Gå til innhold

Når legger 13åringen din seg?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Ser nå at søsken er våkne om morningen. Tidlig? Jeg står opp extra tidlig fordi jeg vil være alene. Faktisk.

Anonymkode: 0a64e...63a

Jeg hater å stå opp tidlig, så det utgår. Jeg er B menneske. Om jeg hadde stått opp tidlig ville uansett de yngste våknet og stått opp de også. 

Anonymkode: 3334f...1bb

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg hater å stå opp tidlig, så det utgår. Jeg er B menneske. Om jeg hadde stått opp tidlig ville uansett de yngste våknet og stått opp de også. 

Ta deg en løpetur, se film påsoveromet, pass på når alle er ute eller driv med dine saker i et annet rom. Siden du har yngre barn også er det mange år til du kan regne med mye alenetid på kvelden. Det blir når sistemann flytter ut. Du må finne deg noe "rom" i hverdagen for det vil bli mindre og mindre tid med bare deg på stua om kvelden.

Anonymkode: ed5be...314

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Barnet mitt sitter sikkert oppe til 3-4 å gamer,ikke fordi han får lov men fordi jeg ikke har noen mulighet til å håndheve det. Jeg skal på jobb neste dag så legger meg ca 22. Har sagt mange ganger at han skal legge seg senest tolv,men har jeg vært på do i to tiden om natten så har han flere ganger sittet våken å spiller. Han får selvsagt da klar beskjed om å legge seg. Noe han sikkert likevel ikke gjør :P

Anonymkode: 22081...4d9

Altså ... Så tafatt er det ikke lov å være! Skru av nettet, fjern telefon, kontroller til konsoll. Du er voksen, dette bestemmer DU. 

Anonymkode: 50f1f...08d

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Barnet mitt sitter sikkert oppe til 3-4 å gamer,ikke fordi han får lov men fordi jeg ikke har noen mulighet til å håndheve det. Jeg skal på jobb neste dag så legger meg ca 22. Har sagt mange ganger at han skal legge seg senest tolv,men har jeg vært på do i to tiden om natten så har han flere ganger sittet våken å spiller. Han får selvsagt da klar beskjed om å legge seg. Noe han sikkert likevel ikke gjør :P

Herregud, du er en udugelig mor... 

Anonymkode: 7921f...b6d

Min 13 åring legger seg ca kl 2330-0030 i ferien. Litt etter hva vi gjør og hvor vi er. Når foreldre jobber må hun legge seg litt tidligere enn når vi alle har ferie.

Når det gjelder egentid så vil hun helst tilbringe kveldene på rommet sitt eller med venner. Sjelden hun sitter sammen med oss i stua, men kommer innom når hun vil ha selskap eller dele noe med oss.

Anonymkode: bb777...578

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Herregud, du er en udugelig mor... 

Anonymkode: 7921f...b6d

Det er snakk om når det FERIE! Skal han på skolen så er det selvsagt en helt annen sak! Ro ned hysteriet ti hakk da!

2200 som oftest. Drøyd det til 2300 noen kvelder når vi har vært sammen med andre familier. Han verken ønsker eller klarer å sove lenge på morgenen og trenger søvn, så det går av seg selv. Når det er fotballskole etc. er leggetiden 2130 som regel. 

Anonymkode: 23598...69a

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nå i ferien gamer han fra middagstid ca 17 til de minste barn har lagt seg ca 21-22, og da har han jo j hatt 4-5 timer uten oss. Da kommer han og vil være med i stua. Det er jo koselig, men får aldri vært alene eller sett mine ting. Vi bor litt unna venner, og alle er på ferie til ulik tid, samt at han gamer med noen av dem, så han vil bruke tid hjemme. Det endrer seg vel fort nok om noen åt.

Du kan vel se på dine ting selv om ungen er der? 

Anonymkode: c80b0...e30

Er det slik at når det er ferie i 2 mnd så får de være oppe så lenge de vil?? Er vi de eneste som har leggetid selv om det er ferie? Max tid er 23.30-00 i seng og hun ble nettopp 13. greit å ha en noelunde døgn rytme selv om det er ferie. 

Gladjente00 skrev (2 timer siden):

Er det slik at når det er ferie i 2 mnd så får de være oppe så lenge de vil?? Er vi de eneste som har leggetid selv om det er ferie? Max tid er 23.30-00 i seng og hun ble nettopp 13. greit å ha en noelunde døgn rytme selv om det er ferie. 

De er ikke oppe så lenge de vil, men legger seg som regel samtidig med oss. Hvorfor skal man ha døgnrytme i ferien? Man følger klokken hele året, i ferien er det deilig for både barn og voksne å få styre seg litt selv. 

Anonymkode: 37548...04d

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er snakk om når det FERIE! Skal han på skolen så er det selvsagt en helt annen sak! Ro ned hysteriet ti hakk da!

Er det bare i ferien han ikke hører på deg?

Gladjente00 skrev (5 timer siden):

Enig med deg. Vi tar også vare på døgnrytmen når det er ferie.

Selvsagt noe løsere en ved hverdagene, men vi lærer ungdommen vår at det er helt ok å velge å  legge seg innen rimelig tid selv om det er ferie. Det er ikke et godt valg  å velge å game/chatte/se på tv/surfe på tlf hver natt BARE fordi det er mulig. 

Annonse

*Nøtta* skrev (48 minutter siden):

Enig med deg. Vi tar også vare på døgnrytmen når det er ferie.

Selvsagt noe løsere en ved hverdagene, men vi lærer ungdommen vår at det er helt ok å velge å  legge seg innen rimelig tid selv om det er ferie. Det er ikke et godt valg  å velge å game/chatte/se på tv/surfe på tlf hver natt BARE fordi det er mulig. 

Hvorfor er ikke det et godt valg? Hva ille kan skje om tenåringer, eller andre, snur litt om på døgnrytmen i løpet av 2 mnd ferie?

Vår 12-åring styrer som han vil. Han er oppe mye lengre enn oss voksne, og sover lenge om morgenen. Han får velge mellom å høre på musikk med oss i stua om kvelden, se på det vi ser eller finne på noe selv. Noen ganger er han med oss hvis han er kin på å se det vi ser på, men ofte er han på rommet og gamer med venner. 

Anonymkode: a7419...09b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...