Gå til innhold

Magevondt i sydligere strøk..

Anbefalte innlegg

Jeg er på tur til Spania hvert år og hvert eneste år opplever jeg å få skikkelig mageknip når vi er utendørs i varmen.

De første årene tenkte jeg at dette måtte komme av noe jeg hadde fått i meg på restaurant og begynte derfor å kutte ut enkelte menyer uten at det gjorde noe forskjell og nå har jeg rett og slett sluttet å spise ute. Det hjelper heller ikke.

Tingen er at når vi er ute og går/sightsing/vannparker/ALT som gjør at vi må være ute i varmen over litt tid fører til at jeg får skikkelig mageknip og må på do. Det er veldig begrensende.

Jeg har nå "konkludert" med at denne mageknipen er en stressreaksjon på varmen (da jeg mistrives VELDIG når det er for varmt) og lurer på om det er andre som opplever det samme? Og har du noen tips til hva som kan hjelpe? Utenom å droppe reiser til varmere strøk. ;) 

Anonymkode: 3eab4...252

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144448783-magevondt-i-sydligere-str%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan være varmen. Noen reagerer også veldig på varmen og kan bli uvel i magen og få hodepine og bli veldig sliten. For mange som er stresset setter det seg i magen. Om du er redd for at det er stresset, kan det i seg selv utløse det. Men det kan også være andre ting.

Drikker du kaldt vann? Flere som tror de spist dårlig mat reagerer i stedet på temperaturforskjellene. Mange kan få mageknip og løs mange av å drikke kaldt vann når de selv er veldig varme. Da blir det for stor kontrast og magen blir dårlig. Om du drikker mye kaldt vann, se om det hjelper om vannet/drikken er litt varmere når du drikker den. En annen ting er isbitene. Selv om de ikke drikker vannet fra springen, lages gjerne isbitene fra dette vannet. Bruker du mye isbiter, kan du prøve uten og se om det hjelper. Spiser du mye fløteis disse dagene, kan det være melken du reagerer på. Endring i kosthold i seg selv, kan også gi utslag f.eks. mer/mindre fiber. 

Anonymkode: f7ab3...bfc

Yngste er slik. Hun nå akklimatiseres. Korte turer ut for å bade og være i varmen to første døgn, så tåler hun mer. Aldri lange utflukter og pause to ganger i løpet av dagen. (12 til 14 og 16-17)

Hadde hun ikke villet til syden hadde vi ikke dratt men hun vil selv og så må vi voksne tilrettelegge. Får hun ikke tid til å tilpasse seg varmen så sliter hun hele ferien. Opplevelser i varmen kan vi glemme. Vi leier alltid rom med privat basseng og aldri mer enn 100 meter unna strand. 
Du må bare erkjenne at du ikke takler varme. Har du en mann? Da får han reise med ungene på opplevelser mens du holder deg i nærheten av rommet. Men, tilvenning er viktig. Noen trenger flere døgn på gradvis tilvenning. 
Jeg er good to go umiddelbart, mannen trenger ett døgn tilpassing. Minste praktiserer vi to, trolig funker ett døgn, men vi kjører forsiktig siden hun bare er 9 år. 

Anonymkode: 162a0...6d2

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...