Gå til innhold

Dere som har fått hormonbehandling for overgangsalder…🌸

Anbefalte innlegg

Håper dere kan svare på et pst spørsmål:

1. Hvilke plager hadde du, og hvilke forbedringer merker du etter at du startet med hormonbehandling? 

2. hvor ille måtte du bli før du fikk hjelp?

Føler at fastlegen min ikke tar meg seriøst og lurer på hva som må til før man begynner med hormoner. Har hørt at det er en fordel å ikke venter for lenge. 
Takk for svar. ❤️

Anonymkode: eb22a...93a

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Håper dere kan svare på et pst spørsmål:

1. Hvilke plager hadde du, og hvilke forbedringer merker du etter at du startet med hormonbehandling? 

2. hvor ille måtte du bli før du fikk hjelp?

Føler at fastlegen min ikke tar meg seriøst og lurer på hva som må til før man begynner med hormoner. Har hørt at det er en fordel å ikke venter for lenge. 
Takk for svar. ❤️

Anonymkode: eb22a...93a

Leste at legemiddelfirmaebe nok ikke klarer å levere en brøkdel av hormonplastre i 2025 heller, så det er mulig du bør vente?

Når du er hos legen så kan du si at du ønsker hormonbehandling og høre hva legen sier.

Anonymkode: 1f8c8...443

Jeg fikk det gjennom gynekologen min. Går på daglig østrogenspray. Samt progesteronkur hver tredje måned for renselse for å redusere kreftfaren. 

Plagene jeg hadde var i hovedsak hetetokter. 

Stemmer foresten at det er mangel på østrogen tilskudd. Men, dette bør ikke være grunn til at du skal drøye med å få hjelp. 

Anonymkode: 88f9f...d85

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Får alle en slags behandling for overgangsalder? 

Anonymkode: 73e4d...6db

Nei selvsagt ikke. De som plages av det får behandling. For meg, (og mange andre), er det sammenlignbart med en sykdom. Da må man få behandling.

Kan nevne noen få ting jeg sliter med pga overgangsalderen;

Leddsmerter, hjernetåke, fatigue, hetetokter, cyster i livmoren, søvnproblemer, ryggsmerter, urinveisinfeksjoner osv

Anonymkode: 97ff7...3f2

1. Noe hetetokter og nattsvette. Men aller verst det mentale, hjernetåke og humørsvingninger. 

2. Dro til privat gynekolog og fikk resept på hormoner. (Fastlegen ville vente.) Fikk tabletter pga mangel på spray og plaster. Er veldig fornøyd. 

Jeg har også lest at det er ikke noe poeng å vente til det blir skikkelig ille med å begynne. 

Håper du får hjelp!🌷

Anonymkode: 0addd...913

Annonse

Jeg fikk hos gynekologen. Hovedplagen var hetetokter og søvnproblemer, men for meg ble bivirkningen av behandling verre enn plagene så jeg sluttet igjen.

Søsteren min ble mannevond og full av angst, og fikk plaster av fastlegen. Hun merket enorm bedring, psyken roet seg helt.

Anonymkode: 5d6d2...015

Hetetokter. Taklet de på dagen men natta var et helvete. Fra iskald til i Brann på ett minutt. Fastlegen min var også litt uinteressert. Gynekologen sa at så sterke plager måtte behandles. Overgangsalder før 50 år skal behandles. 
Hormonspiral og hormonplaster tok alle plager. Ble helt som før. 

Anonymkode: e7aba...500

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hetetokter. Taklet de på dagen men natta var et helvete. Fra iskald til i Brann på ett minutt. Fastlegen min var også litt uinteressert. Gynekologen sa at så sterke plager måtte behandles. Overgangsalder før 50 år skal behandles. 
Hormonspiral og hormonplaster tok alle plager. Ble helt som før. 

Jeg har forøvrig ikke måttet bytte hormonprodukter pga mangel. Det finnes erstarningsprodukter for plaster. Det er ikke helt optimalt som de jeg pleier å bruke men det holder hetetoktene under kontroll. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...