignet av en religiøs leder av en religion de selv ikke tilhører?

Altså, vi har religionsfrihet her i landet, man har rett til å ikke motta velsignelser fra religioner man ikke tilhører, eller ønsker å tilhøre.
Jeg ønsker å ha muligheten til å velge kylling som ikke er velsignet.

I Norge er det for eksempel 64,6% kristne.
I kristendommen fornektes det ikke at det ikke finnes andre guder, men den sier at deres gud er den eneste sanne gud, og man bare skal tilbe den guden.
Hvorfor skal disse bli pålagt å spise kylling velsignet i navnet på en gud de mener er falsk?

https://www.aftenposten.no/norge/i/qPPe01/islamsk-raad-norge-trekker-halal-godkjenning-tusenvis-av-muslimer-kan-staa-uten-kylling

Hvis man ikke tror på det er det jo bare vissvass? Akkurat som når min mann ville døpe barna våre. Jeg tror ikke på gud. Da er det bare snakk og vann på babyens hode. Spiller det noen rolle?

Anonymkode: c6d24...def

Haha, jeg er villig til å vedde mye på at «herregud, har det noe å si da?»-holdningen hadde snudd fort om det var Jehovas vitner som forlangte å få lyst velsignelse over alle melkekyr i landet eller Smiths venner som forlangte å kontrollere at hønene legger egg i tråd med deres tro.

Anonymkode: f7b47...00b

Haha, jeg er villig til å vedde mye på at «herregud, har det noe å si da?»-holdningen hadde snudd fort om det var Jehovas vitner som forlangte å få lyst velsignelse over alle melkekyr i landet eller Smiths venner som forlangte å kontrollere at hønene legger egg i tråd med deres tro.

Hvorfor det? 

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nei, de må gjerne velsigne så mye de orker. Det gjør ingen forskjell. Så lenge regler overholdes (om hvordan noe skal slaktes riktig) må gjerne alle religioner velsigne så mye de orker, men de får sørge for det selv. Det kan ikke pålegges slakteriene å betale for det.

Anonymkode: c6d24...def

Jeg mener all overtro burde vært utelukket fra matproduksjon!

Vi trenger vel flere vegetarianer så dette er jo en fantastisk mulighet....her burde myndigheten kommet inn og satt et forbud mot halal (både import og produksjon) så kan vi få en stjerne i boken når det gjelder å nå klimamål med 3,5% flere som avstår fra å spise kjøtt.

Anonymkode: 44ca0...bcc

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke, det er derfor jeg spør. 

Fordi veldig mange utviser en veldig stor toleranse og forståelse ovenfor islam og muslimer, mens de samtidig håner og helst vil bli kvitt andre religioner. Har du virkelig ikke fått med deg det?

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Fordi veldig mange utviser en veldig stor toleranse og forståelse ovenfor islam og muslimer, mens de samtidig håner og helst vil bli kvitt andre religioner. Har du virkelig ikke fått med deg det?

Nei, det har jeg virkelig ikke. Min erfaring er at de ikke-troende ikke skiller på religioner. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det har jeg virkelig ikke. Min erfaring er at de ikke-troende ikke skiller på religioner. 

Joda det gjør de. Islam behandler de som forlater islam minst like dårlig som Jehovas vitner, men de får beholde statsstøtten, selv om dette var grunnen til Jehovas vitner mistet sin støtte. 

I noen land blir man i værste fall drep om man forlater islam. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/yV1g/derfor-er-det-vanskelig-for-muslimer-aa-forlate-islam

Jeg er mot begge, men synes det er merkelig at vi ikke har likhet for loven....

Anonymkode: 44ca0...bcc

Vel, det er virkelig ikke min erfaring. Muslimer og islam skal man forstå seg på og tilrettelegge for, andre religiøse er bare dumme, enkle mennesker med vrangforestillinger.

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

På hvilken måte påvirker det kyllingen at den er velsignet? Tror du ikke på Allah så betyr det vel ingenting. 

Tja, tror du muslimene ville spist kylling velsignet av en kristen prest da? 

Anonymkode: 2ecf4...08a

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Du er vel klar over at de helst ønsker en "ordentlig" halalslaktning. ikke bare det dr får her i Norge?

Anonymkode: 883f2...ca0

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Tja, tror du muslimene ville spist kylling velsignet av en kristen prest da? 

Anonymkode: 2ecf4...08a

Forskjellen er tro.

Tror du ikke spiller det ingen rolle, tror du spiller det en rolle.

Anonymkode: bc381...158

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...