Anonym bruker Skrevet 21. juli 2024 #1 Del Skrevet 21. juli 2024 Vi bor på Romerike. Vår eldste skal begynne andre året på videregående. Den linjen han virkelig ønsket å gå på har de i Ås, Sandvika og Årnes. Alle stedene er langt unna oss, han søkte likevel og kom inn i Ås. Min mor bor i Follo, og svigermor bor i Østfold. Begge begynner å bli gamle, spesielt svigermor har blitt veldig skrøpelig, og hun har egentlig ingen andre enn mannen. Vi bør derfor vurdere å flytte ned på den siden av Oslo for å kunne være nærmere våre mødre. Akkurat nå vil det også være en stor fordel for vår eldste. Vi har 2 barn til, en på barneskolen, og en på ungdomskolen. Barnet på barneskolen er ekstremt tilpasningsdyktig så det vil ikke bli noe problem med det barnet. Så var det mellomste... Mellomste har ADHD, dysleksi og lærevansker. Får veldig mye tilpasningen på skolen per i dag, mer enn hva vi vet er normalen på de fleste andre skoler. Har også problemer med å få nye venner, og vi er redd for at flytting kan ødelegge mye for dette barnet. Vi har egentlig falt ned på at vi må prioritere mellomste, eldste har selv valgt linjen og skolen selv om barnet viste om lang reisevei. Samtidig føler vi at det riktige er å prioritere barna over foreldrene våre. Hva tenker dere? Anonymkode: 16615...bfb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2024 #2 Del Skrevet 21. juli 2024 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Vi bor på Romerike. Vår eldste skal begynne andre året på videregående. Den linjen han virkelig ønsket å gå på har de i Ås, Sandvika og Årnes. Alle stedene er langt unna oss, han søkte likevel og kom inn i Ås. Min mor bor i Follo, og svigermor bor i Østfold. Begge begynner å bli gamle, spesielt svigermor har blitt veldig skrøpelig, og hun har egentlig ingen andre enn mannen. Vi bør derfor vurdere å flytte ned på den siden av Oslo for å kunne være nærmere våre mødre. Akkurat nå vil det også være en stor fordel for vår eldste. Vi har 2 barn til, en på barneskolen, og en på ungdomskolen. Barnet på barneskolen er ekstremt tilpasningsdyktig så det vil ikke bli noe problem med det barnet. Så var det mellomste... Mellomste har ADHD, dysleksi og lærevansker. Får veldig mye tilpasningen på skolen per i dag, mer enn hva vi vet er normalen på de fleste andre skoler. Har også problemer med å få nye venner, og vi er redd for at flytting kan ødelegge mye for dette barnet. Vi har egentlig falt ned på at vi må prioritere mellomste, eldste har selv valgt linjen og skolen selv om barnet viste om lang reisevei. Samtidig føler vi at det riktige er å prioritere barna over foreldrene våre. Hva tenker dere? Anonymkode: 16615...bfb Jeg tenker at du skal prise deg lykkelig dersom du opplever at ditt mellomste barn får gode tilpasninger på skolen. Det er stor sannsynlighet for at barnet ikke får det ved en ny skole. Anonymkode: b1698...b63 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150119491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2024 #3 Del Skrevet 21. juli 2024 Eldste kan vel bo hos et sett besteforeldre og hjelpe til frem til dere har mulighet til å flytte selv? Anonymkode: a6d49...19c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150119492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2024 #4 Del Skrevet 21. juli 2024 Jeg synes du tenker klokt her. Jeg ville helt klart satt (hjemmeboende mindreårige) barns trivsel foran pleie av foreldre. Anonymkode: a8eaf...8ad Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150119493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2024 #5 Del Skrevet 21. juli 2024 Man får bare en barndom, og om mellomste får god tilrettelegging og har venner nå hadde jeg aldri flyttet. Det kan være veldig ødeleggende for det barnet å måtte flytte, og de ødeleggelsene vil være med å forme resten av livet for ungdommen. Så jeg synes du tenker helt rett, oppfølging av barna er viktigere enn pleie av gamle foreldre. Dere kan gjøre mye for å hjelpe en gammel mor uten å flytte, legge tilrette for hjemlevering av mat, evt hjemmehjelp/hjemmesykepleie osv. Når det kommer til eldste er det veldig veldig mange ungdommer i dette landet som må flytte for å gå på vgs, tenk f.eks hvor langt det er mellom skolene i nordnorge... Min sønn var et år eldre enn din da han flyttet fordi han fikk lærlingeplass veldig langt hjemmefra. Så om han velger å bruke masse tid på reise hver dag, eller flytter på hybel, han har valgt det selv og klarer seg. Anonymkode: aac57...27c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150119506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2024 #6 Del Skrevet 21. juli 2024 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Eldste kan vel bo hos et sett besteforeldre og hjelpe til frem til dere har mulighet til å flytte selv? Anonymkode: a6d49...19c Vi har snakket om det. Det er et alternativ for eldste å bo hos mamma. Anonymkode: 16615...bfb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150119508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2024 #7 Del Skrevet 21. juli 2024 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Vi har snakket om det. Det er et alternativ for eldste å bo hos mamma. Anonymkode: 16615...bfb Så bra! Dere sparer husleie, og så kan dere betale ungdommen lommepenger for å hjelpe til. Problem løst for en stund Anonymkode: a6d49...19c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150119509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2024 #8 Del Skrevet 21. juli 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Så bra! Dere sparer husleie, og så kan dere betale ungdommen lommepenger for å hjelpe til. Problem løst for en stund Anonymkode: a6d49...19c Dersom barnet bor hos mamma vil barnet ha rett på borteboerstipend. Noe av det vil gå til mamma for mat og bo, noe til lommepenger og reise hjem i helgen. Anonymkode: 16615...bfb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150119512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2024 #9 Del Skrevet 21. juli 2024 Jeg har ADHD, heldigvis i kombinasjon med høy iq. Aldri i verden om jeg hadde ønsket at mitt barnebarn med samme utgangspunkt skulle lide for at jeg var blitt gammel. Den med livet foran seg er viktigst og barn med diagnosen er utsatt på så mange måter. Vi har annen infrastruktur for eldre, og mange må bo borte på videregående. Jeg var en ettertanke i mine foreldres liv og betaler fortsatt for det i førtiårene. Anonymkode: bfdb8...281 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150119523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pele Skrevet 21. juli 2024 #10 Del Skrevet 21. juli 2024 Flere eg kjenner har fått flyttet mora si til aldershjem der de selv bor. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150119546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2024 #11 Del Skrevet 22. juli 2024 Min erfaring er at flytting kan komme med noen overraskende effekter, selv hos de som er tilpasningsdyktig. Den alderen er sårbar. For min del går alltid barna foran voksne. Jeg vil snu det litt. Dere har egentlig en veldig flott mulighet ved å ha familie å spille på. Eldste har nå to potensiale steder å bo, man kan få en vinn vinn mellom to generasjoner. Ville absolutt utforsket den muligheten. Verste som kan skjer er vel at det ikke fungerer, eldste skifter linje og flytter hjem. Ingen voldsomme konsekvenser. Anonymkode: db416...085 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150119612 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2024 #12 Del Skrevet 22. juli 2024 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Min erfaring er at flytting kan komme med noen overraskende effekter, selv hos de som er tilpasningsdyktig. Den alderen er sårbar. For min del går alltid barna foran voksne. Jeg vil snu det litt. Dere har egentlig en veldig flott mulighet ved å ha familie å spille på. Eldste har nå to potensiale steder å bo, man kan få en vinn vinn mellom to generasjoner. Ville absolutt utforsket den muligheten. Verste som kan skjer er vel at det ikke fungerer, eldste skifter linje og flytter hjem. Ingen voldsomme konsekvenser. Anonymkode: db416...085 Det er et alternativ at eldste bor hos mamma. Svigermor er ikke noe alternativ da hun bor slik til at han vil bruke lengre tid til skolen derfra enn hjemmefra. Er også Svigermor som er det største problemet. Men ja, som alle andre sier her, og som også er det vi egentlig har landet på barna, i dette tilfellet mellomste går først. Så får helle Svigermor svelge den kamelen om at hun ikke ønsker fremmedfolk i huset og ikke ønsker hjemmehjelp Anonymkode: 16615...bfb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150119615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2024 #13 Del Skrevet 22. juli 2024 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Det er et alternativ at eldste bor hos mamma. Svigermor er ikke noe alternativ da hun bor slik til at han vil bruke lengre tid til skolen derfra enn hjemmefra. Er også Svigermor som er det største problemet. Men ja, som alle andre sier her, og som også er det vi egentlig har landet på barna, i dette tilfellet mellomste går først. Så får helle Svigermor svelge den kamelen om at hun ikke ønsker fremmedfolk i huset og ikke ønsker hjemmehjelp Anonymkode: 16615...bfb Min erfaring er at frykten for det ukjente er det verste. Svigermor nektet også plent å få hjemmehjelp, men det gikk så langt at skulle hun bo hjemme måtte hun. Så da ble det organisert da, også viste det seg at hun likte det 🙈 At det kom to damer med vasketjenestene sine annenhver uke ble noen av månedens høydepunkter. De var blide og hyggelige, støvsugde og vasket mens de hørte på skravlingen til svigermor. Det ble en vane at vi bestilte en bukett blomster på døren dagen de hadde vært der og hennes glede over rent hjem med nye blomster på bordet ble en positiv greie. Hjemmehjelpen tar bare overflatevask da, men når hun ble vant til det var det plutselig greit å ta inn et firma til grundig vask to ganger i året også. Anonymkode: aac57...27c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150119631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2024 #14 Del Skrevet 22. juli 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er et alternativ at eldste bor hos mamma. Svigermor er ikke noe alternativ da hun bor slik til at han vil bruke lengre tid til skolen derfra enn hjemmefra. Er også Svigermor som er det største problemet. Men ja, som alle andre sier her, og som også er det vi egentlig har landet på barna, i dette tilfellet mellomste går først. Så får helle Svigermor svelge den kamelen om at hun ikke ønsker fremmedfolk i huset og ikke ønsker hjemmehjelp Anonymkode: 16615...bfb Jeg tror og mener i grunn at både den generasjonen og vår må innse at vi kan ikke sitte rundt i enheter vi ikke er i stand til å bo i. Det dukker stadig opp nye boformer, mer sosialt, delingsøkonomi og enklere livsstil i overgangen fra helt selvstendig til litt mer skrøpelig. Vår generasjon og neste vil ikke ha dette behovet for å arve hus og oppsparte midler, det er tiden som er knapp. Håper flere bruker litt av det oppsparte og gjør seg mer selvstendig i denne fasen av livet i stedet. Anonymkode: db416...085 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150119653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2024 #15 Del Skrevet 22. juli 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tror og mener i grunn at både den generasjonen og vår må innse at vi kan ikke sitte rundt i enheter vi ikke er i stand til å bo i. Det dukker stadig opp nye boformer, mer sosialt, delingsøkonomi og enklere livsstil i overgangen fra helt selvstendig til litt mer skrøpelig. Vår generasjon og neste vil ikke ha dette behovet for å arve hus og oppsparte midler, det er tiden som er knapp. Håper flere bruker litt av det oppsparte og gjør seg mer selvstendig i denne fasen av livet i stedet. Anonymkode: db416...085 Jeg tror at det skjer en endring når vår generasjon blir gammel. Jeg kjenner virkelig ingen i min omgangskrets som mener at de skal bo i eneboligen sin til de dør. Alle er inntilt på at når ungene forlater redet og vi blir eldre så må den byttes ut med en mer lettstelt bolig. Både fordi vi selv ser at vi ikke klarer å følge opp våre besteforeldres og foreldres ønske om å hjelpe dem, og fordi vi selv ønsker å bruke vår tid og energi annerledes når vi blir gamle selv. Det er som du sier tider i endring, men det tar et par generasjoner å endre det.... Anonymkode: aac57...27c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150119690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LexS Skrevet 27. juli 2024 #16 Del Skrevet 27. juli 2024 Anonym bruker skrev (På 21.7.2024 den 21.24): Vi bor på Romerike. Vår eldste skal begynne andre året på videregående. Den linjen han virkelig ønsket å gå på har de i Ås, Sandvika og Årnes. Alle stedene er langt unna oss, han søkte likevel og kom inn i Ås. Min mor bor i Follo, og svigermor bor i Østfold. Begge begynner å bli gamle, spesielt svigermor har blitt veldig skrøpelig, og hun har egentlig ingen andre enn mannen. Vi bør derfor vurdere å flytte ned på den siden av Oslo for å kunne være nærmere våre mødre. Akkurat nå vil det også være en stor fordel for vår eldste. Vi har 2 barn til, en på barneskolen, og en på ungdomskolen. Barnet på barneskolen er ekstremt tilpasningsdyktig så det vil ikke bli noe problem med det barnet. Så var det mellomste... Mellomste har ADHD, dysleksi og lærevansker. Får veldig mye tilpasningen på skolen per i dag, mer enn hva vi vet er normalen på de fleste andre skoler. Har også problemer med å få nye venner, og vi er redd for at flytting kan ødelegge mye for dette barnet. Vi har egentlig falt ned på at vi må prioritere mellomste, eldste har selv valgt linjen og skolen selv om barnet viste om lang reisevei. Samtidig føler vi at det riktige er å prioritere barna over foreldrene våre. Hva tenker dere? Anonymkode: 16615...bfb Der har du helt rett i , det er vår jobb og ansvar når vi blir forelder. Foreldrene er strengt tatt ikke vært ansvar, selv om mange ønsker å hjelpe sine foreldre når de blir gamle. .men igjen ikke ditt ansvar. Det er bare å begynne å bearbeide og kvitte seg med dårlig samvittighet. Jeg tror ikke barn tar skade av å flytte, noen gang er det en berikelse . Det som jeg synes da de press vedr forskjellige nnner det viktigste for barn og ha foreldre som de kan gå til med alt, uten redsel for noen form for reprimande. Ta fre press og la de selv bestemme over sine liv, viktig.Dmik får man trygge og veltilpassede barn. Etter yngstemann min var ferdig med befalsskolen og pliktige var forsvaret ikke lenger aktuelt for han. Han gikk og lurte på hvorvidt han skulle søke et spesifikt studie på Blindern. Jeg sa du kan jo bare søke når du er så usikker, du trenger å begynne der.Om du begynner så kan du slutte etter dag 1. Eller du kan slutte om det er 1 dag igjen eller i det hele tatt når som helst , du bestemmer. Han begynte og har ikke angret en dag . Anonym bruker skrev (På 22.7.2024 den 11.32): Jeg tror at det skjer en endring når vår generasjon blir gammel. Jeg kjenner virkelig ingen i min omgangskrets som mener at de skal bo i eneboligen sin til de dør. Alle er inntilt på at når ungene forlater redet og vi blir eldre så må den byttes ut med en mer lettstelt bolig. Både fordi vi selv ser at vi ikke klarer å følge opp våre besteforeldres og foreldres ønske om å hjelpe dem, og fordi vi selv ønsker å bruke vår tid og energi annerledes når vi blir gamle selv. Det er som du sier tider i endring, men det tar et par generasjoner å endre det.... Anonymkode: aac57...27c Jeg kunne forstå hvordan noe press (han la på seg selv) . Så betydde det at han ikke opplevde å være presset. Flytting kan og sees på som en "utdannelse" i form av å se nye horisonter.. Jeg sier det ikke mye galt du som forelder gjør så lenge du har hjerte med det.Dette har han pratet med kompiser og de alle hadde opplevet det motsatte.. Er bare så s Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150121222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2024 #17 Del Skrevet 27. juli 2024 LexS skrev (3 minutter siden): Der har du helt rett i , det er vår jobb og ansvar når vi blir forelder. Foreldrene er strengt tatt ikke vært ansvar, selv om mange ønsker å hjelpe sine foreldre når de blir gamle. .men igjen ikke ditt ansvar. Det er bare å begynne å bearbeide og kvitte seg med dårlig samvittighet. Jeg tror ikke barn tar skade av å flytte, noen gang er det en berikelse . Det som jeg synes da de press vedr forskjellige nnner det viktigste for barn og ha foreldre som de kan gå til med alt, uten redsel for noen form for reprimande. Ta fre press og la de selv bestemme over sine liv, viktig.Dmik får man trygge og veltilpassede barn. Etter yngstemann min var ferdig med befalsskolen og pliktige var forsvaret ikke lenger aktuelt for han. Han gikk og lurte på hvorvidt han skulle søke et spesifikt studie på Blindern. Jeg sa du kan jo bare søke når du er så usikker, du trenger å begynne der.Om du begynner så kan du slutte etter dag 1. Eller du kan slutte om det er 1 dag igjen eller i det hele tatt når som helst , du bestemmer. Han begynte og har ikke angret en dag . Jeg kunne forstå hvordan noe press (han la på seg selv) . Så betydde det at han ikke opplevde å være presset. Flytting kan og sees på som en "utdannelse" i form av å se nye horisonter.. Jeg sier det ikke mye galt du som forelder gjør så lenge du har hjerte med det.Dette har han pratet med kompiser og de alle hadde opplevet det motsatte.. Er bare så s Er du full? Anonymkode: 0950b...08e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150121223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LexS Skrevet 27. juli 2024 #18 Del Skrevet 27. juli 2024 Det ble så mye rot, beklager det, sitter og skriver på en tlf som virker av og til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150121225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LexS Skrevet 27. juli 2024 #19 Del Skrevet 27. juli 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er du full? Anonymkode: 0950b...08e Nei, men tlf slo seg så vrang. Prøvde å rett opp .en, det er flaut men er klinke edru 😬 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150121226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2024 #20 Del Skrevet 27. juli 2024 LexS skrev (1 time siden): Der har du helt rett i , det er vår jobb og ansvar når vi blir forelder. Foreldrene er strengt tatt ikke vært ansvar, selv om mange ønsker å hjelpe sine foreldre når de blir gamle. .men igjen ikke ditt ansvar. Det er bare å begynne å bearbeide og kvitte seg med dårlig samvittighet. Jeg tror ikke barn tar skade av å flytte, noen gang er det en berikelse . Det som jeg synes da de press vedr forskjellige nnner det viktigste for barn og ha foreldre som de kan gå til med alt, uten redsel for noen form for reprimande. Ta fre press og la de selv bestemme over sine liv, viktig.Dmik får man trygge og veltilpassede barn. Etter yngstemann min var ferdig med befalsskolen og pliktige var forsvaret ikke lenger aktuelt for han. Han gikk og lurte på hvorvidt han skulle søke et spesifikt studie på Blindern. Jeg sa du kan jo bare søke når du er så usikker, du trenger å begynne der.Om du begynner så kan du slutte etter dag 1. Eller du kan slutte om det er 1 dag igjen eller i det hele tatt når som helst , du bestemmer. Han begynte og har ikke angret en dag . Jeg kunne forstå hvordan noe press (han la på seg selv) . Så betydde det at han ikke opplevde å være presset. Flytting kan og sees på som en "utdannelse" i form av å se nye horisonter.. Jeg sier det ikke mye galt du som forelder gjør så lenge du har hjerte med det.Dette har han pratet med kompiser og de alle hadde opplevet det motsatte.. Er bare så s Er du full? Anonymkode: 47751...8d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448803-trenger-hjelp-til-%C3%A5-sortere-tankene-litt/#findComment-150121251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå