Anonym bruker Skrevet 24. juli 2024 #1 Del Skrevet 24. juli 2024 Minste er 9 år. Hun har vært en håndfull temperamentsmessig fra hun var barn, men ikke umulig. Bare kraftige følelser når følelser har vært på sin plass. Dette bedret seg rundt 5 år og hun har vært et veldig enkelt barn å ha med å gjøre siden. Veldig empatisk og omsorgsfull og får mye ros på skolen for å inkludere og se andre barn. Blid og samarbeidsvillig. Denne sommeren har hun vært så faens sur. Det skal sies at hun har en magesykdom som kan gi knip, luft, diaré og plager og hun har slitt litt mer denne sommeren. Skjønner det kan gjøre henne irritabel. Men hun har vært ekstremt morragretten og sur, også på dager magen ikke har vært et problem. Spiser knapt frokost og må omtrent tvinge i mat. Hatt alvorsprat og sagt det ikke er hyggelig for oss andre og da begynner hun å grine og sier hun ikke er sint men lei seg. Når hun er blid har jeg benyttet anledningen til å spørre hva som gjør henne lei seg, da sier hun sorry mamma, du vet jeg er sur på morgenen og det kan jeg ikke noe for. Hun er av den oppfatning at følelser kan man ikke styre. Jeg har hatt flere samtaler om at jo, man trenger ikke være sint og uhøflig selvom man er sur på morgenen. Hun er egentlig ikke noe big deal når hun er sur, hun går bare fem skritt bak oss andre med nedovermunn og tramper bestemt i bakken. Så lenge vi ikke prater til henne så er hun ikke frekk, hun er ikke frekk uoppfordret om man kan si det slik. Uansett, det legger en skikkelig demper på alle oss andre. Eldste ble tidlig prepubertal men hun var åpenbart dette, voldsomme svingninger, mer utagerende og i tillegg begynte hun å få pupper og lukte svette. Minste er flat som en pannekake og har ingen andre kroppslige tegn på pubertet. Er hun likevel prepubertal? Jeg skjønner ikke hva som skjer med henne. Anonymkode: 6392e...975 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448833-n%C3%A5r-ble-deres-datter-prepubertal/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2024 #2 Del Skrevet 24. juli 2024 Mamma har alltid sagt at jeg var et mareritt å ha med å gjøre da jeg var 9 år, fikk mensen da jeg var 11. Ikke så gøy å høre. Voksne skal tåle at barna går gjennom mye. Les alt fra Hedvig Montgomery. Jun skriver så fint om preteens bla. Anonymkode: 4ce43...1ae Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448833-n%C3%A5r-ble-deres-datter-prepubertal/#findComment-150120328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2024 #3 Del Skrevet 24. juli 2024 Ungene har utviklingstrinn hvor veldig mye skjer i kropp og sinn, og ofte kan nok følelser være vanskelig for dem å skjule/holde tilbake Jeg har alltid sagt at det er helt greit å ha en dårlig dag, være i dårlig humør osv, alle har sånne dager. Men det er ikke greit å forsure hele familien for det. Det går an å si ifra, i dag har jeg skikkelig kort lunte og er sur, jeg går på rommet mitt og hører på en lydbok og tegnet litt. På den måten skjermer man både seg selv og resten av familien for krangel og spre miner. Mine to jenter var i hver sin ende av skalaen. Hadde et utviklingstrinn i 8 års alderen med mye tenking og fundering, slet litt med seperasjonsangst og katastrofetanker. Men det gled over og hun var blid og omgjengelig hele resten av barneskolen. Puberteten kom først på ungdomsskolen og mensen sommeren hun ble 16 år. Så hun var sen. Lillesøster begynte mye tidligere. Og hun slet på en litt annen måte. Begynte når hun var rundt 10 år, fikk mensen da hun var 11, og siste to årene på ungdomsskolen var tøffe for henne. Mye grubling på hvem hun var, finne plassen sin, stilen sin, var hun skeiv osv. Hun fikk en helt ny ro da hun begynte i 9.klasse, da var det verste hormonkjøret ferdig. Men ingen av dem har vært vanskelige å "være i hus med". Aldri opplevd smelling med dører og opposisjon. Barn er veldig forskjellige. Anonymkode: af35d...7b2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448833-n%C3%A5r-ble-deres-datter-prepubertal/#findComment-150120351 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2024 #4 Del Skrevet 24. juli 2024 Begge mine begynte rundt 8 år. Eldste var ferdig da hun var rundt 20, yngste holder på enda og er 16. du har noen flotte år foran deg. Både løsrivelsen og de flotte samtalene du kommer til å ha. Du merker at de blir mer og mer modne ettersom tiden går Anonymkode: 9055c...9b0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448833-n%C3%A5r-ble-deres-datter-prepubertal/#findComment-150120491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2024 #5 Del Skrevet 26. juli 2024 Min yngste har nettopp fylt 10 og jeg synes hun har vært litt preteen siste året cirka. Følelsene fyker opp og ned, hun er mer nærtagende og følsom og mer spicy, diskuterer og kverrulerer mye mer, himler med øyne og "oh my God!!!" for alt mulig. Anonymkode: 5414d...2ea Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448833-n%C3%A5r-ble-deres-datter-prepubertal/#findComment-150121048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gladjente00 Skrevet 28. juli 2024 #6 Del Skrevet 28. juli 2024 Isdedenfor å si at det ikke er så hyggelig for dere andre at hun er så syk, du har ikke tenkt på at hun sliter med å regulere følelsene sine? Vi voksne kan jo også har dager der vi sliter litt og barn så unge kan gjerne slite med å sette ord på det. Spesielt hvis hun har startet med puperteten. Eldste startet når hun ble 10 år med hormoner og hun gråt fordi hun følte hun ikke kjente seg igjen osv. Det er mye som skjer og de starter mye tidligere nå med puperteten, mye pga det er så mye mer hormonforstyrrende produkter og mat nå enn det var før i tiden. Snakk med henne og hjelp henne med å sette ord på følelsene osv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448833-n%C3%A5r-ble-deres-datter-prepubertal/#findComment-150121634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå