Gå til innhold

Hvor teit er dette? Bryllup

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Om de skriver at de ikke ønsker gave blir det jo litt annerledes.  Da er det kanskje litt enklere komme for et kakestykke eller to. 

Anonymkode: 0ab97...fe3

Ja, lavterskel må gå begge veier. Heier på anledninger hvor folk kan møtes uavhengig lommebok. 

Anonymkode: ebc70...476

Fortsetter under...

Det handler jo litt om hva som er vanlig i området også. Her jeg er fra er det helt normalt med bryllup på den størrelsen,  og at gjestene tar med seg egen drikke. Ikke en sjel som synes det er rart. Tror heller tvert i mot det ville blitt snakk dersom noen begynte å ha åpen bar, og folk viste de egentlig ikke hsr råd til det. Greit nok å nedskalere  bryllupet,  noen har jo ikke slike store, men det er absolutt det mest vanlige.

(Noen har riktignok hatt åpen bar, da med hjemmebrent.  Ikke min favoritt. Er heldigvis lenge siden nå! Jeg foretrekker helt klart å ta med eget!)

Så kjør på HI, gjør som du vil. Det er kjempe koselig med slike store bryllup ❤️

Anonymkode: 54a21...546

Jeg er ikke begeistret for bryllup der gjestene blir delt inn i a-lag og b-lag.  

Jeg synes samme regler må gjelde for alle gjestene.  Spesielt dersom noen av gjestene må reise langt er det kjipt å skulle gå i kirken, ha mange timer å slå i hjel og så komme til kaffe og kaker sent på kvelden.  

Trenger du å invitere 120 personer?  Har du tenkt alternativt?  Kan dere f.eks. invitere bare familie + forlovere i bryllupet og så invitere til vennefest helgen etterpå?  

Jeg har også vært i bryllup arrangert som kurvfest.  Veldig vellykket.  Både brud og brudgom var godt voksne.  De gjorde det helt klart at de hadde alt de ønsket seg.  De ba derfor gjestene om å ta med en rett hver, heller enn gaver.  Festen var super.  

Angående alkohol må du se an gjestene.  Det vanskelige med bryllup er at gamletanten din som er 87 år og avholds er på samme fest som han du var på russebil med... Ikke alle klarer å begrense alkohol-inntaket.  

Bryllupet skal være kjekt for gestene.  Mange reiser langt, skaffer barnevakt, kjøper inn fest-antrekk og gave.  Da er det kjipt hvis de må stå utenfor å vente på at middags-festen skal bli ferdig, må ta med egen drikke og ikke får noe annet enn et kakestykke å spise.  

Om jeg tilhørte b-laget ville jeg satt mye mer pris på å bli invitert på vennefest en annen dag.  Avslappet atmosfære, grilling eller pizza, kalde bobler.  

Jeg er 50, og når jeg blir invitert hjem til noen spør jeg alltid om jeg skal ta med en flaske vin, en dessert e.l. Men i utgangspunktet tenker jeg at de som inviterer bør stå for mat/drikke. Hvis ikke bør dere gjøre det klart i invitasjonene at gjestene selv må ta med det de skal drikke.  

Anonymkode: 66bc8...1d3

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke begeistret for bryllup der gjestene blir delt inn i a-lag og b-lag.  

Jeg synes samme regler må gjelde for alle gjestene.  Spesielt dersom noen av gjestene må reise langt er det kjipt å skulle gå i kirken, ha mange timer å slå i hjel og så komme til kaffe og kaker sent på kvelden.  

Trenger du å invitere 120 personer?  Har du tenkt alternativt?  Kan dere f.eks. invitere bare familie + forlovere i bryllupet og så invitere til vennefest helgen etterpå?  

Jeg har også vært i bryllup arrangert som kurvfest.  Veldig vellykket.  Både brud og brudgom var godt voksne.  De gjorde det helt klart at de hadde alt de ønsket seg.  De ba derfor gjestene om å ta med en rett hver, heller enn gaver.  Festen var super.  

Angående alkohol må du se an gjestene.  Det vanskelige med bryllup er at gamletanten din som er 87 år og avholds er på samme fest som han du var på russebil med... Ikke alle klarer å begrense alkohol-inntaket.  

Bryllupet skal være kjekt for gestene.  Mange reiser langt, skaffer barnevakt, kjøper inn fest-antrekk og gave.  Da er det kjipt hvis de må stå utenfor å vente på at middags-festen skal bli ferdig, må ta med egen drikke og ikke får noe annet enn et kakestykke å spise.  

Om jeg tilhørte b-laget ville jeg satt mye mer pris på å bli invitert på vennefest en annen dag.  Avslappet atmosfære, grilling eller pizza, kalde bobler.  

Jeg er 50, og når jeg blir invitert hjem til noen spør jeg alltid om jeg skal ta med en flaske vin, en dessert e.l. Men i utgangspunktet tenker jeg at de som inviterer bør stå for mat/drikke. Hvis ikke bør dere gjøre det klart i invitasjonene at gjestene selv må ta med det de skal drikke.  

Enig med det meste du skriver, men når man blir invitert hjem til noen så tar man vel alltid med vin eller lignende uansett? Man spør ikke om det, liksom. 

Anonymkode: a5010...c09

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Enig med det meste du skriver, men når man blir invitert hjem til noen så tar man vel alltid med vin eller lignende uansett? Man spør ikke om det, liksom. 

Hvis jeg er invitert på middag til noen en lørdag kveld tar jeg alltid med noe (blomster, vin, e.l). Hvis jeg skal hjem til familie/venner som bor i nærheten tar jeg ikke nødvendigvis med noe som helst.  Men jeg spør.  Noen ganger blir jeg da f.eks. bedt om å ta med en liter melk, en pakke skinke eller noe annet praktisk.  

Jeg blir alltid glad når gjester gir meg blomster, konfekt, vin osv.  Men jeg blir enda mer glad hvis  noen på oppfordring fra meg tar med noe jeg har glemt å handle inn, en klase druer til ostefatet, en pakke bringebær som kan pynte opp desserten eller en flaske farris som jeg var helt sikker på at jeg hadde i kjøleskapet.  

Om jeg trener med en venninne og hun foreslår at jeg kommer innom på kvelden på en kopp te, så tar jeg ikke nødvendigvis med meg noe som helst.  Om jeg skal i 50-årsdag tar jeg alltid med noe.  

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det kommer vel helt an på kotymen i omgangskretsen og hva slags invitasjon det er? 

Blant de jeg kjenner er det ikke vanlig å ta med noe til en vanlig middagsinvitasjon. Vi spiser sammen fordi vi syns det er hyggelig, prøver å holde kostnader nede for alle og invitasjoner går alle veier. 

Til nye bekjentskap og spesielt ved første invitasjon, tas noe med. Men ikke hver gang vi spiser sammen. 

Anonymkode: 569b7...b7b

Annonse

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Vi hadde åpen bar, men med enkle løsninger. En sort øl, en sort cider ( handlet i Sverige ), min far skaffet hjemmebrent og vi kjøpte ulike drinkmixer. Var 120 stk i bryllupet. 

Serverte også baylies/amarulla/cognac til kaffen. 

Anonymkode: bb4f2...ccc

Hjemmebrent 😱

Hadde foretrukket å ha med egen drikke framfor å bli servert hjemmebrent, selv om begge varianter havner i kategorien ultra-harry.

Anonymkode: 9b3b4...8b4

Hahaha, hadde jeg fått hjemmebrent i et bryllup hadde jeg virkelig begynt å lure 😉

Men der kommer vel de lokale forskjellene frem.

Jeg bor på sørlandet, og jeg tror knapt noen brenner selv. Sikkert annerledes andre steder i landet (Trøndelag? 🙈)

Vet det i noen omgangskretsen er vanlig å invitere både 100 og 200 stykker, hele nabolag og venners venner. Da serveres store gryteretter. Mulig det er i nord, samene? Høres veldig koselig ut ihvertfall.

Men å rangere gjestene i A og B lag, det synes jeg ikke om. Enten har man mange gjester på budsjett, eller få gjester og alt inkludert synes jeg. Men alle som et invitert må få være med på alt.

Anonymkode: 6d95a...1f6

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vet det i noen omgangskretsen er vanlig å invitere både 100 og 200 stykker, hele nabolag og venners venner. Da serveres store gryteretter. Mulig det er i nord, samene?

Lite samisk bryllup i såfall 😅 Har vært i flere samiske bryllup, inkludert mitt eget, og det er vanlig å invitere mellom 1500 og 3000 gjester. Vi inviterte 2500 gjester i vårt bryllup. Mat, kake, kaffe og fri bar begge dagene. 

Anonymkode: 0ef48...d60

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Lite samisk bryllup i såfall 😅 Har vært i flere samiske bryllup, inkludert mitt eget, og det er vanlig å invitere mellom 1500 og 3000 gjester. Vi inviterte 2500 gjester i vårt bryllup. Mat, kake, kaffe og fri bar begge dagene. 

2500 gjester? Hvorfor?

Må bare spør; hva er problemet med hjemmebrent/hjemmebrygget? Jeg har smakt mye godt som er hjemmelaget. Jeg har også smakt mye høgg i studietida lava av fattige studenter, men i voksen alder har jeg bare smakt godsaker laget på ordentlig vis. Hvis noen hadde tilbydd hjemmelaga til brylluppet, hadde jeg glatt svart ja. (Etter å ha smakt at de lager skikkelig og ikke som i studenttida)

Anonymkode: 03667...2fa

2500 gjester med full bevertning med mat og fri bar? Hvordan i all verden har folk råd til det? Veldig nysgjerrig på hva bryllupet deres egentlig kostet..?

Anonymkode: d4315...8d9

Annonse

Anonym bruker skrev (På 24.7.2024 den 18.35):

Vi driver og planlegger bryllup, men vi har store familier og et stort nettverk, så vi tenker å kun ha nærmeste familie og forlovere til middag, og resten av flokken til kaffe og kake og selvfølgelig festen etter. 

Men, hvor teit er det å si at de som ønsker mer alkohol kan ta det med seg selv? Vi står selvfølgelig for alkoholfrie alternativer som brus og bobler, men også velkomstdrink, cognac og baileys til kaffen. Og alkohol til gjestene under middagen. 

Her vi bor er det relativt vanlig med den måten å gjøre det på, men så har jeg googlet og kommet inn på Kvinneguiden, og der er det jo nærmest en dødssynd å ikke ha åpen bar. Med våre 120 gjester vil det ta mange år å spare opp til det, og vi vil jo bare gifte oss innen noen år. Hva tenker dere? Håper på ærlige svar. 

Anonymkode: 8fb97...7e8

Helt greit sånn du skisserer. Det er vanlig. 

Anonymkode: eb75d...1fd

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

2500 gjester med full bevertning med mat og fri bar? Hvordan i all verden har folk råd til det? Veldig nysgjerrig på hva bryllupet deres egentlig kostet..?

Maten var bryllupsgave fra foreldrene våre. Bidos. Drikke til maten var saft eller vann. Og så var det kaker og kaffe. De fleste i bygda bidro med å bake kaker (er vanlig at alle stiller opp når det er bryllup). Ingen alkohol før barna dro og barna / de under 18 år måtte dra kl.21. Da åpnet baren. Serverte vin (rød og hvit), øl, cognac, gin og tonic, baileys og ulike typer cider. 

Budsjettet vårt var omlag 150 000 og det meste var alkohol. Betalte litt i leie av idrettshallen og noe gikk til pynt + til musikere. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Maten var bryllupsgave fra foreldrene våre. Bidos. Drikke til maten var saft eller vann. Og så var det kaker og kaffe. De fleste i bygda bidro med å bake kaker (er vanlig at alle stiller opp når det er bryllup). Ingen alkohol før barna dro og barna / de under 18 år måtte dra kl.21. Da åpnet baren. Serverte vin (rød og hvit), øl, cognac, gin og tonic, baileys og ulike typer cider. 

Budsjettet vårt var omlag 150 000 og det meste var alkohol. Betalte litt i leie av idrettshallen og noe gikk til pynt + til musikere. 

Har hørt at i mange samiske bryllup får man mer i pengegave fra gjestene enn det selskapet koster, og selv om man går noe i "minus" blir ikke selskapet så dyrt som man skulle tro siden så mange gjester gir en del i pengegaver.

Hvor mye fikk dere med så mange gjester?

Må bare spør; hva er problemet med hjemmebrent/hjemmebrygget? Jeg har smakt mye godt som er hjemmelaget. Jeg har også smakt mye høgg i studietida lava av fattige studenter, men i voksen alder har jeg bare smakt godsaker laget på ordentlig vis. Hvis noen hadde tilbydd hjemmelaga til brylluppet, hadde jeg glatt svart ja. (Etter å ha smakt at de lager skikkelig og ikke som i studenttida)

Anonymkode: 03667...2fa

Sånt rent bortsett fra at det er ulovlig uten løyve? Det smaker dritt! 

Anonymkode: ca855...e50

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Har hørt at i mange samiske bryllup får man mer i pengegave fra gjestene enn det selskapet koster, og selv om man går noe i "minus" blir ikke selskapet så dyrt som man skulle tro siden så mange gjester gir en del i pengegaver.

Hvor mye fikk dere med så mange gjester?

Vi fikk over 600 000 i penger og noen gaver i tillegg

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Da gikk dere jo godt i pluss om dere hadde et budsjett på 150.000,-

Litt synd at skikken med kjempestore same-bryllup langsomt er i ferd med å dø ut, synes det høres kjempetrivelig ut jeg. Skulle gjerne opplevd en sånn bryllupsfest.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Da gikk dere jo godt i pluss om dere hadde et budsjett på 150.000,-

Litt synd at skikken med kjempestore same-bryllup langsomt er i ferd med å dø ut, synes det høres kjempetrivelig ut jeg. Skulle gjerne opplevd en sånn bryllupsfest.

2500 gjester høres ut som ett mareritt spør du meg.

Anonymkode: 297b0...f2b

Anonym bruker skrev (På 24.7.2024 den 18.35):

Vi driver og planlegger bryllup, men vi har store familier og et stort nettverk, så vi tenker å kun ha nærmeste familie og forlovere til middag, og resten av flokken til kaffe og kake og selvfølgelig festen etter. 

Men, hvor teit er det å si at de som ønsker mer alkohol kan ta det med seg selv?

Anonymkode: 8fb97...7e8

Det er ikke teit i det hele tatt!

Menn gjør så mye dumt i fylla..

Kommuniser bare at det er for at arrangementet skal være tryggere for kvinner.

Gjør en gøy feministisk greie av det; Alle setter inn den samme summem til Kvinnegruppa Ottar som de ellers ville brukt på alkohol.

Anonymkode: 1399f...02c

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke teit i det hele tatt!

Menn gjør så mye dumt i fylla..

Kommuniser bare at det er for at arrangementet skal være tryggere for kvinner.

Gjør en gøy feministisk greie av det; Alle setter inn den samme summem til Kvinnegruppa Ottar som de ellers ville brukt på alkohol.

Anonymkode: 1399f...02c

De skal jo ha med seg alkohol. Hvorfor holder du deg ikke til innlegget i hi?

Wow! Vi gikk i kraftig minus med bryllupet vårt (men var jo heller ikke noe mål å gå i pluss). Fantastisk at dere bare brukte 150.000 på 2500 gjester. Vårt var betydelig dyrere per gjest, og vi hadde ikke fri bar. Takk for at du deler. Spennende å høre om andre tradisjoner. Visste ikke at samene hadde slike bryllupsfeiringer. Bare hørt om indiske brylluper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...